2019-08-28, 08:52
Medlem
Hej ärade flashbackare!

Jag och min fru bor för närvarande i en trevlig fyra i Bromma och trivs väldigt bra. Dock hägrar barn osv och tanken är att det är bra att ha flytt till hus avklarat innan barn finns med i bilden för att förenkla det hela.

Varken jag eller min fru är infödda stockholmare vilket gör att vår kunskap om lämpliga områden är relativt värdelös.

Vi jobbar båda i city, vill bo i ett fräscht hus i ett område som inte är nerlusat med blattar och annat löst folk, närhet till vettiga skolor samt har en budget på ca sju miljoner.

Finns det något sådant ställe med ok kommunikationer in till city?

Vi har tittat på hus i Skälby vilket såg ut som ett trevligt, naturnära område men det ligger väldigt nära hässelby och specifikt ett område som kallas ”Arabdalen”. Låter inte direkt inbjudande men vi har ingen direkt kunskap om huruvida det är illa eller inte.

Ett annat alternativ har varit Tyresö men där har oron varit kring hur tillförlitliga bussarna till gullmarsplan är under vinterhalvåret samt den höga kommunalskatten, annars upplevde vi det som ett mycket trevligt och lugnt område.

Vi hade verkligen uppskattat alla tips och råd ni kan ge!
Senast redigerad av malabaricus 2019-08-28 kl. 08:57.
Citera
2019-08-28, 09:02
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malabaricus
Hej ärade flashbackare!

Jag och min fru bor för närvarande i en trevlig fyra i Bromma och trivs väldigt bra. Dock hägrar barn osv och tanken är att det är bra att ha flytt till hus avklarat innan barn finns med i bilden för att förenkla det hela.

Varken jag eller min fru är infödda stockholmare vilket gör att vår kunskap om lämpliga områden är relativt värdelös.

Vi jobbar båda i city, vill bo i ett fräscht hus i ett område som inte är nerlusat med blattar och annat löst folk, närhet till vettiga skolor samt har en budget på ca sju miljoner.

Finns det något sådant ställe med ok kommunikationer in till city?

Vi har tittat på hus i Skälby vilket såg ut som ett trevligt, naturnära område men det ligger väldigt nära hässelby och specifikt ett område som kallas ”Arabdalen”. Låter inte direkt inbjudande men vi har ingen direkt kunskap om huruvida det är illa eller inte.

Ett annat alternativ har varit Tyresö men där har oron varit kring hur tillförlitliga bussarna till gullmarsplan är under vinterhalvåret samt den höga kommunalskatten, annars upplevde vi det som ett mycket trevligt och lugnt område.

Vi hade verkligen uppskattat alla tips och råd ni kan ge!

Täby, Vallentuna, Åkersberga. (i den ordningen).

Annars så kan ni flytta lite längre men med bra kommunikationer in till T-centralen och då skulle jag rekommendera Nykvarn eller Pershagen i Södertälje.
Citera
2019-08-28, 13:00
Medlem
lifesentences avatar
Täby, Danderyd, Djursholm passar din attityd.
Citera
2019-08-28, 13:02
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifesentence

Men inte budgeten.
Citera
2019-08-28, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Täby, Vallentuna, Åkersberga. (i den ordningen).

Annars så kan ni flytta lite längre men med bra kommunikationer in till T-centralen och då skulle jag rekommendera Nykvarn eller Pershagen i Södertälje.

Bra tips, tack! Trodde faktiskt att det skulle vara knöligare att ta sig till Täby kommunalt.
Citera
2019-08-28, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Men inte budgeten.

Nej, tyvärr är prisläget lite väl högt.
Citera
2019-08-28, 14:17
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Bra tips, tack! Trodde faktiskt att det skulle vara knöligare att ta sig till Täby kommunalt.

Nej då, Roslagsbanan går som "tåget" ;-)
Citera
2019-08-28, 14:29
Medlem
ps870s avatar
Åkersberga och då Österskär, Margretelund eller Skånsta är lugna villa/ radhusområden. Priserna på hus är lägre än I Täby. Nära till havet så du kan skaffa båt.

Enkelt att ta Roslagsbanan till Östra eller buss Danderydssjukhus (T bana). Tror även att det finns en buss som går in till Humlegården
Senast redigerad av ps870 2019-08-28 kl. 14:37.
Citera
2019-08-28, 14:32
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifesentence

Lägg till Vaxholm och ev Vallentuna.
Citera
2019-08-28, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Åkersberga och då Österskär, Margretelund eller Skånsta är lugna villa/ radhusområden. Priserna på hus är lägre än I Täby. Nära till havet så du kan skaffa båt.

Enkelt att ta Roslagsbanan till Östra eller buss Danderydssjukhus (T bana). Tror även att det finns en buss som går in till Humlegården

Ser ut som ett trevligt område!
Närheten till havet är ett definitivt plus, då kan man tillfredsställa fiskesuget när det tränger sig på.
Citera
2019-08-28, 18:02
Medlem
Ett innerligt tack till er alla som kom med tips, guld värt!

Nu blir det att spendera kvällen på hemnet och bena ut vad som känns bäst
Citera
2019-08-30, 11:14
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ser ut som ett trevligt område!
Närheten till havet är ett definitivt plus, då kan man tillfredsställa fiskesuget när det tränger sig på.

Dessutom har Österåkers kommun lägst skatt i Sverige: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/offentlig-ekonomi/finanser-for-den-kommunala-sektorn/kommunalskatterna/pong/tabell-och-diagram/totala-kommunala-skattesatser-kommunvis/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in