Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-08-20, 15:43
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Jag satt och var lite uttråkad på jobbet och som filmfantast med måttligt bilintresse så hittade jag en kort och rätt intressant artikel på Blocket.

https://www.blocket.se/inspiration/b...apsresan-14982

Att en brölig jänkare var "rätt" bil för att visa att jag har råkat tjäna/låna rätt mycket pengar i år var rätt 1980 känns logiskt.

På 1990-talet när jag började ha lite intresse för bilar hamnade två tyska märkens större modeller på min personliga lista över bil jag aldrig skulle överväga att skaffa.

Spontant detta år skulle jag säga storSUV (minst 2,3 ton) från Volkswagens lyxmärken Audi och Porsche....men om du blivit rik via att skapa en spelapp kanske en Tesla Modell X känns än bättre ??
Citera
2019-08-20, 16:09
Medlem
Onestones avatar
Pizza-racer no.1 var Camaro Z 28 ända fram till mitten på 90-talet.
Inte att blanda ihop med börs moppe, vilka var Porsche 911 och BMW 323/5.
Efter detta har BMW och Audi tagit över rollen helt och hållet fram tills jänkarna började göra retro modeller av sina muskelbilar.

Allt är dock på väg att ändras.
1Jan.2020 införs Bonus-malus 2 vilket innebär att marknaden för helt nya bilar av denna typ dör ut p.g.a. vägskatten.

Skall man ha kraft i framtiden så är det laddhybrid som gäller!
Citera
2019-08-20, 17:26
Medlem
Pepsinudels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onestone

Allt är dock på väg att ändras.
1Jan.2020 införs Bonus-malus 2 vilket innebär att marknaden för helt nya bilar av denna typ dör ut p.g.a. vägskatten.

Skall man ha kraft i framtiden så är det laddhybrid som gäller!

Det där stämmer ju inte. Det som införs 2020 är en ny mätmetod som kommer att göra att utsläppsvärdena blir högre vilket skulle leda till högre skatter om man inte ändrar dagens regler. Nu talar ju dock mycket för att man kommer ändra formeln för att räkna ut vägskatten så du hamnar på samma slutsumma som tidigare för samma bil.
Citera
2019-08-20, 18:12
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsinudel
Det där stämmer ju inte. Det som införs 2020 är en ny mätmetod som kommer att göra att utsläppsvärdena blir högre vilket skulle leda till högre skatter om man inte ändrar dagens regler. Nu talar ju dock mycket för att man kommer ändra formeln för att räkna ut vägskatten så du hamnar på samma slutsumma som tidigare för samma bil.
? ...jag tror du missat en del info.
Alla bilar som registreras efter 1 Jan. 2020 omfattas av Bonus-malus 2.
Från 95 gram till 140 gram betalar man 80 kr per gram co2.
Från 140 gram och uppåt är det 107kr per gram som gäller.....
Detta är ju redan klappat och klart.
Många populära suvar kommer bli svårsålda.
Detta gäller ju INTE bilar som är sålda innan 2020.
Citera
2019-08-20, 18:50
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Onestone
? ...jag tror du missat en del info.
Alla bilar som registreras efter 1 Jan. 2020 omfattas av Bonus-malus 2.
Från 95 gram till 140 gram betalar man 80 kr per gram co2.
Från 140 gram och uppåt är det 107kr per gram som gäller.....
Detta är ju redan klappat och klart.
Många populära suvar kommer bli svårsålda.
Detta gäller ju INTE bilar som är sålda innan 2020.
Nu hamnar diskussionen där igen ... Men det är så att redan när B/M infördes för drygt ett år sen så var det klart att om skatterna skulle bli orimligt höga med WLTP så skulle systemet ses över innan det började gälla fullt ut, det görs ju också just nu, ses över alltså. Så troligtvis blir det inga jättehöjningar vid årsskiftet utan skatten kommer se ut ungefär som idag.
Citera
2019-08-20, 19:20
Medlem
Honda Civic Type-R
Citera
2019-08-20, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av catch22
Honda Civic Type-R

Näh...det är 30 åriga Svensson som gillar dom och sitter i timmar på forum och krigar huruvida den har bättre tryck i mellanregistret än vad en Polestar/AMG har i vikt ratio.

Den ultimata pizzaracern anno '19 är så klart en Audi RS4. Gärna tokleasad med 27 ägare sen 2016.

Runner Up är en Audi A7 Sportsback från -14. Samma som Northug smällde.
Senast redigerad av ViktorBanke666 2019-08-20 kl. 21:01.
Citera
2019-08-20, 21:54
Medlem
orvarens avatar
Fick för mig att det är företrädesvis skokartonger som Hyundai atos och liknande,som det står pizza-24 och liknande på...😄
Citera
2019-08-20, 21:56
Medlem
2019 har nog blivit ett "sabbatsår".

Inte självklart vad babbarna satsar på för kartong på fyra hjul.

Men jag skulle fan inte förvåna mig om Tesla snart blir en kandidat. Tjuvkopplat ström. Grannen betalar. Billig att köra.
Citera
2019-08-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViktorBanke666
Näh...det är 30 åriga Svensson som gillar dom och sitter i timmar på forum och krigar huruvida den har bättre tryck i mellanregistret än vad en Polestar/AMG har i vikt ratio.

Den ultimata pizzaracern anno '19 är så klart en Audi RS4. Gärna tokleasad med 27 ägare sen 2016.

Runner Up är en Audi A7 Sportsback från -14. Samma som Northug smällde.
A7 är helt klart årets pizzaracer!! Då snackar vi första generationen så den börjat bli human i pris och passar bagarnas plånbok. 😁
Citera
2019-08-20, 22:39
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Aldrig att det blir Tesla. En pizzaracer måste låta högt och dra uppmärksamhet åt sig.
Citera
2019-08-20, 22:42
Medlem
tuffkatts avatar
Alla vedervärdiga jävla coupé-suvar, Mercedes GLE Coupe och BWM X4 i huvudsak. Fullständigt obegripliga modeller.

Den som kör en sådan modell är otvivelaktigt korkad vilket förklarar varför det främst är blattar man ser i dem, men det förekommer även nyrika egenföretagare som inget hellre vill än att köra något vulgärt som skriker att här finns stålar.

Definitivt 2010-talets pizzasläde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in