2019-08-27, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusvadkul
Instämmer.
Chock är en förklaring.

Men ja, jag är övertygad om att de flesta mödrar skulle springa bort från faran istället för att närma sig faran
Hade hon inte varit vittne till ett mord och var läkare?

Ptsd får människor, även kvinnor att attackera eller flyga fram till hotet precis som det likaväl kan få personen att bara gå eller fly som flyga i luften av något.

Dessutom en läkare som är van vid oberäkneliga människor kan misstolka den egna förmågan att hantera just oberäkneliga människor på droger. Kanske kände hon igen mördaren eller något hos honom.

Men jag (alla med ptsd kan ha olika symptom i varierande grad) tänker att hon borde lämnat barnet ifrån sig. Kan själv inte minnas en enda gång jag inte agerat rationellt med barn i situationer som inte känts okej. Har iofs aldrig varit i brottsoffrets situation. Chock sannolikt om hon istället för fly närmat sig mördaren.
Citera
2019-08-27, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Är nyfiken,kanske någon vet vilken år träffades Karolin och NA?
Var det 2008 förre rånet i DK eller efter avtjänat straff?

Runt 2017 enligt det här inlägget:

Citat:
Carolin var från Iran, hon tog läkarutbildningen i Polen. Festade runt rätt mycket för 2 år sedan...innan hon träffade sin gangster.
(FB) En skjuten på Sergels Väg i Malmö 26/8-2019 (kvinna avliden)
Citera
2019-08-27, 18:41
Medlem
DonPapacito38s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dwight.Schrute
Jag har inte följt det här, men vad jag kan utläsa så har gärningsmannen alltså gripits.

När jag ser på videon när gärningsmannen springa iväg, så tycker jag att det ser ut som en kvinna. Kroppsbyggnaden och sättet att springa på känns oerhört feminint. Eftersom araber är ganska feminina och tunna, så antar jag att den gripne gärningsmannen är arab och inte afrikan? Annars hade jag satsat mina kulor på att gärningsmannen egentligen är en gärningskvinna.

Är det bekräftat vem gärningsmannen är?

Jag ser att gängledaren är invandrare, givetvis. Så jag antar att offret också är en icke-svensk?

Tror jag också då en neger ifrån Somalia brukar vara lång och många MENA är små och runda med överskott av östrogen, detta är en man med feminin kropp,ingen kvinna GM är väldigt kort också vilket Tyder på MENA områdena . Men är det någon som kan bekräfta att den gripne är GM eller han släpps ut redan på tordag som planerat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Självklart är kvinnan målet för dådet! Varför skulle en mördare som fått en beställning på att mörda mannen helt plötsligt mörda kvinnan med ett spädbarn i famnen, enkom för att det tilltänkta målet klarade sig undan? Antingen är kvinnan målet eller så är båda det, för inte lär beställaren ha sagt att OM mannen kommer undan så skjut kvinnan i stället...

Misstag är en omöjlighet då hon träffades av minst två kulor i huvudet av vad jag kunnat läsa mig till. Troligtvis har mannen gjort av med alla pengarna han var satt att vakta från rånet och nu skall skulden inkrävas - vad finns då hos mannen som svider mest att förlora, förutom sitt egna liv? Jo, hans "fru", såklart!

Oerfarna ynglingar. Påtända. Adrenalin. Frustrerade.

Dessutom ett potentiellt vittne.

Där har du tänkbara förklaringar
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
De kan ju ha sett varann rakt i ansiktet också - Karolin o en av skyttarna alltså - så han kan ju ha skjutit henne för att hon inte skulle kunna peka ut honom. Det kan ju ha varit en kompanjon till pojkvännen, som Karolin kände både till utseende o namn.

Peka ut honom för vad?

”Pistoljakt”!
Citera
2019-08-27, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaLisandra
Den löpning som svt klipp visar 16s. Fram tillen bil och tillbaks. Vad syftade den till?
Jagade han mannen då? Men ingen man syns i klippet. Då måste gm legat typ 30m efter.

