2019-08-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Var det inte någon segelkunnig som fastslog att fortast åker man med vinden snett aktdrifrån?

Nu är de sådan vind, men farten är ändå bara 17 knop. Inte så bara i och för sig, men visst kan den gå fortare.

Är det omständigheterna, eller tar de seglatsen lite lugnare med tanke på passagerarna?

Boris såg ut att ha kul i alla fall! Greta såg lite tagen ut av gungandet.
Beror ju på hur mycket det blåser och mycket annat. En katamaran går fortast mot vinden, men inte utomskärs.
2019-08-25, 18:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Antag vidare att Hans och Greta har som mål att minimera CO2-utsläppen och måste ta sig över Atlanten. De måste välja mellan fraktfartyg och kappseglingsbåt. Hans väljer fraktfartyget och Greta väljer kappseglingsbåten. Givet att vi är överens om vilket val som var bättre och vilket val som var sämre, så kan vi komma fram till att den ena individen var mer intelligent än den andre.

Felaktiga eller otillräckliga parametrar. Var brast det här?

Gretas mål är också att få maximalt med uppmärksamhet. Och vad ger mest uppmärksamhet:

- Att segla över havet med en prins, i en äventyrsresa på ett litet segelfartyg?

- Eller att åka över havet i ett containerfartyg, och tillbringa större delen av resan läsande böcker i en hytt?

Tänk på att det även följer med en filmare. Du kan ju gissa var man tar de mest spännande filmklippen...
2019-08-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Segelbåten ger dessutom mycket mer uppmärksamhet.
Jajamen! Den uppmärksamheten kommer att hjälpa BMW att sälja många elbilar.
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ytterligare ett plus är att Greta förknippas med en noll CO2-utsläppande farkost. Så det är smart även ur den synvinkeln.
Utom gasspisen ombord då. Och besättningarnas flygresor. Och tillverkningen av båten. Ja, och den Holländska kustbevakningsbåten som av en slump kryssade på samma kurs. Men det enda som räknas är ju ifall Greta™ befinner sig på ett transportmedel som släpper ut koldioxid under själva resan. Att åka elbil till södra Polen, laddad med 100% kolkraftsel, för att hålla tal i en folktom lokal: Det är nog själva definitionen av att vara klimatsmart.
2019-08-25, 18:49
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Självklart har hon inte det enligt dina definitioner. Det ifrågasätter inte jag heller. Däremot tycker jag inte att dina definitioner är fullt lika användbara som mina.
Den kontext du valt är den neuropsykologiska/neuropsykiatriatriska eftersom du tog upp Gretas diagnos.
Alltså är det den neuropsykiatriska/neuropsykologisk definitionen av intelligens som är relevant. Inte någon av dina hemsnickradeidéer.
Greta har Aspergers syndrom men ingen intellektuell funktionsnedsättning.
2019-08-25, 18:51
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Se Greta på den här bilden! Sjögång utanför Nova Scotia. Hon trivs! Blev inte så många böcker lästa där inte.

https://mobile.twitter.com/GretaThunberg/status/1165322304009773061/photo/1
2019-08-25, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Den kontext du valt är den neuropsykologiska/neuropsykiatriatriska eftersom du tog upp Gretas diagnos.
Alltså är det den neuropsykiatriska/neuropsykologisk definitionen av intelligens som är relevant. Inte någon av dina hemsnickradeidéer.
Greta har Aspergers syndrom men ingen intellektuell funktionsnedsättning.
Visst. Du har rätt och Greta är ett geni i ett diagnoskontext. Att hon inte är så smart i verkliga livet är förstås irrelevant för en diagnosmakare.
2019-08-25, 19:03
Medlem
Citat:
Var det inte någon segelkunnig som fastslog att fortast åker man med vinden snett aktdrifrån?

Nu är de sådan vind, men farten är ändå bara 17 knop. Inte så bara i och för sig, men visst kan den gå fortare.

Är det omständigheterna, eller tar de seglatsen lite lugnare med tanke på passagerarna?

Vet inte vilken bäring vinden ska ha för att det ska bli optimalt, troligen snett från sidan lite akterut. En modern segelbåt kan segla fortare än vindhastigheten, seglet fungerar som en vinge där det är undertryck framför vilket drar fram båten, typ som på ett flygplan där undertryck lyfter planet.
2019-08-25, 19:12
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Visst. Du har rätt och Greta är ett geni i ett diagnoskontext. Att hon inte är så smart i verkliga livet är förstås irrelevant för en diagnosmakare.
Gör dig inte dummare än du är.
Jag skrev att Greta inte har någon intellektuell funktionsnedsättning.
Jag har aldrig påstått att Greta att skulle vara något geni, ie ha någon extraordinär intellektuell begåvning.
Det tror jag inte att hon har. Däremot har jag skrivit att Greta förefaller vara mer än normalintelligent. Det är mitt intryck, inget annat.
2019-08-25, 19:18
Medlem
Citat:

Jag tror att de ligger lågt därför att det är gropigt. Det är ingen tävling. Man såg t.o.m. att situationen med Boris vid veven var lite arrangerad: när en lagom stor våg närmade sig var kameramannen och Greta beredda, Boris spände seglen så att farten ökade och de blev översköljda av vatten. Direkt efter slackade han med veven.
2019-08-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Gör dig inte dummare än du är.
Jag skrev att Greta inte har någon intellektuell funktionsnedsättning.
Jag har aldrig påstått att Greta att skulle vara något geni, ie ha någon extraordinär intellektuell begåvning.
Det tror jag inte att hon har. Däremot har jag skrivit att Greta förefaller vara mer än normalintelligent. Det är mitt intryck, inget annat.
Hon har säkert någon form av specialbegåvning. Det minns jag från utredningarna av mina barn. Normalbegåvade på alla områden utom ett, där de låg på plus två standardavvikelser. Det sades vara ett fingeravtryck för Aspergers.
2019-08-25, 19:22
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag tror att de ligger lågt därför att det är gropigt. Det är ingen tävling. Man såg t.o.m. att situationen med Boris vid veven var lite arrangerad: när en lagom stor våg närmade sig var kameramannen och Greta beredda, Boris spände seglen så att farten ökade och de blev översköljda av vatten. Direkt efter slackade han med veven.
Om du tänker på den här tweeten är det Pierre Casiraghi vid veven.
https://mobile.twitter.com/gretathunberg/status/1165647328793047041

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Hon har säkert någon form av specialbegåvning. Det minns jag från utredningarna av mina barn. Normalbegåvade på alla områden utom ett, där de låg på plus två standardavvikelser. Det sades vara ett fingeravtryck för Aspergers.
Javisst. Det är kännetecknande. Jag hoppas att dina barn har glädje av sina specialbegåvningar.
Greta verkar vara språkbegåvad.
Senast redigerad av DoraF 2019-08-25 kl. 19:26.
2019-08-25, 19:24
Medlem
Picamagpies avatar
När en gasspis används blir inte resan CO2-fri

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in