2019-08-20, 09:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så du tror på en random GM i det här
fallet? Att LW gick ut och följde med
någon random till planket mitt i natten?

Det handlar inte om att någon får skylla
sig själv. Skulden är alltid GMs.
Men för att kunna hitta rätt GM så
behöver man kunna sätta sig in i och
förstå hur GM tänkte när hen valde att
utföra mordet. Det behöver inte betyda
att man håller med hen.

Vi får alla ta konsekvenserna av våra
val och handlingar. Det gäller både GM
och BO. Det betyder inte att någon får
skylla sig själv eller att man skuldbelägger
BO. Skulden är alltid GMs. De har
alltid ett val att inte utföra handlingen.

Nä, jag tror att du vet att jag inte tror på random mördare.
Min poäng är att riskfaktorn sitter i gärningsmannnens beteende och tankar.

Polisen gör en kartläggning av offret ja. Och där hittar man snabbt en person som behöver kartläggas noggrant....

Av de exempel jag tog fanns ett fall, Tova där offret liksom i det här fallet hade valt att polisanmäla misshandel och var på väg att lämna förhållandet. Peter Plax som mördades av sin barndomsvän kände också sin baneman väl.

Jag är ju ganska övertygad om att de varningssignaler som har funnits i L*enas liv, har varit en indikator på att något allvarligt kan komma att hända.

Enligt Sh. Holmes var hon tiden för mordet rädd. Så rädd för sitt liv att hon berättade för några utvalda och delade material.
Detta är den riskfaktor hon levde med.

Studier visar att det är en komplicerad livssituation, att det saknas tillräckligt med stöd för många av de här personerna att kunna lämna förhållandet. Och precis i denna fas som LW och Tova var i, är den absolut mest farliga.

Detta är till skillnad om du lever ett kriminellt liv eller med missbruk, där man vistas i miljöer där det ofta är osämja, skulder, oförrätter, människor som inte drar sig för att bruka våld och har kort stubin. Där lever du i en hög risk för att utsättas för våld. I en sådan miljö kan du också vara en del av problemet genom att du själv har skadat någon, lurat någon, bedragit någon.

L*enas liv har inte kantats av denna typ av problematik eller högrisk faktorer. Hennes sätt att leva sitt liv är i stort inte mycket annorlunda än vad jag ser dagligdags i den miljö jag lever i. Föräldrar arbetar båda två, de gör bägge kanske karriär samtidigt. Barnen är mycket på dagis, skola, fritids. Föräldrarna har städhjälp, barnvakter, handlar mat på internet. De åker på egna semestrar medan barnen är hos farmor och farfar. Triathlon, segling, Vasalopp. Resor på skidsemester, resor med kompisar. Detta är inget ovanligt idag.

Jag säger inte att det är det rätta. Jag säger bara att jag ser att det inte är ovanligt. Inte mycket annorlunda liv än L*enas.

Jag känner mig högst tveksam till att L*ena hade flera förhållanden med gifta män. Att de dessutom skulle varit parallella förhållanden. Jag tror det först när jag får mer fakta.

Att LW levt ett liv där hon umgåtts mycket med människor, och via geocachingen många män, det vet vi alla. Detta kan stå för många ting. Men att hon skulle ha haft förhållande med alla, eller väldigt många, denna slutsats kan vi inte dra.

Jag vet personer som lever liv där det måste hända sker hela tiden. Om det skulle bli en lucka, då måste den fyllas. Helst fyllas med aktiviteter där man träffar någon. Det är en slags livsångest som måste motas bort. Kan man inte hitta någon att träffa, då påbörjar man ett projekt hemma. Altanen ska byggas om, ta ner träd på tomten. Anlägga ny rabatt...

Andra är tvärtom. Tycker om att vara ensamma. Pyssla. Läsa en bok. Sitta på ett café och lyssna på fåglarna. Vara med familjen och softa.

Det kan också finnas en ytterlighet där man inte kommer till skott. Det blir varken städning, resor eller umgänge.

Vi måste alla hitta vår egen stil.
Det ena behöver inte vara sämre än det andra.

