2019-08-29, 01:23
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Er papiret i trusselbrevet også kjøpt på spar kjøp da tro ?

Det samme tenkte jeg og ...
Citera
2019-08-29, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Det samme tenkte jeg og ...
Kan hende det kommer i porsjonerte drypp.
Citera
2019-08-29, 01:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruGW
Hvor mange måter er det å avsette et fotavtrykk og hva kan det indikere?

- Trykkforskjeller?
- Vinkel i forhold til den andre foten?

Forslag?

Säger man ”måten” så har man antytt att avtrycken/t inte fysiskt/ fysiologiskt överensstämmer med det förlopp det borde vara ett spår efter. Alltså att spåren inte är realistiska i relation till vad som måste ha utspelat sig enligt andra spår och fakta, som är kontextuellt definierande (och inte kan tänkas bort utan att helheten (gärningen/ händelsen) försvinner.

Fler alternativ kan också finnas...
Är brøske lite djärv så är det avtrycket i/ovanpå nedsmutsning som kan knytas till brottet som avses med ”måten”, men vid det här laget borde det ju vara lite okontroversiellt.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-29 kl. 01:43.
Citera
2019-08-29, 01:29
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Kan hende det kommer i porsjonerte drypp.

Det virker som om politiet legger det opp sånn.
Citera
2019-08-29, 07:39
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruGW
Hvor mange måter er det å avsette et fotavtrykk og hva kan det indikere?

- Trykkforskjeller?
- Vinkel i forhold til den andre foten?

Forslag?
Interessant spørsmål å tenke på når man ikke får sove pga tordenværet 😬

Vanligvis, når politiet snakker om «måten sporet er avsatt på» i kriminalteknisk sammenheng - så betyr det at sporet befinner seg i situasjonen på en slik måte at man kan være rimelig sikker på at det stammer fra den kriminelle handlingen. At det ikke er et spor som tilfeldig ble avsatt i den kriminelle handlingens åssted før eller etter.

Tror det kan være mange måter, prøver meg på noen forslag.

Lettere å se for seg eksempel med hårstrå som kriminalteknisk funn: dersom man finner et fremmed blodtilsølt hårstrå på offerets mage kan man ikke med sikkerhet knytte det til drapet. Det kan være et tilfeldig hår, som var der først - og fikk blod på seg. Om håret sitter i offerets blodtilsølte sammenknytte neve er måten det er avsatt på mer kriminalteknisk fellende.

Kanskje:

- fotspor i eller med fragmenter av biologisk materiale fra offeret

- fotspor i direkte relasjon til det tidligere omtalte slepesporet

- fotspor som fortsatt er fuktig ved funntidspunktet, altså ikke gammelt

- fotspor som har unormal trykkflate?? Kanskje viser at personen har gått baklengs eller båret noe tungt på et sted hvor det er helt unaturlig.

Andre forslag?

Husker fra Birgitte Tengs saken at man hadde et slepespor i grusen som indikerte at hun var dratt etter armhulene. Kan det være noe tilsvarende her, og at de uidentifiserte fotsporene relaterer seg til det?

De snakker også om at «stedet» fotsporet er avsatt gir indikasjon for å anta at det stammer fra en gjerningsmann. Det er enklere å forstå synes jeg 😊.
Citera
2019-08-29, 07:48
Medlem
Minnimuss avatar
Nytt hovedoppslag; politiets teori er at motparten har planlagt uker til måneder i forveien.
Brøske sier de har flere spor som tyder på dette, men vil som vanlig ikke kommentere hvilke spor det dreier seg om.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awpdoA/polititeori-om-motparten-planla-i-uker-og-maaneder?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Citera
2019-08-29, 08:11
Medlem
Hvis politiet skal komme med drypp utover høsten, så kan de jo egentlig ikke trenge så mye hjelp. Hvis det var flere ting de virkelig trengte hjelp fra publikum til, så hadde de vel ikke spart det til senere.

Jeg er kanskje den eneste, men syns brøske virker til å ha full kontroll. Syns andre politimenn ofte er ukomfortable, nølende og usikre på hva de skal svare, sånn fremstår ikke han.
Citera
2019-08-29, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Interessant spørsmål å tenke på når man ikke får sove pga tordenværet 😬

Vanligvis, når politiet snakker om «måten sporet er avsatt på» i kriminalteknisk sammenheng - så betyr det at sporet befinner seg i situasjonen på en slik måte at man kan være rimelig sikker på at det stammer fra den kriminelle handlingen. At det ikke er et spor som tilfeldig ble avsatt i den kriminelle handlingens åssted før eller etter.

