2019-08-19, 20:28
Medlem
Citat:

På bussresan på väg till konfirmationslägret tyckte sig konfirmanderna se att prästen tittade på barnporr på sin tjänste-Ipad.

På väg hem från lägret hände samma sak. Då smygfilmade en av konfirmanderna vad prästen gjorde och slog larm till kyrkans personal.

Församlingen, som ligger i Stockholms stift, startade en utredning och kyrkoherden beordrade prästen att sjukskriva sig.

Citat:
– Det är glasklart att vi kommer att anmäla. Allt ska fram på bordet. Vi har ett material som jag vill att polisen ska undersöka, säger kyrkoherden.

Kyrkoherden har kontaktat domkapitlet, som utreder prästers lämplighet, och biskopen.

SvD

Svenska Dagbladet publicerade nyheten idag. Vilken församling rör det sig om? Någon som har fler uppgifter eller namnet på prästen?

--------------------------

Delar av artikeln bortredigerad enligt regel 1.02 - upphovsrätten.

/Mod
Senast redigerad av blomvattnare 2019-08-19 kl. 21:24.
Citera
2019-08-19, 20:34
Moderator
Dr Kings avatar
Även Aftonblaskan hänger på

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGn0A9/konfirmandernas-larm-prasten-tittade-pa-barnporr

Denna prälle lär ju vara totalt rökt.
Citera
2019-08-19, 20:37
Bannlyst
Varför tittar man på barnporr i en buss? Man är ju knappast diskret där. Låter som att en hund ligger begraven, kanske ville prästen bli avskedad.
Citera
2019-08-19, 20:37
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
kyrkoherden beordrade prästen att sjukskriva sig.

Citat:
Det är viktigt att vi följer alla spelregler för hur man hanterar ett sådant här ärende

Är det tillåtet att sjukskriva sig utan att vara sjuk? Enligt spelreglerna jag har lärt mig är det bara när man är sjuk som man får lyfta f-kassa.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-08-19 kl. 20:40.
Citera
2019-08-19, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Är det tillåtet att sjukskriva sig utan att vara sjuk? Enligt spelreglerna jag har lärt mig är det bara när man är sjuk som man får lyfta f-kassa.
De hittar väl på en plausibel förklaring. Det borde ju vara fullt tillåtet att ljuga för en präst vars ämbete är uppbyggd runt lögnen Bibeln.
Citera
2019-08-19, 21:57
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Låter faktiskt helt sjukt! Avstängd med eller utan lön hade väl fungerat. Nu ska ju vi skattebetalare betala för detta
Citera
2019-08-19, 21:59
Medlem
Skogsvattes avatar
Groteskt. Är detta konsekvensen av att låta ateister ta kragen? Har Svenska kyrkan blivit ett tillhåll för pedofiler som önskar utöva sina perversioner i skymundan? En slags miniversion av Katolska kyrkan?

Lägg ner och sälj till frikyrkoförsamlingar. Inför en kyrkoskatt.
Citera
2019-08-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Groteskt. Är detta konsekvensen av att låta ateister ta kragen? Har Svenska kyrkan blivit ett tillhåll för pedofiler som önskar utöva sina perversioner i skymundan? En slags miniversion av Katolska kyrkan?

Lägg ner och sälj till frikyrkoförsamlingar. Inför en kyrkoskatt.
Att KK har så många skandaler jämfört med andra beror på dess storlek inget annat. Det är världens största kyrka.

Puttefnutte-SvK kommer med detta fall snabbt ikapp KK i oanständigheter bland präster.

Och nej frikyrkor är inte lösningen. Små sekter brukar vara värre.
Citera
2019-08-19, 22:10
Medlem
Dark_drivers avatar
Skulle vara intressant att veta vem det är hur puckad får man bli? Kolla barnporr på en buss inte direkt diskret behöver ju inte vara just barnporr kan vara vanlig porr med men en då förjävligt hoppas han förlorar jobbet.
Citera
2019-08-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Varför tittar man på barnporr i en buss? Man är ju knappast diskret där. Låter som att en hund ligger begraven, kanske ville prästen bli avskedad.

Det måste ju finnas enklare sätt att bli avskedad. Sätt som inte gör en till bidragsparasit för all framtid. För ingen med sådant i sitt cv lär väl kunna få något annat "jobb" än socialbidrag under sin livstid. Om han överlever första månaden på kåken vill säga.
Citera
2019-08-19, 22:26
Medlem
En jubelidiot, minst sagt. Kanske ville han sabotera för kyrkan...Mysko.
Citera
2019-08-19, 22:31
Medlem
Ang sjukskrivning

Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
De hittar väl på en plausibel förklaring. Det borde ju vara fullt tillåtet att ljuga för en präst vars ämbete är uppbyggd runt lögnen Bibeln.

En vecka kan du sjukskriva dig själv, även två veckor faktiskt med din arbetsgivares "tillåtelse" eller mot uppvisande av läkarintyg. Det är från tredje veckan som FK blir inblandade och då blir det inte lika lätt.

Edit
Jag är rätt ny här så referensen blev av någon anledning fel.
Senast redigerad av Tjorven21 2019-08-19 kl. 22:37. Anledning: Svar på fel inlägg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in