2019-08-26, 19:34
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Du kan leta igenom hans tråd om du orkar. Det är inte bara dokumentärer med känslointryck som utgör "oseriösa" källor. Finns massvis med vinklad information.

Upp till bevis. Ange exakt vad och varför. Jag har inte skrivit en rad i den tråden som inte håller vatten.
Citera
2019-08-26, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Läs om min beskrivning, du har missuppfattat den.

jag anser att sexköp definitivt kan vara att jämföra med en våldtäkt. Handlingen hos den aktive stämmer med definitionen.
Detta betyder dock inte att varken juridiken eller "moralen" behöver betrakta alla sexköp som våldtäkt.
Det är en personlig uppfattning bara.

Om en man köper ett knull av en tonåring instängd i en lägenhet som mumlar ett ja och ser allmänt håglös och glädjelös ut....
för att det i rummet bredvid sitter någon som om hon protesterar eller säger nej kommer klå upp henne, eller hotar med att skjuta hennes syrra i huvudet

Tycker du då detta "ja" är ett samtycke värt namnet?

Vänligen förstå vad vi pratar om.

Köper du sex, så riskerar du alltid att råka ha sex med någon som verkligen inte vill, utan är tvingad till detta på alla de sätt någon nu kan vara eller uppleva sig tvingad på.
Och fattar du detta i din handling, så JA! definitivt är du då en våldtäktsman.
Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är det omständigheterna som avgör ifall ett sexköp är att betrakta som våldtäkt. Exempelvis sexköp av en lyxprostituerad som enbart har sex med rika män och sköter sin prostitution på egen hand är inte att betrakta som en våldtäkt då?
Citera
2019-08-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durzon
Kan inte riktigt säga att jag känner igen mig i den demoniserade versionen du ger av det hela.

För det första så finns det inget som säger att köpt sex behöver ha något att göra med våld. Ingen jag pratat med har blivit utsatt för våld. Och jag skulle aldrig dröma om att utsäta en kvinna som jag eventuellt köper sex av för våld. Inte heller ser jag något som en egotrip eller maktutryck. Jag kan bara beklaga att du är av uppfattningen att sexköp alltid skulle handla om det. Jag ser det bara som sex. Lättillgängligt sådant som inte kräver så mycket arbete.

Jag tror du har en väldigt negativ uppfattning om sexköpare som du fått i dig genom den propaganda som sprids av folkupppfostrande journalister.

De fåtal kvinnor jag har köpt sex av har jag behandlat mycket väl, ingen arrogant attityd, ingen nedvärdering etc. Jag skiter i att hon horar, spelar ingen roll för mig. Jag ser inte ner på henne för det. Men tack för att man får höra att man är ett svin mot kvinnor.

Jag har däremot sett hur killar har ljugit för kvinnor och behandlat dom arrogant och nedvärderande. Ett rent spel. Och som tack har dom fått knulla henne om och om igen tills killen tröttnat och dumpat henne. Finns många "fina killar" som kör detta systemet. Hör aldrig någon kritik mot detta.. Men jag tror det är för att vänsterbrudarna inte riktigt vill vara självkritiska i frågan.

Och majoriteten av prostituerade är inte tvångsprostituerade. Finns inget som styrker detta överhuvudtaget. Men myten sprids av journlister för att skandalisera och propagera.

Varför ska just lilla du behöva känna igen dig i något, för att det ska vara ett faktum?

Fakta och data påvisar att prostitution är nu en av världens mest våldsutsatta yrkeskår.
Forskning visar att där finns X miljoner människor ( mest kvinnor och barn) som i denna stund är utsatt för sextrafficking, dvs blivit påtvingad ett arbete som sexarbetare.

Du kan lätt leta upp dessa data själv, om du nu inte tror mig.

