2019-08-18, 18:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Nej Malena är inte ond för att hon tycker om människor även om de är födda utomlands. De onda är de som gör skillnad och särbehandlar människor efter hudfärg. Vi är många som är tacksamma för att Greta fick just den uppväxtmiljö hon fick, bortsett från de elaka barn som mobbade henne i skolan kanske för att hennes mamma hette Malena Ernman.

Du trollar. Tror du inte att vi andra förstår det..?

Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Antar att det är inbyggd flytväst i outfitten som farsan och dottern har, men de ser inte ut att ha säkerhetslina. Båten verkar ha hygglig fart men de kan nog hinna vända om någon trillar av.
Annars säger:
"World Sailing recently updated its offshore regulations for 2018 where all crew must now have a three-point safety line"

Laura Dekker var förvisso ensamseglare, hon var alltid fastsatt i säkerhetslina.
https://www.youtube.com/watch?v=8PCbn1T2Tfw
Hon gav sig iväg när hon var 15, utan föräldrar eller speciell uppbackning på en båt hon arbetat ihop till själv, hon fick lösa alla reparationer och problem själv till havs.

Jo, men nu är det ju inte själva seglingen som är huvudsaken i Gretas verksamhet. För övrigt tycker jag att det är konstigt att föräldrar släpper iväg en 15-årig dotter ensam. Verkar som att de inte bryr sig ett skit..? Inget föredöme, alltså.
2019-08-18, 18:29
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Dom har ju ritat att dom inte ska till Azorerna. Ska dom dit nu? Varför, vad ska dom göra där?
Det är jättebra öar men de ska ju till New York.

Malizia II tracker

Speed: 14.3 kn
Heading: 235° (mot Azorerna)
Distance to NYC: 2349NM
Halva hastigheten nu och på gränsen till det blåa hålet, men inte vindstilla.
Tror de försöker åka söder om hålet för att få mer vind och att de struntar i de gröna bergen på Azorerna.

Speed: 6.9 kn
Heading: 236° (mot Azorerna (få se vad som händer med Azorerna))
Senast redigerad av Drowia 2019-08-18 kl. 18:34.
2019-08-18, 18:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Men i så fall tror hon uppenbart inte själv på skräckvisionen om den irreversibla kedjereaktionen som kommer att förstöra vår civilisation som vi känner den om vi inte börjar att omedelbart sänka CO2-utsläppen så att de har halverats senast år 2030?

Hon sa själv i en intervju att hon överdriver och dramatiserar för att få mer effekt. Ett exakt årtal är väl bra ur den synvinkeln. Det skapar dramatik.

Jag tror vi diskuterade detta tidigare i tråden.

Visst tror hon att det finns en tipping point, men det är ju inte så att den är spikad till ett exakt datum. Bara på ett ungefär.
2019-08-18, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Just det här är väl inte så avancerat.

Men hon kan få råd eller tips av andra här. Och det är ju inte så svårt att förstå detta rent logiskt.

Men kan du hålla med om att hon i så fall inte själv kan tro på sina undergångsscenarier, med uttryckliga årtalsangivelser och allt? Eller är det bara mitt logiska tänkande som fallerar?

Kan vi vara säkra på att hon inte själv tror på enorma förändringar om alla bara lyssnar på hennes goda råd att sluta flyga och bli veganer?

Tillägg:

Hej -Info-, ser att våra inlägg "korsade" varandra. Hade alltså inte sett ditt senaste när jag skrev detta. Jag tycker fortfarande att det är extremt olämpligt att skrämma andra med planetens undergång - i synnerhet om det bara är ett "knep" för att manipulera politiker.
Senast redigerad av MidlifeMommy 2019-08-18 kl. 18:34. Anledning: Tillägg
2019-08-18, 18:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Hur vet du att Greta är självständig?

Jag har inte sett några belägg för det. Normala tonåringar i hennes ålder behöver inte ha med sin pappa.
I hennes ålder får hon resa ensam, med kompisar eller andra vuxna.

Men - skulle du själv släppa ut din unga dotter att resa över Atlanten, som enda tjej i en grupp med främmande vuxna män..? Jag tycker att många av er skriver så mycket konstigt här. Det upplägget skulle ju vara potentiellt farligt, även om hon vore fullt normal/frisk och 20 eller 25 år gammal.
Senast redigerad av Merwinna 2019-08-18 kl. 18:56.
2019-08-18, 18:35
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Jo, i den här tråden tycks det finnas åtskilliga. Men lyssna på några av våra mest kända politiker så blir man mörkrädd.

