Citat:
Så du tror på en random GM i det här
fallet? Att LW gick ut och följde med
någon random till planket mitt i natten?
Det handlar inte om att någon får skylla
sig själv. Skulden är alltid GMs.
Men för att kunna hitta rätt GM så
behöver man kunna sätta sig in i och
förstå hur GM tänkte när hen valde att
utföra mordet. Det behöver inte betyda
att man håller med hen.
Vi får alla ta konsekvenserna av våra
val och handlingar. Det gäller både GM
och BO. Det betyder inte att någon får
skylla sig själv eller att man skuldbelägger
BO. Skulden är alltid GMs. De har
alltid ett val att inte utföra handlingen.
fallet? Att LW gick ut och följde med
någon random till planket mitt i natten?
Det handlar inte om att någon får skylla
sig själv. Skulden är alltid GMs.
Men för att kunna hitta rätt GM så
behöver man kunna sätta sig in i och
förstå hur GM tänkte när hen valde att
utföra mordet. Det behöver inte betyda
att man håller med hen.
Vi får alla ta konsekvenserna av våra
val och handlingar. Det gäller både GM
och BO. Det betyder inte att någon får
skylla sig själv eller att man skuldbelägger
BO. Skulden är alltid GMs. De har
alltid ett val att inte utföra handlingen.
Nä, jag tror att du vet att jag inte tror på random mördare.
Min poäng är att riskfaktorn sitter i gärningsmannnens beteende och tankar.
Polisen gör en kartläggning av offret ja. Och där hittar man snabbt en person som behöver kartläggas noggrant....
Av de exempel jag tog fanns ett fall, Tova där offret liksom i det här fallet hade valt att polisanmäla misshandel och var på väg att lämna förhållandet. Peter Plax som mördades av sin barndomsvän kände också sin baneman väl.
Jag är ju ganska övertygad om att de varningssignaler som har funnits i L*enas liv, har varit en indikator på att något allvarligt kan komma att hända.
Enligt Sh. Holmes var hon tiden för mordet rädd. Så rädd för sitt liv att hon berättade för några utvalda och delade material.
Detta är den riskfaktor hon levde med.
Studier visar att det är en komplicerad livssituation, att det saknas tillräckligt med stöd för många av de här personerna att kunna lämna förhållandet. Och precis i denna fas som LW och Tova var i, är den absolut mest farliga.
Detta är till skillnad om du lever ett kriminellt liv eller med missbruk, där man vistas i miljöer där det ofta är osämja, skulder, oförrätter, människor som inte drar sig för att bruka våld och har kort stubin. Där lever du i en hög risk för att utsättas för våld. I en sådan miljö kan du också vara en del av problemet genom att du själv har skadat någon, lurat någon, bedragit någon.
L*enas liv har inte kantats av denna typ av problematik eller högrisk faktorer. Hennes sätt att leva sitt liv är i stort inte mycket annorlunda än vad jag ser dagligdags i den miljö jag lever i. Föräldrar arbetar båda två, de gör bägge kanske karriär samtidigt. Barnen är mycket på dagis, skola, fritids. Föräldrarna har städhjälp, barnvakter, handlar mat på internet. De åker på egna semestrar medan barnen är hos farmor och farfar. Triathlon, segling, Vasalopp. Resor på skidsemester, resor med kompisar. Detta är inget ovanligt idag.
Jag säger inte att det är det rätta. Jag säger bara att jag ser att det inte är ovanligt. Inte mycket annorlunda liv än L*enas.
Jag känner mig högst tveksam till att L*ena hade flera förhållanden med gifta män. Att de dessutom skulle varit parallella förhållanden. Jag tror det först när jag får mer fakta.
Att LW levt ett liv där hon umgåtts mycket med människor, och via geocachingen många män, det vet vi alla. Detta kan stå för många ting. Men att hon skulle ha haft förhållande med alla, eller väldigt många, denna slutsats kan vi inte dra.
Jag vet personer som lever liv där det måste hända sker hela tiden. Om det skulle bli en lucka, då måste den fyllas. Helst fyllas med aktiviteter där man träffar någon. Det är en slags livsångest som måste motas bort. Kan man inte hitta någon att träffa, då påbörjar man ett projekt hemma. Altanen ska byggas om, ta ner träd på tomten. Anlägga ny rabatt...
Andra är tvärtom. Tycker om att vara ensamma. Pyssla. Läsa en bok. Sitta på ett café och lyssna på fåglarna. Vara med familjen och softa.
Det kan också finnas en ytterlighet där man inte kommer till skott. Det blir varken städning, resor eller umgänge.
Vi måste alla hitta vår egen stil.
Det ena behöver inte vara sämre än det andra.
Jag är ganska övertygad om att L*na inte blev mördad för sin livsstil, för att hon skulle ha varit en dålig förälder eller för att hon umgicks med många människor, därav många män.
Jag tror att hennes riskfaktor låg i att hon träffade och blev förälskad i en man som har ett starkt kontrollbehov. Så starkt att han är en farlig person.
Det är han som är riskfaktorn, inte L*ena.