2019-08-20, 01:27
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Inga mattekurser är tunga. Gymnasiematten var inget hinder för mig. Var aldrig med på lektionerna och satte femmor på universitetets matten ändå. Så bekymmra dig inte utan njut av sovmorgnar från föreläsningar bara yada yada. Lös massor av provtentor och gå på övningstimmarna.

Ja, märker du att det bara är massa härledningar och skit på föreläsningarna kan du banga att gå. Övningstillfällen och demoräkningar kan vara guld värt och givetvis gamla tentor.

Kom ihåg att du är inte där för att lära dig matte utan för att klara tentan
Citera
2019-08-20, 01:36
Medlem
bushuss avatar
Om du har svårt för matten: Gå på lektionerna, gör uppgifterna och fråga om hjälp när du kör fast. Det går verkligen att klara sig på tentaplugg om man har benägenhet för matte, men om man inte har det får man ha diciplin istället.

Jag som pluggat ett par år kan säga att jag inte kan se någon koppling mellan tiden sedan gymnasiet och hur månnga mattetentor man har efter sig. Det finns de i min årskurs som gick direkt från gymnasiet och fortfarande har ettans kurser efter sig, och det finns de som tog ganska många sabbatsår och har klarat sig bra (mig själv inräknad).

Efter den första grundkursen är man inte hjälpt av gymnasiematten, allt kommer vara lika nytt för alla.
Senast redigerad av bushus 2019-08-20 kl. 01:44.
Citera
2019-08-20, 08:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Om du har svårt för matten: Gå på lektionerna, gör uppgifterna och fråga om hjälp när du kör fast. Det går verkligen att klara sig på tentaplugg om man har benägenhet för matte, men om man inte har det får man ha diciplin istället.

Jag som pluggat ett par år kan säga att jag inte kan se någon koppling mellan tiden sedan gymnasiet och hur månnga mattetentor man har efter sig. Det finns de i min årskurs som gick direkt från gymnasiet och fortfarande har ettans kurser efter sig, och det finns de som tog ganska många sabbatsår och har klarat sig bra (mig själv inräknad).

Efter den första grundkursen är man inte hjälpt av gymnasiematten, allt kommer vara lika nytt för alla.

Rimligt svar, tack så mycket! Känns lite tryggare.
Citera
2019-08-20, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Hur pass avancerad matematik civilingenjörsutbildningen innehåller är väldigt beroende av vilket program du läser. Teknisk fysik är betydligt tyngre än IT på den fronten, till exempel.

Det beror väl lite på hur man räknar.

Om vi jämför F med IT på UU så läser F 55 hp mattekurser under de tre första åren medan IT läser 50 hp. 40 hp av dessa är helt överlappande. De 15 hp matte som F läser men inte IT är flervariabelanalys och fysikens matematiska metoder. Inte överdrivet utmanande mattekurser alls, så det där med att det skulle vara mycket tuffare på F är nog mest en vanföreställning.

Det kan givetvis skilja sig mellan olika lärosäten, men som regel har de flesta civilingenjörsprogram ett tämligen gemensamt matematikpaket med vissa programspecifika anpassningar.
Citera
2019-08-20, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa

Om vi jämför F med IT på UU så läser F 55 hp mattekurser under de tre första åren medan IT läser 50 hp. 40 hp av dessa är helt överlappande. De 15 hp matte som F läser men inte IT är flervariabelanalys och fysikens matematiska metoder. Inte överdrivet utmanande mattekurser alls, så det där med att det skulle vara mycket tuffare på F är nog mest en vanföreställning.

Det kan givetvis skilja sig mellan olika lärosäten, men som regel har de flesta civilingenjörsprogram ett tämligen gemensamt matematikpaket med vissa programspecifika anpassningar.
Titta istället på dem ledande universiteten där skillnaden är markant, dvs 50% mer mattekurser för F än IT på KTH, Chalmers och LTH.
Citera
2019-08-20, 11:32
Medlem
Citat:

Det är inte tillräckligt att enbart kolla på antalet högskolepoäng. Låt oss jämföra första året på F och IT på UU.

På IT läser de en baskurs (5 hp, väsentligen gymnasiematematik) i period 1, följt av 5 hp algebra i läsperiod 2. I period 3 och 4 läser de 10 hp envariabelanalys.

På F läser de redan första läsperioden 5 hp algebra och geometri och 5 hp envariabelanalys. Envariabelanalysen fortsätter med 5 hp i period 2, och är samma kurs som IT läser. Termin 2 läser F 10 hp flervariabelanalys. Utöver dessa mattekurser läser de mestadels fysikkurser i vilka matematiken tillämpas.