Exakt hur stor andel den grupp nu är som går att betrakta som utsatt, tvingad, inte speciellt "villig"
i sexhandeln, eller hur stor den grupp är som är där fullständigt frivilligt och med fulla möjligheter sluta precis när de vill, säga nej till kunder etc etc...är fullständigt skitsamma, det är inte för den senare gruppen vi har denna lag.
Inte heller är denna lag som sagt riktad mot sexsäljare utan mot KÖPAREN.

Det är köpare världen över som driver hela denna handel, som alltså involverar även sextrafficking.
De tär alltså köparen som bär ansvaret. ALLA köpare.

Det är mentaliteten hos så många män, att sex är något som går "köpa" eller "ta", som inte kräver ömsesidighet, och som kvinnor ska "ställa upp på" för att män på nått sätt "förtjänar", "har rätt till" eller att kvinnor är "skyldiga" ställa upp även fast de inte vill....som driver sexhandeln OCH våldtäktskulturer. Dessa två saker styrs av exakt samma typ av idévärld.

Sen kan du ju vara hur "gullig" torsk som helst i din egen fantasi. En tork är en torsk.

Och i min bok, är det urtypen av vedervärdig, icke tänkande, patetisk egoist.
Senast redigerad av Merapi 2019-08-26 kl. 19:50.
Citera
2019-08-26, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är det omständigheterna som avgör ifall ett sexköp är att betrakta som våldtäkt. Exempelvis sexköp av en lyxprostituerad som enbart har sex med rika män och sköter sin prostitution på egen hand är inte att betrakta som en våldtäkt då?

Viktim, jag kan inte hjälpa dig mer om du inte förstår vad jag menar vid detta laget.
jag har skrivit så tydligt jag förmår. Förstår du inte...så well...
Citera
2019-08-26, 19:51
Medlem
Citat:
Viktim, jag kan inte hjälpa dig mer om du inte förstår vad jag menar vid detta laget.
jag har skrivit så tydligt jag förmår. Förstår du inte...så well...
Hade vart intressant hur du ser på följande exempel:

En kille som är oskuld berättar för sin tjejkompis att han är oskuld, varpå hon blir förvånad och efter en liten stund erbjuder sig vara hans första. Han svarar något i stil med "tack, men jag vill ha sex med en tjej som vill ha sex med mig, nu säger du bara så för att vara snäll". Den här tjejen erbjuder sig ändå att vara hans första trots att hon inte hade övervägt att ha sex med han ifall han inte berättat att han var oskuld. Till slut har dom sex.

Är killen att betrakta som en våldtäktsman?
Citera
2019-08-26, 20:05
Medlem
Durzons avatar
Citat:
Varför ska just lilla du behöva känna igen dig i något, för att det ska vara ett faktum?

För att jag har sett mer skit än vad du gjort här i livet. Jag har en del erfarenhet att falla tillbaka på. Men om verkligheten nu är som du beskriver den, varför borde jag inte känna igen mig?

Citat:
Fakta och data påvisar att prostitution är nu en av världens mest våldsutsatta yrkeskår.

Det förekommer en del våld, men främst mot dom som befinner sig i de mest utsatta positionernera. Du och din sexköpslagen gör inte ett skit för att hjälpa dom.

Citat:
Forskning visar att där finns X miljoner människor ( mest kvinnor och barn) som i denna stund är utsatt för sextrafficking, dvs blivit påtvingad ett arbete som sexarbetare.

Forskning visar att det finns "X" människor som är utsatta för sextrafficking? Kan du vänligen visa mig den forskningen och vad fan är "x"? en människa eller en miljon? Visst förkeommer tvångsprostitution men är det en majoritet som är tvingade? För att det har utförts undersökningar där andelen "tvingade" är väldigt låg.

