2019-08-23, 17:50
Medlem
Halloj, körde med bilen igår och helt plötsligt hoppade remmen av, tog en titt, remmen var hel och fin, massa oljeklet runtom, torkade bort det mesta av oljespillet i ösregn i en skogsväg någonstans i dalarna, hade som tur var med mig verktyg så satte tillbaka remmen precis så som den ska sitta, inga konstigheter, efter en stund av total misär slog jag igen motorhuven, startade bilen och körde 30 mil hem, resan gick utan några som helst problem, inga missljud eller så från remmen.
Och så idag när jag startade bilen lös batterilampan och servon ur funktion, kollade under huven och se på fan, remmen igen.. Inga skavanker på remmen idag heller utan bara hoppat av.
Undrar också, varför i helvete är det rullar utan kant på SAAB? hade det inte varit bättre och smartare med rullar med kant så det är omöjligt för remmen att hoppa av?

Någon vänlig själ som kanske kan förklara vad felet kan vara? ytterst tacksam.
Citera
2019-08-23, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Halloj, körde med bilen igår och helt plötsligt hoppade remmen av, tog en titt, remmen var hel och fin, massa oljeklet runtom, torkade bort det mesta av oljespillet i ösregn i en skogsväg någonstans i dalarna, hade som tur var med mig verktyg så satte tillbaka remmen precis så som den ska sitta, inga konstigheter, efter en stund av total misär slog jag igen motorhuven, startade bilen och körde 30 mil hem, resan gick utan några som helst problem, inga missljud eller så från remmen.
Och så idag när jag startade bilen lös batterilampan och servon ur funktion, kollade under huven och se på fan, remmen igen.. Inga skavanker på remmen idag heller utan bara hoppat av.
Undrar också, varför i helvete är det rullar utan kant på SAAB? hade det inte varit bättre och smartare med rullar med kant så det är omöjligt för remmen att hoppa av?

Någon vänlig själ som kanske kan förklara vad felet kan vara? ytterst tacksam.

Förmodligen inte spänd tillräckligt eller på rätt sätt. Om jag inte missminner mig skall den spännas mha ett verktyg som innefattar en våg så att exakt rätt spänning erhålles.
Citera
2019-08-23, 18:44
Medlem
En kompis som har en 9-5a råkade ut för samma sak, du sa att du har olja på den, förmodligen en läcka och därmed glider remmen av oavsett hur hårt du spänner den, laga läckan, byt rem och spännare och gör rent allt så är problemet borta sen
Citera
2019-08-23, 20:34
Medlem
Kolla att inte brythjul eller spännare glappar.
Är det väldigt mycket olja är det dags o fixa läckan o byt rem , remmen löses upp av oljan.
Citera
2019-08-23, 21:04
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Förmodligen inte spänd tillräckligt eller på rätt sätt. Om jag inte missminner mig skall den spännas mha ett verktyg som innefattar en våg så att exakt rätt spänning erhålles.
Intressant, berätta mer om detta sätt att spänna remmen.
Citera
2019-08-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Han syftar nog på det där sällsynta verktyget med tillhörande kit för att ta isär spännaren och byta ut fjädern i den så den blir starkare.

TS: Om remmen hoppar av så är det ju något som inte är i linje. Mest sannolikt en spännare eller löphjul som orsakar detta.

Lycka till.
Citera
2019-08-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Inget jag arbetat med, så tyvärr inte så mycket mer detaljer att tillföra. Annan som har kanske!?
Citera
2019-08-23, 23:57
Medlem
Tack för alla svar, får ta och försöka lokalisera oljeläckan nåndag då jag har tid, sen kolla löphjulen och se ifall det är glapp nånstans.
Citera
2019-08-24, 01:36
Medlem
Citat:
Inget jag arbetat med, så tyvärr inte så mycket mer detaljer att tillföra. Annan som har kanske!?

Han var ju en smula ironisk om du inte förstod det.

Såhär ser spännaren ut: https://www.mekonomen.se/systemmedia/product/16-533002210/spannrulle-for-drivrem.jpg
Som du ser likt de flesta bilar så går det inte att spänna remmen manuellt.

De är inte uppbyggda som vissa kamspännare på Nissan där man lossar spänner den och sedan drar man åt. I dessa fall kan man lossa spännaren så spänns den automatiskt ut. Men det är ju ytterst sällsynt att en spännare fungerar på detta vis.
Citera
2019-08-24, 08:19
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Nej. Man byter remspännare. Ingen våg eller annat mystiskt som besvärjelser och rökelse är inblandat.

För TS del gäller att åtgärda oljeläckaget, och sedan byta spännare och rem. Passa även på att se över löphjul och remskivor så att de inte börjar bli dåliga.
Citera
2019-08-24, 18:34
Medlem
Det är en fjäderbelastad remspännare i 9-5, den brukar sällan behöva bytas. Remhjulen bör dock bytas i samband med rembyte. Eftersom det är en poly-v rem så behöver inte remhjulen någon kant. Är remhjulen och allt annat ok så ska remmen stanna på plats.

Remspännaren avlastar man med ett halvtums förlängningsskaft och sedan är det lätt att ta bort eller lägga dit remmen. Alla remhjul bör inspekteras för skador och glapp samt om nödvändigt bytas.

Blir remmen oljig så bör man nog undersöka motorn efter läckage. Läckage från vevaxeltätning och kamkejdespännaren i topplocket är troliga kandidater.

Observera att 9-5 har haft två olika remdragningar beroende på årsmodell. En M01 har från fabriken den längre remmen med ett extra brythjul, denna dragning är den bästa. Senare så sparade man in det extra brythjulet och monterade en kortare rem.
Citera
2019-08-24, 18:37
Medlem
Just ja, spännaren kan låsas i avlastat läge med en spik, liten insexnyckel eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in