2019-07-27, 13:09
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Något det aldrig verkar talas om när det gäller Samhall.

Hur är anställningstryggheten - har man väl fått jobb där - är man
garanterad jobb till pensionen - o om jobben tar slut får man justa
avgångsvederlag likt andra statliga jobb - o t ex jobbcoaching/utbildning
av hög kvalitet - tänk på Bucht som fick studera engelska för typ + 500,000 kr
o blev ändå aldrig bra på det.

Som tillsvidareanställd är man nog ganska skyddad. Du kan bara få sparken för att slåss. Det bör dock betonas att ett sådant scenario är kanske inte helt garanterat oundvikligt, med tanke på att det är inte normalt fungerade folk man jobbar med till merparten.
Citera
2019-07-28, 08:56
Medlem
leprasjuklings avatar
Samhallsanställda är tvärtom undantagna från LAS och har därmed sämre skydd. Utökningen av LAS från 65 år till 69 gäller inte dem exvis. Ägaranvisning via bolagsstämma är det som hindrar bolaget från att säga upp överblivna. Alltså lätt att ändra om politisk vilja finns.
Citera
2019-07-28, 11:40
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Samhallsanställda är tvärtom undantagna från LAS och har därmed sämre skydd. Utökningen av LAS från 65 år till 69 gäller inte dem exvis. Ägaranvisning via bolagsstämma är det som hindrar bolaget från att säga upp överblivna. Alltså lätt att ändra om politisk vilja finns.

Företaget kanske inför anställningsstopp då, men jag har aldrig hört talas om att man säger upp folk på grund av lågkonjunktur eller arbetsbrist. Däremot säger jag mig inte veta allt. Många tillsvidareanställda av det "gamla" Samhall sitter på stationen utan något att göra om dagarna. Samtidigt som arbetslösa utnyttjas till utvecklingsanställningar och sommarvikariat.
Citera
2019-07-28, 17:36
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Företaget kanske inför anställningsstopp då, men jag har aldrig hört talas om att man säger upp folk på grund av lågkonjunktur eller arbetsbrist. Däremot säger jag mig inte veta allt. Många tillsvidareanställda av det "gamla" Samhall sitter på stationen utan något att göra om dagarna. Samtidigt som arbetslösa utnyttjas till utvecklingsanställningar och sommarvikariat.
Precis, håller det i längden eller kommer man att börja säga upp de som inte duger eller omvandla anställningar till tidsbegränsade?
LAS hindrar inte detta då de alltså Samhalldanställda är undantagna.
Citera
2019-07-28, 18:52
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Precis, håller det i längden eller kommer man att börja säga upp de som inte duger eller omvandla anställningar till tidsbegränsade?
LAS hindrar inte detta då de alltså Samhalldanställda är undantagna.
Citera
2019-07-28, 22:24
Medlem
Citat:
Jag påbörjade min karriär på Samhall med praktik i februari 2016 som blev sommarjobb. Sedan hade jag en utvecklingsanställning (ett år som kan förlängas) och gick ut till en övergångsanställning på ett annat företag som jag sedan blev varslad ifrån. Inte har jag hört ett pip från Samhall eller AF sedan dess.

Vissa av de som inte åkte på övergångar lyckades dock med att få sig en tillsvidareanställning vad jag vet.

EDIT: Under min tid på företaget hörde jag en historia om någon som hade haft sommarjobb sju år i rad.

Ok vad var det för jobb du gjorde där och på utvecklingsanställningen?
Måste man ha typ nån slags "funktionsnedsättning" för att bli erbjuden jobb där?
Hur går det sen att söka jobb efter att ha vart anställd på Samhall är det tex svårt att få vissa typer av jobb bara för att det står Samhall i CVt? Förstår att vissa arbetsgivare kanske kan ha förutfattade meningar om Samhall eller?
Citera
2019-07-28, 22:44
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabianBabian
Ok vad var det för jobb du gjorde där och på utvecklingsanställningen?

Städa brukar vara den vanligaste arbetsuppgiften. Sedan finns det andra arbetsuppgifter som att dra kundvagnar, men det är lite "priviligerat" att vara satt på dem.

Högst troligen kommer man nog att få städa.

Citat:
Måste man ha typ nån slags "funktionsnedsättning" för att bli erbjuden jobb där?

Ja, formellt i alla fall. AF som har hand om Samhalls anställningar stämplar dock långtidsarbetslösa som "funktionsnedsatta" och även andra inskrivna som berättigade till Samhall. En del ungdomar utan meriter får utvecklingsanställningar på ett år.

Citat:
Hur går det sen att söka jobb efter att ha vart anställd på Samhall är det tex svårt att få vissa typer av jobb bara för att det står Samhall i CVt? Förstår att vissa arbetsgivare kanske kan ha förutfattade meningar om Samhall eller?