Citat:
Exakt hur stor andel den grupp nu är som går att betrakta som utsatt, tvingad, inte speciellt "villig"
i sexhandeln, eller hur stor den grupp är som är där fullständigt frivilligt och med fulla möjligheter sluta precis när de vill, säga nej till kunder etc etc...är fullständigt skitsamma, det är inte för den senare gruppen vi har denna lag.
Inte heller är denna lag som sagt riktad mot sexsäljare utan mot KÖPAREN.

Den lagen hjälper den utsatta gruppen med dålig precision. Istället för polisen springa runt och jaga sexköpare som går till frivilligt prostituerade. Slöseri med tid. Lägg istället resurserna på att jaga de riktiga bovarna och svinen.

Citat:
Det är köpare världen över som driver hela denna handel, som alltså involverar även sextrafficking.
De tär alltså köparen som bär ansvaret. ALLA köpare.

Du erkänner att det finns frivilligt prostituerade som gör detta av egen fri vilja sen drar du slutsatsen att "alla köpare" driver på för att kvinnor ska tvingas in i detta? De köpare som går till de frivilligt prostituerade och har en respektfull attityd kan väl knappas belastas för att det finns andra väldigt dåliga sexköpare. På samma sätt kan man då belasta alla som handlar på systembolaget för att skapa ett behov som gör att alkohol eventuellt kan säljas till alkolister. Borde man förbjuda all alkohol då?
Borde man förbjuda traffiken för att barn dör i trafiken?

Citat:
Det är mentaliteten hos så många män, att sex är något som går "köpa", som inte kräver ömsesidighet, och som kvinnor ska "ställa upp på" för att män på nått sätt förtjänar att kvinnor ska ställa upp även fast de inte vill....som driver sexhandeln OCH våldtäktskulturer. Dessa två saker styrs av exakt samma typ av idévärld.

Uppenbarligen går det ju att köpa och kan funka ganska bra för många. Kvinnor som är prostituerade ställer inte upp för att någon förtjänar det. Dom ställer upp för att dom får betalt. Och enligt vad jag förstått så handlar det om en hel del pengar. Det är inte alla som har ut ca 2-3000 kr i timmen, eller ?? Känner du många? PRiset rimmar inte riktigt med något som kunderna tycker att dom ska ha automatisk rätt till? Hur fan kan dom då betala dom summorna?

Så en man som betalar 3000 kr för en timmes nöje driver en våldtäktskultur?? att betala är väl inte samma sak som att våldta. Bara korkat..

Citat:
Sen kan du ju vara hur "gullig" torsk som helst i din egen fantasi. En tork är en torsk.

Och i min bok, är det urtypen av vedervärdig patetisk egoist.

Grova generaliseringar är inget som löser några problem. Det visar istället på ditt känslomässiga, och infantila sätt att tänka. Världen kommer aldrig bli det du vill att den ska bli, lika bra att hantera det på ett realistiskt sätt.
Citera
2019-08-26, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Hade vart intressant hur du ser på följande exempel:

En kille som är oskuld berättar för sin tjejkompis att han är oskuld, varpå hon blir förvånad och efter en liten stund erbjuder sig vara hans första. Han svarar något i stil med "tack, men jag vill ha sex med en tjej som vill ha sex med mig, nu säger du bara så för att vara snäll". Den här tjejen erbjuder sig ändå att vara hans första trots att hon inte hade övervägt att ha sex med han ifall han inte berättat att han var oskuld. Till slut har dom sex.

Är killen att betrakta som en våldtäktsman?

din "liknelse" förutsätter att hon erbjuder sig ställa upp fast hon inte alls vill...
alltså en direkt motsägelse.
Och ursäkta mig, varför skulle hon göra det?
Citera
2019-08-26, 20:07
Medlem
Citat:
din "liknelse" förutsätter att hon erbjuder sig ställa upp fast hon inte alls vill...
Hon ställer upp med andra motiv än att hon är genuint(sexuellt attraherad) intresserad av att ha sex med han, precis som en prostituerad ställer upp på sex med andra motiv än att hon är genuint intresserad av att ha sex med sin kund.

