2019-08-24, 20:03
Medlem
landbandys avatar
Hade nog behövts lite mer Ödmjukhet i de flesta situationer omkring SD och LW ?
Citera
2019-08-24, 20:10
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag vet inte, SD verkar slimy no doubt, men inte nödvändigt en mördare för det. LW verkar inte som en del försöker framställa som rädd och hotad. Inte i situationen med misshandelsanmälningen, den situationen verkar nästan målmedvetet provocerad från hennes sida (om hon nu inte ljög i förhören).

Ibland funderar man på om LW och SD var lika starka ; att de på något sätt ville visa varandra var skåpet skulle stå , och att det på något sätt inte ville sej så; att skåpet hamnade på någon rätta plats någonsin ,förutom när de klev in i skåpet och gjorde det de gillade mest ! ?
Senast redigerad av landbandy 2019-08-24 kl. 20:15.
Citera
2019-08-24, 20:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det var visst jag som skrev att hon verkade vara "fri som en lärka" ,och vem vet om hon kände sig fri inombords -kanske hon hade stora kval över att hon var ensam singelkvinna ? Någon som vet hur hon mådde egentligen ?

Antar att hon hade en stark vilja och en del människor tycker nog det är aningens påfrestande med en sådan person i längden ,kanske hon till och med visste om det själv att hon kunde gå till överdrift ibland som gjorde att hon insåg att inte många ville leva med henne ,sida vid sida ?

Så det var ju otroligt dumt utav henne att försöka påtvinga saker som ingen ville göra ,det kan jag hålla med om ...

SD framstår ju som udda ihans kommentarer på den dykarbloggen. Fast det kanske var med skämtsam avsikt även om en hel del skulle anse det något olustigt om ens instruktör offentligt gormade om vem man hånglat med. Men jag antar LW tyckte sådant var kul, charmigt, så länge hon själv inte drabbades.
Citera
2019-08-24, 20:12
Medlem
landbandys avatar
Citat:
SD framstår ju som udda ihans kommentarer på den dykarbloggen. Fast det kanske var med skämtsam avsikt även om en hel del skulle anse det något olustigt om ens instruktör offentligt gormade om vem man hånglat med. Men jag antar LW tyckte sådant var kul, charmigt, så länge hon själv inte drabbades.

Ja så kan det mycket väl vara .Kanske hon och SD hade en liknande humor.

(spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2019-08-24 kl. 20:15.
Citera
2019-08-24, 20:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ibland funderar man på om LW och SD var lika starka ; att de på något sätt ville visa varandra var skåpet skulle stå , och att det på något sätt inte ville sej så; att skåpet hamnade på någon rätta plats någonsin ,förutom när de klev in i skåpet och gjorde det de gillade mest ! ?

Du får själv tänka ut det jag menar ,orkar inte skriva ut massa snuskiga ord ,okej...

Äh, deras ev sexuella preferenser håller jag för ganska ointressanta.
Citera
2019-08-24, 20:17
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Äh, deras ev sexuella preferenser håller jag för ganska ointressanta.

Jo .//

Orkar inte tänka mer på det här för Lena var en bra kompis till vår familj.Det verkar inte som om polisen får fram något vettigt ,så nu struntar jag i att forska mer i vad eller vem som kan ha gjort henne illa. Tack bradgardsindianen för intressanta inlägg .Bye.
Senast redigerad av landbandy 2019-08-24 kl. 20:28.
Citera
2019-08-24, 20:23
Medlem
Citat:
Men det kan varit en sten, en flaska eller annat som händelsevis råkade finnas på platsen. Ett slumpmässigt tillgängligt tillhygge styrker inte någon kallblodig planering. "Uppsåt" är inte kommensurabelt med "avsikt" utan snarare "insikt" om att handlingen kan få till konsekvens att BO åsamkas dödlig skada (allmän kunskap, inte nödvändigt medicinsk expertkunskap). Men dödliga våldet kan fortfarande vara utfört i plötsligt raseri, behöver inte vara ett dugg planerat.

God kväll @bradgardsindianen

Om jag börjar med begreppet uppsåt i detta fallet och det vill säga, Per Dólus, vilket ord i sin tur användes vanligen i lagtext 📚 ... det är då i huvudsak tänkt att syfta på de situationer där Gärningspersonen förstår mycket väl vad vederbörande gör när ifrågavarande utför en otillåten handling.

