2019-08-27, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Mitt tips till er som vill ha så vettig info som möjligt via medierna är att läsa allt som Sydsvenskans Joakim Palmkvist skrivet gallerna Malmö-krim. Han har generellt sett jävligt bra koll och har ofta mycket initierade källor.

Saxar lite från hans senaste artikel som är bakom betalvägg:

"Flera uppgifter till Sydsvenskan säger att mannen som var i sällskap med den mördade kvinnan – och är pappa till hennes två månader gamla dotter –
Citat:
är utpekad i en pågående brottsutredning.
Och att det är ett tänkbart motiv för attackera honom, men så slutade det i stället med att gärningsmannen sköt ihjäl kvinnan.
Mannen, 35, har ett långt brottsligt förflutet. Han dök upp på allvar i Malmös gängvärld i mitten på 00-talet. Han var en av två häktade misstänkta för mordförsök vid de så kallade Etage-skotten 2007, där två personer på moped avlossade ett automatvapen mot nattklubben Étage vid Stortorget i Malmö.
Spaningsuppgifter ur utredningen om bombdådet mot åklagare Barbro Jönsson i Trollhättan 2007 knöt 35-åringen till den så kallade K-falangen i kriget mot den motstående M-falangen.
Några år senare ingick han enligt dåvarande länskriminalpolisen i M-falangens yttre krets och dömdes för vapenbrott, dopnings- och narkotikabrott."

Att mordet på kvinnan är knutet till mannen tror jag inte det råder några tvivel till. Låt oss inte krångla till allt för mycket, det brukar sällan vara lösningen på gangstermord.

Vilken brottsutredning är han inblandad i? Det måste väl vara Drottninghögsmålet: (FB) Tio personer greps för grova narkotikabrott vid morgonräd i Helsingborg. med tanke på att den gripne 19-åringen är med där. På vilket sätt är NA inblandad? Varför ville dom döda honom? Bråk om pengar? Har han tjallat? Eller något annat?
Citera
Medlem
DonPapacito38s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det konstiga här, är att de inte var gifta. Han är dessutom inte iranier.Det tyder på att hennes familj är mycket sekulariserad och inte upprätthåller gamla seder. (Där man arrangerar giftermål och har hemgift etc). I en traditionell familj hade hon aldrig fått skaffa barn utan att vara gift, med rätt person dessutom.
Sant , någott som inte stämmer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det konstiga här, är att de inte var gifta. Han är dessutom inte iranier.Det tyder på att hennes familj är mycket sekulariserad och inte upprätthåller gamla seder. (Där man arrangerar giftermål och har hemgift etc). I en traditionell familj hade hon aldrig fått skaffa barn utan att vara gift, med rätt person dessutom.

Iranier i Sverige brukar väl vara just sekulariserade, det är väl därför de kommer hit?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag undrar lite här. Om jag inte läst fel (vilket är möjligt att jag gjort) så har killen varit ute från kåken sedan 2015. Varför skulle de vänta i hela fyra år att kräva tillbaka pengarna? Menar du att de skulle ha bett honom snällt i fyra år för att nu tappa tålamodet?

"Väntat snällt" kan man nog inte säga att de gjort, den här åtgärden är ju ganska extrem, det har antagligen varit andra kontakter tidigare.
Citera
Avstängd
MarkisDiGorgonzolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Om du ska dra in moral,etik,vett och etikett i det här så kan jag tala om för dej att då finns det ingen i detta land som är skuldfri

Nog finns det skuldfria allt.

Dock har jag svårt att känna fullskalig empati mot en kvinnan som ger sig in ett stormigt förhållande med en livsstilskriminell, än mindre att hon skaffar barn med en sådan. Hon har givetvis ettpersonligt ansvar i det hela. Hoppas spädbarnet omhändertas av Socialen omgående, och rycks ur sin kriminella värld omgående.
Citera
Medlem
yz44s avatar
Så den man som är gripen kan inte vara GM, då är jag tveksam till att det/de vapen som hittades i samband med gripandet hör till den aktuella skjutningen. Även tveksamt och svårt att bevisa något då bilen "kan vara stulen" och den gripne ägaren har alibi för tidpunkten. Det hela blir också mer logiskt om man ser till att använda ett fordon som inte är direkt spårbart till en själv eller den närmaste omgivningen.
Citera
2019-08-27, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Låter som en väldigt bra teori måste jag säga!