Då måste pojkvännen upptäckt hotet mkt tidigt och dragit. Modigt...

Löpning mot flyktbil? Jo men det är ju en helt annan bil än en kombimerca han vänder vid...Kan de varit så snurriga? Och då borde väl bägge gm flytt dit?

Nått stämmer inte här...

Kanske är så att bil 2 var en likadan, och att han i paniken sprang mot den? Om han nu inte jagade killen dvs.
Det ser verkligen ut som om han är på väg in i bilen...

Aja hade jag varit tvungen att sätta pengar på vad som hänt, så tror jag killen såg gm i tid och när han löper ställer sig bo som inser att nån jagar honom ivägen/skriker etc och blir avrättad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Samt eventuell skuld kvarstår, det hade den inte gjort om de skjutit honom så jag tror kvinnan var det tilltänkta målet/offret från början..

Det förutsätter att motivet är rånskulden.

Ny info i tråden från svenskan tyder snarare på att motivet gäller mannens delaktighet i ett aktuellt brottsmål.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
En intressant detalj för just läkare är att dem flesta verkar ha ett utraderat instinktivt tänkande i sin sinnesregistrering. Läkare verkar ha en bristande förmåga till att tänka på ett sätt som för naturen håller oss vid liv, rent emotionellt. Vad som tagit över denna känsloregistrering vet jag inte, då det är en egen hypotes jag skapat, men jag gissar att det är rationalism som ersatt detta tänkandes plats. Det rationella i en situation där en människa kan komma att bli mördad, är att försöka avvärja faran för den som kan komma att bli mördad. Sedan adderas en till punkt av information när det blir gällande att en själv kan komma att bli mördad, jag kan tänka mig att det är vad som hänt, moderskänslorna hamnar lägre i rang än lösningsfokuserad rationalism.
Vana vid människor som är påverkade och farliga kan sänka förmågan att känna rädsla, ja. Hon kan ha missbedömt sin egen förmåga och därför inte skyddat barnet främst. Människor reagerar olika under farliga situationer. Har hon avvärjt sådana tidigare skulle hon sannolikt agera automatiskt efter den instinkten om hon inte bara var hysterisk.
Citera
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 007Bond
Stora arabsläkten blogg...från Barsebäck

http://svabbishassel.blogspot.com/2009/05/stora-arabslakten.html

öh...ok. Och vad menas?
Citera
2019-08-27, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Peka ut honom för vad?

”Pistoljakt”!
Eh...

Mordförsök???
Citera
2019-08-27, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Hade hon inte varit vittne till ett mord och var läkare?

Ptsd får människor, även kvinnor att attackera eller flyga fram till hotet precis som det likaväl kan få personen att bara gå eller fly som flyga i luften av något.

Dessutom en läkare som är van vid oberäkneliga människor kan misstolka den egna förmågan att hantera just oberäkneliga människor på droger. Kanske kände hon igen mördaren eller något hos honom.

Men jag (alla med ptsd kan ha olika symptom i varierande grad) tänker att hon borde lämnat barnet ifrån sig. Kan själv inte minnas en enda gång jag inte agerat rationellt med barn i situationer som inte känts okej. Har iofs aldrig varit i brottsoffrets situation. Chock sannolikt om hon istället för fly närmat sig mördaren.

Nej. Hon hade inte varit vittne till ett mord. Men hon vittnade om skador, som läkare.
Citera
2019-08-27, 18:46
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 007Bond
Stora arabsläkten blogg...från Barsebäck

http://svabbishassel.blogspot.com/2009/05/stora-arabslakten.html

Citat från en bildtext i "Stora arabslakten":

"På bilden saknas morbror N."

-- Ja, tacka fan för det. N sätt just då inlåst på en klass 1 avdelning på Hall, dömd till fängelse i åtta år och sex månader för grovt rån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in