2019-08-18, 09:09
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Kylan är inte ett problem när de är 20 minus räcker nästan med tjocktröja och tunnare vinterjacka om man inte ska ut o promenera . Har stuga på 85 kvm i Robertsfors kommun

Man kan va trygg när man går ut mitt i natten med . Större chans att råka på en älg än nån som ska råna en med kniv
Det där är något som utmärker mentalitet i Norrland, otur och risk går alltid efter tur & chans.
Citera
2019-08-18, 12:59
Medlem
TheHmms avatar
Du kan köpa bostad i Gällivare och kanske få jobb i gruvan, då får du ledig vecka och tjänas bra, dock är det lite bostadsbrist där. Men jobb finns det bra om. Gällivare har flygplats som går till Arlanda också.
Citera
2019-08-18, 13:00
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Fyra sidor in och ingen har nämnt Älvsbyn.

25 min till Boden med tåg, 40 min till Boden, Luleå och Piteå med bil och där finns också allt, inkl systembolag. Villor mitt i smeten för långt under miljonen och bara några hundra tusen om man bosätter sig ett par kilometer utanför "stan".

Finns det jobb i älvsbyn?
Citera
2019-08-18, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Du kan köpa bostad i Gällivare och kanske få jobb i gruvan, då får du ledig vecka och tjänas bra, dock är det lite bostadsbrist där. Men jobb finns det bra om. Gällivare har flygplats som går till Arlanda också.

Ja, jag har funderat på gruvan, om man kan få något jobb där. Men de har inte personalbostäder under tiden man jobbar, eller har jag fel? För jag har också hört att det är bostadsbrist där och det brukar betyda dyrare att både köpa och hyra.
Citera
2019-08-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Fyra sidor in och ingen har nämnt Älvsbyn.

25 min till Boden med tåg, 40 min till Boden, Luleå och Piteå med bil och där finns också allt, inkl systembolag. Villor mitt i smeten för långt under miljonen och bara några hundra tusen om man bosätter sig ett par kilometer utanför "stan".

Jag skriver upp Älvsbyn på min lista att kolla upp! Inne i stan har jag ingen lust att bo, men det är var man befinner sig ca en halvtimme med bil från stan som är det riktigt intressanta.
Citera
2019-08-18, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florian-Geyer
Om det är mångkulturen du flyr så finns det häruppe också. Politikerna vill demontera landsbygden. Fly landet istället. Kalix pratades det fint om men inte om att en 12åring våldtogs nyligt, styckmordet etc.

Jag har inget emot olika nationaliteter där jag bor, men det är tråkigt om det inte är integrerat. Och det är tråkigt om alla som bor i området avskyr det och hellre vill flytta till sthlm/gbg eller malmö. Och jag tycker om bygder där folk har en förankring där de bor.

Jag har funderat på Finland och Norge, men det blir plötsligt mer problem då med språk, medborgarskap etc.
Citera
2019-08-18, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Man får ett hus för ingenting där uppe men de jämnar ut sig med pendlingskostnader att pendla 20 mil om dagen med bil är normalt

Ja själv älskar naturen däruppe . har en stuga utanför Robertsfors och den fick jag för några tusenlappar bara och är där kanske 1 vecka per år och de finns mer mygg än kriminalitet där :P trimmade moppar epa traktorer , nån som kör rattfull o nån som slåss på helgerna o för övrigt är de lugnt o harmoniskt

Ja, Robertsfors är en av anledningarna till att jag fått så bra syn av Norrland. Nu är det länge sen vi var där, men det låter lovande att du säger att det fortfarande är lugnt och harmoniskt där.
Citera
2019-08-18, 14:35
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricaJones000
Ja, Robertsfors är en av anledningarna till att jag fått så bra syn av Norrland. Nu är det länge sen vi var där, men det låter lovande att du säger att det fortfarande är lugnt och harmoniskt där.

Ha i åtanke att jag inte bor där permanent med . I längden kan de bli lite tråkigt skulle ja tro men nära till umeå
Citera
2019-08-18, 15:00
Medlem
Vill slå ett slag för Hemavan/Tärnaby också! Otroligt fina omgivningar, storslaget landskap. Det som saknas där är dock närhet till någon större stad, men service som mataffär, apotek och läkare finns självklart där. Dessutom finns en flygplats där också där du kan ta dig till Arlanda.
Citera
2019-08-18, 15:04
Medlem
Tärnaby eller hemavan har extremt mycket folk från olika ställen i sverige. Si och så med att hitta billigt boende men. Nära till norge.

Flytta inte till hålor som åsele Lycksele Storuman. Bonnläppar och alkoholister hela högen.

Längs kusten kring umeå är ju fint och finns många småbyar att välja på
Citera
2019-08-18, 16:14
Medlem
Karmans avatar
Problemet med Norrland är väl att det är så höga skatter där? Även "större" städer som Umeå och Sundsvall har väl typ 33-34 kr per hundralapp i kommunalskatt? Dessutom avstånden, som gör allt dyrt och komplicerat. Tror nästan att när det gäller Norrland så "förlorar man på gungorna, det man vinner på karusellerna."

Tricket måste väl vara att hitta ett jobb i en tätort med hyfsad service och att man även bosätter sig i den orten, eller max ett par mil utanför?
Citera
2019-08-18, 16:25
Medlem
TeleporteraTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricaJones000
Tack för svar ni alla! För info och länkar, jag ska googla vidare på det.

Jag reser väl 1-2 ggr per år så det är egentligen inte en dealbreaker att bo nära en flygplats. Men jag gillar tanken att kunna vara på Arlanda på lika tid som sydsvenskarna om jag bor nära t.ex Kiruna eller annan större flygplats. Och det blir inte ett lika stort projekt att komma iväg eller för eventuella besökanden till mig.

Mest har jag tröttnat på stressen och storstadsmentaliteten här söderöver och jag längtar tillbaka till bygder där folk ”alltid” är hemma, alla har hund och andra djur, kaffekannan står alltid på och den obligatoriska älgen i frysboxen, som det alltid var utanför Mora och i Robertsfors.

Jag har skrivit upp:
Skellefteå med omnejd
Härnösand med omnejd
Åsele
Vintjärn
Svartnäs
Övertorneå
Robertsfors
Umeå/Sundsvall/Luleå går bort för det är för stort för mig. Kanske någon omnejd håla dock?
Piteå
Kalix
Gällivare
Sorsele
Arvidsjaur (bostadsbrist?)
Abisko (bostadsbrist?)
Arjeplog (bostadsbrist?)
Boden
Finland
Vindeln
Sörskog norr om Bjursås
Härads, norr om Boden
Hoting/ backe/ junsele med omnejd

Åsele/Junsele och Piteå tycker jag du kan stryka direkt. Definitivt Piteå iallafall, riktig skithåla som stinker och det finns absolut ingen som helst charm eller nånting. Även Kiruna ska du undvika.

Jag slår ett slag för Gällivare, riktigt najs och charmig liten håla där finns det mesta och trevligt folk. Försök fixa ett jobb inom LKAB som resten av byns ungdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in