2019-08-27, 23:33
Medlem
Ursäkta för att jag använde engelska i rubriken, men jag hittar tyvärr inte den korrekta svenska översättningen på "fenomenet". Vill även be om ursäkt i förväg för inlägget som lär bli rörigt, men har svårt att tänka klart på grund av sömnbrist.

Men det handlar i alla fall om att man vaknar upp direkt efter att man somnat eller när man precis ska somna.
Det är ju väldigt vanligt och jag antar att de allra flesta har upplevt det minst en gång.
Här är en länk om ni skulle vilja läsa mer om det https://en.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk

De två senaste kvällarna/nätterna har rycken som jag upplever inte bara skett en eller ett fåtal gånger utan det håller på tills det att jag kliver ur sängen.

Man drabbas tydligen av det när man har sovit för lite och är utmattad. Det stämde precis in på mig då jag endast sov några timmar natten fredag/lördag sen var vaken till söndag kväll.
Då i söndagskväll när jag äntligen hade kommit till sängs redo för att sova, rejält trött, började det första rycket redan inom ungefär två minuter om inte mindre. Sen fortsatte det hela tiden, ryckningarna skedde flera gånger i minuten, även om jag försökte slappna av så gott jag kunde. Efter en kort stund började även benmusklerna rycka till hela tiden och armarna började flaxa runt utan att jag hade någon som helst kontroll över det.

Gav upp efter några timmar för att försöka hitta någon lösning på internet, det var lite svårt att läsa på mobilen då armarna och fingrarna fortfarande ryckte så det gick ju inte att hålla den stilla.
Magnesium skulle tydligen hjälpa, så jag tog 4 st magnesiumkapslar (magnesiumglycinat) (rekommenderad dos per dag är 2). Väntade för att se om det skulle hjälpa någonting men nej det blev inte bättre över huvud taget.

Ett annat tips var att meditera, jag testade det (jag brukar aldrig praktisera meditation men jag har läst en hel del om det så jag vet hur det fungerar, men i praktiken är jag nog rätt värdelös på det).
När jag satt där på golvet så slutade iallafall musklerna att rycka men det började igen direkt när jag la mig igen.

Oj, nu blev det lite långt med onödig info.

För att hålla det kort resten av inlägget så kunde jag alltså inte somna natten söndag/månad och nästa natt var precis lika dan.

Det börjar bli jobbigt nu, är riktigt trött efter att bara ha sovit några timmar på fyra dagar eller vad det nu blir. Det ända jag vill just nu är att kunna få en god natts, djup sömn.

Det är därför jag skriver här på Flashback i hopp om att få svar på några frågor som kanske kan hjälpa mig.

Någon som upplevt liknande? hur gjorde ni för att lösa problemet i så fall?

Men huvudfrågan rör sömntabletter. Jag vet att klonazepam ska fungera bra mot "hypnic jerks" men helst undviker jag benzo så gott det går nu för tiden.

Jag har absolut noll erfarenheter av sömntabletter, har endast testat en gång för kanske 10 år sedan, tog ett flertal som en kompis hade utskrivet när jag skulle gå och lägga mig men de funkade inte över huvud taget minns jag, kommer inte ihåg vad de hette.

Men tänkte köpa nu för att använda vid sådana här nätter som jag beskrev ovan. Vilka är bäst att köpa tror ni? hjälper dem en att somna trots att i princip hela kroppen rycker konstant när man ligger i sängen och försöker somna?

En tanke jag hade var att köpa melatonin. Vad tror ni om det?

Just det, kan ni vara sjyssta och skriv inte inlägg i stil med "gå till läkaren istället, vi här på Flashback är inga läkare". Jag förstår såklart själv att det vore det bästa men vill försöka lösa det själv.

Jag vet att mitt inlägg inte blev direkt välskrivet och säkert en massa onödiga detaljer, hoppas ni har överseende med det.

