2019-08-27, 12:32
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Jag hade velat vara med när han nekades inresa i USA. Hur reagerade han, rann svetten, beteendet efter? Endast HD kan svara.
Hans "försvarare" här på fb, har han lurat er? Har ni börjat tvivla på sanningshalten?
Sett något avvikande? Eller t o m hört av er till polisen? Fortfarande oskyldig?
Citera
2019-08-27, 12:33
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anje
Enligt en bekant som bor på SD:s gata så var insatsstyrkan där med förstärkningsvapen och hämtade in SD för några timmar sedan.

ÄNTLIGEN!!! Så jädra skönt att det ÄNTLIGEN rör på sig!!! Äntligen börjar vägen mot LW´s upprättelse! Egentligen har polisen, tekniker och åklagaren jobbat med det sen dag ett! Men äntligen kommer det att röra sig åt rätt håll så att vi kan se det med!
Citera
2019-08-27, 12:38
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om han blir fälld (vilket jag inte tvivlar på, men man ska aldrig...ropa...) så har han visat många tecken på en störning, vad jag tror.

Ljuga för sin fru om otrohet är en sak.
Men att skriva dessa glättiga loggar från dag ett, fika, kramar och leenden... Vilja gå på begravning och dyka upp på event. Gå runt till grannar för att ge sin version...
Ändra loggar av någon anledning?
Finns det belägg för att han kontaktat HDs arbetskamrater med sms så att de har behövt larm och om han på något sätt ligger bakom de hot mm som förekommit?
Skriva loggtexter så man förstår att han har besökt L*enas minnesplats (?) och fixat med Juniors cache på hans födelsedag.

Förut kallade jag det lite försiktigt distanslöst.
Jag har starkare ord att använda om det visar sig att han blir fälld.

En rättspsykiatrisk undersökning kommer nog att visa att han är som Billy:
Förvånansvärt oberörd av sin situation och sover gott om nätterna.

Denna gång tar han nog hjälp av sin advokat kanske

Han lär aldrig erkänna. Det ligger inte i hans natur s a s.
Har polisen graverande bevis, lär advokaten få honom att neka till mord, men erkänna dråp. Om så blir, lär även minnesförlust komma på tapeten. Självförsvar ligger lite utanför tiden nu.
Citera
2019-08-27, 12:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Polisens prioriteringar verkar fortsatt vara rätt märkliga. Varför lägga resurser på massvis med poliser för ett gripande istället för att bara överraskande ta honom när han går ut till sin bil på morgonen. Eller lämnar han aldrig sitt hem längre?
Man vill väl gärna visa att han är väldigt misstänkt och farlig. Insatsstyrka och uppbrutna lås. Det antyddes väl nästan i någon artikel att han skulle ha gjort motstånd vid gripandet. Ju mindre av konkret bevisning åklagaren kan visa upp desto större betydelse får naturligtvis mediabilden.

Polisen säger alltså att tekniker kommer att genomföra tekniska undersökningar av bostaden under dagen. Kan man ha vänt tillbaka till bostaden som möjlig brottsplats, och kanske tänker att man kan ha missat någonting där förra gången? Typ den där pusselbiten som åklagaren pratade om förut.
Citera
2019-08-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
ÄNTLIGEN!!! Så jädra skönt att det ÄNTLIGEN rör på sig!!! Äntligen börjar vägen mot LW´s upprättelse! Egentligen har polisen, tekniker och åklagaren jobbat med det sen dag ett! Men äntligen kommer det att röra sig åt rätt håll så att vi kan se det med!

Så skönt med äntligen ett genombrott i utredningen, hoppas verkligen att de har tillräckligt med teknisk bevisning, så det leder till åtal och fällande dom. Lena förtjänar upprättelse och hennes närmaste anhöriga behöver få sörja utan att behöva grubbla mer...🙏🏽💕💕💕💕💕💕
Citera
2019-08-27, 12:45
Medlem
LeonVances avatar
Om polisen på riktigt har starka bevis mot honom, då hade de inte behövt gå in med buller och bång idag för att gripa honom. Nej, polisens beteende tyder på att de har svaga indicier och att de genom att försöka chocka och stressa den misstänkte vill få honom att börja prata och erkänna.