Jag halkade in på några Twittertrådar där hon betraktades av de flesta som en frälsare. I tyska och engelska debattforum som länkats här är det lika illa.
Är väl religiösa som väntat på en ledare. A little child shall lead them
2019-08-18, 18:37
Medlem
Citat:
I stället skrämmer hon upp små barn på kuppen. När jag själv var 8-9 skulle jorden också gå under och jag minns hur rädd jag var.
Fördelen är att man fått en djup förståelse av sagan om pojken som ropade varg. På 1970-talet var vi på väg mot en ny istid pga fossila bränslen. Fast man var nog mer skraj för miljöförstöring och kärnvapenkrig. (Överbefolkning och svält lät också hemskt, men ärligt talat var jag nog inte så bekymrad över hur det skulle gå för Afrika när jag var liten.) På 1980-talet skulle all skog dö ut pga fossila bränslen. Och så var det ozonhålet. Och miljöförstöring och kärnvapenkrig så klart. På 1990-talet kom så den globala uppvärmningen pga fossila bränslen. (Det var väl då som jag slutade att lyssna på dumheterna.) Miljöförstöring och kärnvapenkrig gick inte så bra att skrämmas med längre, så det blev klimathot för hela slanten. Och så har det fortsatt. OK, det har varit lite Ebola hit och galna-ko-sjukan dit på vägen. But the climate rules. Åtminstone för de lättlurade.
2019-08-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Är väl religiösa som väntat på en ledare. A little child shall lead them

Ja, som det har påpekats några gånger tidigare i väldigt intressanta diskussioner. De religiösa parallellerna är jättestarka. Dessutom är Greta det perfekta underlaget för en Hollywoodfilm.

David mot Goliat i båda fallen.

Dessutom är hon globalisternas och vänsterns våta dröm. Och sponsorernas och journalisternas. Inte undra på att fenomenet har gått så långt som det onekligen har gjort.

Vad som händer om 6 eller 12 månader är väl däremot en helt öppen fråga.
2019-08-18, 18:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Men kan du hålla med om att hon i så fall inte själv kan tro på sina undergångsscenarier, med uttryckliga årtalsangivelser och allt? Eller är det bara mitt logiska tänkande som fallerar?

Kan vi vara säkra på att hon inte själv tror på enorma förändringar om alla bara lyssnar på hennes goda råd att sluta flyga och bli veganer?

Tillägg:

Hej -Info-, ser att våra inlägg "korsade" varandra. Hade alltså inte sett ditt senaste när jag skrev detta. Jag tycker fortfarande att det är extremt olämpligt att skrämma andra med planetens undergång - i synnerhet om det bara är ett "knep" för att manipulera politiker.

Hon och många forskare tror att det finns ett antal tipping points, men har Greta fördjupat sig i rapporterna (som hon säger att hon har gjort) så vet hon att dessa inte är exakt angivna tidsmässigt. Bara på ett ungefär (inom troliga tidsintervaller). För det finns ju en del osäkerheter här.

Men hon vill ju ha effekt och dramatik. Då är det enklare att köra med ett årtal. Ungefär som media gör.

Blir budskapet för diffust och svävande, så vet inte folk riktigt hur de ska hantera informationen. Folk vill ha konkret och lättfattlig information. "Innan år 2030" är ju lättfattligt.

Men hon har helt rätt i att vi måste få bukt med CO2-utsläppen inom en relativt snar framtid. CO2-halten ökar ju i luften varje år, och det ger problem - förr eller senare.
2019-08-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du trollar. Tror du inte att vi andra förstår det..?
Nej, det är bara vad du tror. De flesta tycker nog att det inte är huden utan själen som avgör vad människor går för. Fast inte på Flashback förstås!

Du tror inte på Greta för hennes hud antar jag?
2019-08-18, 18:54
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Hur vet du att Greta är självständig?

Jag har inte sett några belägg för det. Normala tonåringar i hennes ålder behöver inte ha med sin pappa.
I hennes ålder får hon resa ensam, med kompisar eller andra vuxna.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men - skulle du själv släppa ut din dotter att resa över Atlanten, som enda tjej i en grupp med främmande vuxna män..? Jag tycker att många av er skriver så mycket konstigt här. Det upplägget skulle ju vara potentiellt farligt, även om hon vore fullt normal/frisk och 20 eller 25 år gammal.

Jag tror inte att så många föräldrar skulle ha släppt iväg sin 16-åriga dotter ensam på en liten segelbåt över Atlanten; där vågorna ju kan vara flera gånger högre än båten och det ibland kan storma rejält...
2019-08-18, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hon och många forskare tror att det finns ett antal tipping points, men har Greta fördjupat sig i rapporterna (som hon säger att hon har gjort) så vet hon att dessa inte är exakt angivna tidsmässigt. Bara på ett ungefär (inom troliga tidsintervaller). För det finns ju en del osäkerheter här.

Men hon vill ju ha effekt och dramatik. Då är det enklare att köra med ett årtal. Ungefär som media gör.

Blir budskapet för diffust och svävande, så vet inte folk riktigt hur de ska hantera informationen. Folk vill ha konkret och lättfattlig information. "Innan år 2030" är ju lättfattligt.

Men hon har helt rätt i att vi måste få bukt med CO2-utsläppen inom en relativt snar framtid. CO2-halten ökar ju i luften varje år, och det ger problem - förr eller senare.

Känns inge' vidare att käbbla vidare i det här spåret, men om Greta hade fördjupat sig i ett bredare urval av rapporter så hade hon noterat att det finns forskare som motsäger teorin om tipping points. Men tyvärr tycks hon ha ett selektivt synsätt när hon väljer och läser rapporter, to say the least. Lite som sin mor.

Det är mycket möjligt att folk vill ha konkret och lättfattlig information. Men om jag hade haft småbarn som legat och gråtit på nätterna för att jorden ska gå under ett visst årtal (i synnerhet om de inte vägrar att flyga och blir veganer) så hade jag blivit skitförbannad. Är det alltid rätt att ta till "dramatiska" metoder?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in