Till observandum, det kan också beskrivas som att Gärningspersonen utför själva gärningen medvetet, detta med syfte att åstadkomma en viss effekt.

Till nytt observandum, en mycket välbekant synonym och som torde ligga nära till hands att använda, är ordet AVSIKT ... även om det inte ses användas i lagtext 📚 ... detta eftersom att det inte har exakt samma innebörd.

Bestämmer man sig som individ för att bringa någon om sitt liv, så sker det med uppsåt.

Det grova och DÖDLIGA våld som då vid det aktuella tillfället av Gärningspersonen ägde rum mot Lena Wesström's kroppsytor, indikerar ett mord med uppsåt.

Mvh/ @JokerⓂannen
Citera
2019-08-24, 20:26
Medlem
Citat:
Fast vad vi vet finns väl inget konkret som styrker att han skulle ha försökt hunsa eller kontrollera henne. Det är ju tvärtom hon som målmedvetet verkar söka konflikt genom att försöka kontrollera honom i och med att hon ville tvinga sig kvar i bilen? Vad säger det om LWs karaktär?

Hon var väl inte "fri som en lärka" om hon hade ett absolut behov att måsta prata med någon som inte vill prata med henne? Att måsta få in någon som inte ville på fika mitt i natten för att hon fyllde år?

Det är nog inte rätt att dödahenne för det, vem nu som gjort det, lika lite som det var rätt att döda Lotta Rudholm, fast det är ganska magstarkt att hävda att rättsväsendet har felat i att skydda dem.

Hur deras förhållande under alla dessa år sett ut vet ingen här, men att tro att mordet eller personkaraktärer kan bedömas enbart på fika-stunden eller kvarsittning i bilen är nog att dra för stora växlar.

Tror inte jag dragit upp rättsväsendet särskilt i detta fall men det är påfallande många andra som konstaterat dess brister vad gäller mäns våld i nära relationer.
Citera
2019-08-24, 20:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag mottog förra året ett antal hotfulla pm från flera olika nick.
Jag har inte dessa pm kvar, jag har sedan någon gång i våras helt rensat i min inkorg.
Men jag kommer definitivt ihåg nicken. Och de finns även på min Ignoreralista

Dessa hotfulla pm kom dels samband med att jag diskuterade och redogjorde för det s.k järngängets medlemmar. Typ detta: (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Det kom även pm med hot i samband med att jag diskuterade och lade upp skärmdumpar från NA och STi samband med geoeventet i Sundsvall, och som visade att det Energizer666 skrev var helt missvisande.

Dessa bilder/skärmdumpar finns tyvärr inte heller kvar då domänen forumbilder.se inte längre finns utan man redirectas till domänen bildtagg.se.

Det som finns kvar är citat från mitt inägg med text kopierad från NAs artikel:

"– Det bjöds på kaffe och bullar under tiden vi var inlåsta. Inne i lokalen var den här mannen som misstänks för mordet på Lena. Plötsligt ropade han "Vad fan glor ni på? , säger ett vittne till NA.
Flera inne i lokalen*ska ha reagerat på händelsen. En av dem svarade att det inte var någon som tittade på honom. "Fine", ska 44-åringen ha svarat."
https://www.na.se/logga-in/polisutry...-om-misshandel

och

Och mitt eget inlägg med hänvisning till skärmdumpar från artikeln i ST (bilder som ej heller finns kvar pga domänen borta.)

” Men helt klart har många känt obehag av SDs närvaro och upplevt honom som provocerande. Han har uppträtt mycket otrevligt. Jag tycker bara detta förstärker den negativa bilden av honom. Hela hans uppträdande inne i lokalen upplever jag som stört. Folk är ju uppenbart rädda eller känner obehag inför honom och situationen. Ändå vandrar runt där inne i lokalen och provocerar folk och säger att ”jag visste inte att man inte fick gå så nära någon.” Helt sjukt enligt mej!”
https://www.st.nu/logga-in/mordmisstankt-man-hamnade-i-brak-pa-stort-event-i-sundsvall

Jag kan ju lugnt tänka mig vem som var så välvillig och ställde upp för NA,s reporter, jag läste eländet redan då och sällan eller aldrig har jag läst så mycket vinklat från en "seriös" reporter, NA har skött hela det här ärendet under all kritik och borde fan i mig skämmas över vad de lyckats ge ut i sin tidning.

Det var ju inte bara det nicket som kom med en helt annan bild av händelsen.

