2019-08-28, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Speciellt unga är de inte heller så de måste ju ändå ha lite vett innanför sina pannben. Vid 31-års ålder är man inte purung, snarare halvgammal. Man vet vad man gör och vilka man umgås med. Man är beredd på konsekvenserna om man umgås i fel kretsar. Jag vet inte riktigt hur utländska kvinnor funkar. Det kanske är normalt för dem att leva lite farligt. Kanske var hon inte så klok trots allt. Man kan ju fuska sig till en fin utbildning med. Allt är möjligt. Någon betalade säkert hennes uppehälle i Polen under alla de åren. Eller hade hon sparat ihop pengar eller nåt annat?
Ibland tycker jag mig märka att vissa utländska personer har en högre tolerans mot brott, d v s ser mindre allvarligt på dem. Ett exempel är en tidigare kollega till mig. Hon är från forna Jugoslavien och har en dotter som förlorade sin pojkvän i en skjutning. Kvinnan, (kollegan), var bestört och kunde inte alls förstå att en sådan skötsam kille strukit med.
"Han höll ju bara på med droger", sa hon.
Citera
2019-08-28, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
GW säger nu på Nyhetsmorgon på TV4 att kvinnan inte var målet utan mannen. Han är helt säker på det. Vad ska man tro?

Well, den som följde tråden igår vet att det är den typ troligaste teorin. GW är lite sent ute!

Snacket i "undre världen", med svenskans reporter (han brukar ha väldigt bra koll och kontakter) säger att detta handlar om det aktuella brottmål BO:s man är inblandad i.

Och med tanke på att han sysslat med knark i hela sitt vuxna liv (flera domar) är det inte omöjligt att han retat upp det stora knarkgänget.
Citera
2019-08-28, 10:12
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ze123
Vad menar du med det? Bör BO mannens syster och kusiner också räknas som in kriminellas anhöriga och skyldiga till sin egen död. Var går gränsen nu då för anhörig till kriminell. Kanske grannar och skolkamrater också ska skylla sig själva? Lägg ner, kvinnan är helt oskyldig , punkt!

Kvinnan är oskyldig så vitt vi vet i nuläget ja. Men kvinnan kommer från en miljö där fifflande, skattefusk svartjobb och småkriminalitet hör till vardagen. Läs på om hennes pappas kioskrörelse m.m. Hade hon kommit från en vanlig akademikerfamilj vilket ju är det vanligaste för någon som läser på läkarlinjen så hade hon sannolikt aldrig blivit tillsammans med denne gangster till att börja med om inte kvinnan samtidigt haft psykiska problem eller en personlighetsstörning i botten och därmed driftat ut i samhällets marginaler. De hade aldrig ens träffats för de skulle inte umgåtts i samma miljöer. Det här är en stor skillnad och någonting som talar för det är också att hon gick sin läkarutbildning i Polen vilket är lågstatus i jämförelse med läkarutbildningarna i tex Uppsala och Lund.
Citera
2019-08-28, 10:13
Medlem
Citat:
Vad menar du med det? Bör BO mannens syster och kusiner också räknas som in kriminellas anhöriga och skyldiga till sin egen död. Var går gränsen nu då för anhörig till kriminell. Kanske grannar och skolkamrater också ska skylla sig själva? Lägg ner, kvinnan är helt oskyldig , punkt!

Grunden är väl att de som använder kriminella pengar är lika skyldiga. En kvinna som jobbar som läkare lever med en kriminell och spenderar kriminellt tjänade pengar är också skyldig i min mening. För hon är då en del av det.
Citera
2019-08-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Well, den som följde tråden igår vet att det är den typ troligaste teorin. GW är lite sent ute!

Snacket i "undre världen", med svenskans reporter (han brukar ha väldigt bra koll och kontakter) säger att detta handlar om det aktuella brottmål BO:s man är inblandad i.

Och med tanke på att han sysslat med knark i hela sitt vuxna liv (flera domar) är det inte omöjligt att han retat upp det stora knarkgänget.

Jag tror stenhårt på:

Han har retat upp Drott-gänget. Lurat dem eller bråk om revir. De skickar sina ynglingar att mörda honom. Ynglingarna är unga, oerfarna, allt annat än professionella mördare. Fullproppade med benzo och annan narkotika, höga som hus, åker de dit för att mörda. Det tilltänkta offret hinner undan, de tappar bort honom.

