2019-08-20, 17:27
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Hela poängen med seglatsen är ju att "bevisa" att det inte behövs CO2-utsläpp för att ta sig över Atlanten. Om det behövs en CO2-utsläppande följebåt så är seglatsen meningslös.
Jag vet😀 men viktigare att dom har bra backup. Tycker alltså jag då.
2019-08-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag vet😀 men viktigare att dom har bra backup. Tycker alltså jag då.

Visst, är man ute på en ocean i en segelbåt så behövs det en följebåt när vissa i besättningen inte är vana seglare. Poängen är dock att de i så fall inte borde marknadsföra detta som ett försök att bevisa att man faktiskt kan resa över Atlanten CO2-fritt. De borde ha nöjt sig med att kalla det för en kul resa.
2019-08-20, 17:36
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Visst, är man ute på en ocean i en segelbåt så behövs det en följebåt när vissa i besättningen inte är vana seglare. Poängen är dock att de i så fall inte borde marknadsföra detta som ett försök att bevisa att man faktiskt kan resa över Atlanten CO2-fritt. De borde ha nöjt sig med att kalla det för en kul resa.

Bra poäng. Hade Greta kallat det för - vilket också är en bättre beskrivning - "ett alternativ till att flyga som också är ett skojigt äventyr" då hade kritikerna inte haft något att komma med.
Nu så har hon gjort en grej av att det ska vara nollutsläpp trots att detta uppenbarligen inte stämmer i praktiken. Som med så mycket annat hon tar sig an har hon (eller de vuxna som styr henne) därmed självmant målat in sig i ett hörn.
2019-08-20, 17:38
Medlem
Drowias avatar
Ny tweet.
Nu vill hon att vi strejkar igen
2019-08-20, 17:44
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Ny tweet.

Vad är det egentligen hon strejkar mot? Hon har fortfarande sommarlov och i höst väntar ett sabbatsår. Betyder den här tweeten att hon i höst kommer strejka mot sig själv? Låter ganska schizo.
Hon får iaf ta och döpa om det till "Sabbatsårstrejk för klimatet". Undrar hur många som kommer haka på det.
2019-08-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Ny tweet.
Strejkledaren ute på en lyxseglats och sedan vill hon att populasen strejkar
2019-08-20, 18:05
Medlem
Monkeyspanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Personerna bakom Greta är väl bra på framhäva henne, ungefär lika bra som propagandaministern i den här bilden. Flickan i bilden är också ganska lik Greta Thunberg. Undrar om hon också led av Aspergers syndrom.

https://pbs.twimg.com/media/D84372rVUAABfoe.jpg

Haha! Klockrent och dessutom porträttlikt.
Ni min bäste herre vinner 1 st internet. Har kopierat bilden och kommer sprida den till mina sossebekanta.
2019-08-20, 18:15
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Jag har sett dina olika inlägg om detta och som sagt det är ett slags scoop, och något som kräver ett bemötande. Kan du inte klippa ut bitar av dina olika bilder som visar båtarna vid olika tidpunkter och göra till ett kollage inkl faktarutan som visar den ytterst sparsamma informationen om båten?
Om du lägger upp något i en sån fil skulle det bli lättare för folk att posta vidare detta på andra sociala forum. Det finns såklart inga garantier för att någon postar vidare detta men om inte annat skulle du skulle själv anonymt kunna posta det på t ex Gretas (eller Boris Hermanns) Twitter direkt efter hennes nästa inlägg.

Kollage var inte min starka sida i skolan. Det bästa vore nog att skaffa ett konto där man kan följa båten som Greta färdas i samt eventuella följebåtar. Där går det också att spåra en båt bakåt i tiden.

Jag är inte så driven på att förstöra för Greta genom att posta i sociala medier. Det hade varit skillnad om det hade gällt hennes mamma. Då hade jag gått "all in" och låtit en spaningssatellit följa efter, samt själv befunnit mig på en båt tätt efter ekipaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Man tolkar det som att den okända båten har något att dölja i så fall. Vem vill bli förknippad med en följebåt som inte är miljövänlig? Ingen sponsor i alla fall. Då skulle gretas värde falla som en sten.

Helt klart i och med att man inte ens får se ett enda tecken av båtens namn. Jag fick nyligen en uppdatering av båtens position och ser nu att bägge båtarna befann sig 1-1,5 nautiska mil ifrån varandra vid en viss tidpunkt.
2019-08-20, 18:15
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Vad är det egentligen hon strejkar mot? Hon har fortfarande sommarlov och i höst väntar ett sabbatsår. Betyder den här tweeten att hon i höst kommer strejka mot sig själv? Låter ganska schizo.
Hon får iaf ta och döpa om det till "Sabbatsårstrejk för klimatet". Undrar hur många som kommer haka på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Strejkledaren ute på en lyxseglats och sedan vill hon att populasen strejkar
Klagar ni bara? Är ni högertroll? Höger? Troll? SD?

Eller ni genuit intresserad av att veta?
Jag har valt och svalt
Men hålet är gigantiskt och svårt att navigera i och det funkar bara om man själv vill veta så känns onödigt att försöka om ni inte vill och jag vet inte hur mycket ork jag har.
2019-08-20, 18:17
Medlem
Frammes avatar
Motståndsrörelsen mot det här spektaklet kommer att vinna. Så jäkla pinsamt och det gäller att sprida denna skit vidare i andra länders media. Det gäller att få några att nappa, så sprider det sej. Det här är en av dom största bluffarna i nutid, och allt bara för föräldrarna sak. Att utnyttja sitt sjuka barn för sin egen skull. Fy skäms på er.
2019-08-20, 18:18
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Kollage var inte min starka sida i skolan. Det bästa vore nog att skaffa ett konto där man kan följa båten som Greta färdas i samt eventuella följebåtar. Där går det också att spåra en båt bakåt i tiden.

Jag är inte så driven på att förstöra för Greta genom att posta i sociala medier. Det hade varit skillnad om det hade gällt hennes mamma. Då hade jag gått "all in" och låtit en spaningssatellit följa efter, samt själv befunnit mig på en båt tätt efter ekipaget.

Helt klart i och med att man inte ens får se ett enda tecken av båtens namn. Jag fick nyligen en uppdatering av båtens position och ser nu att bägge båtarna befann sig 1-1,5 nautiska mil ifrån varandra vid en viss tidpunkt.

Vill man så kan man väl spara GPS koordinaterna och sen jämföra dom mot varandra i dom 2 båtarna.
2019-08-20, 18:23
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Vill man så kan man väl spara GPS koordinaterna och sen jämföra dom mot varandra i dom 2 båtarna.

Det är precis vad jag gör, men med mitt gratiskonto så uppdateras inte koordinaterna så ofta.

Jag använde Shipfinder till mina skärmdumpar. Om det finns något bättre program så får ni gärna posta en länk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in