Men för att återgå till fallet, jag sitter och försöker minnas om jag hört talas om ett lika eländigt fall men går bet, hur ofta händer det att en åklagare kommer så tomhänt till en förhandling att TR inte godtar åklagarens begäran i ett fall av den här kalibern?

Jag tror att Hiding kom med de gamla anmälningarna och räknade med att det skulle räcka helt enkelt men så var ju inte fallet.

Misslyckas man så kapitalt att gräva fram något med substans under sin vecka på skäligen misstänkt" så lär man inte komma så långt fram till en lösning på ärendet och har det som i det här fallet gått nästan 16 månader utan någon framgång så lär det bli ett "cold case", hittar man inget av värde mot sin MGM så kanske det beror på att det inte är GM, "time will tell" men det ser inte ljust ut för det spår de driver.
Citera
2019-08-24, 21:09
Medlem
Citat:
Helt korrekt !

Att behöva göra sig av med en person totalt; rent praktiskt (om man nu kan tala i så otäcka ord) ,för att kunna glömma personen och dess dragningskraft - är ju skrämmande ! Då har man problem med sitt logiska tänkande och låter endast instinkten tala sitt eget språk.

Nu vet ju gärningsmannen att hon inte finns ,det har han ju själv sett med egna ögon-så nu borde ju lugnet infinna sig .

Att styras så utav sin instinkt måste vara otroligt jobbigt ?

Men vad är det som säger att gärningsmannens instinkter la av när LW miste livet ? Kan inte dessa finnas kvar inom honom fortsättningsvis?

Bara en fundering.

(Spekulation)

Absolut.
Citera
2019-08-24, 21:25
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrPitiful
Det diskuteras mycket fram och tillbaka kring den så kallade "knoggnuggning" som mgm skall ha genomfört vid "bilincidenten" och denna händelse tas som ett slags intäkt för att mgm skulle vara en person som har lätt för att ta till våld och hotelser.

Personligen läser jag själv tråden i egenskap av strikt utanförstående, dvs jag har inte någon som helst koppling till någon av de inblandade i hela händelseförloppet, bor långt ifrån Örebro, ...men jag ställer mig ganska frågande till den valda metoden att välja att "misshandla" någon.

Många män som av ett eller annat skäl hamnar i affekt i umgänget med kvinnor (vilka kanske har mer eller mindre påvisade diagnoser som rör sig i sådana häraden som borderline, schizofreni etc) tror jag väljer att ta till nävarna och så att säga "klipper till" (alltså uttryckligen slår) mer eller mindre hårt i tillfällen av affekt när sinnet rinner över i förhållande till en obalanserad kvinna som hela tiden hittar på irriterande saker för att testa sin man/sina män och som är tämligen ombytliga.

Den omtalade knoggnuggningen uppfattar jag i detta läget snarare som ett slags försök utav en person som vill försöka att påvisa att "nu har du slutligen/åter igen gått alldeles för långt med dina trix, du har provocerat mig så hårt att jag är beredd att ta till våld som "enda utväg". Jag älskar dig ännu men för att jag skall få ut min uppdämda ilska så väljer jag att göra så här som en tydlig markering om att saker och ting måste förändras, fastän jag egentligen bara känner att jag skulle kunna slå.

Samtidigt tycker jag mig se att det finns många män i BO:s närhet som - kanske av svartsjuka för att man inte själv har haft samma "närstående relation" - gärna vill få mgm att framstå som mera våldsbenägen än han kanske egentligen är.

Den fråga jag då ställer, främst till dem som känner och har träffat på mgm (och BO) i verkliga livet, ...finns det fler reella, påtagliga och nämnbara bevis (utom försiktigt trådsladder) på att mgm faktiskt är så pass obalanserad och våldsbenägen som tråden vill göra gällande att detta de facto utgör skäl till att göra honom misstänkt för att ha mördat?

Personligen spekulerar jag snarare i följande ungefärliga scenario för vad som kan ha hänt BO den ödesdigra kvällen.

BO befinner sig sent på måndagskvällen i sitt hem tillsammans med två av sina barn. Det paketeras födelsedagspresent (kanske något knutet till geo-cashing?) vilket intresse BO verkar vilja engagera sina barn i. BO skall resa bort i nära anslutning till den aktuella födelsedagen och så även mgm.

För många som är knutna till BO verkar födelsedagar vara något väldigt heligt, som skall behandlas med respekt och närvaro av alla familjemedlemmar.

