2019-08-22, 00:49
Medlem
Solenssons avatar
• Varför använder kvinnor inte växlarna när de cyklar?
• Varför går kvinnor av cykeln vid stopp?

Jag har länge undrat varför kvinnor aldrig, eller sällan, använder cykelns växlar. Det har gällt iaf de kvinnor jag känt och cyklat med. De har högsta växeln i hela tiden, och går av och leder cykeln om det är en brant uppförsbacke, hellre än att lägga i lägre växlar. Att starta går ju också väldigt, väldigt trögt.

Detta gäller naturligtvis inte alla kvinnor, bara vardagscylister. Men nu äntligen, efter mycket tjat, har jag fått ett svar på mysteriet. Det krävdes lång tid av frågande då jag endast fått svaret: Jag vill inte växla.
Svaret är: DET SER FULT UT NÄR BENEN GÅR RUNT FÖR FORT. Det är alltså en fråga om hur man ser ut som cyklist. Att trampa fort ser fult ut. Man går hellre av i uppförsbackar och blir omkörd av cyklister som använder växlarna frekvent än att man vill trampa fort, eftersom det ser fult ut.*

Men jag tror inte det här kan gälla alla. Min teori är att kvinnor ser cykelns växlar som en slags inställning. Ungefär som man ställer in förarstolen och backspeglarna på en bil. Man lägger i en växel efter olika cyklisters förutsättningar, som man ställer in sadelhöjden.*

Jag funderar också på varför kvinnor går av cykeln vid stopp, t ex rödljus. Män sitter kvar på sadeln och sätter ner ena foten som balans. Kvinnor kliver ner från sadeln helt, ställer sig framför sadeln när de väntar på grönt, och använder sedan ena foten för att liksom sparka fart när de startar och börjar cykla. Det gäller alla kvinnor. Efter att flera år studerat detta har jag aldrig sett något undantag. (Ett undantag är när det finns en stäng eller staket att luta sig mot) Ibland kan man se en man som går av cykeln vid stopp. Det är oftast män av utländskt ursprung. Det har inget med längd att göra, långa kvinnor går också av cykeln vid stopp och korta män sitter kvar.

Eftersom det inte har nått med längden eller muskelstyrka att göra tror jag att det kanske är ett inlärt beteende, från när man som barn lärde sig cykla. Flickor lär sig att sätta en fot på en trampa och sparka fart med andra foten innan man sätter sig på sadeln och trampar iväg. Det kan ju också ha att göra med att kvinnor har högsta växeln i redan vid start, vilket gör att man måste hjälpa till med sparkar för att få upp farten.

Sen finns ju också kvinnliga exremvarianten: stå bredvid cykeln på vänster sida, sätta vänsterfoten på vänster trampa och sparka fart några gånger med högerfoten innan man svingar sig upp på cykeln.

Hur kommer det sig att kvinnor och män cyklar på så olika sätt? Är det genetiskt eller inlärt kulturellt? Det skulle vara intressant att veta om en transsexuell som ska byta kön vet om att han/hon måste börja cykla på ett annat sätt.
Citera
2019-08-22, 01:01
Bannlyst
Jag tror herr Solensson ljuger. Hur ska man möjligtvis kunna starta cyklingen med högsta växeln i? Måste ju vara trögt så det förslår.
Citera
2019-08-22, 01:16
Medlem
Solenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Jag tror herr Solensson ljuger. Hur ska man möjligtvis kunna starta cyklingen med högsta växeln i? Måste ju vara trögt så det förslår.
Ljuger? Det är ju ingen vetenskaplig undersökning jag gjort. Bara vanliga vardagsiakttagelser. Och naturligtvis gäller det inte alla och inte de med 27-vxl racercyklar. Bara vardagspendlare med 3 el 5 växlar.
Det verkar ju också jobbigt att behöva gå av cykel vid varenda stopp. Det kan ju vara rödljus var 100 meter i stadstrafik.
Citera
2019-08-22, 01:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solensson
Ljuger? Det är ju ingen vetenskaplig undersökning jag gjort. Bara vanliga vardagsiakttagelser. Och naturligtvis gäller det inte alla och inte de med 27-vxl racercyklar. Bara vardagspendlare med 3 el 5 växlar.
Det verkar ju också jobbigt att behöva gå av cykel vid varenda stopp. Det kan ju vara rödljus var 100 meter i stadstrafik.
Många damcyklar har korgar som jäntorna stoppar sina väskor i. Kanske är det därför kvinnor vill ha mer stabilitet. De väger trots allt mindre och är kortare än män i genomsnitt, lägg därpå det faktum att damcyklar väger mer än herrcyklar så kanske du har ett hyfsat svar.
Senast redigerad av ilpobre 2019-08-22 kl. 01:37.
Citera
2019-08-22, 02:27
Medlem
BorgeHs avatar
Skrattade gott åt en del kvinnor när jag var yngre. De hade sin sadeln på cykeln väldigt högt upp. Man riktigt såg hur de gned fram och tillbaks på en visst kroppsdel när de cyklade. Jag har också frågat en del kvinnor om detta och de håller med om att en viss sadel vinkel och sadelhöjd ger en skön "klitt-massage"!

