Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Jag tror att det har att göra med disciplinen i skolan först och främst. Hela samhället är för slappt, folk avkrävs inte mycket ansvar, och i synnerhet inte barn.
Föräldrarna är ett stort problem i skolan, men grundproblemet är att skolan inte har mandat att ställa krav och tillämpa konsekvenser i någon kännbar grad.
Alltsammans bygger på en välvilja och frivillighet att inordna sig i ett system. Pojkar verkar ha betydligt svårare för det än flickor.
Det betyder dock inte att pojkarna är diskriminerade.
Klasserna är stora och lärarna är få, vilket betyder att alla måste inordna sig under samma system. Det går inte att ha vissa anpassningar för pojkar och andra för flickor för det krävs personal och i sin tur ekonomi.
Jag skulle inte vilja påstå att män överglänser kvinnor i arbetslivet. Jag förstår inte riktigt hur du tänker där. Kvinnor och män väljer olika och de arbeten män väljer är oftare i privat näringsliv och är då mer välbetalda. Att de överglänser tycker jag dock är helt fel formulering, det finns få som gör så mycket gott för andra människor som de som jobbar med omsorg som jag ser på saken.
No shit? Det finns ganska stora skillnader mellan kvinnor och män på gott och ont.
Pojkar har inga problem med att inordna sig ett system så länge de är anpassat för dom?
Samma sak för kvinnor?
Att kvinnor gör bättre från sig än männen i skolan beror ju helt enkelt på att skolans nuvarande system passar kvinnor bättre än vad det gör för männen.
Män jobbar mer, män sjukskriver sig mindre, män bidrar med mer innovation.
Som det är nu så tjänar kvinnor på att leva i ett samhälle med män då de får tillbaka mer av det de betalar till samhället än vad män får.
Som sjukvård, skuldsanering, sjukpenning osv.
Då kan man säga följande...
Men det kanske är så att kvinnor mår psykiskt sämre än män pga hur samhället ser ut?
Fast å andra sidan så tar 3 gånger så många unga och äldre män livet av sig än vad kvinnor gör så det kan ju inte riktigt stämma.
Faktum är att om män valde att gå ner och jobba lika mycket som kvinnor och samtligt få tillbaka mer från samhället som med mer sjukskrivningar för att kanske inte ta livet av sig lika mycket så skulle systemet börja krackelera rejält och vilka skulle då drabbas hårdast om samhället börjar skära ner på resurserna samtligt som den omfördelas för att bli jämnare mellan könen?
Jo kvinnor!
Så fallerade skolresultat för pojkar drabbar kvinnor minst lika hårt på långt sikt då män också tenderar till att vara mera utåtagerande samt destruktiva när de hamnar i den sitsen.