2019-08-19, 19:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
För att illustrera exempel.. Det förekommer sk stjärnfall varje dag miljontals gånger... Alltså är den sk rymden inte fri från partiklar.
Varifrån kommer dessa stjärnfall? Skulle dina satelliter som hänger från ballonger vara skydda från dem?

Och är det inte en kupa ovanför jorden enligt vad du tror?

Btw:
Citat:
Alla satelliter är programmerade för att undvika meteoriter så att de inte ska bli förstörda.
http://www.10fakta.se/satelliter/
Citera
2019-08-19, 19:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja men fortfarande behöver väl vinkeln vara exakt rätt? Det får jag inte ihop hur den kan färdas i 28.000 km/h utan att tappa vinkel..

För att illustrera exempel.. Det förekommer sk stjärnfall varje dag miljontals gånger... Alltså är den sk rymden inte fri från partiklar.

Duckar satelliterna för dessa hela tiden? Hur snabbt duckar dom? Hur duckar ma för en rymdpartikel i 20.000 km/h? Hur räcker bränslet isf till att korrigera rymdpartiklar dagarna i ända?
Så tätt är det knappast mellan asteroiderna att satelliten skulle behöva ducka dagarna i ända. Avstånden är stora i rymden. Träffas en satellit av en stunbumling i 20 000 km/h så blir det naturligtvis skrot av den satelliten så man får skicka upp en ny.
Vinkeln är knappast speciellt svår att få rätt. Raketerna har ju styrsystem som riktar in dem.
Citera
2019-08-19, 19:51
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
Och det klippet säger vad?

Den slutar stiga strax ovanför flygplanet....

Planar den ut reda där så når den aldrig ovanför "van halen"

Hemläxa till dig
"van halen"! Snyggt trollat så långt, men där sprack det, eller hur?
Citera
2019-08-19, 20:28
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Så tätt är det knappast mellan asteroiderna att satelliten skulle behöva ducka dagarna i ända. Avstånden är stora i rymden. Träffas en satellit av en stunbumling i 20 000 km/h så blir det naturligtvis skrot av den satelliten så man får skicka upp en ny.
Vinkeln är knappast speciellt svår att få rätt. Raketerna har ju styrsystem som riktar in dem.

Då borde vi uppleva störningar pga dessa korrigeringar. Finns det dokumenterat case där sändningen av tex "sikta mot stjärnorna" på tv4 stördes ut av en meteorit som satelliten duckade för?

Sen en annan grej... Det finns 30.000 satelliter påstås det... Men inte en enda som kan livestreama??? Bilder på vår "runda" jord. Utzoomat såklart. Rörliga bilder live data.

Nej, naturligtvis inte det hade debunkat hela grejen och NASA konkat.

PS kom inte med "det går inte direktsända". Kan man se satellit tv livesändningar av fotboll och annat så ska det gå att på åtminstånde en av 30.000 satelliter kunna se live stream på vår runda fina glob... Molnen/vädret ska stämma exakt med vad vi ser underifrån som satelliten visar live ovanifrån.

Jag hade betalat för att se denna livestream. 100%

Det hade begravt min FE tro, lovar.

Det som finns är bara bränsle för min FE tro. Platta kartor. Ingen kurvatur.

https://zoom.earth/storms/henriette-2019/
Senast redigerad av studenten777 2019-08-19 kl. 20:36.
Citera
2019-08-19, 21:07
Medlem
Citat:
Då borde vi uppleva störningar pga dessa korrigeringar. Finns det dokumenterat case där sändningen av tex "sikta mot stjärnorna" på tv4 stördes ut av en meteorit som satelliten duckade för?

Du kan räkna lite på grader då ena katen är 36 000 km och den andra är 1 km och se hur många grader du pratar om. Tips är att använda atan() funktion.

Citat:
Sen en annan grej... Det finns 30.000 satelliter påstås det... Men inte en enda som kan livestreama??? Bilder på vår "runda" jord. Utzoomat såklart. Rörliga bilder live data.

Det är kommunikationsatelliter, dvs de tar emot en ström i ena änden och skickar vidare i andra. Som en repeater. Det är inte där kamera sitter då du glor på Sommaren med Ernst inzomat som helvete om du nu trodde det.

Citat:

ISS har en/några.

Citat:
Platta kartor.

De har vi väntat på sen första inlägget. Men du har alltså ess:et i leken. Gött, fram med det...
Citera
2019-08-19, 21:29
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Du kan räkna lite på grader då ena katen är 36 000 km och den andra är 1 km och se hur många grader du pratar om. Tips är att använda atan() funktion.

Det är kommunikationsatelliter, dvs de tar emot en ström i ena änden och skickar vidare i andra. Som en repeater. Det är inte där kamera sitter då du glor på Sommaren med Ernst inzomat som helvete om du nu trodde det.

