2019-08-20, 21:15
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Eller så är det någon som gillar att ligga i kölvattnet efter Malizia II.

https://postimg.cc/xkzXbycF

Oavsett vilken båt det är måste den ha callsign och uppge båtens namn och det görs ju inte så det hela är skumt.
2019-08-20, 21:21
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag hoppas att så många som möjligt vaknar och kämpar för klimatalarm. Det är nu det måste ske. Jämlikhetsfrågor är irrelevanta. Både när det gäller klasskillnader och skillnader mellan olika länder.

Greta har en bra linje och är beslutsam och framgångsrik så här långt.
Jag tror också på Greta.

Däremot kommer hon få svårt att rädda klimatet när stora miljöorganisationer och annat blir infiltrerade eller ägda av den globala makteliten som vilseleder och lurar befolkningen (och att befolkningen som får gör som de blir tillsagda) genom media.

Illusionen är, stor FN är styrda också.

Greta vill väl, men hon sitter i klorna på vilddjur, vi gör det alla.

Visst låter det som knäppa konspirationer?
Men det är inte det.

Vi måste hjälpa Greta så gott vi kan
Men vi vet inte mot vad.
2019-08-20, 21:28
Medlem
Jofs avatar
Får mig tänka på Gösta Knutsson och hans böcker om Pelle Svanslös.
Nu är det Greta istället. Nu är det snart Greta i Amerika! (Boken jag hänsyftar till heter Pelle i Amerika).
Det blir spännande. Där kommer hon kanske att möta gangstrar som Pelle gjorde.

Hoppas det går bra för henne som det gjorde för Pelle!

Av Gretahaters kommentarer här i tråden, så tolkar jag det som att man är IRRITERAD på henne, STÖRS av henne. Men inte i egentlig mening hatar henne. Om attityden är densamma i USA så är risken liten att hon kommer att utsättas för attentat från den sidan.
Risken är då större att galningar som åker med i antisnacket känner sig manade att göra sig ett namn genom att skada henne.

Gretalover
Senast redigerad av Jof 2019-08-20 kl. 21:30.
2019-08-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Jag tror också på Greta.

Däremot kommer hon få svårt att rädda klimatet när stora miljöorganisationer och annat blir infiltrerade eller ägda av den globala makteliten som vilseleder och lurar befolkningen (och att befolkningen som får gör som de blir tillsagda) genom media.

Illusionen är, stor FN är styrda också.

Greta vill väl, men hon sitter i klorna på vilddjur, vi gör det alla.

Visst låter det som knäppa konspirationer?
Men det är inte det.

Vi måste hjälpa Greta så gott vi kan
Men vi vet inte mot vad.
Problem saknas inte och motståndarna är starka, men vägen till enad aktion mot klimatförändring går inte via splittring. Det kommer nog att misslyckas men det är inget skäl att inte försöka. Greta har lovat sig själv att aldrig ge upp.
Senast redigerad av lehs 2019-08-20 kl. 22:11.
2019-08-20, 21:36
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Får mig tänka på Gösta Knutsson och hans böcker om Pelle Svanslös.
Nu är det Greta istället. Nu är det snart Greta i Amerika! (Boken jag hänsyftar till heter Pelle i Amerika).
Det blir spännande. Där kommer hon kanske att möta gangstrar som Pelle gjorde.

Hoppas det går bra för henne som det gjorde för Pelle!

Av Gretahaters kommentarer här i tråden, så tolkar jag det som att man är IRRITERAD på henne, STÖRS av henne. Men inte i egentlig mening hatar henne. Om attityden är densamma i USA så är risken liten att hon kommer att utsättas för attentat från den sidan.
Risken är då större att galningar som åker med i antisnacket känner sig manade att göra sig ett namn genom att skada henne.

Gretalover
Den svanslösa Pelle och Maja Gräddnos, dom kommer jag alltid att minnas. Den elaka katten och hans bihang, dom faller lätt i glömska.
2019-08-20, 21:37
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Problem saknas inte och motståndarna är starka, men vägen till enad aktion mot klimatförändring går inte via splittring. Det kommer nog att misslyckas men det är inget skäl att inte försöka.
Vi ska inte vara tama och göra som de säger vi måste tänka själva och vara hårda och agera självständigt. Gör vi som de vill, kommer vi att förändra allt, så att ingenting förändras.

