2019-08-27, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det kan hon ha gjort. Det är också möjligt att hon fruktade för hans liv. Jag tog upp det tidigare i tråden, att han nog inte kommer att låta sig tas frivilligt.

Den slutsatsen kanske även polisen kommit till, därav insatsstyrkan. För denne "macho-man" måste en rättegångsprocess vara fruktansvärd. Att han hellre skulle välja döden är inte alls otänkbart.
Citera
2019-08-27, 18:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja nu är jag med på hur du menar.
Visst är åkl bedömning nu att TR sannolikt skall gå med på att häkta SD på sannolika skäl. Det är väl därför som det kallas sannolika skäl. Antar jag.
Och visst har åkl haft formuläret förberett ett tag, litotesiskt uttryckt.

Bara en ordmärkning: SD är inte häktad. Inte än.

Edit: och en sakfrågeanmärkning: Nej, Hiding kommer ej att putsa upp skorna. Däremot fetta in stridskängorna.

Ord är viktiga. Anhållen var det då. Men det ändrar inte utgången i detta fall. Det vore onödigt o oförsvarligt att bete sig på annat sätt. Om åklagarämbetet och polisväsendet är osäkra på vad Tingsrätten skulle tycka så får de väl bjuda över domarn på middag och orientera sig. Det är ju liksom knappast raketforskning så sett.

Stridskängor, gärna för mig. Det kan bli en møller-sittning av det om SD är fortsatt ”frustrerad”...
Citera
2019-08-27, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, framförallt måste åklagaren börja vara mer öppen nu och berätta vad hennes envisa misstankar egentligen grundar sig på. Annars kommer väl det här senaste utspelet bara att leda till fortsatta misstankar om mygel och korruption inom rättsväsendet i Örebro. Lite märkligt också att Springares bok aldrig verkar komma ut, den skulle ju släppas i juni.
En skakande sanning om svensk polis, där korruption och ren kriminalitet frodas – en myndighet vars uppdrag är att skydda demokratin och se till att lagar och förordningar följs.
https://www.vulkanmedia.se/peter-springare-polis-om-ett-stressat-valdsmonopol/

Det har åtskilliga gånger i tråden påtalats för dig, Draifos, att det råder förundersökningssekretess fram till att åtal är väckt. Åklagaren får inte gasta i media om vilka bevis som ligger MGM till last. Antingen så saknar du fullständigt läsförståelse eller så är du helt enkelt ute efter att smutskasta ifrågvavarande åklagare och Polisen i Örebro. I bästa fall är du okunnig; i värsta fall har du en vilseledande agenda.
Citera
2019-08-27, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har hon sagt att hon kommer att begära honom häktad igen?

Om man, som i just detta fallet, använder sig av en hel insats-styrka med sex poliser i position framför ifrågavarande's ytterdörr vid entrén, och ytterligare ett flertalet poliser i position vid vederbörande's garageports-ingång till huset och dessutom gjorde grov åverkan för att ifrån två olika håll näst intill samtidigt bryta sig in i vederbörande's hus, för att där inom i hopp kunna gripa ifrågavarande, vilket i sin tur lyckades utan några större problem ...... så måste man begripa att det handlade om något mycket allvarligt i detta fallet.

Under normala omständigheter, hade det räckt med högst två poliser som enbart hade ringt på vederbörande's ytterdörr och då i väntan på att ifrågavarande skulle öppna sin ytterdörr.

Den kriminaltekniska undersökningen som påbörjades en stund efter det att man bytt ut låsen till bostaden, handlar bland om att man söker efter två föremål, vilka ? kan jag inte, här inom tråden nämna.

Komplettering, Vederbörande har under en viss tid varit anhållen i sin frånvaro, då ifrågavarande hållit sig undan, men vederbörande kunde till sist gripas.

Ifrågavarande är misstänkt för mordet på Lena Wesström på sannolika skäl och kommer att begäras häktad av KammarÅklagaren vid namn: Åsa Hiding.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-08-27, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ord är viktiga. Anhållen var det då. Men det ändrar inte utgången i detta fall. Det vore onödigt o oförsvarligt att bete sig på annat sätt. Om åklagarämbetet och polisväsendet är osäkra på vad Tingsrätten skulle tycka så får de väl bjuda över domarn på middag och orientera sig. Det är ju liksom knappast raketforskning så sett.

Stridskängor, gärna för mig. Det kan bli en møller-sittning av det om SD är fortsatt ”frustrerad”...

Nja, utgången är nog inte alldeles klar. Trots allt har vi ju inte ett system där någon skall dömas innan rättegång.
Och att åkl skulle stå för en bjudmiddag med domaren som gäst innan häktn-förhandlingen är nog inte något att rekommendera.
Det skulle nog inte bara Springare skriva bok om.

Ja kanske är det inte direkt raketforskning. Men det kan nog ändå vara något annat än en parkpromenad. Förra gången det begav sig så brann ju sonden upp när de försökte nå upp till och forcera sannolikhetsstratosfären.

