Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Frånsett sista stycket håller jag i stort med. Dock blir det lite av semantik när man pratar om ”sexuell makt”. När män menar att kvinnor har ”sexuell makt” pratar man om något helt annat än det du gör (vilket du rimligtvis också förstår), och man pratar heller inte om hur det ser ut i Saudi-Arabien.
Jag förstår dock inte alls hur du kan mena att lagliga sexköp skulle beröva kvinnor makt och kontroll över sin egen kropp, eller deras rätt att ha sex efter sin egen sexualitet och vilja. Jag skulle påstå att inget av detta skulle förändras alls. Vill du inte sälja sex behöver du inte. Ingen man får någon som helst rätt att tvinga dig till någonting. Ganska enkelt.
Nej det är inte semantik...."Makt" har nu en rätt tydlig definition, som lyder ungefär så som jag skrev.
När "män menar att kivnnor har sexuell makt" så är det i regel att kvinnor säger nej tack, de avser.
Men bara för att någon ex. inte vill käka middag med dig, så är inte detta ett uttryck av att de har makt över dig. Du kan käka middag själv, eller invitera någon annan. Det enda du inte kan göra är att äta tillsammans med just den person som säger nej tack.
Makt däremot är när en chef ex ber dig käka middag med honom, och underförstått, om du säger nej tack så ger det konsekvenser för dig, du kan bli sparkad ex...
Och i sexuella sammanhang så makt är att använda ex. fysiskt tvång, ekonomiska påtryckningar, hot av varierande slag, ägandeskap etc etc...för att förmå någon ha sex med dig, mot dens vilja.
Inte att säga nej tack jag vill inte ha sex med dig. DET är att uttrycka sin vilja.
Du förstår inte hur existensen av stora andelar, mest män, i världen som tycker sig ha rätt köpa andra människors kroppar för sex, fast de vet att dessa inte skulle ha frivilligt sex med dem, och deras samhällen acceptans av denna syn, driver företeelser som ex sextrafficking?
Och hur företeelser som sextrafficking just berövar mängder av människor ( mest kivnnor och barn) i världen deras makt och kontroll samt "deras rätt att ha sex efter sin egen sexualitet och vilja".
I see.