På andra lärosäten kan skillnaden vara ännu mer markant, där F och andra program inte ens läser samma analyskurser!

Låt oss jämföra F och IT på Chalmers under de tre första åren.

F läser:
  • 4.5 hp linjär algebra
  • 6 hp inledande analys
  • 6 hp fortsättningsanalys
  • 6 hp flervariabelanalys
  • 7.5 hp linjär algebra och numerisk analys
  • 6 hp komplex analys
  • 3 hp vektorfält (och klassisk fysik)
  • 6 hp Fourieranalys
  • Och såklart många fysikkurser som i praktiken är matte! Valbara mattekurser också, t.ex. partiella differentialekvationer.

IT läser:
  • 7.5 hp diskret matematik
  • 7.5 hp linjär algebra
  • 7.5 hp matematisk analys (i tvåan!!!)

Vill du läsa mer än så på IT så är det valbara kurser som gäller, t.ex. flervariabelanalys 7.5 hp i tvåan. Om vi kollar på kursernas tentor så är det också tydligt att F:s kurser är på en betydligt högre nivå än ITs. F läser, direkt, från dag 1, analyskurser som IT först läser i tvåan! Parallellt med detta läser de linjär algebra.

Med denna bakgrund är det mycket tydligt att tempot på F är betydligt högre än på t.ex. IT, vilket iofs är civilingenjörsprogrammet med allra minst matte, åtminstone på Chalmers.

Citat:
det där med att det skulle vara mycket tuffare på F är nog mest en vanföreställning.
Haha.
Citera
2019-08-20, 13:21
Medlem
Citat:

så det där med att det skulle vara mycket tuffare på F är nog mest en vanföreställning.

Låter som om du har ångest över att du inte går Teknisk fysik på KTH.
Citera
2019-08-20, 13:57
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Ska man bli ingenjör ska man gilla och ha lätt för matte, annars kan man likaväl bli ekonom.

Mvh
Civilingenjör
Citera
2019-08-20, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenderFoot
Låter som om du har ångest över att du inte går Teknisk fysik på KTH.

Nej, det har jag ingen ångest alls över. Ledsen lilla gubben.
Citera
2019-08-20, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenderFoot
Titta istället på dem ledande universiteten där skillnaden är markant, dvs 50% mer mattekurser för F än IT på KTH, Chalmers och LTH.

Kan man verkligen kalla dem för ledande om de tillåter så stora skillnader?
Citera
2019-08-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julgransvakten
Det är inte tillräckligt att enbart kolla på antalet högskolepoäng. Låt oss jämföra första året på F och IT på UU.

På IT läser de en baskurs (5 hp, väsentligen gymnasiematematik) i period 1, följt av 5 hp algebra i läsperiod 2. I period 3 och 4 läser de 10 hp envariabelanalys.

På F läser de redan första läsperioden 5 hp algebra och geometri och 5 hp envariabelanalys. Envariabelanalysen fortsätter med 5 hp i period 2, och är samma kurs som IT läser. Termin 2 läser F 10 hp flervariabelanalys. Utöver dessa mattekurser läser de mestadels fysikkurser i vilka matematiken tillämpas.

Du kan känna dig mycket trygg i att jag har god insyn i skillnaderna mellan dessa två program och de kurser som du nämner.

Den mest påtagliga skillnaden mellan dessa är avsaknaden av flervariabelanalys hos IT. Annars är det ganska likvärdigt om man ser till de tre första åren totalt sett. Nu får ju F-studenterna också tillämpa matematiken i andra kurser i en helt annan utsträckning än IT-studenterna, vilket givetvis påverkar.

Att däremot yra om "tuffhet" är bara fjantigt. Jag har sett F-studenter bokstavligt talat gråta över att de inte begriper sig på funktionell programmering. De hade uppenbarligen en uppfattning om sin egen förträfflighet som stötte på patrull när det blev lite för klurigt för dem i en valbar programmeringskurs på samma nivå som IT-studenterna läser i ettan.
Citera
2019-08-20, 14:15
Medlem
Det kan kanske uppfattas lite olika men jag har för mig att hela första terminen matematik i praktiken kändes som en enda lång repetition av hela gymnasiets matematik. Därtill vill jag minnas att flera skolor, i vart fall tidigare, skickade ut instuderingsmaterial, repetitionshäften och annat så fort man fick reda på att man var antagen så att man kunde göra något "roligt" under sommaren innan terminen började; motivet var nog att folk glömmer bort gymnasiet och allt för många skolor delar ut rena glädjebetygen.

https://www.sommarmatte.se/
Där är sommarkursen och intron för KTH, men den är vad jag vet öppen för alla som vill och är intresserade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in