Jag är ganska övertygad om att L*na inte blev mördad för sin livsstil, för att hon skulle ha varit en dålig förälder eller för att hon umgicks med många människor, därav många män.

Jag tror att hennes riskfaktor låg i att hon träffade och blev förälskad i en man som har ett starkt kontrollbehov. Så starkt att han är en farlig person.

Det är han som är riskfaktorn, inte L*ena.
Citera
2019-08-20, 09:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det här var konstigt, jag kommer exakt ihåg att LW ringde mig om denna och ville ha tips. Det var en vanlig arbetsdag och hon sa "vi".
Jag kan ha snurrat ihop det, men jag minns tydligt samtalet och "vi".

Nu pratar du om Nordsjön? Du tror att hon ändå gjorde den?

Polisen borde väl kunna kollat upp detta, med vad som verkligen hände den dagen?
Man får ju hoppas att man kunnat göra masttömningar för att se var de varit.

Skärtorsdagen 29/5 var ju en vanlig arbetsdag för de flesta. Kan detta vara den dag hon ringde dig?
Långfredagen 30/5 var däremot en röd dag.
Citera
2019-08-20, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu pratar du om Nordsjön? Du tror att hon ändå gjorde den?

Polisen borde väl kunna kollat upp detta, med vad som verkligen hände den dagen?
Man får ju hoppas att man kunnat göra masttömningar för att se var de varit.

Skärtorsdagen 29/5 var ju en vanlig arbetsdag för de flesta. Kan detta vara den dag hon ringde dig?
Långfredagen 30/5 var däremot en röd dag.

Nej jag pratar om söderhavsleden. Det var en arbetsdag hon ringde och hon sa "vi". Stämmer inte med loggarna då alla är skrivna för en lördag.
Nordsjön har hon inte tagit, jag kollade nämligen I de skrivna loggarna på plats I vintras.
Citera
2019-08-20, 09:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej jag pratar om söderhavsleden. Det var en arbetsdag hon ringde och hon sa "vi". Stämmer inte med loggarna då alla är skrivna för en lördag.
Nordsjön har hon inte tagit, jag kollade nämligen I de skrivna loggarna på plats I vintras.

Blir lite förvirrande då hon pratar om att två barn sover borta, en sover hela förmiddagen. Det låter ju lite som en helg? Och att hon försöker få fatt på någon annan att geoacha med, men att "alla" redan är ute...

"[...]Av tre barn sover två borta och en sover hemma hela förmiddagen. Vad tusan, jag sticker ut! Gör nåt tafatt försök att hitta sällskap, men alla som kan är såklart redan ute i skidspår och på isar.[...] "
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=5895d083-7673-404c-aabf-2cba8d17c05c

Det kan inte ha varit så att hon tänkte ta den en annan dag, men det inte blev av?

Otäckt med Nordsjöloggningen, att den inte fanns där...
Citera
2019-08-20, 09:57
Medlem
landbandys avatar
Citat:

(Nordsjön)
Ja för det spelar ju ingen roll hur mycket man skriver inne på Geo-sidan om hur kaffet smakade eller om hur mycket is som låg på sjön etc. Den loggen gills inte om personen inte varit IRL på det ställe som "burken" ligger .
Det märks direkt om personen varit på plats och loggat i verkligheten , för sin namnteckning skriver man ju ner på den lilla logglappen som finns i burken.
Så loggningen inne på datorn kommer i andra hand kan man säga ,även om dessa loggar är otroligt trevliga och informativa att läsa om platsen man varit och loggat på osv.
Det är ju en del utav att göra andra geocachare intresserade utav att ta sig dit .
Den här sporten är ju till för att människor skall komma ut i naturen (finns givetvis även asfaltsgömmor, inte lika vackra men kanske spännande .. ) och uppleva fina platser .
Så den verkliga bevisningen sitter ju i att ta sig till burken och kolla den lilla lappen om den personen som säger sig ha loggat en viss burk ,har skrivit dit sitt nickname med datum för loggningsdag .

Visst!?