(läs allt det här det, blev lite för långt men ändå )
Greta vill att vi lyssnar på henne. Hon säger att det är många som försöker förvränga hennes budskap och det är inte bara klimatförnekare och ”Trumpare” utan det är även andra och de är väldigt mäktiga och de har bland annat infiltrerat olika miljöorganisationer och media äger de typ.

Hon vill resa över Atlanten så utsläppsfritt som möjligt. Inte att det ska vara något kommersiellt jippo av henne. I New York ska hon tala inför FN och kanske säger hon som hon sa i Katowice ”The real Power belongs too the people”

Det är viktigt för ”The real Power belongs too the people” betyder inte ”att staten måste ta större kontroll över utsläppen och reglera företag och kapital”

Det betyder inte heller att kunderna måste ta större kontroll över utsläppen genom att köpa miljövänliga saker av miljövänliga företag.

Det, det betyder, är precis det som sägs ”The real Power belongs too the people”
Det är viktigt att det betyder det som sägs.

Många organisationer stödjer Greta, men de är mer eller mindre infiltrerade av eliten.
Som: Ava*z Ava*z promotes global activism on issues such as climate change, human rights, animal rights, corruption, poverty, and conflict. Kan ibland ses som "the globe's largest and most powerful online activist network" Ava*z supported the civil uprising preceding the Syrian Civil War.

Självklart stödjer de Greta. Men stödjer de Greta?

Här är Ava*z Faceb*k som har hennes tal i Katowice. 0:39 klipper de bort en bit och 1:33 klipper de igen.

Här är hela

Det de klipper bort är You only speakof the green eternal economic growth because you are too scared of being unpopular. You only talk about moving forward with the same bad ideas that got us into this mess, even when the only sensible thing to do is pull the emergency brake.”

“But I don’t care about being popular. I care about climate justice and the living planet. Our civilisation is being sacrificed for the opportunity of a very small number of people to continue making enormous amounts of money.”

Det är helt sinnessjukt. Det är lika med våra krav märkningar, ekomärkningar och liknande. Först är de riktiga och miljövänliga sen blir de övertagna och nerslipade så att de blir miljö-ovänliga och säljbara.

Greta är fortfarande till viss del självständig, men de försöker ta över henne.
Senast redigerad av Drowia 2019-08-20 kl. 21:46.
2019-08-20, 22:17
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Oavsett vilken båt det är måste den ha callsign och uppge båtens namn och det görs ju inte så det hela är skumt.

Dessa uppgifter syns nog om man betalar för tjänsten. Jag lyckades lista ut hur man använder ExactEarth ShipView utan konto. Om man bockar i Latest Vessel Information - Global så dyker samtliga båtar upp med namn och MMSI nummer.

Man borde kunna leta upp Malizia II genom att bläddra sig fram på kartan. Det är rätt många båtar som rör sig, så man får ha lite tålamod. Objektets färg på kartan visar vad det rör sig om för båt och betydelsen får man fram genom att klicka på texten Latest Vessel Information - Global.

http://shipmaps.exactearth.com/map.html?z=sm_port
2019-08-20, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag tänkte en för Greta ny garderob. Jag var otydlig. Garderoben kan mycket väl bestå av återanvända plagg.

Vivienne Westwood tror jag vore idealisk för Greta . Hon var ju en av dem som skapade punkmodet och har på senare år också blivit klimataktivist. Hon kan skapa nytt av gammalt som få.
Tror att Greta och hon skulle förstå varandra. Vivienne kunde nog få Greta att blomma upp också utseendemässigt och hjälpa henne att bli mer rebellisk inuti.
Designers som Vivienne W behövs framöver mer än nånsin.

Intressant. Projekt greenwashing av Team Malizia har börjat.
De insåg hur illa det såg ut att flyga över en ny besättning för att segla hem båten igen.
Greta behöver inte blomma upp. Hon är bra som hon är.
2019-08-20, 23:33
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Greta behöver inte blomma upp. Hon är bra som hon är.
Tja, det kan ju bli lite problematiskt med en vuxen kvinna som ser ut och klär sig som ett mellanstadiebarn. Greta är snart där.

Enligt Greta själv är hon stylad nu också.
2019-08-20, 23:49
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Seriös fråga: Är Gretas tidigare engagemang en lögn?
Lyfter återigen fram detta inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Gretas syn på befolkningsökningen. Ur Malenas bok "Scener ur hjärtat", 2019:

(Notera att hon har "djurrättskonton". Kan man tänka sig att hon är djurrättsaktivist också, med allt det innebär av handgripliga och odemokratiska metoder?)

