2019-08-24, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Stämmer dock inte, 14 miljarder gick ifrån Stockholms stadskassa 2018 och då kommer alla tre Malmö, Göteborg, Norrköping före Botkyrka i bidragspengar samt respektive ordning.

Mer eller mindre så fungerar det så. Det är inte så att det är lagstadgat men Stockholm får dock bära nästan allt när det gäller övriga kommuner då det är få kommuner som går plus.

Dessa pengar pungar ni ut till hockeylag och fotbollslag, så ni kan ju vara glada att ni ens har en förening tack vare sthlm.

Synfel eller? ca 4 miljarder, inget annat.

Citat:
Kommunalekonomisk utjämning, utfall, tkr efter region och år

2018

0180 Stockholm: -4 079 223

Att en kommun med ca 95 000 invånare får ett mindre belopp i absoluta tal från systemet än kommuner med en större befolkning är såklart fullständigt givet. Sedan finns det krona per invånare=dividera beloppet med antalet invånare.

Citat:
Kommunalekonomisk utjämning, utfall kr/invånare efter region och år

2018
0127 Botkyrka 14 619
0581 Norrköping 10 867
1280 Malmö 15 390
1480 Göteborg 4 114

Det har inte något att göra med att gå plus. I grund och botten handlar det om skattekraften, sedans finns det t ex kostnadsaspekter, vilket t ex gör att Solnas invånare bidrar med mer än Danderyds invånare per skalle, trots att skattekraften är betydligt högre i Danderyd.

Edit: Menar Täby... inte Danderyd.

Citat:
Kommunalekonomisk utjämning, utfall kr/invånare efter region och år

2018
0160 Täby -5 770
0184 Solna -8 284

Edit #2: Så för att summera diskussionen, man skulle kunna säga att Stockholms kommun lassade in ca 221 miljoner i Malmö 2018. Totalt bidrog de ca 10 kommuner som är nettogivare i systemet med 358 miljoner till Malmö, resten är statliga medel.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-08-24 kl. 14:23.
Citera
2019-08-24, 16:22
Medlem
Det verkar som att Malmö är seriösa med att neka folk på sittplats. Kan man ens lägga till ett sånt villkor när man sålt biljetter utan det?

Man hänvisar till spänningar mellan supportrarna rent historiskt. Tror ni DIFs sittplats stökar imorgon?
Citera
2019-08-24, 17:06
Medlem
LT10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Det verkar som att Malmö är seriösa med att neka folk på sittplats. Kan man ens lägga till ett sånt villkor när man sålt biljetter utan det?

Man hänvisar till spänningar mellan supportrarna rent historiskt. Tror ni DIFs sittplats stökar imorgon?
Ser inte varför det skulle stökas. Malmö med sin bonnmentalitet där alla på sittplats ska äta popcorn och sitta still har väl svårt med en aktiv sittplatspublik.
Citera
2019-08-24, 17:47
Medlem
motvalls avatar
Otroligt märkligt beslut av Malmö. På varenda match jag går på (även utomlands) ser jag folk med "fel halsduk" sitta bland hemmafansen. Ibland är det ett par där de två håller på olika lag, ibland är det kompisgäng där man har olika halsdukar och ibland ensamma supportar. Många gånger har jag haft riktigt bra samtal med dem.
Citera
2019-08-24, 18:34
Medlem
Ständigt detta MFF som aldrig någonsin har långsiktiga tankar i huvudet, noll impulskontroll.
Reptilhjärnor de luxe.

Men det är lugnt, fortsätt muppa er i er ensamhet, så fortsätter alla vi andra att vara lite större, och även utbilda er i hur supporter- och läktarkultur fungerar.
Vi kommer inte att anmäla spelare i efterhand, och ni är välkomna på vår sittplats, oavsett hur efterbliven och repressiv er klubbledning är.

