2019-08-29, 14:48
Medlem
Jonipoons avatar
Jag vet att alla dessa travelsidor för flyg jämnt försöker pracka på en massa extra onödiga saker för att tjäna pengar.

Blev dock en aning ställd när jag nu skall boka ett flyg via Kiwi.com, och det står följande:

HANDBAGAGE - Välj 1 alternativ
X Personligt föremål (40 x 20 x 25 cm, 5 kg) - 0 kr
X Personligt föremål + Handbagage (55 x 20 x 40 cm, 10 kg) - 271 kr

De kan väl inte begära att man skall punga ut extra för en ryggsäck? Vad händer om jag bokar denna resa med endast personligt föremål och dyker upp på flygplatsen med min ryggsäck, nekar de mig då eller ber mig betala extra på plats?
Citera
2019-08-29, 15:09
Medlem
BernardLoutres avatar
Helt normalt om det är med RyanAir
Citera
2019-08-29, 15:37
Medlem
Vanlig liten ryggsäck är gratis. Lägg inte i vätskor, typ shampoo och parfym i den bara. Mindre flaskor på Max 100ml är ok.
Citera
2019-08-29, 16:22
Medlem
george.sthlms avatar
Om din rygga är
40 x 20 x 25 cm, 5 kg

så är det ok.

Är den större eller tyngre kan du få problem om den blir kollad.
Kostar mer än 271 kr på flygplatsen.
Citera
2019-08-29, 16:25
Medlem
george.sthlms avatar
En Fjällräven kånken ( gammal klassiker ) är 38x27x13 cm så den är ok
Citera
2019-08-29, 16:45
Medlem
Gå in på flygbolagets hemsida och gör en motsvarande spökbokning, så ser du vad som gäller för just det bolaget, och kan jämföra priset.
Citera
2019-08-29, 16:46
Medlem
radarpars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Jag vet att alla dessa travelsidor för flyg jämnt försöker pracka på en massa extra onödiga saker för att tjäna pengar.

Blev dock en aning ställd när jag nu skall boka ett flyg via Kiwi.com, och det står följande:

HANDBAGAGE - Välj 1 alternativ
X Personligt föremål (40 x 20 x 25 cm, 5 kg) - 0 kr
X Personligt föremål + Handbagage (55 x 20 x 40 cm, 10 kg) - 271 kr

De kan väl inte begära att man skall punga ut extra för en ryggsäck? Vad händer om jag bokar denna resa med endast personligt föremål och dyker upp på flygplatsen med min ryggsäck, nekar de mig då eller ber mig betala extra på plats?

Boka inte på Kiwi. Jag försökte betala en biljett en gång men fick ett mail om att jag måste bekräfta min identitet innan köpet kunde genomföras (!)

Det skulle göras genom att jag var tvungen att ringa ett nummer (!)

När jag väl ringer så säger indiern på callcentret att han var tvungen att bekräfta nån skit ytterligare, men den avdelningen inte var tillgänglig just då, jag skulle ringa tillbaka nästa morgon (!)

Jag bad den stackars indiern att avboka hela skiten, sedan bokade jag via en annan sida.
Citera
2019-08-29, 20:55
Medlem
ALZIRs avatar
Skulle undvika att boka via kiwi.com..

Bokade en resa med bagage, som jag betalade extra för. Väl framme fick jag betala till flygbolaget då dom påstod att det ej vart betalt.
Mycket om och men, mejlande, support med indier så fick jag tillbaka mina pengar.

Lärdom?
Boka aldrig via tredje part.
Citera
2019-08-30, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALZIR
Skulle undvika att boka via kiwi.com..

Bokade en resa med bagage, som jag betalade extra för. Väl framme fick jag betala till flygbolaget då dom påstod att det ej vart betalt.
Mycket om och men, mejlande, support med indier så fick jag tillbaka mina pengar.

Lärdom?
Boka aldrig via tredje part.

Aldrig haft problem med Kiwi, dock så är det flygbolagets regler och inte kiwi som gäller. Om du bokar med Kiwi men flyger med Norwegian så gäller deras regler för handbagage etc. Det kan vara bra att kolla vilka flygbolag du flyger med då vissa lågprisbolag har mindre handbagage än andra.

Jag brukar köra utan och klarar mig bra, åkte på avgift en gång då det flygbolaget hade mindre tillåten väska än de andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in