Hjärnorna fulla med knark, kropparna fulla med adrenalin, en kvinna som ligger å skriker (som dessutom kan vittna), frustrerade att man inte kunde mörda mannen, frustrerade att de kommer få skit av ledarna i ligan - allt slutar i att man mördar kvinnan.
Citera
2019-08-28, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Kvinnan är oskyldig så vitt vi vet i nuläget ja. Men kvinnan kommer från en miljö där fifflande, skattefusk svartjobb och småkriminalitet hör till vardagen. Läs på om hennes pappas kioskrörelse m.m. Hade hon kommit från en vanlig akademikerfamilj vilket ju är det vanligaste för någon som läser på läkarlinjen så hade hon sannolikt aldrig blivit tillsammans med denne gangster till att börja med om inte kvinnan samtidigt haft psykiska problem eller en personlighetsstörning i botten och därmed driftat ut i samhällets marginaler. De hade aldrig ens träffats för de skulle inte umgåtts i samma miljöer. Det här är en stor skillnad och någonting som talar för det är också att hon gick sin läkarutbildning i Polen vilket är lågstatus i jämförelse med läkarutbildningarna i tex Uppsala och Lund.
Läs fup på mordet i Nydala så ser du att en dotter till brottmålsadvokat /delägare i advokatfirma,bosatt i Lund är involverad på olika sätt. Stämmer inte alls.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Ibland tycker jag mig märka att vissa utländska personer har en högre tolerans mot brott, d v s ser mindre allvarligt på dem. Ett exempel är en tidigare kollega till mig. Hon är från forna Jugoslavien och har en dotter som förlorade sin pojkvän i en skjutning. Kvinnan, (kollegan), var bestört och kunde inte alls förstå att en sådan skötsam kille strukit med.
"Han höll ju bara på med droger", sa hon.

Så är det. Det är olika "mindset" helt enkelt. Man värderar saker olika. Kulturellt betingat, inget konstigt egentligen men det får ödesdigra konsekvenser i ett land som Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larunko
Leif GW Persson uttalar sig.

https://www.expressen.se/kvallsposten/gw-mordoffrets-pojkvan-kommer-att-halla-kaften/

Citat:
Men enligt Leif GW Persson talar mycket för att mordet på kvinnan inte kommer att klaras upp. Både på grund av att mannen som i dag är anhållen inte kommer att vara behjälplig och för att inte heller andra runtom kring inte kommer att vilja prata – inte ens kvinnans man, enligt GW.

– Jag tror att även mordoffrets pojkvän kommer att hålla käften även fast han vet motivet, säger han och fortsätter senare i programmet:

– Det är de här brotten som ägnas mest resurser, polisen är duktig på den här formen av brottslighet men jag tror statistiken talar för att det kommer att bli ouppklarat.

Vi kan nog förvänta oss hämndaktioner i framtiden..
Citera
2019-08-28, 10:16
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Kvinnor som medvetet ger sig in i en relation med en kriminell gangster. BO visste med största säkerhet att han var grovt kriminell och hade suttit inne under många år. Hon var oskyldig och hon förtjänade verkligen inte att dö för hans synders skull. Men hon gjorde också ett dåligt val när hon för all framtid (läs fick barn) lierade sig med en en känd yrkeskriminell. Hans brottshistoria fanns bara en googlesökning bort. Det är en uppmaning till kvinnor att tänka på konsekvenserna av sina val.
Citera
2019-08-28, 10:17
Medlem
Citat:
Men var går gränsen? Den flyttas hela tiden fram och man slutar se de mördade som de oskyldiga offer de faktiskt är. Vad blir nästa ifrånskyllning från att behöva ta ansvar? Han satt bredvid en kriminell på hemkunskapen, han får skylla sig själv. Det är på den nivån vi är nu tyvärr! En mamma som kämpat för att bli läkare har avrättast med sitt spädbarn i närheten, det är sanningen.

Frun till en grovt kriminell man mördades. Behöver inte skylla sig själv, men det innebär givetvis en höjd risknivå att skaffa en karl från den världen.
Citera
2019-08-28, 10:18
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kudoz

BO blir skjuten i närheten av Sergels grill av GM2, enligt collaget ovan ser det ut att möjligen ha hänt 10-15 meter norr om grillen där tekniker i vita rockar står. Dock påstår vissa uppgifter att hon blir skjuten av GM2 när hon satte efter GM1 och att hon snubblat över staketet mellan grillen och Nicoloviusvägen och sedan skjuten igen. Efter detta ska GM2 av en konstig anledning vänt om och sprungit som man sett på SVTs film här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/efter-skjutningen-har-springer-en-maskerad-person-fran-platsen

.

Det här blir ju märkligare och märkligare. Jagade damen GM1? Hon ville kanske dö då. Att snubbla är lätt om man har maskeradkläder på sig som utländska kvinnor har.
Citera
2019-08-28, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zem227
Grunden är väl att de som använder kriminella pengar är lika skyldiga. En kvinna som jobbar som läkare lever med en kriminell och spenderar kriminellt tjänade pengar är också skyldig i min mening. För hon är då en del av det.
Nu kan det i och för sig vara så att han bedyrat att han levde fullt lagligt efter fängelset. Han kan ha ljugit henne full. En rakt igenom ärlig tjej med bra jobb och hederlig släkt skulle nog inte med öppna ögon beblanda sig med packet. Så hon hade kanske en tro att hon gav honom en andra chans. Medan han utan hennes vetskap fortsatte med sitt kriminella liv, om än inte i så stor skala. Eller i stor skala, fast han låg lågt för henne. Idag kan man kolla upp massor om sin partner när man går in i en relation, men allt går inte att se. Eller så vill/kan man inte rota så djupt. "Jag vill lita på honom" är något som många människor fått ångra senare.

För övrigt deklarerade han för fickpengar. Hon spenderade inga kriminella pengar, han spenderade i stället hennes lagligt skattade pengar kan jag tänka.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-28 kl. 10:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in