2019-08-23, 17:46
Medlem
Med tanke på volymerna, är det värt det att sparka upp licenstillverkning? Skulle vi tillverka mer än 60000? Jag skulle tycka att det var bra med inhemsk tillverkning men undrar om det är värt inventeringen.
Citera
2019-08-23, 18:18
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Vad tycker ni om ny AK?

Vilket vapen vill ni FB:are ha som ny standardkarbin? (Och vilket vapen vill i inte ha?)

M4
C8 IUR
HK G36
FN SCAR-L
HK416
LMT MARS-L
HK433
Eller annat?

Helt egalt, automatkarbinerna är likvärdiga och de blir inte bättre framöver. Vad vi önskar är tillverkningslicens och möjlighet att avropa efterhand som behov av bössor uppstår. Två färger ska det vara: Grön för FM och svart för övriga myndigheter.

Edit: Bössan bör vara förberedd för elektrisk avfyrning och för olika sensorer. Det senare är för överhettning samt fyllnadsgrad i magasinet etc och det förra är för intelligenta sikten.
Senast redigerad av Eerieye 2019-08-23 kl. 18:23.
Citera
2019-08-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Med tanke på volymerna, är det värt det att sparka upp licenstillverkning? Skulle vi tillverka mer än 60000? Jag skulle tycka att det var bra med inhemsk tillverkning men undrar om det är värt inventeringen.

Värt? Nej det tror jag inte rent ekonomiskt..

Men, ur nåt slags överlevnadstrategiskt tänk så kan det väl finnas en poäng med egen tillverkning av lite reservdelar och så.
Men antagligen är det ett stort NEJ på den frågan.
Citera
2019-08-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Helt egalt, automatkarbinerna är likvärdiga och de blir inte bättre framöver. Vad vi önskar är tillverkningslicens och möjlighet att avropa efterhand som behov av bössor uppstår. Två färger ska det vara: Grön för FM och svart för övriga myndigheter.

Edit: Bössan bör vara förberedd för elektrisk avfyrning och för olika sensorer. Det senare är för överhettning samt fyllnadsgrad i magasinet etc och det förra är för intelligenta sikten.

Billigast och enklast vore väl att beställa 60000 M4 karbiner från US Army?
Citera
2019-08-23, 20:03
Medlem
Ser ut som Frankrike har beställt 100000 h&k 416 som ska levereras över en 10-års period, och vad jag kan läsa så ska de tillverkas i Tyskland.
Citera
2019-08-23, 20:36
Medlem
SurTrollets avatar
Är verkligen 5,56 fortfarande "önskvärt"? Visst man kan packa på sig mycket ammunition men med tanke på dagens kroppsskydd så är det i mitt tycke lite klent nämligen.

Bra mycket mer fläsk i 7,62....
Citera
2019-08-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Är verkligen 5,56 fortfarande "önskvärt"? Visst man kan packa på sig mycket ammunition men med tanke på dagens kroppsskydd så är det i mitt tycke lite klent nämligen.

Absolut är det mer slagkraft i 7.62. Men det är enklare att skjuta 5.56, rekylen avsevärt mindre och därigenom kan du få mer bly i målet under kortare tid. Att skjuta 7.62 blir ändå ganska uttömmande (spekulerar lite där, har aldrig skjutit AK4, men jagar med 30-06 och blir även som van jägare öm i axeln redan efter 15-20 skott..). Dessutom går det fortare att bli bra skytt med en "mer hanterbar" kaliber.
Citera
2019-08-24, 09:36
Medlem
Citat:

Problemet är att kroppsskydd som stoppar 5,56 stoppar 7,62 också, som regel.
Citera
2019-08-24, 10:01
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Problemet är att kroppsskydd som stoppar 5,56 stoppar 7,62 också, som regel.
Är det verkligen så? ...frågar för jag undrar, inte för att på något sätt verka "tyken".

Jag tittade på ett avsnitt av #Future weapons häromdagen nämligen och då tog de upp just detta, att 5.56 inte längre riktigt dög pga moderna kroppsskydd som många soldater använder idag.

Är långt ifrån insatt men tyckte detta redan '99 då jag låg i lumpen och hade Ak5.
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Absolut är det mer slagkraft i 7.62. Men det är enklare att skjuta 5.56, rekylen avsevärt mindre och därigenom kan du få mer bly i målet under kortare tid. Att skjuta 7.62 blir ändå ganska uttömmande (spekulerar lite där, har aldrig skjutit AK4, men jagar med 30-06 och blir även som van jägare öm i axeln redan efter 15-20 skott..). Dessutom går det fortare att bli bra skytt med en "mer hanterbar" kaliber.
Fast automatkarbiner sparkar inte "bakut" på samma sätt som studsare men visst, du har en poäng...
Senast redigerad av SurTrollet 2019-08-24 kl. 10:04.
Citera
2019-08-25, 17:08
Medlem
Finns väl inget absolut ja eller nej- svar på den hör frågan. Förmodligen är 5,56 en bra kompromiss ett tag till..

Citat:

Citera
2019-08-27, 08:34
Medlem
Citat:
Är det verkligen så? ...frågar för jag undrar, inte för att på något sätt verka "tyken".

Jag tittade på ett avsnitt av #Future weapons häromdagen nämligen och då tog de upp just detta, att 5.56 inte längre riktigt dög pga moderna kroppsskydd som många soldater använder idag.

Är långt ifrån insatt men tyckte detta redan '99 då jag låg i lumpen och hade Ak5.

Ja, den typ av skyddsplattor som stoppar 5,56mm brukar också stoppa 7,62mm (plattor med skyddsklass NIJ III). Och de mjuka delarna av kroppsskyddet som inte skyddas av plattorna penetreras lätt av både 5,56 och 7,62. För att det ska finnas någon fördel med 7,62 måste man använda särskild pansarbrytande ammunition, vilket mig veterligt ingen armé använder som standardammunition.

Möjligen kan 7,62 vara bättre mot någon sorts plattor som använder en annan skyddsklassificering än den som är vanlig i västländer, men det vet jag inget om.
Citera
2019-08-27, 12:59
Medlem
Har mycket svårt att tro att Sverige skulle köra nåt eget race här. Det NATO använder som ”standard”.. ja den kalibern kommer Sverige också att använda! Punkt slut..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in