2019-08-27, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vilka bevis skulle han inte ha hunnit städa undan under den tid som förflutit?

Vad de nu tänker sig att hitta har jag inte en aning om men om jag nu hade haft 16 månader på mig att sanera mitt hus så skulle jag ha sett till att det inte fanns en molekyl av något gammalt kvar.

De kommer nog bryta upp golv, lister osv. Så fann de blodspår hos Helens mördare.
Citera
2019-08-27, 13:31
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Jag är övertygad om att utredarna har arbetat brett, men att alla vägar bar tillbaka till SD och resultatet ser vi i morgonens anhållande av SD på Sannolika skäl.

Du kanske fortfarande vill kasta ljus mot andra möjliga GM, men jag är nyfiken på vad du tänker om att de har plockat in SD.

Jag är också nyfiken efter de senaste dagarnas tydliga inriktning på HD som mest trolig GM. Och att vi skulle ”släppa SD” som GM.
Citera
2019-08-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
En RPU kommer nog inte alls att säga något öht. Lär inte bli någon sån.

Vad menar du med att du hade en "stark känsla för var hans hemvist hamnade"?🤔

En ev RPU blir nog en senare fråga, först skall vi ha en rättegång.

Vad jag menade var vilken personlighet eller snarare personlighetsstörning han lider av. Begår man ett dylikt brutalt brott och fortsätter slå tills Lena är död, trots chans att besinna sig, är man inte riktigt frisk enligt mig. Det är ett mord med uppsåt. Här finns inga förmildrande omständigheter snarast motsatsen.

Normalt krävs en särskild personlighet för att klara av att göra det.
Citera
2019-08-27, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Dessutom djävligt barnsligt men vad begär man, polisen behöver putsa upp sitt skamfilade rykte som "mesar", då passar det ju bra att ta i med allt man har i våldskapital gentemot en medelklassnisse utan ett grovt kriminellt förflutet, MGM kan ju knappast sorteras in under yrkeskriminell gängmedlem.

Låter helt klart vettigt med ett rejält ingripande i mina öron. Vem vet vilken risk andra hade kunnat utsättas för om de befann sig i huset. HD, barnen, tjejer ifrån Nederländerna. Vet man vad SD skickat till LW så vet man att han varit en samhällsfara redan innan mordet skedde.
Citera
2019-08-27, 13:35
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Dom hade inte behövt hämta honom ens.
Han är skäligen misstänkt, dom kunde ha kallat in honom till förhör bara.

Man ville visa styrka, å det gjorde man.

Med en s.k chockverkan blir gripandet till fördel för utredarna med syftet att få GM på defensiven sas. (Tror dock det hade föga inverkan på SD).
Citera
2019-08-27, 13:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men det menar du väl ändå inte?
Jag menar så här att även om han är oskyldig så är det bra om åtal väcks så att vi får alla möjlighet att bilda oss en egen uppfattning om "bevisläget". Det får förstås vägas mot att han i sådant fall riskerar bli felaktigt dömd.
Citera
2019-08-27, 13:37
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Skulle inte förvåna mig det minsta. Han har ju haft ett entourage kring sig, som ev vetat mer än de tillstått eller som han ev duperat helt. Ska bli mycket intressant att se hur det ligger det till om det gör till åtal och FUP släpps...

Instämmer. Med tanke på alla otrevligheter som försiggått i och kring tråden via PM och även som jag förstått det via andra, via uppsökanden av personer IRL, så verkar ju folk i hans närhet varit beredda att bete sig tämligen obehagligt. Att personer i hans omgivning "kontaktat" användare här då det ställts frågor eller då vänner till LW verkat känna till saker och varit beredda att vittna om dessa saker kan ju vara ett tecken på att fler än GM själv haft kännedom om vilka saker som man velat hålla tyst om. Som sagt, en stor eloge till LWs vänner här som orkat stå upp för henne under denna långa tid trots att de själva t o m försatt sig i fara och fått motta hot. Hoppas nu att polisen följer upp även detta och inte låter fegisar som hotar ev vittnen komma undan, oavsett hur direkt involverade de är i mordet eller ej.
Citera
2019-08-27, 13:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Han greps av insatsstyrkan i sitt hem vid 06-tiden på tisdagsmorgonen.

– Han anhölls i sin frånvaro och greps ett par timmar senare. Det hela gick relativt lugnt till, säger Stefan Dangardt, presstalesperson vid polisen.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpqXmk/mordet-pa-lena-wesstrom-insatsstyrkan-har-gripit-man

Alltså borde det ha varit något man har fått svar på sent på eftermiddagen/kvällen?
Eller jobbas det även på natten?

Kan det ha kommit ett positivt svar som man under kvällen/natten har "fogat" ihop med resten av utredningen, knåpat ihop en häktningsansökan till rätten och anhållit honom i sin frånvaro utan att han fått veta det?

