2019-08-25, 20:11
Medlem
Hur kommer man tillrätta med sin borrelia? Jag hade borrelia som liten, fick antibiotika och sen skulle de va färdigt med det, sa dom. Nu nästan 17 år senare har jag successivt under dessa åren sedan dess fått mer o mer värk och flera symtom tyder på en borrelia infektion. Men enligt svensk sjukvård så har jag ingen infektion, vi tog om testet nyligen och det var negativt . Ändå har jag läst om de som har en kronisk borrelia infektion men något sådant vill sjukvården här inte vetas vid och de viftas bort som nonsens, tydligen kan man inte se all borrelia här som man kan i Tyskland osv? Jag undrar om någon vet vart man kan vända sig
Citera
2019-08-25, 20:27
Bannlyst
Du kan ringa till 1177 och bli kopplad lite till diverse mottagningar som kommer undra varför du ringer till dom och varför 1177 skickat dit dig.

Någon hjälp kommer du inte att få men du kommer att få bekanta dig med
olika telefonister.
Citera
2019-08-25, 20:46
Medlem
Kolla meatheals.com finns folk som blivit av med sin kroniska boreilla via diet.
Citera
2019-08-25, 20:55
Medlem
SmyghukareNs avatar
Prova http://www.dalapraktiken.se/

Borrelia kan ligga och puttra i kroppen i årtionden.

Kan vara ett elände att bli av med.

Värsta att Svenska läkare utbildas att tro att skiten försvinner med lite penicillin, vilket den absolut inte gör.

Närmaste borrelia klinik ligger i Gdansk Poland, men verkar onödigt dyr och komplicerad.

Marbella annars, arminlabs i Tyskland har dyr men bra test https://www.arminlabs.com/en

Svenska tester typ ELISA är helt värdelösa, fanns tidigare immunoblot / westernblot, men den är tydligen slopad sedan länge.
Citera
2019-08-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaDogLady
Hur kommer man tillrätta med sin borrelia? Jag hade borrelia som liten, fick antibiotika och sen skulle de va färdigt med det, sa dom. Nu nästan 17 år senare har jag successivt under dessa åren sedan dess fått mer o mer värk och flera symtom tyder på en borrelia infektion. Men enligt svensk sjukvård så har jag ingen infektion, vi tog om testet nyligen och det var negativt . Ändå har jag läst om de som har en kronisk borrelia infektion men något sådant vill sjukvården här inte vetas vid och de viftas bort som nonsens, tydligen kan man inte se all borrelia här som man kan i Tyskland osv? Jag undrar om någon vet vart man kan vända sig

Då är det inte borrelia.

"Kronisk borrelia" är en psuedodiagnos som inte existerar i likhet med elallergi. Det är sannolikt något annat som besvärar dig.

Släng inte pengar och energi på att jaga en diagnos som du inte har, det är det bara alternativmedicinska kvacksalvare som tjänar på.

https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/2017/06/22/livsfarlig-behandling-av-pahittad-kronisk-borrelia/
Citera
2019-08-25, 21:36
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaDogLady
Vilka fler symptom har du? Det finns fler grejer som fästingar kan ställa till med.
Citera
2019-08-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Då är det inte borrelia.

"Kronisk borrelia" är en psuedodiagnos som inte existerar i likhet med elallergi. Det är sannolikt något annat som besvärar dig.

