2019-08-29, 07:20
Medlem
thaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archambault
Vet ej. Såg på något amerikanskt forum att man diskuterade huruvida Greta är oskuld eller inte, och hennes sexuella preferenser i övrigt. Jag finner det något märkligt.

Men kanske något man får vänta sig som kvinna och "kändis" i dessa tider?

Möjligen satte hon sig på nappen som liten, annars ser jag det som helt uteslutet att hon har jökat någon gång i livet
2019-08-29, 07:29
Bannlyst
16-årig tjej exponerar sig för hela världen och kämpar för det som hon tror på, medan den anonyma hatsvansen på Flashback gör det som den är bäst på.
2019-08-29, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Welcome Mr. Chance är en utmärkt liknelse till Gretafenomenet.

Greta är visserligen mycket mer aggressiv i sin framtoning - i varje fall med sina anhängare framför sig eller när hon håller tal - men det beror mest på att tonläget i media är ett annat idag än 1980.

Jag har för mig att jämförelsen med Mr Chance har gjorts tidigare i tråden.

Den inskränkte stackaren som nådde hela vägen till världstoppen tack vare vackra metaforer och lite floskler. Sen blev han väl inte så långvarig där, om jag minns rätt. Och fallet var plågsamt att skåda.

Utanför den svenska ankdammen funkar det inte heller i längden att bara vifta med Keelingkurvan och svara ”lyssna på forskarna!” på varje fråga. Till att börja med får Greta läsa sig in på kärnkraft, riskerna med hotande elbrist och farorna med vindkraft. Nationalekonomi är också ett absolut måste. Någon gång måste hon se utanför boxen.

Den dag hon utsätts för tuffa journalister kan det annars bli förödande för henne.
2019-08-29, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryffel1691
Är inte Greta extremt kort och outvecklad för sin ålder? Tycker mer hon ser ut som 12 än 16.. 🤔
Hon hade allvarlig anorexia när hon var yngre, och anorexia är en väldigt effektiv metod att manipulera sin omgivning. På samma sätt finns det dem som gång på gång hotar med att livet av sig för att få sin vilja igenom. Nu skall Greta™ försöka manipulera hela västvärlden med sin förebrående blick. Det blir kanske inte fullt lika enkelt.
2019-08-29, 08:04
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Hon hade allvarlig anorexia när hon var yngre, och anorexia är en väldigt effektiv metod att manipulera sin omgivning. På samma sätt finns det dem som gång på gång hotar med att livet av sig för att få sin vilja igenom. Nu skall Greta™ försöka manipulera hela västvärlden med sin förebrående blick. Det blir kanske inte fullt lika enkelt.

Varför har hon en förebrående blick då ? Hon kanske har anledning.

-
Senast redigerad av lapon 2019-08-29 kl. 08:05. Anledning: Lo
2019-08-29, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Greta och hennes familj uppvisar det som kallas confirmation bias och som i sig självt är högst vanligt och normalt. Dvs man söker och lyssnar bara sådan information som stärker ens egna åsikter.

Nu har det visat sig att Greta stödjer Al Gore som anses vara en skojare. (Han har f.ö aldrig varit forskare utan politiker.) Hon verkar också helt ovetande om att FN:s klimatpanel beslagits med allvarligt fusk vid flera tillfällen. IPCC är en Gud för henne ändå.

Om någon försöker framföra sådant som inte familjen gillar blir de bortviftande med ord som ”högerpopulister” och ”fake news”. De vägrar att ta debatten.

Det vore därför intressant att höra vad de tycker om meteorologiprofessorn Michael Tjernström som anser att fixeringen på flygresor är överdriven. Flyg står bara för 3% av utsläppen globalt.

Antingen avfärdar de honom med att han är Trump-anhängare eller också är han väl köpt av flygbränsleföretagen. De förstår inte att Greta eller vem som helst skulle kunna flyga till USA med gott samvete.

Som vanligt många påståenden i dina inlägg men inga källor. Ändå +1 för att du inte plussat några påhopp på Greta idag. Gretas familj har nog inga större problem med professorns åsikter:
Michael Tjernström vill komma bort från klimatskam: att skylla på den nuvarande generationen är som att lägga skulden för andra världskriget på hans farfars generation – som mäklade fred efter det första, säger han.

– Det hjälper nu inte att fördela skam för det som har skett, vi måste nu se till att göra något åt problemet i stället.*

Michael Tjernström säger att det inte går att vänta tills de verkligt stora förändringarna sker, bara för att det inte säkert går att säga exakt när de sker.