Eller vad kan man tänka om detta?

gick ”Relativt” lugnt till.
Undrar om han surnade till rejält?
Om det ligger nåt i EGTs Kommentar :
”Insatsstyrkan för att det fanns misstanke att han kan förberett motstånd om fotfolk kom för att hämta honom nästa gång.”

Jag skulle ju gärna velat sett gripandet ;-) undrar om han blev utsläpad i pyjamas. Detta hade han nog inte väntat sig, den självgode skiten. Tänker närmast på geologgen han gjorde på ettårsdagen av mordet..
Citera
2019-08-27, 13:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det vi ser på bilden är en ”fingervisning”. Vid datumet för när dalaan och hans sambo en dryg halvtimme före midnatt hörde kvinnoskrik, ser man tydligt hans signatur. Man kan med ledning av vad som skrivs i loggen sluta sig till att fotot kan vara taget vid samma tidpunkt som LW kan antas ha gett upp andan.

Vem skriver och publicerar en myst på årsdagen av en mördad geocachare; en tidigare vän som avlidit under så tragiska omständigheter? - Den goda tonen och smaken lyser med sin fullständiga frånvaro, vad än kan tänkas ha utspelats före dödsfallet. Loggen är ett hån mot LW och hennes anhöriga; han kunde lika gärna (som så många gånger förr) ha räckt ut tungan. Hans logg kan också sägas vara adresserad till polisen: ”Ni kommer aldrig att kunna lösa det här mysteriet.”

Det skymtar något som kan liknas vid ett flygemblem t.v. om S**B. - S**bs logga föreställer fabeldjuret gripen (som är ett lejon med örnhuvud). - Inte för inte har bilden arrangerats så att fingrarna liknar klor: gripens klor ansågs ha magiska egenskaper.Beteendet överskrider med råge allt tänkbart beteende i den uppkomna situationen: En valhänt, om än oskyldigt misstänkt, man skulle aldrig på ett så aktivt sätt ha hanterat sin belägenhet: Bara fotot med fingervisningen tog sin modiga tid att arrangera där i nattmörkret. - Se så perfekt ihoprullad och arrangerad varenda liten pappersbit är. En bit har t.o.m. erfordrat en trästicka för att platsa på ett finger. - Oj, vad han har jobbat och slitit med detta fingerprojekt; väl medveten om att bilden och signaturen kommer att förstoras! - Den där platsen han tänkt uppehålla sig lite längre vid kan antas vara första bästa nattöppna näringsställe.

Men det finns fler mysterier:

Vem kan ha ”tappat” de här burkarna?
https://coord.info/GLRPFWNB

Och vem kan ha skrivit ett konstigt namn på en tom loggsida?
https://coord.info/GLVBVY0C
(Måste ha varit svårt att bläddra med de där tjocka vantarna.)

Ja, han är mer än distanslös, mer än gränslös, mer än en narcissist.
Jag längtar efter att få sätta ut de ord jag så länge känt stämmer in på detta" konstiga" beteende.

Kanske kan vi det en dag?

Tillägg:
Efter att ha tänkt lite på det du skrev; att beöket på den viktiga platsen kan ha varit ett otrevligt sätt att håna.
Kanske inte bara håna anhöriga, men främst L*ena?

Han besökte ju även minstingens cache på hans födelsedag.
Detta för att reparera den.
Han gjorde det alltså på samma dag som sonen förlorade sin mor, på hans födelsedag.

Det är läskigt.
Senast redigerad av notknapparen 2019-08-27 kl. 14:14.
Citera
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Dom hade inte behövt hämta honom ens.
Han är skäligen misstänkt, dom kunde ha kallat in honom till förhör bara.

Man ville visa styrka, å det gjorde man.

Jag sneddade in i denna tråden utan att på något sätt följt den annat än skummat lite tidigare under året. Jag vet alltså inte exakt diskussionerna sedan innan. Däremot kan jag tänka mig att det pågått väsentlig mobil-/digitalspaning mot mannen och säkert flera närstående. Nu dök det upp något riktigt graverande och då tryckte man på knappen för att motverka förstörande av data.
Det sätter jag kanske en hel tia på. ;-)
Citera
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Vem är mördaren?
Ingen än så länge. Det finns en missänkt.
Citera
2019-08-27, 13:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Låter helt klart vettigt med ett rejält ingripande i mina öron. Vem vet vilken risk andra hade kunnat utsättas för om de befann sig i huset. HD, barnen, tjejer ifrån Nederländerna. Vet man vad SD skickat till LW så vet man att han varit en samhällsfara redan innan mordet skedde.

Var MGM medlem i HA?

Eller yrkeskriminell gängmedlem?

Som carljanne75 skrev, de hade kunnat skicka en kallelse om ytterligare förhör, det hade räckt, hade inte MGM dykt upp då så finns det fog för att hämta in honom med våld men som sagt, det är inte en gosse av HA,s kaliber som vi pratar om.

Dessutom hade de troligen span på honom så de visste mycket väl att han troligen var ensam i huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in