2019-08-29, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jaha?
Och hur var det med de inläggen som du hänvisade till som sedan visade sig inte existera över huvud taget?
Du påstår att du har gett belägg men kan aldrig visa var.

Det du svamlar om ovan är bara spekulationer. Hur medvetandet uppstod är annars ganska bra förklarat här:
https://www.theatlantic.com/science/archive/2016/06/how-consciousness-evolved/485558/

Och här ser du en lista över 10 olika hypoteser om hur medvetandet kan ha blivit till, och en Gud är endast inblandad i nr 1 av de olika hypoteserna:
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/hot-thought/201901/when-did-consciousness-begin

Jag nämner det här därför att innan du kan komma med påståenden om att en skapare har skapat medvetandet så måste du kunna visa att det faktiskt är just det alternativet av dessa 10 som har skett och att de andra 9 är felaktiga hypoteser (eller i alla fall obestridligt visa att just hypotes nr 1 är den enda möjliga hypotesen).

Men i den här tråden så är det meningen att vi ska diskutera belägg för Guds existens, så om du faktiskt har några belägg (och inte bara hypoteser) så vore det bra om du kunde presentera dessa belägg för guds existens.

(Och, nej, "universum existerar och måste därför ha skapats" är inte ett belägg.)

Är du vid dina sinnes fulla bruk? När du försöker dig på länkar som säger sig förklara vad medvetande är och ännu värre hur det uppstått är ett starkt belägg för att du är helt ute och cyklar.

Vid min herre och Gud, du förstår föga och du kommer dö och återuppstå och uppfatta detta livet på jorden som en del av en dag. Detta har du att se fram emot och jag svär vid den som har min själ i sina händer att du kommer vara fullt medveten om detta möte.

För din kännedom även om du är dum nog och inte förstår. Ingen vet vad medvetande är och ännu mindre hur det uppstått. Du förstad som förväntad inte ens min fråga. Vänta du på det som komma skall!
Citera
2019-08-29, 02:50
Medlem
Citat:
Jo, fast vi är ju redan för många på jorden, så högst 2 barn per familj skulle vara mer gynnsamt för planeten.
Det är bara de religiösa dårarna som inte fattar det.
Fel! din okunnighet känner inga gränser! Jordens förråd kan mata det dubbla dagens antal invånare på jorden. Jorden ger föda, frukter linser och grönsaker utan att förtröttas. Ett klart vittnesbörd på Guds barmhärtighet. Problemet är inte överbefolkning utan girighet. Mat och föda kontrolleras och säljs i affärer och butiker för överpriser. Fattigdom och jordens mående beror på detta. Girighet.

Full vödergällning kommer krävas av dig och dina gelikar.
Citera
2019-08-29, 02:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Är du vid dina sinnes fulla bruk? När du försöker dig på länkar som säger sig förklara vad medvetande är och ännu värre hur det uppstått är ett starkt belägg för att du är helt ute och cyklar.

Vid min herre och Gud, du förstår föga och du kommer dö och återuppstå och uppfatta detta livet på jorden som en del av en dag. Detta har du att se fram emot och jag svär vid den som har min själ i sina händer att du kommer vara fullt medveten om detta möte.

För din kännedom även om du är dum nog och inte förstår. Ingen vet vad medvetande är och ännu mindre hur det uppstått. Du förstad som förväntad inte ens min fråga. Vänta du på det som komma skall!

Jodå, jag är vid mina sinnens fulla bruk.
Det är inte jag som hänvisar till sådant som bara finns i fantasin.
Det är inte jag som påstår att jag skrivit inlägg med belägg för exakt två veckor sedan när jag inte har gjort det.
Citera
2019-08-29, 02:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Fel! din okunnighet känner inga gränser! Jordens förråd kan mata det dubbla dagens antal invånare på jorden. Jorden ger föda, frukter linser och grönsaker utan att förtröttas. Ett klart vittnesbörd på Guds barmhärtighet. Problemet är inte överbefolkning utan girighet. Mat och föda kontrolleras och säljs i affärer och butiker för överpriser. Fattigdom och jordens mående beror på detta. Girighet.

Full vödergällning kommer krävas av dig och dina gelikar.