Vore väldigt tacksam om någon kunde tipsa om något sömnmedel som kan hjälpa mig.
Annars får det bli klonazepam, då lär jag garanterat kunna somna i alla fall.

En ska till, tror ni det hjälper om jag istället för fyra stycken magnesiumkapslar tar många fler? eller är det bara onödigt då fyra stycken inte hjälpte det minsta?

Nu ska jag lägga mig för att försöka somna i alla fall, får se om det lyckas inatt då.
Senast redigerad av Gangstah4life92 2019-08-27 kl. 23:39.
Citera
2019-08-28, 00:02
Bannlyst
är det sömnparalys du menar?
Citera
2019-08-28, 00:12
Medlem
Levodopa eller benzo. Kanske lyrica.
Kanske något så simpelt som zopiklon. Melatonin kommer inte att funka.
Citera
2019-08-28, 00:21
Medlem
neuron-drones avatar
De där grejerna är för jävliga. Och som du säger, ju mer man behöver sova, ju oftare händer de. Man kommer inte över gränsen mellan vakenhet och sömn. Man kan vara hur sömnig som helst och börja somna och precis när man ska somna så väcker kroppen sig. När det händer mig brukar jag dessutom vara helt desorienterad, jag fattar inte att jag ligger i sängen och allt är som det ska, det känns som jag borde vara någon annanstans. Tar ett par sekunder att inse faktum, sedan samma igen. Tills jag lyckas somna på riktigt...

Det var rätt länge sedan jag hade det och brukar inte vara så så länge, ofta räcker det med 4-5 nätters rätt OK sömn så är det borta. Andra är säkert värre drabbade.

Eftersom jag är helt bakvänd funkar det ibland att dricka en halv kopp te ungefär innan jag ska sova. Det borde i teorin göra det värre. Men jag tror att det gör att jag inte somnar lika fort, och när insomningen går långsammare så kommer jag även över gränsen.
Citera
2019-08-28, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ursarring
är det sömnparalys du menar?
Nej, sömnparalyser har jag aldrig haft några större problem med. Problemet nu är jag inte lyckas somna, trots att jag är extremt trött.
Citera
2019-08-28, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Levodopa eller benzo. Kanske lyrica.
Kanske något så simpelt som zopiklon. Melatonin kommer inte att funka.
Tack så mycket för tipsen. Aldrig hört talas om levodopa men ska kolla upp det. Ja, jag får väl köra med benzo så länge så att jag lyckas få lite sömn iaf, innan jag hittar något bra fungerande sömnmedel.

Ska testa zopiklon och se om det fungerar för mig. Hade redan tankar på att köpa det. Får väl experimentera mig fram helt enkelt.

Okej, då undviker jag melatoninet då.
Citera
2019-08-28, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gangstah4life92
Tack så mycket för tipsen. Aldrig hört talas om levodopa men ska kolla upp det. Ja, jag får väl köra med benzo så länge så att jag lyckas få lite sömn iaf, innan jag hittar något bra fungerande sömnmedel.

Ska testa zopiklon och se om det fungerar för mig. Hade redan tankar på att köpa det. Får väl experimentera mig fram helt enkelt.

Okej, då undviker jag melatoninet då.

Levodopa är lite av en chansning. Det används mot PLMD dvs ett syndrom där man rycker och sprattlar i sömnen som gör att man vaknar eller aldrig får djupsömn. Var försiktig om du skall prova eftersom det är potent. Det höjer nivåerna dopamin.
Men prova zopiklon först du.
Citera
2019-08-28, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
De där grejerna är för jävliga. Och som du säger, ju mer man behöver sova, ju oftare händer de. Man kommer inte över gränsen mellan vakenhet och sömn. Man kan vara hur sömnig som helst och börja somna och precis när man ska somna så väcker kroppen sig. När det händer mig brukar jag dessutom vara helt desorienterad, jag fattar inte att jag ligger i sängen och allt är som det ska, det känns som jag borde vara någon annanstans. Tar ett par sekunder att inse faktum, sedan samma igen. Tills jag lyckas somna på riktigt...

