Citat:
Ursprungligen postat av
Ajara
Du menar att han plötsligt fick en sån psykos av den typ som en schizofren kan få, där hallisar ingår och att han såg henne som ett monster från yttre rymden som hotade att döda honom. Och då jagade han henne genom lägenheten med en kökskniv för att freda sig själv mot det hot han upplevde? Visst, sånt kan ske. Någon annan "hjärnkollaps" kan jag inte komma på, för gick i sömnen gjorde han ju inte. Hjärntumör tror jag inte heller.
Men den sammantagna bilden talar emot något sådant. Schizofreni är en allvarlig sjukdom, men de människorna brukar snarare vara snälla människor, tänk Ted Gärdestad. Det är klart att de i psykoser kan attackera människor, men det där med gråtande personal som sprang ut från hans kontor och allt annat som framkommit. Och att kvinnan ska ha haft svartsjuk och kontrollerande man innan, om nu inte det är en trådsanning, men inte otroligt. Det är det som talar emot det där med plötsligt psykbryt. Varför? För att psykopater inte får såna psykbryt. Psykopati är en personlighetsstörning, och det innefattar inte sånt.
Nej jag tror inte han fick en sådan psykos, och jag är tveksam på att signaturen Picasso avser sådan psykos.
Var det inte Ted Gärdestad som slog en tegelsten i huvudet på en för honom okänd person? Schizofrena hamnar ofta i knasiga olyckor när de försöker fly från någon inbillad fara det är korrekt men rädda människor kan vara lika farliga som rädda djur. En krossad skalle är väl lika otrevligt för den som drabbas även om skallen krossades för att GM hallucinerade att han var hotad.
Du vill bevisa att det inte är fråga om ordinärt psykbryt till följd av sömnbrist, stress depression eller annat med argumentet att "eftersom han är psykopat"? Du förutsätter det som återstår att visa (möjligt att han är det men än så länge är det lite för tunt underlag för att förutsätta det) ? Det finns en massa mentala tillstånd där människor tappar omdöme och reagerar på och gör saker de normalt inte skulle göra utan att det nödvändigt är fråga om vare sig psykopati eller psykos.