Ja hur ska det arta sig i rätten under häktningen: blir det stålhätta mot häktesflip-flops?
Citera
2019-08-27, 19:31
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Sluta och göra dig till åtlöje nu.
Han är på sannolika skäl misstänkt för mord och på den grunden anhållen. Han kommer på torsdag häktats på samma grund.
Men snälla du, du är inte seriös om du inte förstår skillnaden.
Det är att inte förstå skillnaden mellan Åkl roll respektive domstolens.

Sen är vi ense om att även jag tror anhållandet på sannolika skäl kommer räcka till häktning på sannolika skäl
Citera
2019-08-27, 19:35
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Men snälla du, du är inte seriös om du inte förstår skillnaden.
Det är att inte förstå skillnaden mellan Åkl roll respektive domstolens.

Sen är vi ense om att även jag tror anhållandet på sannolika skäl kommer räcka till häktning på sannolika skäl
Av skäl jag tyvärr inte kan gå in på så har jag väldigt stor insyn och kunskap inom detta område.
I rest my case nu med dig.
Trevlig kväll.
Citera
2019-08-27, 19:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, utgången är nog inte alldeles klar. Trots allt har vi ju inte ett system där någon skall dömas innan rättegång.
Och att åkl skulle stå för en bjudmiddag med domaren som gäst innan häktn-förhandlingen är nog inte något att rekommendera.
Det skulle nog inte bara Springare skriva bok om.

Ja kanske är det inte direkt raketforskning. Men det kan nog ändå vara något annat än en parkpromenad. Förra gången det begav sig så brann ju sonden upp när de försökte nå upp till och forcera sannolikhetsstratosfären.

Ja hur ska det arta sig i rätten under häktningen: blir det stålhätta mot häktesflip-flops?

Jag tror inte åklagarämbetet och polisväsendet behöver bjuda över domarn på middag. Receptet på en god middag är heller ingen hemlighet...

Jag tror inte heller man ska hänga upp sig mer på ”förra gåmgen” som jag föreslagit ett antal ggr. Hade man fått SD på halsen i utredningsfinka (/ -fika?)i sex till åtta månader så hade man haft det svettigare att komma upp med resultat o avlyssna honom med ngn framgång...

Att saker ändå inte är huggna i sten är ingen motsättning. Det ligger nämligen i rättvisans samlade intresse att slå fast skuld, all skuld, and nothing but the skuld. Så att rätt personer bedöms för rätt handlingar. Så det är inte fråga om att skendöma eller vad man kan få för sig. Man vill pina och rådbråka ordentligt på vägen, så att rätt visa får sin gång. Människan ska i alla händelser en vacker dag släppas ut igen. Som sonad.

Allt ska vägas till sin rätta vikt. Och tåla objektiv granskning ett par sekel gärna. Eller, decennier då...
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-27 kl. 19:43.
Citera
2019-08-27, 19:39
Medlem
GastonLeMans avatar
Har läst tråden från dag 1.
Men längden och tiden har gjort att jag missat en del.
Har någon insatt och med lust, tid och ork, göra en sammanfattning?

Den kunde fästas i startinlägg?

För tråden börjar bli massiv, och mer kommer!
Citera
2019-08-27, 19:41
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Det har åtskilliga gånger i tråden påtalats för dig, Draifos, att det råder förundersökningssekretess fram till att åtal är väckt. Åklagaren får inte gasta i media om vilka bevis som ligger MGM till last. Antingen så saknar du fullständigt läsförståelse eller så är du helt enkelt ute efter att smutskasta ifrågvavarande åklagare och Polisen i Örebro. I bästa fall är du okunnig; i värsta fall har du en vilseledande agenda.
Det står mycker riktigt att Åkl och polis får inte göra det. Hur det i verkligheten fungerar tänker jag ge ex på hur fel du har varav ett från Svt Örebro.

Det är allt för vanigt att polis och åklagare läcker information från förundersökningar i brottmål till media och det är en fara för rättssäkerheten. Det anser Johan Binninge som arbetar på Rättssäkehetsorganisationen och föreslår att en fristående myndighet bildas för att granska information som läcker ut.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polis-och-aklagare-lacker-uppgifter-medvetet
Ghttps://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/svarar-pa-kritiken-om-att-polisen-lacker
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/J1QMWj/sluta-skydda-poliser-som-lacker-till-media

För att slippa tramset från dom som läst om strikt förundersökningssekretess så är det bäst att ta med det också.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-08-27 kl. 20:06.
Citera
2019-08-27, 19:42
Medlem
Den frustrerade SD.

Frustrerad sitter han nu i förhör.

Frustrerad för att han inte har kontroll på vilka frågor som kommer ställas?

Frustrerad för att han inte kan vara 100 procent säker på att hans tänkta förklaringsmodeller kommer fungera?

Frustrerad för att han inte fick gå fri längre än 15 månader?

Frustrerad för att LW korsade hans väg och han inte kunde hantera situationen, men inte frustrerad över att han mördat?
Citera
2019-08-27, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ödets ironi är att hans avslutande mening i loggtexten för hans senaste (sista?) publicerade bild på geocacheforumet lyder:

En bra dag helt enkelt!

Idag var hans dag nog inte lika bra
Nej , korthuset rasade idag)))
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in