Nu är det inte så att det är födan som är problemet. Din okunnighet känner inga gränser.
Problemet är den miljöförstöring och allt skräp och det avfall som vi orsakar, inte att vi inte skulle kunna odla tillräckligt med gröda.
Ett annat problem är att vi tar upp för stor yta av jorden och alltså tar dör på flera olika arter om året.
Klara vittnesbörd om att om Gud finns så saknar Han barmhärtighet.
Citera
2019-08-29, 03:48
Medlem
Citat:
Jodå, jag är vid mina sinnens fulla bruk.
Det är inte jag som hänvisar till sådant som bara finns i fantasin.
Det är inte jag som påstår att jag skrivit inlägg med belägg för exakt två veckor sedan när jag inte har gjort det.
Vill bara flika in en reflektion:
Det är oklart för mig vad trådskaparen menar med "existens".
Säg att vi väljer definiera existens som information som en människa kan skapa sig en bild av utifrån sinnesintryck. Då existerar Gud för den person som skapar en föreställning om Gud. Det kontroversiella är att Gud då också existerar för den som inte tror - om man inte tror på något så har man ju redan skapat sig en bild av det.
Senast redigerad av pjabas 2019-08-29 kl. 03:52.
Citera
2019-08-29, 06:17
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja i de föregående inläggen.
Länka till inlägget, tack.
Citera
2019-08-29, 07:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...Jag VET att ni inte kommer förstå. Därför slösar jag inte min tid...
Eller så vet du att dina bevis egentligen är din tro. Det kom vi ju fram till, efter mycket besvär, i en en annan tråd.
Du slösar mycket tid på inlägg som ”I de föregående inläggen”. Länka till inläggen så sparar du tid.

Citat:
...Frågan är: hur blev medvetande till av icke-medvetan processer? i ett dött rum bestående av döda och icke-medvetan föremål?...
Argument from Ignorance. Du vet inte var medvetandet kommer ifrån, så du drar till med ”gud gjorde det”. Medvetandet kan ha skapats av naturliga processer. Svaret kanske är självorganiserande ökande komplexitet.
Citera
2019-08-29, 07:16
Medlem
Citat:
Källa på det. Du påstår det. Backa upp det.
Om det varit viktigt för trådämnet hade jag gjort det.
Citera
2019-08-29, 07:19
Medlem
Citat:
Eller bristande kunskap hos mottagaren mer troligt.
Varför det?
Det kan även vara så att kunskap är det som gör att man inte godtar beläggen.
Citera
2019-08-29, 07:48
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Absolut inte! Hjärnan är en mellanlänk för själen eller mind om du inte gillar ordet själ och den externa verkligheten.

Kalla det vad du vill. Det är en dualistisk världsbild. Den förutsätter en autonom agent oberoende av den fysiska verkligheten. Jag tror att det är en illusion, dock möjligen värd att behålla.
Citera
2019-08-29, 09:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag förstår bevisen därför förstår jag också att du inte förstår bevisen eftersom du blir bara förvirrad när jag förklarar bevisen.

Bra omskrivning för "ingen annan tycker att det är bevis och därför har alla andra fel och jag rätt".
Jag gissar på "om inte Gud gjorde det förstår jag inte hur det annars skulle kunna ske" som om det var bevis för något.
Citera
2019-08-29, 09:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Lögnare är du och dina gelikar!
Du tycker bara inte om när du avkrävs annat än tomma ord.
Citat:
Jag svär vid min herre och Gud att jag har lagt fram bevis
Det betyder ingenting. Du kunde lika gärna svära vid Bamse.
Citat:
men du och dina gelikar vägrar att se
Vi köper inte dina undanflykter menar du?
Citat:
och jag lovar vid min herre och Gud att jag hade specifikt och väldigt detaljerat OCH långtgående hade förklarat ämnet för dig OM jag hade en uns av övertygelse om att du och dina gelikar är kapabla till att förstå.
Undanflykter. Du vet bara att vi inte kommer acceptera dina logik och argumentationsfel du oundvikligen hade producerat.
Citat:
Jag VET att ni inte kommer förstå.
Inte kommer köpa dina påhitt.
Citat:
Därför slösar jag inte min tid. Jag lämnar dig en fråga som jag är övertygad om att du inte kommer greppa men upprepa detta för dig själv tills du förstår och när du har förstått återkom med din Aha-upplevelse.
Fler logikfel förmodligen.

Citat:
Det existerar ett gigantiskt rum och nåt som vi kallar tid. Inget i och av detta har medvetande så som vi känner medvetande. Du har alltså ett gigantiskt rum så kallat universum och linjär tid dvs rörelser som sker linjärt igår var stolen där idag är den här imorgon är det i tredje rummet till exempel. I detta gigantiska rum finns det olika föremål och ting alltifrån atomer till galaxer. Innan medvetandet kom till/skapades fanns det inget som kunde observera och uppleva i det gigantiska rummet eller observera och uppleva det gigantiska rummet.

Frågan är: hur blev medvetande till av icke-medvetan processer? i ett dött rum bestående av döda och icke-medvetan föremål? Klura på detta och återkom när du förstått.

Gigantiskt rum = universum.
Wow, vilken basal fullständigt ickerevolutionerande tanke.
Jag har ett möjligt svar: Ökande komplexitet vid tillförd energi i essentiellt slutna system.
Jag har ett korrekt svar: Vi vet ännu inte.
Jag har också en varning: Det finns ingen anledning att antaga att det var magi i form av gudar som tvingas in som lösning bara för att man inte har ett omedelbart svar.

Vad sägs om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in