2019-08-24, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalen444
En vän till mig blev nästan misshandlad till döds av sin man men lyckades fly. Mannen en man i sina bästa år, högt uppsatt inom näringslivet. Störda människor finns i alla "samhällsklasser", bara att konstatera. Säkerligen stora mörkertal också eftersom de som överlever och lyckas fly inte alltid vågar anmäla av rädsla.
Visst är det så. Det finns pedofiler, barnmisshandlare, hustrumisshandlare, mobbare, alkoholister, knarkare och you name it - i precis alla samhällsklasser. Det är bara att konstatera. Men väldigt få av dom är psykopater. Jag tror man räknar på mindre än 1%, och då flyger de flesta av dessa psykopater under radarn. Det är ju nästan enbart kriminella psykopater det forskas på, förutom psykopatforskaren (som nämnts i tråden) som hittade sin alldeles egna psykopatgen och dessutom ett fysiskt tecken av det på sin egen röntgenbild på hjärnan. Stackarn.
Citera
2019-08-24, 18:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalen444
En vän till mig blev nästan misshandlad till döds av sin man men lyckades fly. Mannen en man i sina bästa år, högt uppsatt inom näringslivet. Störda människor finns i alla "samhällsklasser", bara att konstatera. Säkerligen stora mörkertal också eftersom de som överlever och lyckas fly inte alltid vågar anmäla av rädsla.

Fast i 50års åldern är man inte någon ungdom. Just dettaförhållande var hyfsat färskt vad jag förstår men spontant tänker jag att om han vore ett psykopatiskt våldsamt rövhål i sitt standard mode borde han måhända vara känd av polis. Om inte annat anmälningar som påkallat uppmärksamhet från störningsjour?
Citera
2019-08-24, 18:08
Medlem
Jag tror mer på att han narcesist. Om man utgår ifrån tråden så var han väldigt medgörlig och en bra chef så länge du var han till lags. Om man gnällde, ställde krav eller hade åsikter kunde kollegor komma näst intill utgråtandes.

Blir man en sån pass högt uppsatt person på ett sånt stort bolag är det inte allt för sällan.det finns narsesismen/psykopati i bakgrunden då personen ifråga inte känner empati på det viset.

Kollar man själva skönhets branschen och hans hud så är han fåfängd vilket också förstärker upp narsesist känslan.

Jag tror en narsesismen,,koks, lite amtipsykotisk medicin samt benzo är intaget med alkohol. Han har kört på hela natten ochvfesrat för sig själv. Hon börjar klaga på hans problematik och han får då ett riktigt psykbryt och går loss
Citera
2019-08-24, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast i 50års åldern är man inte någon ungdom. Just dettaförhållande var hyfsat färskt vad jag förstår men spontant tänker jag att om han vore ett psykopatiskt våldsamt rövhål i sitt standard mode borde han måhända vara känd av polis. Om inte annat anmälningar som påkallat uppmärksamhet från störningsjour?

Är ingen expert på våld i nära relationer, psykopater, olika störningar osv men min bild av många förövare är att de inte är kända av polis, soc mfl innan. Klart att de som är återfallsförbrytare, är dömda för våldsbrott, aktiva missbrukare mm förmodligen är det men nu tänker jag mer på de andra. De förövare jag sett i mitt arbete genom åren har haft vissa gemensamma nämnare men f ö väldigt olika gällande ålder, livsstil, bakgrund osv. Bara en reflektion, även om den kanske inte direkt blev ett svar på ditt inlägg😊
Citera
2019-08-24, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
OT: Jag tror att det finns föräldrar med mer eller mindre talang till att vara föräldrar, oavsett könstillhörighet. Och sedan finns det ett mycket litet antal psyksjuka föräldrar som direkt skadar sina barn, men de är mycket få, även om de verkar ha ökat på sistone (jag tänker på de fall rätt nyligen där föräldrar dödat sina barn, en 4-5 stycken). Men jag tror att det är vår tids tand som nu skördar sina offer, stress, press, hårt, hårt samhälle, finns inga ställen att få hjälp på längre, finns ingen grundtrygghet längre, speciellt inte om du är vanlig arbetstagare utan större besparingar.

