2019-08-19, 20:01
Medlem
Är det någon som kan identifiera symbolerna på delen av ritningen jag bifogat (ska var en stuga).

https://imgur.com/a/rZCBxnR

Jag har studerat ritningslära men det innefattade mest lägga grund och armera väggar o.s.v.
Aldrig stött på dessa symboler inom den utbildningen.

Vore supertacksam om någon kunde belysa betydelsen av dessa symboler. (Hela ritningen har ingen förteckning över dem heller, så det skulle inte hjälpa heller.)
Citera
2019-08-19, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affekterad
Är det någon som kan identifiera symbolerna på delen av ritningen jag bifogat (ska var en stuga).

https://imgur.com/a/rZCBxnR

Jag har studerat ritningslära men det innefattade mest lägga grund och armera väggar o.s.v.
Aldrig stött på dessa symboler inom den utbildningen.

Vore supertacksam om någon kunde belysa betydelsen av dessa symboler. (Hela ritningen har ingen förteckning över dem heller, så det skulle inte hjälpa heller.)
Det där är eluttag och en gruppcentral, men det är ingen ”riktig” elritning då det saknas hur elen skall dras.
Citera
2019-08-19, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Det där är eluttag och en gruppcentral, men det är ingen ”riktig” elritning då det saknas hur elen skall dras.

Tack så mycket, kanske hade förstått om bättre om de visat hur den skulle dras, tror inte den som lagt till det är utbildad elektriker/elektroingenjör.
Citera
2019-08-19, 22:23
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affekterad
Tack så mycket, kanske hade förstått om bättre om de visat hur den skulle dras, tror inte den som lagt till det är utbildad elektriker/elektroingenjör.

Ritningen kommer att kompletteras av den som får uppdraget att göra elen. Eller så kör de på frihand och elektrikern ritar in vad han gjort. En stuga behöver man inte vara ingenjör för att dra el i. Varför behöver du en komplett elritning? Ska du dra elen själv?
Citera
2019-08-21, 09:10
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp

Det är en layoutritning som visar var grejerna ska installeras, så inte rörkillen drar ett rör precis där eller snickaren monterar en grov balk.
Citera
2024-11-02, 17:29
Medlem
Jag har samma problem med att identifiera vissa symboler och beteckningar i el-ritningar.

Bilderna finns i den här länken: https://imgur.com/a/el-ritningar-CkB8XUf

På bild 1: Vad betyder L3T? Vad betyder "1,5" bredvid eluttaget där det står 1P44?

Varför finns det små bokstäver (e, f, b, c, f) vid strömbrytarna och eluttagen?

På bild 2: Kan någon förklara systemets uppbyggnad?

På bild 3: Vad betyder de ikryssade cirklarna med ett "A" ovanpå? Varför har vissa kablar 2 pilhuvuden?

Var kan jag hitta information om svaren på dessa frågor? Känns som att det finns extremt begränsat med information online. Även AI har svårt att besvara frågorna de AI behöver en kontext, och jag kan inte ge någon kontext då jag själv saknar viss data.
Citera
2024-11-04, 13:27
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badbyxor123
Jag har samma problem med att identifiera vissa symboler och beteckningar i el-ritningar.

Bilderna finns i den här länken: https://imgur.com/a/el-ritningar-CkB8XUf

På bild 1: Vad betyder L3T? Vad betyder "1,5" bredvid eluttaget där det står 1P44?

L3T är en beteckning för en viss armatur, det ska till ritningen finnas en förteckning som talar om fabrikat, modell etc. T står troligen för att det är en takarmatur. 1,5 = Monteras 1,5 meter över golv.

Citat:
Varför finns det små bokstäver (e, f, b, c, f) vid strömbrytarna och eluttagen?

Strömbrytare e tänder lampa e, brytare f tänder lampa f osv.

Citat:
På bild 2: Kan någon förklara systemets uppbyggnad?

I utrymmet till höger om WC sitter elcentralen. Den matas från ett fasadmätarskåp som tydligen har en något oklar placering. Från elcentralen går det gruppledningar från varje säkring ut i rummen. En gruppledning matar flera lampor och vägguttag. T.ex. går det en ledning från centralen till taklampan i TVÄTT varifrån det sedan går ledningar till strömbrytare, utebelysning, belysning i kök mm. Det är lite svårt att se dock på den lågupplösta bilden.

Citat:
På bild 3: Vad betyder de ikryssade cirklarna med ett "A" ovanpå? Varför har vissa kablar 2 pilhuvuden?

Fast monterade armaturer typ spotlights eller liknande, till skillnad från de större kryssen som brukar symbolisera lamputtag. Dubbla pilhuvuden betyder ledning upp till nästa våning, enkelt pilhuvud ner till våningen under (eller ner i mark i detta fallet?). Enligt en nyare standard ritas dock alla pilar med enkel pilspets och uppåt på ritningen betyder uppåt i verkligheten och tvärtom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in