ISS har en/några.

De har vi väntat på sen första inlägget. Men du har alltså ess:et i leken. Gött, fram med det...

Vad ISS filmar med fisheye är inte det jag eftersöker. Vill se

• Solnedgångar och kurvatur
• Överensstämmande moln mot nuvarande väder
• Kurvatur LIVE, där man ser jorden snurra på ett fortroendeingivande sätt

Vad jag inte vill se

• Ihopklippta bilder från flera olika satelliter
• Fisheye
Senast redigerad av studenten777 2019-08-19 kl. 21:32.
Citera
2019-08-19, 21:43
Medlem
madtops avatar
Citat:

Vad jag inte vill se

• Fisheye

Och vad jag vill se är en karta över den platta jorden. Men det är tydligen för mycket begärt.

Varför finns det inga kartor över jorden? Och hur i hela världen kommer det sig att vi hittar på jorden trots att vi inte har några kartor?
Senast redigerad av madtop 2019-08-19 kl. 21:45.
Citera
2019-08-19, 21:45
Medlem
Citat:

ISS är för närma för det. Finns andra som visar mer eller mindre men de är fejk på andra sätt ändå...

Men du som är duktig på teknik, hur många grader behövs för en parabol för att gå ifrån perfekt bild till dålig. Och hur långt avstånd hos satellit motsvarar det?

Sen hur många grader behöver en antenn riktas för att gå ifrån perfekt bild till kass bild, och hur många meter motsvarar det?
Citera
2019-08-19, 23:17
Medlem
Citat:

Vad jag inte vill se

• Fisheye

https://himawari8.nict.go.jp/

En japansk vädersatellit. Har varit uppe i tråden många gånger.
Citera
2019-08-20, 01:29
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ja men fortfarande behöver väl vinkeln vara exakt rätt? Det får jag inte ihop hur den kan färdas i 28.000 km/h utan att tappa vinkel..

De färdas bara rakt fram. De kan inte tappa vinkel om inte någon annan kraft påverkar de. När en satellit är i omloppsbana tar centripetalkraften, som orsakas av tyngdkraften, och centrifugalkraften, som orsakas av satellitens tröghet, ut varandra. Nettokraften som påverkar satelliten blir noll. Inga hastighetsförändringar, inga vinkelförändringar, bara en skenbar färd rakt fram i omloppsbana.

Citat:

Duckar satelliterna för dessa hela tiden? Hur snabbt duckar dom? Hur duckar ma för en rymdpartikel i 20.000 km/h? Hur räcker bränslet isf till att korrigera rymdpartiklar dagarna i ända?

25 miljoner gånger per dag mer bestämt. Ingen har påstått att rymden är helt tom. Det är den bara i jämförelse med jordens atmosfär men det finns partiklar, strålning och materia därute. 25 miljoner meteorer per dag låter mycket, satelliter har blivit skadade och t.om förstörda av meteorider, men låt oss ta det i lite perspektiv:

Det finns ca 446 geostationära satelliter just nu. De färdas i en omloppsbana med en höjd på 35 786 km. Det ger oss en sfär med arean 5 583 278 201 965 255 kvadratmeter. Utslaget på 25 miljoner meteorer så får de 223 331 128 kvadratmeter vardera att trängas på. Det är en areal ungefär lika stor som Stockholms kommun. Så om du bodde i Bromma och visste att det nånstans i kommunen skulle falla en enda droppe regn på hela dagen, skulle du klä dig i fullt regnställ för säkerhets skull? Skulle du ringa och varna din morsa i Skarpnäck om att göra samma sak utifall regndroppen skulle träffa henne?
Citera
2019-08-20, 02:15
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Nej, naturligtvis inte det hade debunkat hela grejen och NASA konkat.

PS kom inte med "det går inte direktsända". Kan man se satellit tv livesändningar av fotboll och annat så ska det gå att på åtminstånde en av 30.000 satelliter kunna se live stream på vår runda fina glob... Molnen/vädret ska stämma exakt med vad vi ser underifrån som satelliten visar live ovanifrån.

Det som finns är bara bränsle för min FE tro. Platta kartor. Ingen kurvatur.

Satelliterna livestreamar hela tiden. Den där fotbollen du nämner. Den är livestreamad via satellit. Det är det telekomsatelliterna gör. Det finns dock ingen poäng med att skicka upp en kamera då det gör satelliten tyngre och dyrare. Vill du ha en sån livestream så får du hosta upp de 250 miljoner dollar en sån satellit skulle kosta. Folk här nere på jorden är mer intresserade av fotboll och Idol.
Citera
2019-08-20, 07:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Vad jag inte vill se

• Fisheye

Men den där huven vill du inte se? Med eller utan ballonger fästade vid sig? Den versionen är så självklar att den inte behöver bevisas. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in