Det var rätt länge sedan jag hade det och brukar inte vara så så länge, ofta räcker det med 4-5 nätters rätt OK sömn så är det borta. Andra är säkert värre drabbade.

Eftersom jag är helt bakvänd funkar det ibland att dricka en halv kopp te ungefär innan jag ska sova. Det borde i teorin göra det värre. Men jag tror att det gör att jag inte somnar lika fort, och när insomningen går långsammare så kommer jag även över gränsen.
Ja, det är ett väldigt jobbigt och märkligt fenomen, känns nästan som någon slags tortyr.

Jag testade faktiskt attt dricka en kopp kamomillte igår innan jag gick och la mig för att se om det skulle hjälpa något, men det funkade ju inte heller.

För mig slutar aldrig ryckningarna även om jag har bra tålamod och för det mesta försöker slappna av så gott det går.

Men jag går upp då och då under natten, när det blir för jobbigt. När armar och ben bara flyger o rycker okontrollerat nästan helt utan paus. Det är ju inga små muskelryckningar direkt. När jag står upp slutar det i alla fall.

Samma sak hände mig en natt för några veckor sedan. Därför jag vill ha något som får mina muskler att slappna av som jag kan ta om det nu skulle hända igen.
Citera
2019-08-28, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Levodopa är lite av en chansning. Det används mot PLMD dvs ett syndrom där man rycker och sprattlar i sömnen som gör att man vaknar eller aldrig får djupsömn. Var försiktig om du skall prova eftersom det är potent. Det höjer nivåerna dopamin.
Men prova zopiklon först du.
Okej, det låter ju som att det borde fungera rätt bra i så fall. Att det höjer dopamin-nivåerna är positivt för mig i alla fall. Tar ofta amimosyran tyrosin innan jag lägger mig för att öka dopaminet.
Bra tips, tackar! Får se om jag lyckas få tag på det bara.

Ja, det är ju inte så svårt att få tag på heller.

Edit: Ojsan, såg nu att jag råkat skriva 'lika dan' i mitt första inlägg 'likadan' ska det naturligtvis stå.
Senast redigerad av Gangstah4life92 2019-08-28 kl. 01:13.
Citera
2019-08-28, 01:16
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gangstah4life92
Jag testade faktiskt attt dricka en kopp kamomillte igår innan jag gick och la mig för att se om det skulle hjälpa något, men det funkade ju inte heller.

Dricker alltså te med koffein i. När det vanliga inte funkar brukar jag ibland testa att göra sådant som de säger att man inte ska.

Men annars zopiklon som sagt, eftersom den tabletten verkar just genom att knuffa en in i sömnen. Den aktiverar hjärnan, därför funkar den, på något märkligt vis.
Citera
2019-08-28, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Dricker alltså te med koffein i. När det vanliga inte funkar brukar jag ibland testa att göra sådant som de säger att man inte ska.

Men annars zopiklon som sagt, eftersom den tabletten verkar just genom att knuffa en in i sömnen. Den aktiverar hjärnan, därför funkar den, på något märkligt vis.
Haha, ja kroppen kan ju vara bra märklig så det är väl värt o testa sina egna idéer ibland, även om de är så knasiga som att använda en liten mängd koffein som sömnmedel.

Ja, det får bli zopiklon då, som första test då så får jag se om det fungerar på mig.
Tack för hjälpen.
Citera
2019-08-28, 02:58
Medlem
Djupandning och kalldusch funkar susen. Känner igen mig i det du beskriver. Man känner sig trött och sliten men sömnigheten infinner sig ej. Googla på andningsövningar och vagusnerven och wim hof method. När man är färdig känns det som att man fått en klubba i huvudet och bara slocknar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in