Har svårt att tro att geocachare fejkar och skriver dit nicknames åt andra geocachare som inte varit där ? I så fall måste de ha lätt för att härma andras namnteckningar ...och hedern i att verkligen har varit på plats tror jag ligger för , de, som håller på med sporten ,det är liksom en del utav utmaningen,att orkat tagit sig till platsen med allt vad det innebär utav fysisk ansträngning .En motionsmässig sport helt enkelt !

Som att vara ute och jogga ,men med lite skatt-letar-känsla mitt i ,och inte lika mycket spring,utan mer klättring och finurliga stig-upptäckter ,lite som orientering men i sakta mak,förutom när det kämpas om att komma först till en FTF (First-to-Find -gömma ; det läser man ju utav på själva ordet).
då kan det bli både joggning och superfart på geocacharna !

Rätta mig om jag har fel ?

(Söderhavsleden)
Undrars vem hon skulle ut och logga med då ?

Ps.
Så du menar att SD har skrivit fullt ut att han var ute och loggade med Lena ; Nordsjön ...och hon har inte ens varit där och skrivit dit sitt nick ?
Ds.
Senast redigerad av landbandy 2019-08-20 kl. 10:12.
Citera
2019-08-20, 10:10
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Minns du om SD's handskrivna logg fanns på någon av remsorna "Nordsjöns ö #1-7"?

(Hans geoalias finns ju enligt foto på "Nordsjöns Ö #Final", men just denna burk är uppenbarligen enklare att bara åka till och signera, medan de övriga kräver mycket mer tid samt båt eller is. Frågan är om han verkligen tagit sig runt till de övriga 1-7?).

Btw intressant att HD 13/2 2019 gick Nordsjö-rundan, men loggade DNF (did not find) på flera av burkarna. Undrar vart dessa cacher har tagit vägen? Det har uppenbarligen inte varit många andra burkletare på den turen, av loggarna att döma.
Citera
2019-08-20, 10:15
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Minns du om SD's handskrivna logg fanns på någon av remsorna "Nordsjöns ö #1-7"?

(Hans geoalias finns ju enligt foto på "Nordsjöns Ö #Final", men just denna burk är uppenbarligen enklare att bara åka till och signera, medan de övriga kräver mycket mer tid samt båt eller is. Frågan är om han verkligen tagit sig runt till de övriga 1-7?).

Btw intressant att HD 13/2 2019 gick Nordsjö-rundan, men loggade DNF (did not find) på flera av burkarna. Undrar vart dessa cacher har tagit vägen? Det har uppenbarligen inte varit många andra burkletare på den turen, av loggarna att döma.

En liten undran ?
Vem är ownern till dessa burkar (CO= cachowner)= Burkägaren (den som placerat ut burken och har ansvaret att den sköts och är beständig så att den funkar) ? Det kan inte vara så att de är arkiverade ? Därav inga fler loggar ?
Bara en tanke mitt i alltihop...
Senast redigerad av landbandy 2019-08-20 kl. 10:19.
Citera
2019-08-20, 10:17
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
En liten undran ?
Vem är ownern till dessa burkar ? Det kan inte vara så att de är arkiverade ?

CO är r*llew.

Nej, de är inte arkiverade.

På någon/några av HD's DNF (t.ex. #4) finns ingen digital logg efter hennes, och en fransman har också loggat DNF. Däremot på någon/några (t.ex #6) av hennes andra DNF har samme fransman loggat den som Found 24/7 2019.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-08-20 kl. 10:25.
Citera
2019-08-20, 10:19
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
CO är r*llew.

Nej, de är inte arkiverade.

Okej ,tack för svar GilGrissom82 .
Citera
2019-08-20, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Blir lite förvirrande då hon pratar om att två barn sover borta, en sover hela förmiddagen. Det låter ju lite som en helg? Och att hon försöker få fatt på någon annan att geoacha med, men att "alla" redan är ute...

