2019-08-23, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miffopolisen
Man kör i oftast inte med sirener vid utryckning nattetid. Ingen trafik som måste ur vägen så finns ingen anledning att använda mer än blåljus.

Kan en explosion i en jäkla grillkiosk vara så kraftig att mitt fönster skallrar till, om än inte så mycket, en halvmil bort om det bara rör sig om en gasläcka?

Om det var en gasbehållare som exploderade så är det fullt möjligt. Men min erfarenhet säger mig, nej. Men, det finns ju olika storlekar på dem hos olika företag. Så...ja.

Sunkigt område som sagt. Mest förvånad att det inte hänt tidigare.
Citera
2019-08-23, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NattensKonung
Som tidigare nämnt, Pita Baren.
Finns bara en "grillkiosk" i Hagalund industriområde som är kopplad till stadsgas.

Ok, Pitabaren.
Utveckla, berätta mer. Varför bör det vara just den och inte något annat "mathak" i området?
Citera
2019-08-23, 03:21
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Ok, Pitabaren.
Utveckla, berätta mer. Varför bör det vara just den och inte något annat "mathak" i området?
Ja, en anledning kan ju vara att stället är identifierat via foton i media jämfört med Google maps...
Kolla tidigare inlägg.
Citera
2019-08-23, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Ja, en anledning kan ju vara att stället är identifierat via foton i media jämfört med Google maps...
Kolla tidigare inlägg.

Ok. Ja dåsa.
Har inte vart i området på länge så kollen är dålig. Oavsett Google.

Är det ett mathak med fast lokal eller rullande ?
Citera
2019-08-23, 03:53
Medlem
ua571cs avatar
På Industrivägen äger den gamla Flashback-favoriten Dr Brasa - (FB) Läkaren Magnus Lundberg, sambo med Dr Åsa dömd för mordbrand (Dom m.m. se TS /Mod) - en fastighet. Har lite dålig koll, men jag tror det är två kvarter emellan.

Alltid intressant när det brinner i hans närhet. Nu var det en explosion den här gången, men varför skulle det inte kunnat börja som brand, som sedan antände gasen...?

Men jag sätter nog en slant på att det faktiskt är en tillfällighet det den här gången.

Eller?

Citera
2019-08-23, 04:15
Moderator
Schlesiens avatar
Rubrikändring

Utgången rubrik:
Explosion (?) Solna(?)

/ Moderator
Citera
2019-08-23, 05:14
Medlem
docentdisciplins avatar
saxat från svt.

"Hur kommer det sig att det var så hög smäll?

– Det vet jag inte. Ingen gasolflaska ska ha exploderat.

Polisen har inlett en förundersökning om allmänfarlig ödeläggelse, men i nuläget finns ingen misstänkt. Ingen person ska ha skadats."
Citera
2019-08-23, 06:08
Medlem
Maddafakkaas avatar
Bombgruppen inkallad. Kan ha varit en bomb alltså?
Citera
2019-08-23, 06:31
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
saxat från svt.

"Hur kommer det sig att det var så hög smäll?

– Det vet jag inte. Ingen gasolflaska ska ha exploderat.

Polisen har inlett en förundersökning om allmänfarlig ödeläggelse, men i nuläget finns ingen misstänkt. Ingen person ska ha skadats."
Varför fanns det gasoltuber i en kiosk som enl. tidigare uppgift här i tråden är ansluten till stadsgasnätet? Kan ju tänkas att de var utplacerade för att polisens tekniker skulle tro att det var dessa som exploderat och orsakat branden.
Eftersom tuberna tydligen inte exploderade lär ju de som har tillgång till lokalen ha ett och annat att förklara nu på morgonen.
Ska bli intressant att höra vad bombgruppen hittar på platsen, om förmyndarna inom media och polis inte bestämmer sig för att mörka detta.
Citera
2019-08-23, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
På Industrivägen äger den gamla Flashback-favoriten Dr Brasa - (FB) Läkaren Magnus Lundberg, sambo med Dr Åsa dömd för mordbrand (Dom m.m. se TS /Mod) - en fastighet. Har lite dålig koll, men jag tror det är två kvarter emellan.

Alltid intressant när det brinner i hans närhet. Nu var det en explosion den här gången, men varför skulle det inte kunnat börja som brand, som sedan antände gasen...?

Men jag sätter nog en slant på att det faktiskt är en tillfällighet det den här gången.

Eller?

Är du säker på att det inte är kukmätning bland invandrargäng/yrkeskriminella? Handgranater i Malmö. Rejäl smäll i Linköping men det misslyckats ingen död bara materiella skador. Och nu Solna i varje fall var smällen tydligen överlägset störst. Nu måste ju Solna trumfas av någon annan aktör. Både plats och mängd och närmare Rosenbad nästa gång.
Citera
2019-08-23, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Ser ut som hela Pitabaren har sprängts i luften. Babbar och kriminell uppgörelse, as per usual?

Kopplingar till skjutningen i Stocksund? En varning?
Citera
2019-08-23, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Är du säker på att det inte är kukmätning bland invandrargäng/yrkeskriminella? Handgranater i Malmö. Rejäl smäll i Linköping men det misslyckats ingen död bara materiella skador. Och nu Solna i varje fall var smällen tydligen överlägset störst. Nu måste ju Solna trumfas av någon annan aktör. Både plats och mängd och närmare Rosenbad nästa gång.

Lådcykelbomben i Linköping var på "minst 15-20 kg". Kan denna pitabomb verkligen varit överlägset större? I ren destruktivitet - absolut. Men rent storleksmässigt?

"Mängden sprängmedel som Linköpingsbomben innehöll gör dådet till ett av de största i Sverige på länge."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/bombcykeln-i-linkoping-inneholl-minst-15-kilo-sprangmedel
Senast redigerad av HalfRunar 2019-08-23 kl. 07:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in