Ärlig fråga: har den pyrohatande popcornpubliken på Malmös sittplats fått lite för stor makt gentemot klubben än de förtjänar?
Citera
2019-08-24, 18:42
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Jag var på Stockholms Stadions sittplats en gång i svenska cupen. Jag sjöng "HIF tills jag dör". Ett barn framför mig ville sjunga med, men han kunde inte höra Sofialäktaren. Kommer ihåg än idag hur han tittade på mig.
Citera
2019-08-24, 19:23
Medlem
simonvps avatar
Men vad ÄR det för jävla fasoner från mff? Pinsamt! Man kan utan problem sitta blandat på de vanliga läktarna under 08-derbyna, givetvis ska det fungera imorgon också...
Citera
2019-08-24, 19:51
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Otroligt märkligt beslut av Malmö. På varenda match jag går på (även utomlands) ser jag folk med "fel halsduk" sitta bland hemmafansen. Ibland är det ett par där de två håller på olika lag, ibland är det kompisgäng där man har olika halsdukar och ibland ensamma supportar. Många gånger har jag haft riktigt bra samtal med dem.

Har sett du sett FCK eller Bröndby hemma? När man köper biljetter till dem står det tydligt i biljettkraven.
Citera
2019-08-24, 20:02
Medlem
Generellt menar jag att publiken skall vara uppdelad, som t ex i England. Där kommer man inte in på hemmaläktaren iklädd någon som helst symbol för bortalaget och man blir utslängd direkt om man jublar över ett bortamål. Bortapublik på bortaläktare och ingen annanstans är en självklarhet där.
Nu har såklart Sverige andra förutsättningar, men jag retar mig ofta rejält på alla dessa bortafans som minsann skall sitta bland hemmafans och skrika ovett mot hemmaspelare och hemmaklubb, jubla vid mål/vinst etc. De har fan inte där att göra. Oerhört provocerande för många, även om vi svenskar mest tjafsar emot istället för att kliva dit och sätta in en rak höger. Men självklart borde gälla: Sitt ner och håll käften alternativt byt läktare!
Givetvis krävs det en del ombyggnad eller i alla fall förändring av läktare etc för att göra detta genomförbart. Ett första steg är att arrangören får rådet att alltid anvisa en del av en sittplatsläktare till bortafans inkl tydlig info. Eller som Fulham ha en dedikerad blandad läktare just för "kompisgäng" etc.
Riktlinjer måste såklart komma från centralt håll och inget varje arrangör skall sitta och knåpa ihop själva. Så länge dessa saknas gör MFF fel, även om det har helt rätt i sak.

(Och ovan åsikt gäller Allsvenskan och Superettan. Div 1 och nedåt är det på många arenor inte genomförbart)
Citera
2019-08-24, 20:13
Medlem
2666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Har sett du sett FCK eller Bröndby hemma? När man köper biljetter till dem står det tydligt i biljettkraven.

Jaha, och?

Då står det i biljettkraven. Nu går mff ut med det dagen innan match när flera hundra redan kirrat plåtar på sittplats.
Citera
2019-08-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima

Så för att danskarna har helt andra regler än övriga världen så är det ok även i Malmö...;0)

(Tryck det på biljetten nästa gång om ni tror att Malmö är danskt.)
Citera
2019-08-24, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Generellt menar jag att publiken skall vara uppdelad, som t ex i England. Där kommer man inte in på hemmaläktaren iklädd någon som helst symbol för bortalaget och man blir utslängd direkt om man jublar över ett bortamål. Bortapublik på bortaläktare och ingen annanstans är en självklarhet där.
Nu har såklart Sverige andra förutsättningar, men jag retar mig ofta rejält på alla dessa bortafans som minsann skall sitta bland hemmafans och skrika ovett mot hemmaspelare och hemmaklubb, jubla vid mål/vinst etc. De har fan inte där att göra. Oerhört provocerande för många, även om vi svenskar mest tjafsar emot istället för att kliva dit och sätta in en rak höger. Men självklart borde gälla: Sitt ner och håll käften alternativt byt läktare!
Givetvis krävs det en del ombyggnad eller i alla fall förändring av läktare etc för att göra detta genomförbart. Ett första steg är att arrangören får rådet att alltid anvisa en del av en sittplatsläktare till bortafans inkl tydlig info. Eller som Fulham ha en dedikerad blandad läktare just för "kompisgäng" etc.
Riktlinjer måste såklart komma från centralt håll och inget varje arrangör skall sitta och knåpa ihop själva. Så länge dessa saknas gör MFF fel, även om det har helt rätt i sak.

(Och ovan åsikt gäller Allsvenskan och Superettan. Div 1 och nedåt är det på många arenor inte genomförbart)

Pratar du 70-tal nu som alltid?

När såg du en match live senast? Glenn Strömbergs debut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in