2019-08-29, 14:46
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Skyddande av brottsling antar jag?
Men då borde hon inte blivit anhållen skäligen misstänkt för mord.

Sorry läste fel. Vet ej straffskalan för skyddande av brottsling.
Citera
2019-08-29, 14:47
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Vad menar du? vet fakttiskt inte hur man säker på inlägg. Menar du att jag har fel? Då får jag ändra mig.
Bara upprepning av samma missuppfattning.
Vi gick ju igenom det i några inlägg tidigare, men vi tar det igen.
Alla oavsett misstankegrad grips, eller om du så vill hämtas till förhör. Väl på förhöret kan du delsges misstanke om ett brott. Om så är fallet ska åklagaren besluta om du ska anhållas på den lägre graden, skäligen misstänkt, eller på den högre, på sannolika skäl. I Sverige finns fyra grader av misstanke.
1. Kan misstänkas
2. Skäligen misstänkt
3. På sannolika skäl misstänkt
4. Tillräckliga skäl för åtal
Citera
2019-08-29, 14:47
Medlem
HDs roll kan ju tex vara

1. Hjälpte till vid mordet på plats
2. Bevittnade mordet (och skrek)
3. Beställde mordet
4. Kände till mordplanen.
5. Skyddat GM efteråt.
6. Inget vetat.

Vet inte vad man ska tro.
Citera
2019-08-29, 14:49
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
HDs roll kan ju tex vara

1. Hjälpte till vid mordet på plats
2. Bevittnade mordet (och skrek)
3. Beställde mordet
4. Kände till mordplanen.
5. Skyddat GM efteråt.
6. Inget vetat.

Vet inte vad man ska tro.
7. Utförde mordet.
Citera
2019-08-29, 14:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Alla oavsett misstankegrad grips, eller om du så vill hämtas till förhör. Väl på förhöret kan du delsges misstanke om ett brott. Om så är fallet ska åklagaren besluta om du ska anhållas på den lägre graden, skäligen misstänkt, eller på den högre, på sannolika skäl. I Sverige finns fyra grader av misstanke.
1. Kan misstänkas
2. Skäligen misstänkt
Som jag har uppfattat det så ligger nog misstankarna nu på en nivå långt högre än vad som omfattas av de där fyra stegen. Det är bevisning man behöver nu.

HD kanske man i och för sig skulle kunna få häktad som skäligen misstänkt ganska lätt, men för att få SD häktad igen behöver man nog något mer konkret. Jag tror att det är där problemet sitter nu.
Senast redigerad av Draifos 2019-08-29 kl. 14:52.
Citera
2019-08-29, 14:51
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
1. Kan misstänkas
2. Skäligen misstänkt

Ja du kan din sak absolut. Jag uttryckte mig säkert fel. Vill bara få fram att det var skillnad på när de hämtade SD resp. HD. Honom grep de i hemmet, hon hämtades in till förhör. Eller?
Citera
2019-08-29, 14:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det fetade: Det är en uppgift jag endast sett JM utala. Finns det medieuppgifter på det?

Hm, jag tror att det i det här schackspelet inte bara finns en drottning som skyddar kungen. Det finns även torn, löpare, springare och bönder.

Det är därför det är viktigt att alla hjälper till att observera när det smyger sig in information som blir till trådsanningar.

Nu menar jag inte att det är Flixa som är en av schackspelarna i det här fallet.
Citera
2019-08-29, 14:52
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Som jag har uppfattat det så ligger nog misstankarna nu på en nivå långt högre än vad som omfattas av de där fyra stegen. Det är bevisning man behöver få fram nu.

HD kanske man i och för sig skulle kunna få häktad som skäligen misstänkt ganska lätt, men för att få SD häktad igen behöver man nog något mer konkret. Jag tror att det är där problemet sitter nu.

Hade det funnits problem med att få honom häktad igen tror jag inte de hade tagit in honom nu. Tror att han kommer bli häktad! Tror åklagaren är säker på sin sak och kommer inte misslyckas den här gången.
Citera
2019-08-29, 14:53
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ja du kan din sak absolut. Jag uttryckte mig säkert fel. Vill bara få fram att det var skillnad på när de hämtade SD resp. HD. Honom grep de i hemmet, hon hämtades in till förhör. Eller?
Det är ingen fara
Det är ingen skillnad på hur de båda greps. Det råder samma förutsättning. Hämtas eller grips, kalla det för vad vill.
Citera
2019-08-29, 14:55
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Hade det funnits problem med att få honom häktad igen tror jag inte de hade tagit in honom nu. Tror att han kommer bli häktad! Tror åklagaren är säker på sin sak och kommer inte misslyckas den här gången.
Denna gång finns det god grund. Absolut.
Citera
2019-08-29, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Som jag har uppfattat det så ligger väl misstankarna nu på en nivå långt högre än vad som omfattas av de där fyra stegen. Det är bevisning man behöver få fram nu.

Tror du att det är så illa att dom fortfarande l e t a r efter bevis (med tanke på dagens polishundar hos SD) för att kunna få SD häktad?
Citera
2019-08-29, 14:57
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Det är ingen fara
Det är ingen skillnad på hur de båda greps. Det råder samma förutsättning. Hämtas eller grips, kalla det för vad vill.

Okej tack för klargörande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in