– De flesta människor tar med sig ett paraply eller sätter på sig en regnjacka om prognosen visat på regn, trots att den ibland är osäker.
(...)
– Det här är ingen klimatkris, det är en samhällskris, säger Michael Tjernström.

– Den uppvärmning som redan har skett får vi anpassa oss till, för den kommer inte att försvinna. Men annars har vi framtiden i vår egen hand.*

Professorn säger också:

– Problemet är att det måste ske en total omställning till ett samhälle som inte förbrukar fossila bränslen annat än marginellt. Och det blir inte lätt.

Han säger att den globala uppvärmningen endast kommer att kunna stävjas genom globala åtgärder.

– Det kräver ett politiskt ledarskap som i dag saknas, både i Sverige och globalt.

Det viktigaste vi kan göra på individnivå, enligt Michael Tjernström, är att sätta press på politiker, men vi bör också ändra vår livsstil, till exempel genom att äta mindre kött och köra mindre bil.

– För att förneka mänsklighetens påverkan på klimatet får man lov att förneka grundläggande fysik. Och det kan bli jobbigt.
Expressen..
Men jag tror inte att politik kan lösa våra problem. De som har stora ekonomiska och personliga intressen av att köra ända in i väggen är alldeles för inflytelserika. Bara en snar mental revolution kan rädda framtiden och klimatet.. Gretas familj är ett föredöme.
Senast redigerad av lehs 2019-08-29 kl. 08:23.
2019-08-29, 08:20
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryffel1691
Är inte Greta extremt kort och outvecklad för sin ålder? Tycker mer hon ser ut som 12 än 16.. 🤔

Gretas syster Beata som är två år yngre ser större ut. Hon såg ut som en dvärg bredvid sina jämnåriga skolkamrater. Om inte åldern redan var känd så skulle jag utan tvekan gissa på 9-10 år.
Senast redigerad av PixelGuy 2019-08-29 kl. 08:24.
2019-08-29, 08:30
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=sWCEtizuLcs

Ytterligare en sansad man som framför det som så många av oss har försökt säga. Det vill säga att det handlar i grund och botten om en vänsterrörelse som bara gynnar de rika.

Det är alltså mycket mer än bara en liten gullig tjej som vill rädda hela världen.

Så snart det blir alltmer känt tror jag Greta kommer få alltmer kritik. Vad vi än tycker om saken så röstar ju i dag ca 20 % av svenskarna på SD, 20-25 % på M och runt 10 % på KD. Sossarna, som av tradition är ett tillväxtparti, lockar ytterligare 25-30 %. Och de som stöder utomparlamentariska aktioner av typen Extinction Rebellion eller djurrättsprotester torde vara ganska lätträknade.

Vad Trumps anhängare kommer att säga när den vidare bilden sprids har jag ingen aning om. Men vi ska nog inte förvänta oss att "hyllningståget" kommer att passera obehindrat genom hela USA. Vore jättekul om Trump själv uttalade sig
2019-08-29, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Som vanligt många påståenden i dina inlägg men inga källor. Ändå +1 för att du inte plussat några påhopp på Greta idag. Gretas familj har nog inga större problem med professorns åsikter:
Michael Tjernström vill komma bort från klimatskam: att skylla på den nuvarande generationen är som att lägga skulden för andra världskriget på hans farfars generation – som mäklade fred efter det första, säger han.

– Det hjälper nu inte att fördela skam för det som har skett, vi måste nu se till att göra något åt problemet i stället.*

Michael Tjernström säger att det inte går att vänta tills de verkligt stora förändringarna sker, bara för att det inte säkert går att säga exakt när de sker.

– De flesta människor tar med sig ett paraply eller sätter på sig en regnjacka om prognosen visat på regn, trots att den ibland är osäker.
(...)
– Det här är ingen klimatkris, det är en samhällskris, säger Michael Tjernström.

– Den uppvärmning som redan har skett får vi anpassa oss till, för den kommer inte att försvinna. Men annars har vi framtiden i vår egen hand.*

Professorn säger också:

– Problemet är att det måste ske en total omställning till ett samhälle som inte förbrukar fossila bränslen annat än marginellt. Och det blir inte lätt.

Han säger att den globala uppvärmningen endast kommer att kunna stävjas genom globala åtgärder.