Kvinnor som rider hästar barbacka kan också får denna kraftiga stimulering av "fram-stjärten". Det kanske förklarar det stora ridintresset hos en del kvinnor!
Citera
2019-08-22, 03:27
Bannlyst
Det här har jag aldrig varit med om, vad är det för konstiga kvinnor som du stött på som inte använder växlarna, gör dom likadant när dom kör bil lär det bli trubbel.
Citera
2019-08-22, 04:01
Medlem
johanjosefssons avatar
1. Vej ej.
2. Deras höfter är annorlunda konstruerade, så svaret ligger väl nånstans där i hur cykeln hanteras.
Citera
2019-08-22, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Skrattade gott åt en del kvinnor när jag var yngre. De hade sin sadeln på cykeln väldigt högt upp. Man riktigt såg hur de gned fram och tillbaks på en visst kroppsdel när de cyklade. Jag har också frågat en del kvinnor om detta och de håller med om att en viss sadel vinkel och sadelhöjd ger en skön "klitt-massage"!

Kvinnor som rider hästar barbacka kan också får denna kraftiga stimulering av "fram-stjärten". Det kanske förklarar det stora ridintresset hos en del kvinnor!
Och det vet du som kille? Smygbögar brukar vara intresserade av andra könets anatomi likaså transor som gluttat på gaderobsdörren
Citera
2019-08-22, 05:07
Medlem
Känner inte alls igen mig. Växlar hela tiden och kliver aldrig av sadeln. Ställer mig inte upp i backar heller, växlar ner istället. Så, ett undantag har du iallafall.

Det där med att vissa kvinnor ställer sig framför sadeln har väl att göra med att dam-ramen tillåter det på ett annat sätt än den traditionella herrcykeln?
Citera
2019-08-22, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Känner inte alls igen mig. Växlar hela tiden och kliver aldrig av sadeln. Ställer mig inte upp i backar heller, växlar ner istället. Så, ett undantag har du iallafall.

Det där med att vissa kvinnor ställer sig framför sadeln har väl att göra med att dam-ramen tillåter det på ett annat sätt än den traditionella herrcykeln?
Hur ser dina motionsvanor ut annars, tränar du någonting och i såfall, vad och hur hårt?
Citera
2019-08-22, 08:11
Medlem
Kennethkvartings avatar
Kul observation TS.

Jag tror delvis att det har och göra med små kvinnors kontra små mäns förhållningssätt till cyklar, dvs flickor kontra pojkar.

För tjejer är cykeln ett transportmedel. Slut

För småkillar är cykeln lika mycket en leksak, det ska cyklas på bakhjulet, sladdas, hoppas, balanseras osv.

För de motorintresserade är den ett substitut för en moppe innan 15årsdagen.

Jag minns när jag köpte min första cykel med växlar, den hade 18 växlar. Det var viktigt att det skulle vara deraileur-system och inte inkapslade växlar, det var ju fascinerande att se hur kedjan for mellan dreven, jag räknade kuggarna på de olika hjulen och dreven, det gjorde inget om kedjan hoppade för det var ju kul och enkelt att lägga på den igen, osv...

...mina två döttrar som är i ungefär samma ålder som när jag köpte min mountainbike ger väl fullständigt fan i växlingen, de lägger i en hög växel och cyklar på den, vi bor kuperat till och jag får säga till att de ska lägga i en låg växel när vi närmar oss en uppförsbacke,

de vet nästan inte att det finns en kedja och definitivt inte vad kedjan fyller för uppgift.

Sen som nån nämnde; kvinnor ändrar inte gärna inställningar på saker och ting, ett av de mest uppslitande bråk jag hade med min mor under uppväxten var när jag hade lånat symaskinen till nåt och ändrat matarfotstrycket, jag hade ju nyss haft syslöjd i skolan och kunde ju symaskinen på mina fem fingrar, morsan blev STORMgalen för att jag hade förstört hennes symaskin, jag försökte förgäves förklara att matarfotstrycket ändrar man kontinuerligt beroende på tygets beskaffenhet och söm osv.(OK, jag minns inte varför man gör det, det var länge sen, men då kunde jag det som sagt)

Allt det här hänger med upp i vuxen ålder, män är bättre på cykel och cyklingsteknik helt enkelt.
Citera
2019-08-22, 08:14
Medlem
Jag har gkort liknande observationer. Istället för att växla ner och cykla bekvämt i högre frekvens upp för en backe kränger de satan och kämpar i en hög växel.

Sett samma sak med elcyklar i kraftogt motlut och motvind. Högsta jävla växeln så elmotorn orkar inte hålla farten när det blir för tungt. Växla ner? Nej fortsätt kämpa. Lika roligt varje gång man cyklar om dem i tunga backar med en lätt växel och hög frekvens.

Jag tror en stor del har totalt tekniskt okunnande och förstår inte att det blir lättare att cykla om de växlar ner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in