Tyvärr förutspår jag att han är fri innan veckan är slut.

Jämför med mordet på Pernilla Theorin, där en misstänkt varit frihetsberövad vid flera tillfällen men polisen ändå inte kommit någon vart pga svag bevisning. Den personen är fortfarande misstänkt så här 13 år senare. Men på fri fot.
Senast redigerad av LeonVance 2019-08-27 kl. 12:47.
Citera
2019-08-27, 12:46
Medlem
Citat:
Polisens prioriteringar verkar fortsatt vara rätt märkliga. Varför lägga resurser på massvis med poliser för ett gripande istället för att bara överraskande ta honom när han går ut till sin bil på morgonen. Eller lämnar han aldrig sitt hem längre?
De KAN ju vetat att han anat ngt och/eller varit rädda för att han skulle göra sig själv eller andra illa. Det vi sett av honom hitills tyder inte på att han skulle begå självmord, men jag har varit orolig för HDs säkerhet hela tiden.
Citera
2019-08-27, 12:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
De KAN ju vetat att han anat ngt och/eller varit rädda för att han skulle göra sig själv eller andra illa. Det vi sett av honom hitills tyder inte på att han skulle begå självmord, men jag har varit orolig för HDs säkerhet hela tiden.
Ja, det kan vara den bilden man har velat ge också. Det bevisar ju hur farlig han är.
Senast redigerad av Draifos 2019-08-27 kl. 12:49.
Citera
2019-08-27, 12:48
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018

HD hade varit utsatt för mindre risk om gripandet hade skett på ett mindre dramatiskt sätt.
Citera
2019-08-27, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Justitiemord om detta leder till fällande dom.

Polisens insats nu på morgonen är mest att jämföra med ett spel för gallerierna och jag hoppas det uppdagas vid förhandlingarna.

Lösningen av mordet och gärningsmännen finns inom polisens egen organisation, framtiden kommer utvisa vilka som hade rätt i alla antaganden som florerat i tråden.

Ang fett: kan nog hålla med lite här. Känns inte riktigt befogat utifrån omständigheterna med denna bombastiska robocopinsats.
Nog mest "for show" av kompensatoriska skäl: i grannbyn Vivalla vågar de knappt visa sig, då slår man på största trumman då man ska ta in någon som ej är livsstilskriminell i ett bättre område.
Väl medvetna om rubrikerna som det ger, grannar som fotar/filmar etc. Med andra ord fin reklam för landets effektiva poliskår. Medborgarna kan sova tryggt.
SD har ju, som för alla bekant, varit på fri fot länge; kunde de inte då bara avvakta några timmar tills han skulle gå till jobbet, låta några civilare gå fram och säga "Kan du vara så vänlig att följa med oss, du är gripen".
Borde väl också funkat.🤔

Avs justitiemord/andra gm håller jag nog inte med. Tror de har den rätte inlåst nu.

Edit: missat lite i tråden, såg nu inlägg av LeonVace som sett saken på samma vis: "Polisens prioriteringar verkar fortsatt vara rätt märkliga. Varför lägga resurser på massvis med poliser för ett gripande istället för att bara överraskande ta honom när han går ut till sin bil på morgonen. Eller lämnar han aldrig sitt hem längre?" inlägg från kl 12:19.
Senast redigerad av Rubar 2019-08-27 kl. 12:53.
Citera
2019-08-27, 12:50
Medlem
Citat:
HD hade varit utsatt för mindre risk om gripandet hade skett på ett mindre dramatiskt sätt.
Vet du om HD var där och inte hemma hos sig själv? Vad grundar du din bedömning på?
Citera
2019-08-27, 12:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Den plats som benämns "en viktigare plats"
borde kanske vara vid planket? Dvs om det stämmer att LW är begravd vid Almby kyrka (om jag förstått JM rätt).

