2019-08-21, 21:33
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Haha! Det felskrivningen gör jag bäst i att justera omgående så att jag inte skrämmer livet ur det lilla flickebarnet.

Greta har postat nytt inlägg på Twitter. Poserar framför en svensk flagga med horisonten på sned. Känns som lugnet före stormen. "Day 8. 42° 25’ N 39° 27’ W. At sea you really loose sense of time and you can’t separate the days. You sleep, eat, look at the ocean."
https://twitter.com/GretaThunberg/status/1164255536239534080
2019-08-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Vad ska dom på havet att göra? En idiotisk idé från början.
Är det någon som har sett någon intervju med Malena nu i dagsläget? Det har varit väldigt tyst om och från henne på sista tiden. Men det kanske är jag som inte har hängt med på allting.
2019-08-21, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Greta har postat nytt inlägg på Twitter. Poserar framför en svensk flagga med horisonten på sned. Känns som lugnet före stormen. "Day 8. 42° 25’ N 39° 27’ W. At sea you really loose sense of time and you can’t separate the days. You sleep, eat, look at the ocean."
https://twitter.com/GretaThunberg/status/1164255536239534080
Jag hade gärna åkt med. Bara jag fått ordentligt käk istället för något ekologiskt ogräs.
2019-08-21, 21:38
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Är det någon som har sett någon intervju med Malena nu i dagsläget? Det har varit väldigt tyst om och från henne på sista tiden. Men det kanske är jag som inte har hängt med på allting.

Hon hade nyligen en intervju i DN (10 augusti 2019), men den handlar inte om Greta utan bara om musikkarriären. Inga frågor om Greta, som bara nämns som hennes dotter.
https://www.dn.se/kultur-noje/malena-ernman-upptrader-pa-dn-konserten-manniskor-vill-vara-med-det-ar-darfor-allsang-gar-sa-bra/

Citat:
Jag hade gärna åkt med. Bara jag fått ordentligt käk istället för något ekologiskt ogräs.

Borde du inte vänta med den kommentaren tills det visat sig att de klarat sig undan helskinnade från stormen de nu är på väg mot?
2019-08-21, 21:38
Medlem
Citat:
Usch - jag ser din felskrivning lite som ett omen.
Börjar seriöst oroa mig för vad som kommer hända ifall de dras in i det massiva stormområdet.
På min surfplatta står det båt inte bår. Det var ju iallafall bra.
2019-08-21, 21:40
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
På min surfplatta står det båt inte bår. Det var ju iallafall bra.

Som han själv skrev så ändrade han ju inlägget efter mitt inlägg.

Färsk artikel på Twitchy:

Cutting it close? Greta Thunberg headed toward Tropical Storm Chantal in the Atlantic

https://twitchy.com/gregp-3534/2019/08/21/cutting-it-close-greta-thunberg-headed-toward-tropical-storm-chantal-in-the-atlantic/

Twitterinlägg som citeras: "If you were wondering where teenage climate activist Greta Thunberg yacht is in relation to Tropical Storm Chantal, then here's the map.

I assume they are going to divert north around the storm (on an Eastward track at 22 mph)."

Gissningsvis finns nu risk att ankomsten fördröjs. Får iallafall hoppas att de kommer fram välbehållna (och t ex utan att behöva använda motorn för att klara livhanken).
2019-08-21, 21:44
Medlem
Citat:
Borde du inte vänta med den kommentaren tills det visat sig att de klarat sig undan helskinnade från stormen de nu är på väg mot?
Jag har en hel det synpunkter på Gretas äventyr och den där besättningens hycklande i synnerhet. Men jag tror inte att de är inkompetenta på det viset att de sänker skutan. Blir det oväder så blir allt blött, det gungar, folks kräks och någon kanske slår sig och bryter en arm. Men det är förmodligen farligare att gå till bankomaten i en svensk förort.
2019-08-21, 21:47
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Folk på twitter skriver nu att eftersom de valde att åka norrut finns det risk att de är på väg in i en tropisk storm (Chantel). Det här kan sluta illa.
https://weather.com/storms/hurricane/news/2019-08-21-tropical-storm-chantal-atlantic

Haha, är det någon fler än mig som gnuggar händerna? Bajshinken kanske får göra nytta som spyhink när alla blir sjösjuka.
2019-08-21, 21:48
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Jag har en hel det synpunkter på Gretas äventyr och den där besättningens hycklande i synnerhet. Men jag tror inte att de är inkompetenta på det viset att de sänker skutan. Blir det oväder så blir allt blött, det gungar, folks kräks och någon kanske slår sig och bryter en arm. Men det är förmodligen farligare att gå till bankomaten i en svensk förort.

Haha det har du kanske rätt i. Jag kanske oroar mig i onödan.
Men märk väl att det här är ett minimalistiskt arrangemang. Om båten far omkring i vind och vågor och något ovärderligt skadas på båten såsom solpaneler, dator eller skithink - då är de rejält illa ute. De kan inte tina sin frysmat utan den, de kan inte få ström utan solpanelerna, de kan inte navigera utan dator (förutom eventuellt mobilerna) och de har enbart frystorkad mat med sig. Vad ska de leva på i en vecka om spisen går sönder? Vin och salta kex?
2019-08-21, 21:53
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Haha, är det någon fler än mig som gnuggar händerna? Bajshinken kanske får göra nytta som spyhink när alla blir sjösjuka.

Det går ju inte. Det står ju klart och tydligt "Poos only please". De får spy i tvätthinken, i de biologiskt nedbrytbara påsarna eller genom tratt ner i någon av de tomma vinflaskorna.
På sätt och vis är det spännande och "kul" med lite havsdrama men jag hoppas verkligen inte det finns risk för Greta eller de andras liv eller hälsa, även om det skulle understryka hur onödig den här resan varit sedan starten.
Lite roligt vore det dock om de klarade livhanken enbart genom att använda motorn. Det hade varit en ganska träffande symbolik.
2019-08-21, 21:56
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothmmin
Efter FN ska hon resa till Kanada och Mexico och senare Chile

Hur bra kommunikation har Sydamerika?

Ska bli intressant om hon orkar 2 veckor samma båt hem med eller kommer hon att ha bevisat sin poäng?
I den mån tågförbindelser finns är det dieseltåg. Elektrifierad järnväg är undantag i hela Amerika. Finns bra tågförbindelser mellan USA och Kanada, men till Mexico är det inte så bra. Finns några enstaka passagerarlinjer.

Mellan Mexico och Chile kan man inte åka tåg, den biten blir besvärlig att lösa utan flyg. Det är inte omöjligt, men näst intill vill jag påstå. Säkerhetsläget genom Mexico, Mellanamerika och norra Sydamerika är inte så värst stabilt heller för utlänningar som åker buss och tåg. Väntar med spänning för att se hur de ordnar det hela.
2019-08-21, 21:56
Medlem
Jag ser ingen tropisk storm, bara två lågtryck långt upp i norr.

https://www.windy.com/track-team-malizia-and-greta-on-their-journey-across-the-atlantic?42.488,-39.463,4,iressure

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in