Scen 62.
DIGITAL SUCCÉ
Citat:
Greta är inloggad på ett av sina djurrättskonton på Instagram och levererar sina favoritargument till sina favoritantagonister. Klimatförnekarna. Teknikoptimisterna och i synnerhet veganerna som flyger långt och ofta för att rädda världen med nya exotiska recept. Hon ser nöjd ut (…)

”Det var en pilot i USA som var vegan på grund av djurs rättigheter … som om inte djuren också behöver en fungerande atmosfär?” svarar vår dotter. ”Och så sa han att klimatkrisen berodde på att vi var för många människor.”

”Okej. Svarade du som vanligt?”

”Mmm …”, nickar Greta och ler med hela ansiktet.

Hon har några standardsvar som hon har sparat på svenska och engelska och ett av dem handlar om just befolkningsproblematiken som ständigt återkommande argument:

”Det är våra utsläpp som är problemet. Inte människorna. Ju rikare du är desto större utsläpp. Så om du vill begränsa befolkningen för att spara resurser borde du starta en kampanj för att vi ska göra oss av med alla miljardärer. Du kan kalla den ’mörda Bill Gates och förbjud alla företagsledare och filmstjärnor att skaffa barn!!' Men det lär nog bli lite svårt att få FN att anta en sådan resolution så jag rekommenderar att du minskar dina egna utsläpp istället. Eller stödjer utbildning för flickor i tredje världen eftersom det är det mest effektiva sättet att begränsa befolkningsökningar.”

”Vad svarade han?” frågar jag.

”Ingenting”, säger Greta. ”Eller vänta … han blockerade mig”, säger hon och skrattar så högt att Roxy hoppar upp i soffan och börjar skälla.
Hon tycks tro att hon "vann" debatten. Kanske i stället piloten bara skakade på huvudet och mumlade "den där ungjäveln verkar ju helt störd" för sig själv? Ja, vad vet jag? Att världen är mycket mer mångfasetterad än vad hon tycks tro.

Enligt boken ska det som citeras vara ett av hennes "standardsvar". Det borde alltså finnas många spår av detta på internet. Men jag har under en tid försökt googla efter Gretas gamla konton och hittar INGENTING. Varken på svenska eller på engelska. Söker t ex på "Ju rikare du är desto större utsläpp" och får bara upp denna tråden. Söker på "utbildning för flickor i tredje världen" och får bara två resultat varav det ena är från 2009 (Greta var då 7 år gammal) och sen den här tråden.
Samma resultat när man söker på "förbjud alla företagsledare", (göra oss) "av med alla miljardärer", osv. Har även sökt på engelska efter dessa - utan att hitta någonting.

Gretas nuvarande Instagram och Twitterkonto skapades samtidigt - i augusti 2018 (Greta gjorde ett fåtal Twitterinlägg i juli månad) dvs i princip samtidigt som början av skolstrejken.
Denna bok - som också släpptes i samband med skolstrejken påstår att Greta redan innan detta haft flera olika Instagramkonton där hon skrivit om djurrätt men det finns inte ett endaste spår av detta på internet.
Ljuger Ernman/Thunberg angående ovanstående eller har Gretas gamla "djurrättskonton" raderats?
2019-08-20, 23:49
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Dessa uppgifter syns nog om man betalar för tjänsten. Jag lyckades lista ut hur man använder ExactEarth ShipView utan konto. Om man bockar i Latest Vessel Information - Global så dyker samtliga båtar upp med namn och MMSI nummer.

Man borde kunna leta upp Malizia II genom att bläddra sig fram på kartan. Det är rätt många båtar som rör sig, så man får ha lite tålamod. Objektets färg på kartan visar vad det rör sig om för båt och betydelsen får man fram genom att klicka på texten Latest Vessel Information - Global.

http://shipmaps.exactearth.com/map.html?z=sm_port

Här har du Greta:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:4966823/zoom:10
2019-08-20, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Strejkledaren ute på en lyxseglats och sedan vill hon att populasen strejkar
Det är klart. Vi ska tömma alla strejk kassor tills det blir 0 kronor kvar. Då är det lika bra att lägga ned alla fackförbund om Greta vill ha det så. Och det är väl ingen som vågar annat än lyda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in