Med tanke på att han ger sig ut sent (enligt egen uppgift att det är läggdags för de flesta) och det är promenad som gäller, är det lite väl långt att ge sig iväg denna långa sträcka.

https://www.google.se/maps/dir/Betesv%C3%A4gen,+703+60+%C3%96rebro/59.2995833,15.2086167/Almby+F%C3%B6rsamling/@59.2787467,15.2094911,9515m/data=!3m1!1e3!4m15!4m14!1m5!1m1!1s0x465c15322321c3 b5:0xf0d631b0367c951f!2m2!1d15.1818382!2d59.292314 4!1m0!1m5!1m1!1s0x465c145af270e00b:0x18d122a01c3ef 0a8!2m2!1d15.2464519!2d59.2572902!3e2

Jag vet inte exakt om jag hänger med i dina tankar.

Min tankar är dock att det finns något distanslöst i att som misstänkt gärningsman för mordet att skriva ut sitt besök (för det känns ju inte som att det kan vara något annat han avser). Detta oavsett om han är skyldig eller inte.

Han har alltså på morddagen besökt mordplatsen (det blir min slutsats av det jag kan förstå).
Ruggigt.

Varför skriver han ut detta?
Det vi ser på bilden är en ”fingervisning”. Vid datumet för när dalaan och hans sambo en dryg halvtimme före midnatt hörde kvinnoskrik, ser man tydligt hans signatur. Man kan med ledning av vad som skrivs i loggen sluta sig till att fotot kan vara taget vid samma tidpunkt som LW kan antas ha gett upp andan.

Vem skriver och publicerar en myst på årsdagen av en mördad geocachare; en tidigare vän som avlidit under så tragiska omständigheter? - Den goda tonen och smaken lyser med sin fullständiga frånvaro, vad än kan tänkas ha utspelats före dödsfallet. Loggen är ett hån mot LW och hennes anhöriga; han kunde lika gärna (som så många gånger förr) ha räckt ut tungan. Hans logg kan också sägas vara adresserad till polisen: ”Ni kommer aldrig att kunna lösa det här mysteriet.”

Det skymtar något som kan liknas vid ett flygemblem t.v. om S**B. - S**bs logga föreställer fabeldjuret gripen (som är ett lejon med örnhuvud). - Inte för inte har bilden arrangerats så att fingrarna liknar klor: gripens klor ansågs ha magiska egenskaper.
Citat:
Om han är oskyldig är han bara en otrogen man som verkar ha svårt att förstå hur man tar hänsyn och visar respekt vid en sådan här mycket allvarlig händelse och situation.
Beteendet överskrider med råge allt tänkbart beteende i den uppkomna situationen: En valhänt, om än oskyldigt misstänkt, man skulle aldrig på ett så aktivt sätt ha hanterat sin belägenhet: Bara fotot med fingervisningen tog sin modiga tid att arrangera där i nattmörkret. - Se så perfekt ihoprullad och arrangerad varenda liten pappersbit är. En bit har t.o.m. erfordrat en trästicka för att platsa på ett finger. - Oj, vad han har jobbat och slitit med detta fingerprojekt; väl medveten om att bilden och signaturen kommer att förstoras! - Den där platsen han tänkt uppehålla sig lite längre vid kan antas vara första bästa nattöppna näringsställe.

Men det finns fler mysterier:

Vem kan ha ”tappat” de här burkarna?
https://coord.info/GLRPFWNB

Och vem kan ha skrivit ett konstigt namn på en tom loggsida?
https://coord.info/GLVBVY0C
(Måste ha varit svårt att bläddra med de där tjocka vantarna.)
Senast redigerad av letsdoit 2019-08-27 kl. 12:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in