Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Men kan du hålla med om att hon i så fall inte själv kan tro på sina undergångsscenarier, med uttryckliga årtalsangivelser och allt? Eller är det bara mitt logiska tänkande som fallerar?
Kan vi vara säkra på att hon inte själv tror på enorma förändringar om alla bara lyssnar på hennes goda råd att sluta flyga och bli veganer?
Tillägg:
Hej -Info-, ser att våra inlägg "korsade" varandra. Hade alltså inte sett ditt senaste när jag skrev detta. Jag tycker fortfarande att det är extremt olämpligt att skrämma andra med planetens undergång - i synnerhet om det bara är ett "knep" för att manipulera politiker.
Hon och många forskare tror att det finns ett antal tipping points, men har Greta fördjupat sig i rapporterna (som hon säger att hon har gjort) så vet hon att dessa inte är
exakt angivna tidsmässigt. Bara på ett ungefär (inom troliga tidsintervaller). För det finns ju en del osäkerheter här.
Men hon vill ju ha effekt och dramatik. Då är det enklare att köra med
ett årtal. Ungefär som media gör.
Blir budskapet för diffust och svävande, så vet inte folk riktigt hur de ska hantera informationen. Folk vill ha konkret och lättfattlig information. "Innan år 2030" är ju lättfattligt.
Men hon har helt rätt i att vi måste få bukt med CO2-utsläppen inom en relativt snar framtid. CO2-halten ökar ju i luften varje år, och det ger problem - förr eller senare.