Släng inte pengar och energi på att jaga en diagnos som du inte har, det är det bara alternativmedicinska kvacksalvare som tjänar på.

https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/2017/06/22/livsfarlig-behandling-av-pahittad-kronisk-borrelia/

Jag skulle ju också vilja tro på vetenskapen. Men jag vet flera fall där den sjukvården har räddat dessa. Jag litar på den svenska sjukvården, men inte vid Borrelia. Har även hört flera läkare vara tveksamma. Vi är nästan ensamma om i Europa med vårt behandlingsprogram. Vad säger att alla andra har fel?
Citera
2019-08-25, 22:08
Medlem
Kan inte tipsa specifikt men kan vara värt att kolla upp någon annanstans för i Sverige vet man bäst och några kartor Kåvepenin botar minsann allt och lite till.
Citera
2019-08-25, 22:42
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag skulle ju också vilja tro på vetenskapen. Men jag vet flera fall där den sjukvården har räddat dessa. Jag litar på den svenska sjukvården, men inte vid Borrelia. Har även hört flera läkare vara tveksamma. Vi är nästan ensamma om i Europa med vårt behandlingsprogram. Vad säger att alla andra har fel?
Det finns vissa skillnader i behandlingen av okomplicerad EM men det är knappast standard i resten av Europa att diagnosticera "kronisk borrelia" och behandla med en massa olika antibiotika år in och år ut.

Det är inte standard i Tyskland heller, bara hos vissa alternativmedicinska kliniker.
Citera
2019-08-25, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Det finns vissa skillnader i behandlingen av okomplicerad EM men det är knappast standard i resten av Europa att diagnosticera "kronisk borrelia" och behandla med en massa olika antibiotika år in och år ut.

Det är inte standard i Tyskland heller, bara hos vissa alternativmedicinska kliniker.

Finns på betydligt fler håll. Kolla bara närmaste land Norge. Betydligt längre ab-behandlingar.
Citera
2019-08-26, 00:12
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Finns på betydligt fler håll. Kolla bara närmaste land Norge. Betydligt längre ab-behandlingar.
Det finns någon sorts galenskap kring just denna diagnos. Varför sådan blind tro på den? Du som dessutom är syrra borde inte sprida sådana irrläror. Har inte orkat kolla igenom de olika europeiska vårdprogrammen, men det arguably mest framstående europeiska landet, UK, säger uttryckligen att långtidsanvädning av antibiotika inte är indicerat och kan till och med vara skadligt. Även på wiki (som allmänt inte anses drivas av någon specifik agenda) talar om kronisk borrelios som en pseudodiagnos, så det är inte något isolerat svensk-engelskt. Jag erkänner gladeligen att det finns sjukdomar som ännu inte erkänts och som behandling fortsatt saknas, men vi måste ju behandla våra patienter efter rigorös vetenskap, inte tyckande.

https://www.niaid.nih.gov/diseases-conditions/chronic-lyme-disease
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chronic_Lyme_disease
Citera
2019-08-26, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det finns någon sorts galenskap kring just denna diagnos. Varför sådan blind tro på den? Du som dessutom är syrra borde inte sprida sådana irrläror. Har inte orkat kolla igenom de olika europeiska vårdprogrammen, men det arguably mest framstående europeiska landet, UK, säger uttryckligen att långtidsanvädning av antibiotika inte är indicerat och kan till och med vara skadligt. Även på wiki (som allmänt inte anses drivas av någon specifik agenda) talar om kronisk borrelios som en pseudodiagnos, så det är inte något isolerat svensk-engelskt. Jag erkänner gladeligen att det finns sjukdomar som ännu inte erkänts och som behandling fortsatt saknas, men vi måste ju behandla våra patienter efter rigorös vetenskap, inte tyckande.

https://www.niaid.nih.gov/diseases-conditions/chronic-lyme-disease
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chronic_Lyme_disease

Jag sprider inga irrläror. Jag konstaterar att jag känner till flera fall där jag vet att Tyskland var räddningen. Jag har försökt argumentera med att de bara haft restsymtom. Men de är helt säkra på att behandlingen hade omedelbar effekt och att de känt sig friska efter detta. Detta är människor som inte ljuger. Det enda jag säger är att jag inte tror att vi i Sverige är världsbäst på allt inom sjukvård

Sen att antibiotika kan skada är jag helt medveten om. Till och med varit med om dödsfall pga detta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in