Nej, det är knappast någon merit på CV:t skulle jag säga. Arbetsmarknaden är väldigt snedfördelad till funktionshindrade och "onormala" människors nackdel. Det är tyvärr helt acceptabelt för arbetsgivare att diskriminera i denna aspekten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-fa-funktionshindrade-far-jobb-efter-daglig-verksamhet

Många som hamnar på Samhall kommer tillbaka på ruta ett till AF som några år äldre bara.
Citera
2019-07-28, 23:22
Medlem
Citat:

Lär inte bli något anställningsstopp, fick en kallelse för några veckor sen om att Samhall har stort anställningsbehov inför hösten.

De som brukar få tillsvidareanställningar är personer som bedöms att dom inte klarar av ett vanligt arbete. Och innan du blir erbjuden det får du gå x antal år på diverse anställningsformer.
Citera
2019-08-05, 03:33
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Städa brukar vara den vanligaste arbetsuppgiften. Sedan finns det andra arbetsuppgifter som att dra kundvagnar, men det är lite "priviligerat" att vara satt på dem.

Högst troligen kommer man nog att få städa.

Många som hamnar på Samhall kommer tillbaka på ruta ett till AF som några år äldre bara.

Är det verkligen en "privilegierad arbetsuppgift" att dra kundvagnar på storköpsmarknader?(!)
Fy fan vad jag skämdes när jag gick ifjol somras och drog kundvagnar iförd den gula västen.

Man skulle alltså hämta in de vagnar som hade ställts in i "fel bås" och istället köra in de rätt.
Detta var en obligatorisk arbetsuppgift för en del i slutet av dagen efter att ha städat eller klippt gräsmattor en hel dag i värmen. Tungt som ****** var det också att köra "ett tåg" och kryssa mellan bilar, gåendes och sluttande asfalt.

I slutet av sommaren så drog ICA Maxi in kontraktet för Skamhall, antagligen för att det blev för dyrt.
Istället var det en enda gubbe som drog vagnarna tidig morgon genom att bogsera dessa med sin bil!

Citat:
Ursprungligen postat av Pepper2018
Lär inte bli något anställningsstopp, fick en kallelse för några veckor sen om att Samhall har stort anställningsbehov inför hösten.

De som brukar få tillsvidareanställningar är personer som bedöms att dom inte klarar av ett vanligt arbete. Och innan du blir erbjuden det får du gå x antal år på diverse anställningsformer.

Jag har sällan jobbat så hårt på en arbetsplats och många av tillsvidareanställda sket fullständigt i att arbeta utan sjukskrev sig för att slippa! Detta förstår jag då det oftast är ett stressigt jobb där man som tidigare jag skrev tvingas hoppa mellan olika arbetsuppgifter.
Citera
2019-08-05, 13:07
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Är det verkligen en "privilegierad arbetsuppgift" att dra kundvagnar på storköpsmarknader?(!)
Fy fan vad jag skämdes när jag gick ifjol somras och drog kundvagnar iförd den gula västen.

Man skulle alltså hämta in de vagnar som hade ställts in i "fel bås" och istället köra in de rätt.
Detta var en obligatorisk arbetsuppgift för en del i slutet av dagen efter att ha städat eller klippt gräsmattor en hel dag i värmen. Tungt som ****** var det också att köra "ett tåg" och kryssa mellan bilar, gåendes och sluttande asfalt.

I slutet av sommaren så drog ICA Maxi in kontraktet för Skamhall, antagligen för att det blev för dyrt.
Istället var det en enda gubbe som drog vagnarna tidig morgon genom att bogsera dessa med sin bil!

Det verkade vara en någorlunda priviligerad arbetsuppgift för de som vägrade att städa. En del ville bli placerade där vill jag minnas, men fick inte på grund av att chefen tyckte det var för kostsamt. Jag håller dock med om att det knappast var ett roligt jobb.
Citera
2019-08-20, 10:12
Medlem
Det finns däremot en bemanningsdel på Samhall åtminstone i Stockholmsregionen som har annat än städ.
Nu vet jag inte med övriga delar av Sverige, men det är en utveckling i rätt riktning.
Citera
2019-09-03, 08:40
Medlem
Rekas avatar
Anställda på Samhall?

Jag har alltid trott att det är enbart personer med arbetsskada, funktionsnedsättning eller som kanske inte beter normalt i alla lägen som får anställning på Samhall.
Men efter att ha kommit i kontakt med ett antal så blir jag undrande. Samtliga av dessa (7-8 st) har inga synbara funktionshinder (och verkar i fysiska uppgifter) och beter sig hur normalt som helst.

Har Samhall ändrat inriktning eller har jag träffat på lurifaxar som har lyckats glida in på en lite bekvämare yrkesbana?

Edit: fann detta på Samhall:
https://samhall.se/om-samhall/faq/
Hur får jag jobb på Samhall?
Arbetsförmedlingen avgör om en person har behov av en anställning hos oss. Det krävs att personen har en funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga. Alla våra medarbetare som har en funktionsnedsättning är rekryterade direkt från Arbetsförmedlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in