– Det kräver ett politiskt ledarskap som i dag saknas, både i Sverige och globalt.

Det viktigaste vi kan göra på individnivå, enligt Michael Tjernström, är att sätta press på politiker, men vi bör också ändra vår livsstil, till exempel genom att äta mindre kött och köra mindre bil.

– För att förneka mänsklighetens påverkan på klimatet får man lov att förneka grundläggande fysik. Och det kan bli jobbigt.
Expressen..
Men jag tror inte att politik kan lösa våra problem. De som har stora ekonomiska och personliga intressen av att köra ända in i väggen är alldeles för inflytelserika. Bara en snar mental revolution kan rädda framtiden och klimatet.. Gretas familj är ett föredöme.

God morgon, Iehs, som vanligt lite selektiv. Här kommer en konkret källa:

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/klimatprofessorn-flygets-paverkan-pa-klimatet-en-spott-i-havet/

Citat:
I söndagens Sommar i P1 gör han klart att det onekligen är upp till oss hur vi ska ha det i framtiden, men fokus ska ligga på att pressa våra politiker – inte lägga skuld på enskilda flygresenärer.

– Transporter står för en knapp femtedel av jordens utsläpp, flygtrafiken för mindre än tre procent. En spott i havet, säger han.

Håller Gretas familj med om hans åsikter? I så fall kan vi ju skrota ordet "flygskam" en gång för alla. Och låta det svenska inrikesflyget vara i fred. Det är hur som helst säkrare än att resa på det nedgångna järnvägsnätet.

*
Jag håller dock med dig om att politik inte är lösningen. Där tror jag att Greta missförstått något: Parisavtalet är en papperskonstruktion av politiker som så gärna ville knåpa ihop något efter flera dagars sega förhandlingar, men naturvetare och forskare som har gjort konkreta beräkningar menar att det mest är ett slag i luften. Rätta mig gärna om jag har fel - helst med en källa
2019-08-29, 09:21
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Jag har för mig att jämförelsen med Mr Chance har gjorts tidigare i tråden.

Den inskränkte stackaren som nådde hela vägen till världstoppen tack vare vackra metaforer och lite floskler. Sen blev han väl inte så långvarig där, om jag minns rätt. Och fallet var plågsamt att skåda.

Utanför den svenska ankdammen funkar det inte heller i längden att bara vifta med Keelingkurvan och svara ”lyssna på forskarna!” på varje fråga. Till att börja med får Greta läsa sig in på kärnkraft, riskerna med hotande elbrist och farorna med vindkraft. Nationalekonomi är också ett absolut måste. Någon gång måste hon se utanför boxen.

Den dag hon utsätts för tuffa journalister kan det annars bli förödande för henne.

Jag tror att så fort det bränner till frågemässigt så kommer hon att fortsätta att sätta punkt för frågandet genom att säga.......jag är ett barn.
2019-08-29, 09:31
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
På Sandhamn, vid KSSS brygga är det många som tror de kan segla ända in.Kul nöje att kolla dem.

Det var väl jag som tog upp frågan. Hur kan dom angöra en brygga när dom inte har en motor att ta till.
Men såg att dom hade en båt som bogserade dom in.
2019-08-29, 09:47
Medlem
Citat:
Nej, Greta talar i termer av länder och delar av världen. Det är därför hon inte har problem med att fattigare länder som Kina och Indien enligt Parisavtalet får öka sina utsläpp enormt. Så mycket att många experter hävdar att avtalet är helt meningslöst, men det är en annan femma. Det struntar hon ändå i.

Precis som du säger - när man är bara 16 år kan man inte överblicka hela bilden. Man brukar av förklarliga skäl inte fundera så mycket över pensionärer heller. Det är bland annat därför så många av oss tycker det är fel att skicka fram en 16-åring som världsförbättrare och frälsare.

Greta kommer från en välbärgad familj i Stockholms innerstad och kan inte förstå att inte alla andra är lika rika. Att inte alla tonårspappor bara kan släppa allt de har för händer och följa med ett av sina barn på en flera månader lång resa till Amerika. Att många även i ”rikare” länder är beroende av dieselfordon för sin överlevnad.
Ja, det är nog mycket som inte Greta förstår. Jag tror inte heller att Greta har möjlighet att förändra något själv. Hon får väl bara medverka i klimatmötet som en ungdomens röst i världen. Mera symboliskt. Och det borde ju inte vara direkt farligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in