2019-08-29, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Genom att närvara personligen får hon mer effekt. Och det är inte bara vad jag tror utan det är vad hon sagt själv flera gånger - baserat på hennes egna erfarenheter av året som gått.
Vad fick hon för effekt av att tala inför en tom lokal i Polen?
2019-08-29, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen

Hon hamnade i DN, nåde före och efter.
2019-08-29, 17:30
Medlem
Enbart domstol tolkar lag, vilket jag redan har påpekat. Antagligen ovanligt, men eftersom olika överförmyndare upprepade gånger skriver att det är förbjudet enligt lag för barn att skänka större summor, med undantag för nära anhörig med synnerliga skäl och med dispens av överförmyndare, tror jag att i vart fall domstol har möjlighet att meddela ett förbudsföreläggande i saken!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-29 kl. 17:40.
2019-08-29, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Enbart domstol tolkar lag, vilket jag redan har påpekat. Antagligen ovanligt, men eftersom överförmyndare upprepade gånger skriver att det är förbjudet enligt lag för barn att skänka större summor, med undantag för nära anhörig med synnerliga skäl och med dispens av överförmyndare, tror jag att i vart fall domstol har möjlighet att meddela ett förbudsföreläggande i saken!
Jag tror att hon kommer att fortsätta att ge bort sina prispengar utan att någon kommer att stoppa henne.
2019-08-29, 17:34
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Du glömde gubbarna som älskar Greta

För att inte glömma alla tjatiga skator som inte har förstånd att ge sig. Vi är väl här för att diskutera om Greta och inte slänga skit på varandra. Eller? Urbarnsligt.

Jag tillhör dock helt klart grupp 2.
Jag gillar inte Greta och det hon och hennes familj står för. Allt handlar om pengar.
Har det framkommit var Sankta Greta och hennes entourage ska bo under vistelsen i USA?
2019-08-29, 17:37
Medlem
Citat:
Enbart domstol tolkar lag, vilket jag redan har påpekat. Antagligen ovanligt, men eftersom överförmyndare upprepade gånger skriver att det är förbjudet enligt lag för barn att skänka större summor, med undantag för nära anhörig med synnerliga skäl och med dispens av överförmyndare, tror jag att i vart fall domstol har möjlighet att meddela ett förbudsföreläggande i saken!

Värt att gå vidare med det spåret, men det är också fullt möjligt att föräldrarna har satt upp en stiftelse, fond eller liknande där de själva och Greta sitter med i styrelsen. Det vore nog fullt möjligt att låta den ta emot pengarna och sedan kan Malena, Greta m fl gemensamt fatta beslut i stiftelsens namn om hur man disponerar pengarna.
2019-08-29, 17:39
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Greta kan valfritt avstå från att ta emot prispengarna eller sätta in dem på ett särskilt konto med en överförmyndarspärr, en spärr som varar tills hon blir myndig!

Tror du att hon skulle kunna be den/de som skänker prispengar till henne att dessa pengar ges direkt till miljöorganisationer i hennes, Gretas namn? På¨det sättet har hon ju aldrig "ägt" pengarna. Vad tror du?
2019-08-29, 17:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen

Det var nog inte planerat. Att det var så få kvar berodde på det sena klockslaget:

Citat:
Att det var nästan folktomt i lokalen får sin förklaring, talet ägde rum klockan 23 på kvällen.

”Greta Thunberg höll tal riktat till världens ledare under klimatmötet i Katowice. Hon höll dels tal under ett möte då bland annat FN:s generalsekreterare António Guterres var med, dels vid den talartid som den globala miljöorganisationen Climate Justice Network fick tilldelad sig, kl 23.00. Ett tal som har uppmärksammats och citerats runt om i världen. Det stämmer att det vid den tiden inte var så många delegater kvar i kongressalen”, skriver Lascelles.

https://nyheteridag.se/svt-svarar-om-gretas-tal-infor-tomma-stolar-det-stammer/

Sedan får man anta att hon gjorde annat än bara detta, när hon var där. Det fanns ju folk engagerade i miljörörelsen mm där också, som hon kunde samtala med. Kanske pratade hon även med andra.
Senast redigerad av -Info- 2019-08-29 kl. 17:50.
2019-08-29, 17:47
Medlem
I juridik ska man veta och inte tro! Om domstol prövar Gretas gåvor, får vi se hur domstolen bedömer situationen! Sedan tror jag, att Greta har ett mycket gott hjärta och att hon därför av egen fri vilja velat ge bort prispengarna. Tyvärr verkar hon inte alls ha inhämtat nödvändiga juridiska råd i saken, och vet därför inte att hon är obehörig!
2019-08-29, 17:50
Medlem
Giant Squids avatar
Gillar bilderna från tunnelbanan där hon gäspar och ser helt slutkörd ut men lycklig.
Vad mer kan man begära när man känner till hennes historia.
Omvårdnadskänslorna griper en och man vill bara säga åt henne och gå och tvätta sig sova tills hon vaknar och fortsätta så länge hon gillar det hon gör
Jag tror många föräldrar ser detta i henne
Hon har inte bara sina egna föräldrar som bryr sig om henne utan hundratusentals.
Hon är allas våran dotter vi ska bara rädda om.
En dotter av moder jord..
2019-08-29, 17:51
Medlem
"Tror du att hon skulle kunna be den/de som skänker prispengar till henne att dessa pengar ges direkt till miljöorganisationer i hennes, Gretas namn? På¨det sättet har hon ju aldrig "ägt" pengarna. Vad tror du?"

JA, det tror jag skulle kunna vara en god utväg!

Men kom ihåg här, att jag är inte en advokat!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-29 kl. 18:01.
2019-08-29, 17:52
Medlem
Citat:
Att hon struntar i klimatskeptiker och andra motståndare till henne har hon ju sagt flera gånger i intervjuer.

I övrigt så är det ju bara och ta nästan vilken opinionsundersökning som helst i nästan vilket ämne som helst. Vissa är för. Andra emot. Och resten har inte tagit ställning eller vet för lite. Med större uppmärksamhet tar fler ställning eftersom de får mer information. Såvida inte ämnet är för komplicerat, då kan osäkerheten tvärtom öka.

Du misslyckas med att backa upp ditt påstående, förstått..

Citat:
Nej. Genom att närvara personligen får hon mer effekt. Och det är inte bara vad jag tror utan det är vad hon sagt själv flera gånger - baserat på hennes egna erfarenheter av året som gått. T.ex:
Har jag någonsin påstått att hon inte skulle närvara? Nej precis, jag har påstått att hon inte skulle göra en pr-kupp baserad på lögner där det är miljön som får ta smällen... Sen att det inte är hon som ska ha kritik för det utan dom som skött planeringen är en annan sak.

Citat:
Så hon drar inte alls samma slutsatser som du. Hennes erfarenhet säger annat.
Återigen har jag dragit slutsatsen att det hade funnits bättre sätt att sköta resan till USA på, ingenstans i ditt citat tar hon upp detta så du får utveckla...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in