Vad jag dock inte begriper är hur en ordentlig och skötsam kvinna kan falla för en kriminell kåkfarare som suttit inne för bl.a. grovt rån och narkotikabrott.

Antingen så mörkade han och utgav sig för att vara en skötsam och hårt arbetande man, grundlurade henne helt enkelt. Eller så var hon en kvinna som föll för ”spännande” män.

Det finns ngn beröringspunkt. Rationella människor vill gärna hitta rationella orsaker och motiv. Men de här lättkränkta unga männen i kriminella gäng är dysfunktionella människor som inte är rationella annat än i undantagsfall. De handlar på impulser och infall. Många av dem använder resp missbrukar mediciner och droger. Har de ett vapen i handen när de får en flipp el ett utbrott blir det ofta väldigt fel och dessutom farligt. De blir mordmaskiner.
Citera
2019-08-27, 16:53
Medlem
DonPapacito38s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Visst är det sorgligt. Men vad ska vi då kalla de sk männen? Horungar? Sånt snack visar bara hur såna som du fyller trådar över hela iFlahback med dynga själv. Kom med nåt konstruktivt i stället.

Villka män syftar du på?dom kriminella eller dom bra männen Du verkar ju inte hänga med huvudtaget
Citera
Medlem
Mindbusinesss avatar
Två GM
”Två gärningsmän ska ha varit inblandade i händelsen igår när en småbarnsmamma i 30-årsåldern blev skjuten till döds, enligt ett vittne som bor på gatan där det inträffade på Ribersborg i Malmö.
Vittnet som vi pratar med vill inte ställa upp på bild, men berättar att hon var hemma när skottlossningen ägde rum igår förmiddag. Hon såg två misstänkta personer på gatan, och en av männen ska ha börjat jaga den man som var tillsammans med mordoffret. Kvinnan höll då ett litet barn i sin famn.”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/vittne-tva-garningsman-fanns-pa-platsen
Citera
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Jag tänker lite "trippelmordet i Uddevalla" över denna händelse.
Det osar klantighet och oerfarna kriminella över detta. Även om småttingarna som i normalfallen kutar runt i storstäderna och knallar ner folk för skitskulder inte direkt är några masterminds så finns det ju någon bakom det, dom får väl instruktioner. Man hittar inte mordvapnet och mördaren samma dag... Det går liksom inte till på detta vis. Även om mopeder kan tyckas fjantigt är det ju en metod som tydligen funkat rätt bra. Betydligt bättre än att använda sin egna bil...

Jag skulle tro att det ligger något personligt bakom denna skjutning. Den är så fruktansvärd klantigt genomförd. Gjord på impuls och utan någon vettig flyktplan. Behålla mordvapnet, göra det en förmiddag och använda sin egna bil... Vafan? Precis som i Uddevalla fanns det liksom ingen vettig plan och förövaren verkar ovan vad gäller mord.

Mina gissningar är att det antingen aldrig kommer komma fram något motiv, Om GM lyckas tiga.
Alternativt så kommer det fram och då är det en kränkning av någon sort... Antingen BO som genom sitt yrke eller på annat sätt lyckas "kränka" denna fjant. Eller hennes karl som på något vis kränkt denna yngling. En sak är säker... Kränkt, det är han.
Att en före detta kriminell av grov kaliber lyckas kränka en 19-åring är ju inte direkt konstigt.
Kan ju vara allt från en tillrättavisning till krog tjafs. Varpå 19-åringens vänner talar om för denna hur "tung och farlig" han är. Och kränktheten är ett faktum.
Citera
2019-08-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Låter som en väldigt bra teori måste jag säga!

Vad jag dock inte begriper är hur en ordentlig och skötsam kvinna kan falla för en kriminell kåkfarare som suttit inne för bl.a. grovt rån och narkotikabrott.

Antingen så mörkade han och utgav sig för att vara en skötsam och hårt arbetande man, grundlurade henne helt enkelt. Eller så var hon en kvinna som föll för ”spännande” män.

El så var hon en dysfunktionell person uppvuxen i ett dysfunktionellt hem. En dysfunktionell kvinna väljer ofta en dysfunktionell man och vice versa.
Citera
2019-08-27, 16:54
Medlem
Ett av de värsta avrättningarna i Sverige modern tid enligt mig. Kvinna som håller sin bebis blir skjuten i huvudet bakifrån.

Att pappan till barnet är grovt kriminell gör mig extra ledsen. Vad har barnet för chans i livet nu när läkarmamman är död? Jag hoppas mammans släkt får ta hand om barnet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in