"[...]Av tre barn sover två borta och en sover hemma hela förmiddagen. Vad tusan, jag sticker ut! Gör nåt tafatt försök att hitta sällskap, men alla som kan är såklart redan ute i skidspår och på isar.[...] "
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=5895d083-7673-404c-aabf-2cba8d17c05c

Det kan inte ha varit så att hon tänkte ta den en annan dag, men det inte blev av?

Otäckt med Nordsjöloggningen, att den inte fanns där...

Jag vet, hon kanske var ute och rekade dagen innan eller ville ha tips inför helgen. För det är tydligt att hon var där på en lördag.

Citat:
Ja för det spelar ju ingen roll hur mycket man skriver inne på Geo-sidan om hur kaffet smakade eller om hur mycket is som låg på sjön etc. Den loggen gills inte om personen inte varit IRL på det ställe som "burken" ligger .
Det märks direkt om personen varit på plats och loggat i verkligheten , för sin namnteckning skriver man ju ner på den lilla logglappen som finns i burken.
Så loggningen inne på datorn kommer i andra hand kan man säga ,även om dessa loggar är otroligt trevliga och informativa att läsa om platsen man varit och loggat på osv.
Det är ju en del utav att göra andra geocachare intresserade utav att ta sig dit .
Den här sporten är ju till för att människor skall komma ut i naturen (finns även asfaltsgömmor ) och uppleva fina platser .
Så den verkliga bevisningen sitter ju i att ta sig till burken och kolla den lilla lappen om den personen som säger sig ha loggat en viss burk ,har skrivit dit sitt nickname med datum för loggningsdag .

Visst!?

Har svårt att tro att geocachare fejkar och skriver dit nicknames åt andra geocachare som inte varit där ? I så fall måste de ha lätt för att härma andras namnteckningar ...och hedern i att verkligen har varit på plats tror jag ligger för de som håller på med sporten ,det är liksom en del utav utmaningen .

Tja du har fel!
Hedern har ingen plats hos vissa, det är bara nummer och statistik som räknas. Exempel på det är SD och HD som sedan de splittade sitt konto behålligt logger på cachar de aldrig tagit.
SD och JG skrev LWs nick på en cache hon aldrig varit på...

Andra exempel är cachar team som delar upp sig, tar 50 var men skriver teamnamn och loggar alla...
EGT skrev att det räcker om EN I teamet klättrar så logga ALLA den...

Så ja, för de flesta är det naturupplevelsen och utmaningen, LW tillhörde den kategorin. Och så har vi statistik kategorin som fuskar och bara bryr sig om siffror. SD, HD, JG och resten av järngänget tillhör den kategorin.
Citera
2019-08-20, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Den 11 april hade LW gått utan krycka i en vecka. Hon hade varit sjukskriven på heltid t.o.m. den 8 april (men ändå arbetat 50-75%). Den 8 april provade hon att cykla för första gången efter skidolyckan; 13 april kunde hon tack vare idog träning nästan räta ut sitt trasiga knä. - Den 13 april var hon också FTF den cache SD (vars ”ursprungliga logg försvann av någon anledning”) gått bet på att hitta (men ändå lägger vikt vid att tydligt markera sin tidsuppfattning).
https://coord.info/GLVH64HM
(Övrigas loggar:
Det förtjänar nämnas att LW givet sin medlemstid har löst fler mysteriecacher än THD. Räknat på årsbasis och THD/2, har hon löst totalt c:a 40% fler cacher. - Och sedan blir hon trots sitt fysiska handikapp FTF en cache på en plats hon inte ens varit den första att anlända till...

Enl. en logg i början av april bedömde hon sina ben som halvläkta. - Förutom att jobba lite till och från, hade hon slitit som ett djur för att återfå sin tidigare fysik. - En månad senare slås hon brutalt och skoningslöst ihjäl.

