2019-08-21, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Ja så länge det inte sker live ska det inte vara något problem. Greta har nog dessutom ganska saftig surfpott.

Det du skriver stämmer helt. Bifogar en länk:
https://www.thelocal.se/20190814/greta-thunberg-sets-sail-for-nyc
"The toilet is a blue plastic bucket, complete with a biodegradable bag that can be thrown overboard, and meals will be freeze-dried packets of vegan food mixed with water heated on a tiny gas stove. "
Hade själv missat det här med att de sket i påsar och att plasthinken bara användes som plastpåsehållare.
Märkligt att detta inte uppmärksammades tidigare i tråden när det kom på tal (artiklarna med denna info har en vecka på nacken), men då förstår jag varför en av Gretas anhängare var så mån om att styra in diskussionen på annat håll.
Greta, Prinsen & Co är alltså på en resa över Atlanten där de kastar plastpåsar fyllda med skit rakt ner i havet.
Såvida inte det är någon slags "Hans och Greta"-taktik där de fäster något på skitpåsarna så att de hålls flytande och sedan plockas upp av fossilbränsleföljebåtarna kan man omöjligt kalla detta för ett miljövänligt utsläppsfritt researrangemang.

För Greta finns två stora problem:

1) Plast - även biologiskt nedbrytbar sådan - är inte nedbrytbar i havet.
"A new report published by the UN has found that the conditions necessary for plastic to fully biodegrade are “rarely, if ever, met in marine environments.” Indeed, certain polymers require prolonged exposure to industrial composters and temperatures of above 120° F to fully disintegrate. While these commonly used plastics do biodegrade in landfills, they break up very slowly in the ocean — over hundreds to thousands of years! — and never fully go away."
https://www.onegreenplanet.org/environment/biodegradable-plastic-is-making-us-produce-more-trash/

Gretas skitpåsar kommer alltså smutsa ner Atlanten i flera hundra-tusen år framöver!

2) Potentiellt problem - dessa plastpåsar är troligtvis INTE veganska.
"Did you switch to biodegradable trash bags to reduce the amount of plastic you use? That’s definitely a great idea, but be aware that lactic acid (from milk) is added to the bag material to help it deteriorate from bacteria or exposure to sunlight. Lactic acid can be derived from plants, but unless your biodegradable trash bags are specifically labeled vegan, then they probably aren’t."
https://hippiehavenpodcast.com/things-that-are-not-vegan/

Fråga till fansen: Hur kan Greta hävda att detta är ett miljövänligt utsläppsfritt evenemang när det består i att sprida onedbrytbara plastpåsar med bajs över Atlanten?
Är ni säkra på att det är plastpåsar? Det kanske är någon form av papperspåse?
2019-08-21, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast VARFÖR? Man kan ju bara göra det man ska, och sedan hälla ut det i havet, och släpa hinken efter fartyget en stund - så blir den ren.
Har man otur så kan man tappa hinken och då blir det väl verklig kris. Men den skulle förstås kunna bindas fast i en stark lina.
2019-08-21, 20:23
Medlem
Drowias avatar
Jag kommer ihåg lite hur WWF lanserades när jag var yngre.
Det verkade viktigt och spännande och man ville ju "rädda djuren" och sånt.
Men det var något som kändes fel med WWF också.
2019-08-21, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigGubbe
Vad ska hon göra i USA ?? har hennes ego blivit så stort att hon tror att Donald Trump ska lägga ner alla kolgruvor ??

Stackars unge som blir mjölkad av alla PK människor
Tror ni att Trump läser den här tråden? Finns det någon åtkomst till Fb forum i andra länder undrar okunnig?
2019-08-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Det är förstås OT men jag tycker man skulle vara lite snällare mot korna.
2019-08-21, 20:35
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Har man otur så kan man tappa hinken och då blir det väl verklig kris. Men den skulle förstås kunna bindas fast i en stark lina.
Haha "Jaha, där flöt den iväg. Hur gör vi nu då, när vi inte har någon blå hink"??
2019-08-21, 20:53
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Malizia II har navigerat konstigt i minst en halvtimme. Seglar i 7-8 knop i 15-16 knops motvind. Har de mött en annan båt?
På vilket sätt konstigt? Har dom motvind kryssar dom väl?
2019-08-21, 20:53
Medlem
SnuskigGubbes avatar
Citat:
Tror ni att Trump läser den här tråden? Finns det någon åtkomst till Fb forum i andra länder undrar okunnig?
Givetvis läser han inte här och det är inte han som skriver på tvitter ?? kom det som en chock nu ??
Och vad är det för fel med Trump ??
2019-08-21, 20:55
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia

Fascinerande!
2019-08-21, 21:03
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Är ni säkra på att det är plastpåsar? Det kanske är någon form av papperspåse?

Jag försökte ta reda på vilken typ av påse det rör sig om innan jag skrev mitt inlägg men det enda som står är att den är biologiskt nedbrytbar. Svensk media nämner inte heller någonting. Det kanske är en typ av "seglarhemlighet". Med det sagt är inte papperspåsar särskilt kända för att tåla fukt - så kör man inte med dubbla påsar hade man nog egentligen lika gärna kunnat skippa "mellanhanden" och skita direkt i den blå hinken.
Det hade varit riktigt bra om det rörde sig om papperspåsar samt att den här gasen de eldar på varje dag på något magiskt sätt inte bidrog till utsläpp.
2019-08-21, 21:05
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin

Boris Herrmann gjorde för c:a en timme sedan ett Twitterinlägg om detta:

https://twitter.com/borisherrmann/status/1164238087259598849

Han vill att folk ska svar honom på Twitter med förslag på vilken rutt de ska ta härnäst.
2019-08-21, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Nej de kryssar inte. I minst 2,5 timmar har de styrt mot kraftig motvind i c:a 8 knop. Nästan som om de bogserades. Mystiskt...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in