Min känsla för demokrati, mänskliga rättigheter, människors lika värde och likhet inför lagen........hahahaaa, allt detta är ju numera förvisat till historieböckerna i bästa fall. Till min stora, stora sorg.

Jag är egentligen förvånad över att inte några hemlösa pensionärer begår mord på öppen gata, så att de kan få tak över huvudet och ett par mål mat om dagen, samt sjuk-och tandvård.

Radikalfeministisk psykos.....nej, men ett samhälle som på alla sätt och vis har blivit hårt och omänskligt, som hela tiden ska ska ställa grupper emot varandra, där precis allt ska mätas i kostnader.

Min nu döda 30-åriga dotter sa något år innan hon gick bort,

-Mamma, jag är så trött på att bara vara en kostnad, att bara vara en börda......
Hon växte tyvärr upp i ett samhälle där barnen var en kostnad var de än var, på dagis, i skolan, i sjukvården osv. Och barnen var nog bra mycket mer medvetna än vad vuxna trodde. Jag tror att vi ser resultatet idag.....

Själv växte jag upp på 60-70-talet, då saker och ting endast kunde bli bättre, spelade ingen roll vad kostnaden var, förbättringar för hela mänskligheten var ju värt det. Och alla var lika värda, på riktigt. Skolan var ingen kostnad, det var en investering i kommande generations framtid (och vår, som ju skulle bli äldre). Likhet inför lagen släpade nog något efter för även då kunde du ju köpa något bättre (advokat) om du hade eget kapital.

Så även att jag verkligen ogillar rika och/eller överklassens lätthet att få vård istället för straff när de begår brott, så tror jag att denne VD faktist fått ett psykbryt av ofantliga mått och jag tror mer på rättspsykvård för honom, men det utvisar nog tiden och utredning.

Mycket bra skrivet av dig!
Citera
2019-08-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tror även mamman vid Flatenbadet (med sexärig dotter) i skåpbil hade kontakt med psykvård.

Morden i Mantorp av Edwin Gyllensvaan (han hade/hade haft kontakt med psykvården).

Anna Linds mördare

Lottas mördare i Jakobsberg (?) hade väl nekats psykhjälp på natten/morgonen innan......

Det finns säkert ännu fler.

Just det - och det är inte ens säkert att nån av dem var psykopater ens. Förutom då svinet Martin Johnsson. Han hade dessutom mördat tidigare.

Liksom GM i det fall vi diskuterar behöver han inte heller vara psykopat även om man vill tro det, kanske. Det epitetet är lätt att klistra på såna som har begått våldsdåd, men det är långt ifrån den enda förklaringen till mordet.
Senast redigerad av zilvereko 2019-08-24 kl. 18:17.
Citera
2019-08-24, 18:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajara
Du menar att han plötsligt fick en sån psykos av den typ som en schizofren kan få, där hallisar ingår och att han såg henne som ett monster från yttre rymden som hotade att döda honom. Och då jagade han henne genom lägenheten med en kökskniv för att freda sig själv mot det hot han upplevde? Visst, sånt kan ske. Någon annan "hjärnkollaps" kan jag inte komma på, för gick i sömnen gjorde han ju inte. Hjärntumör tror jag inte heller.

Men den sammantagna bilden talar emot något sådant. Schizofreni är en allvarlig sjukdom, men de människorna brukar snarare vara snälla människor, tänk Ted Gärdestad. Det är klart att de i psykoser kan attackera människor, men det där med gråtande personal som sprang ut från hans kontor och allt annat som framkommit. Och att kvinnan ska ha haft svartsjuk och kontrollerande man innan, om nu inte det är en trådsanning, men inte otroligt. Det är det som talar emot det där med plötsligt psykbryt. Varför? För att psykopater inte får såna psykbryt. Psykopati är en personlighetsstörning, och det innefattar inte sånt.