Det är påvisat att mgm har varit en av de senaste som har kontaktat BO innan den tidpunkt då hon misstänks ha bragts om livet. Det antyds i tråden att mgm har för vana att smyga omkring i BO:s närområde, likt en stalker. Ett sådant beteende kan ju tyda på att man är just en typisk stalker-typ, ...men kan kanske i det aktuella fallet också vara en indikation på att mgm och BO vill ha sin "uppkomna relation" för sig själva i smyg? Kan det vara så att mgm smyger omkring i närheten av BO:s bostad för att inte observeras av närboende och BO:s närstående snarare än att så att säga bara "smyga på" BO?

Ponera att BO försöker att smyga sig ut ur sin bostadsrätt under den pågående paketinslagningen för att få träffa mgm (för att diskutera något eller av andra skäl) det passar sig inte att mgm kommer in i bostaden - hon går ut med mobilen fortfarande till hands - men blir påkommen av någon som inte gillar att dessa två ännu en gång vill ses och på så vis negligera den förestående familjehögtiden (eller sabotera en nyrestaurerad familjelycka). Den påkommande individen tar till våld mot BO för att få utlopp för sin sedan länge uppdämda ilska och NÅGON ANNAN av BO:s bekanta finns närvarande på längre avstånd och bevittnar det hela. Alla inblandade känner varandra så pass väl och känner till "hela soppan" att ingen egentligen vill "tjalla" i någon riktning efter vad som har hänt. De utredande myndigheterna har genom vittnesmål och hörsägen fått veta hur det hela egentligen har förlupit, och har gjort bedömningen att man inte i en korrekt mening kan lagföra någon utpekad skyldig gärningsman eller anstiftare då förhållandet i det aktuella fallet kanske är av så speciell art...? Mobilens placering i förhållande till den upphittade kroppen tycker jag mig åtminstone kunna hitta följande orsaker till:

BO har tappat telefonen på väg mot något hon har valt att göra eller utföra efter att ganska snabbt ha lämnat sitt hem.

Mobilen glider ur BO:s ficka vid förflyttning av kroppen efter att våld begåtts mot den

En misstänkt/eller tämligen omisstänkt gm har velat lägga ut ett villospår i förhållande till vad som har hänt

Någon inblandad närstående har velat spara telefonen av "sentimentala" skäl, men sedan ångrat sig

Telefonen har fråntagits BO därför att den har innehållit kompromenterande innehåll som någon velat förstöra.

Har kroppen hela tiden legat på den aktuella fyndplatsen, ...eller kan brottsplatsen de facto vara inne i BO:s hem och kan kroppen i så fall senare ha förflyttats till fyndplatsen, t.ex. via släpning eller liknande, ...efter ett antal dagar...?

Det beror på. Jag känner inte MGM, men jag kände L*na. Jag vet inte vad du räknar som bevis, det här är ju bara en FB-tråd, men hon berättade för mig om MGM och om deras relation. Om det hon berättade duger så är svaret ja.
Citera
2019-08-24, 21:52
Medlem
Citat:
Eller att JG ser LWs agerande som förtal? Hon kanske inte anmälde om hot och trakasserier för att hon inte hade något som kunde påvisa att det förekommit?

Åh nej, de flesta kvinnor sätter inte igång och polisanmäler skitsaker om de är saker de anser är misshagliga. Man väljer bort umgänget med den mannen. De flesta kvinnor som mördas mördas av sin partner eller annan närstående men absoluta majoriteten kvinnor mördas ju inte.

Du kan skicka ett vänligt mail till mig och det är lätt för mig att ändra och redigera i det mailet och visa upp för bekanta hur du hotar mig om jag skulle vara lagd åt det hållet. Kanske det är något sådant som ligger bakom LWs beslut att inte anmäla påstådda allvarliga hot och trakasserier fast man bemödat sig att anmäla en påstådd misshandel för en situation man själv skapar med olaga tvång mot någon annan? Passivitet är ju också ett val.

Ja precis, det kan vara hursomhelst. Det är så lätt att dra för snabba växlar och ha fördomar att det alltid är en man som skapar problemen eller mördar.
Ju äldre man blir, desto mer inser man, att allting är inte alltid som man först tror och tänker.

Det är klart det finns så mycket mer som vi inte vet, om dessa människor och deras relationer.
Motivet är inte heller alltid självklart dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in