19 mars skriver LW raljerande om hur en kraschlandande Tummetott lurat ett antal knäppisar att stå i snålblåsten för att lyssna på diverse högtravande galimattias:
https://coord.info/GLV8P824
https://coord.info/GC7JN33

Är det samme man hon fallit i farstun för... eller är hon hjärtligt trött på cacharens fasoner? - Har han t.o.m. uppviglat HD mot henne?
170703:
https://coord.info/GLREB3KY

180330: THD redovisar (förutom seriecachen Nordsjöns ö) sexton andra cacher varav tre mystar. - Em och kvällen tillbringas hos en cacheägare (CO). Härefter är det dags för resterande cacher, bl.a. i anslutning till en kyrkobyggnad. I loggen kan bl.a. läsas att han (till skillnad från LW) är ”...utövande, övertygad och aktiv ateist..”:
https://coord.info/GLVBVTRQ
...och en sådan tackar för kaffet på ett gudabenådat plumpt sätt:
https://coord.info/GLVBVW2B
Den dualism som här framskymtar är karakteristisk; hans galleri uppvisar också ett otal exempel på denna dubbelhet, inte minst visavi LW, som i ord och bild är utsatt för insinuationer och tvetydigheter.

(LW:s besök hos CO 2016:
https://coord.info/GLPRPD0R)

Det finns ingenting som utvisar att LW skulle ha avverkat Nordsjöns ö; inga foton, inga redovisade loggar. Däremot har hon utförligt och informativt skrivit om serien Söderhavsleden, dit hon åkt ensam lör 17 mars 2018:
https://coord.info/GLV86KWK

Söderhavsleden #5 - Bara ena benet kan böjas:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/529d1d56-4145-4e2a-9290-b28d4d2c83eb.jpg
https://coord.info/GLV88FQ6

Mot bakgrund av ovanstående ställs frågan: Varför har SD i efterhand berättat om LW:s närvaro vid Nordsjöns ö, utan att minsta regelrätta dokumentation från någondera parten finns från denna utflykt?

Finns något som talar för att LW haft ett ”hemligt” förhållande med SD - annat än det SD själv ev. kan ha berättat/antytt för kreti och pleti?

Så härliga beskrivningar och så ödmjuk och skön inställning LW hade till sig själv när hon målande förklarar sina misstag så man förstår att hon har roligt åt sig själv och ändå är lycklig.
Det är inte svårt att förstå att hon var så uppskattad och älskad av så många.

Det du skrev här om din fundering om de verkligen hade ett hemligt förhållande...det är sant, de kanske inte hade ett hemligt förhållande, det kanske var en hemlig vänskap och helt platonisk?
Inbillad svartsjuka eller inte, HD gillade det uppenbarligen inte alla fall, och någon mer hade samma inställning och tillsammans med HD triggade de två upp varandras ilska? Vem
är den andre som kan ha samarbetat med HD den 14 maj tror du?
Citera
2019-08-20, 10:29
Medlem
Citat:
(Nordsjön)
Den här sporten är ju till för att människor skall komma ut i naturen (finns givetvis även asfaltsgömmor, inte lika vackra men kanske spännande .. ) och uppleva fina platser .

Visst!?

Har svårt att tro att geocachare fejkar och skriver dit nicknames åt andra geocachare som inte varit där ? I så fall måste de ha lätt för att härma andras namnteckningar ...och hedern i att verkligen har varit på plats tror jag ligger för , de, som håller på med sporten ,det är liksom en del utav utmaningen,att orkat tagit sig till platsen med allt vad det innebär utav fysisk ansträngning .En motionsmässig sport helt enkelt !

Som att vara ute och jogga ,men med lite skatt-letar-känsla mitt i ,och inte lika mycket spring,utan mer klättring och finurliga stig-upptäckter ,lite som orientering men i sakta mak,förutom när det kämpas om att komma först till en FTF (First-to-Find -gömma ; det läser man ju utav på själva ordet).
då kan det bli både joggning och superfart på geocacharna !

(Söderhavsleden)
Undrars vem hon skulle ut och logga med då ?

Ps.
Så du menar att SD har skrivit fullt ut att han var ute och loggade med Lena ; Nordsjön ...och hon har inte ens varit där och skrivit dit sitt nick ?
Ds
.

Ja, SD efterloggade dessa en ganska lång tid efter hennes död och skrev att han och LW tog dessa ihop.

LWs handskrivna nick fanns inte på pappersloggarna och hon loggade heller inte dessa digitalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in