Nej jag tror inte han fick en sådan psykos, och jag är tveksam på att signaturen Picasso avser sådan psykos.
Var det inte Ted Gärdestad som slog en tegelsten i huvudet på en för honom okänd person? Schizofrena hamnar ofta i knasiga olyckor när de försöker fly från någon inbillad fara det är korrekt men rädda människor kan vara lika farliga som rädda djur. En krossad skalle är väl lika otrevligt för den som drabbas även om skallen krossades för att GM hallucinerade att han var hotad.

Du vill bevisa att det inte är fråga om ordinärt psykbryt till följd av sömnbrist, stress depression eller annat med argumentet att "eftersom han är psykopat"? Du förutsätter det som återstår att visa (möjligt att han är det men än så länge är det lite för tunt underlag för att förutsätta det) ? Det finns en massa mentala tillstånd där människor tappar omdöme och reagerar på och gör saker de normalt inte skulle göra utan att det nödvändigt är fråga om vare sig psykopati eller psykos.
Citera
2019-08-24, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej jag tror inte han fick en sådan psykos, och jag är tveksam på att signaturen Picasso avser sådan psykos.
Var det inte Ted Gärdestad som slog en tegelsten i huvudet på en för honom okänd person? Schizofrena hamnar ofta i knasiga olyckor när de försöker fly från någon inbillad fara det är korrekt men rädda människor kan vara lika farliga som rädda djur. En krossad skalle är väl lika otrevligt för den som drabbas även om skallen krossades för att GM hallucinerade att han var hotad.

Du vill bevisa att det inte är fråga om ordinärt psykbryt till följd av sömnbrist, stress depression eller annat med argumentet att "eftersom han är psykopat"? Du förutsätter det som återstår att visa (möjligt att han är det men än så länge är det lite för tunt underlag för att förutsätta det) ? Det finns en massa mentala tillstånd där människor tappar omdöme och reagerar på och gör saker de normalt inte skulle göra utan att det nödvändigt är fråga om vare sig psykopati eller psykos.

Men jag skrev ju att schizofrena i såna psykoser kan attackera människor, och tänkte då på den tegelstenen faktiskt. Men att Ted annars var en jättesnäll människa. Det har inte den här VD verkat vara, snäll alltså.
Senast redigerad av Ajara 2019-08-24 kl. 18:25.
Citera
2019-08-24, 18:26
Medlem
Citat:
Men jag skrev ju att schizofrena i såna psykoser kan attackera människor, och tänkte då på den tegelstenen faktiskt. Men att Ted annars var en jättesnäll människa. Det har inte den här VD verkat vara, snäll alltså.
Så nu är GM schizofren också?
Citera
2019-08-24, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Den här var det:
https://www.youtube.com/watch?v=NwhU4xh0hnM

Numera satt som privat på YouTube.

Varför satte man det som privat. Ska vd:n göra namnbyte??
Citera
2019-08-24, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så nu är GM schizofren också?

Jag skrev precis att just för att han inte har varit snäll innan det här, utan tvärtom finns flera vittnen om hur elak han varit mot sin personal. Så talar det för personlighetsstörning. Och inte för tillfälligt psykbryt.
Citera
2019-08-24, 18:32
Medlem
Citat:
Är du helt dum i huvudet? Jag skrev precis att just för att han inte har varit snäll innan det här, utan tvärtom finns flera vittnen om hur elak han varit mot sin personal. Så talar det för personlighetsstörning. Och inte för tillfälligt psykbryt.
Med tanke på alla diagnoser och störningar du slänger omkring dig så är det inte så lätt att hänga med i svängarna. Allt verkar ju diskuteras här utom topic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in