Så, hade du betraktat killen i exemplet som en våldtäktsman?
Citera
2019-08-26, 20:22
Medlem
Durzons avatar
Citat:

Är det inte mer att hon ställer upp som en kompistjänst utan att vara kåt själv?
Det visar att kvinnor behöver inte alltid vara kåta på killen dom har sex med. Det hela kan utföras av andra anledningar. Att försök komprimera ner hela detta ämnet till typ "Kvinnor ska endast ha sex med en man om de själva är riktigt kåta och vill ha han" är att göra ett komplext ämne lite väl lätt för sig.

Både kvinnor och män kan ibland ställa upp på sex trots att de själva inte är riktigt på humör eller kåta. Jag ser inget fel i det om det hela sker av egen vilja.

Kvinnor kan från början vara på lite tveksamt humör om man ska ha sex eller inte men när man väl kommer igång så blir hon också kåtare av det hela. Alla som varit i ett längre förhållande känner till dom här sakerna.
Citera
2019-08-26, 20:25
Medlem
Citat:
Köper du sex, så riskerar du alltid att råka ha sex med någon som verkligen inte vill, utan är tvingad till detta på alla de sätt någon nu kan vara eller uppleva sig tvingad på.
Och fattar du detta i din handling, så JA! definitivt är du då en våldtäktsman.

Om en tjej bara har sex för att hon vill bli gravid, är det våldtäkt då? Hon vill ju egentligen inte ha sex.
Citera
2019-08-26, 21:08
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Upp till bevis. Ange exakt vad och varför. Jag har inte skrivit en rad i den tråden som inte håller vatten.
Jag har inte heller länkat någonting som inte håller. Det är bara du som tycker det, och din åsikt väger inte tyngre andras.
Citera
2019-08-26, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durzon
Är det inte mer att hon ställer upp som en kompistjänst utan att vara kåt själv?
Det visar att kvinnor behöver inte alltid vara kåta på killen dom har sex med. Det hela kan utföras av andra anledningar. Att försök komprimera ner hela detta ämnet till typ "Kvinnor ska endast ha sex med en man om de själva är riktigt kåta och vill ha han" är att göra ett komplext ämne lite väl lätt för sig.

Både kvinnor och män kan ibland ställa upp på sex trots att de själva inte är riktigt på humör eller kåta. Jag ser inget fel i det om det hela sker av egen vilja.

Kvinnor kan från början vara på lite tveksamt humör om man ska ha sex eller inte men när man väl kommer igång så blir hon också kåtare av det hela. Alla som varit i ett längre förhållande känner till dom här sakerna.

Men om du nu själv ex. ställer upp på "kompistjänster" via att upplåta din bak eller mun för sex, trots att du inte har ett skit lust till sex, så fint..då kan du ju svara Viktim, och dig själv, varför man gör detta.

För jag kan det då inte.
Jag förstår överhuvudtaget inte varför man skulle ställa upp på sex med nån man absolut inte vill ha sex med, inte är i relation med, eller är ett endaste intresserad sexuellt av....bara för att.....vadå? Vad skulle vara poängen?

Människor kan definitivt ha sex med människor de ex. lever med, utan att vara speciellt superkåta just där och då, men då är det alltså med en person man redan är intim med och i regel är sexuellt intresserad av.

Sen vidare...frågan vi diskuterar här är ur en köpares eller en aktivt sexintresserad person perspektiv.
Huruvida det är försvarbart att, trots att man vet, eller har starka skäl misstänka (sexköp ex), att motparten inte är ett skit sexuellt intresserad, att ändå¨välja ha sex med vederbörande.

Mitt svar är alltså , nej det är inte försvarbart. utan direkt respektlöst mot den andre.

Och en hel kultur, med denna typ av respektlöshet, att "andra" ska ställa upp fast de inte vill, leder alltså till exakt de problem vi idag dras med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in