Tror det kan være mange måter, prøver meg på noen forslag.

Lettere å se for seg eksempel med hårstrå som kriminalteknisk funn: dersom man finner et fremmed blodtilsølt hårstrå på offerets mage kan man ikke med sikkerhet knytte det til drapet. Det kan være et tilfeldig hår, som var der først - og fikk blod på seg. Om håret sitter i offerets blodtilsølte sammenknytte neve er måten det er avsatt på mer kriminalteknisk fellende.

Kanskje:

- fotspor i eller med fragmenter av biologisk materiale fra offeret

- fotspor i direkte relasjon til det tidligere omtalte slepesporet

- fotspor som fortsatt er fuktig ved funntidspunktet, altså ikke gammelt

- fotspor som har unormal trykkflate?? Kanskje viser at personen har gått baklengs eller båret noe tungt på et sted hvor det er helt unaturlig.

Andre forslag?

Husker fra Birgitte Tengs saken at man hadde et slepespor i grusen som indikerte at hun var dratt etter armhulene. Kan det være noe tilsvarende her, og at de uidentifiserte fotsporene relaterer seg til det?

De snakker også om at «stedet» fotsporet er avsatt gir indikasjon for å anta at det stammer fra en gjerningsmann. Det er enklere å forstå synes jeg 😊.

Hvis man sleper et voksent menneske baklengs så må man bruke en breiere beinstilling enn normalt. Føttene vil også være vinklet mer utover til hver side enn ved naturlig gange.
Citera
2019-08-29, 08:44
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristanna
Hvis politiet skal komme med drypp utover høsten, så kan de jo egentlig ikke trenge så mye hjelp. Hvis det var flere ting de virkelig trengte hjelp fra publikum til, så hadde de vel ikke spart det til senere.

Jeg er kanskje den eneste, men syns brøske virker til å ha full kontroll. Syns andre politimenn ofte er ukomfortable, nølende og usikre på hva de skal svare, sånn fremstår ikke han.

Enig! Jeg har et godt inntrykk av Brøske.
Citera
2019-08-29, 08:46
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticXII
Hvis man sleper et voksent menneske baklengs så må man bruke en breiere beinstilling enn normalt. Føttene vil også være vinklet mer utover til hver side enn ved naturlig gange.

Godt poeng!
Citera
2019-08-29, 09:33
Medlem
Jeg har en teori om hvorfor skoene er kjøpt på Spar-Kjøp. Dette spm har plaget meg siden i går fordi det ved første øyekast gir absolutt null mening, og det ser ut som en gedigen blemme av GM. Men kanskje er det gjort helt bevisst.

Teorien har som premiss at GM enten er TH eller nær familie av AEH:

Hvis vi tar utgangspunkt i TH som GM så har han tre voksne barn, som igjen har samboer/ektefelle (kanskje ikke sønnen). Han kan umulig ha 100% oversikt over alle disse personenes sko-park. Så hvis han vil være helt sikker på at sporene skal peke mot ukjente gjerningsmenn, så må han kjøpe skoene et sted han vet at hans familie ALDRI ville handlet.

Hadde han kjøpt en populær modell av Nike e.l så kunne det hende at sønnen eller svigersønnen tilfeldigvis hadde et slikt par hjemme.
Citera
2019-08-29, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticXII
Jeg har en teori om hvorfor skoene er kjøpt på Spar-Kjøp. Dette spm har plaget meg siden i går fordi det ved første øyekast gir absolutt null mening, og det ser ut som en gedigen blemme av GM. Men kanskje er det gjort helt bevisst.

Teorien har som premiss at GM enten er TH eller nær familie av AEH:

Hvis vi tar utgangspunkt i TH som GM så har han tre voksne barn, som igjen har samboer/ektefelle (kanskje ikke sønnen). Han kan umulig ha 100% oversikt over alle disse personenes sko-park. Så hvis han vil være helt sikker på at sporene skal peke mot ukjente gjerningsmenn, så må han kjøpe skoene et sted han vet at hans familie ALDRI ville handlet.

Hadde han kjøpt en populær modell av Nike e.l så kunne det hende at sønnen eller svigersønnen tilfeldigvis hadde et slikt par hjemme.
Det er jeg helt uenig i. Skokjøpet passer samme fortelling som resten av de planlagte sporene: nemlig at alt skal se ut som det er utenlandske kriminelle. Alle som har handlet på Sparkjøp vet at mange med utenlandsk bakgrunn handler der, fordi det er billig.
Det sier mer om tankegangen til de/ den som planla dette.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in