Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-18, 07:21
  #11713
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Hmm, Malizia 2s position är just nu decimalt 44.17823,-19.66182
Och det är tydligen då kvar 493 nautiska mil (*), NM till Azorerna, Ponta Delgada, Portugal,
Som hon också har kursen rakt på
Hon har 14 knops vind, och det ser ut som att hon får medvind hela vägen dit nu.

Till New York är det 2375 NM ifrån där hon är nu.
Ungefär 11 knop har hon gjort det senaste dygnet då hon loggade 273 NM,
Fortsätter hon i samma takt så är hon framme på Azorerna om ungefär två dygn

(*) 493 NM = 913 km
2375 NM = 4399 km
Dom har ju ritat att dom inte ska till Azorerna. Ska dom dit nu? Varför, vad ska dom göra där?
Det är jättebra öar men de ska ju till New York.

Malizia II tracker
Speed: 14.3 kn
Heading: 235° (mot Asorerna)
Distance to NYC: 2349NM
__________________
Senast redigerad av Drowia 2019-08-18 kl. 07:29.
2019-08-18, 07:23
  #11714
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Men om typ hälften av alla elever på skolan har olika slags mentala diagnoser - och det är i stort sett vad skolan ifråga säger i sina egna presentationer* - och många av dem dessutom har haft resursskola eller anpassad studiegång tidigare, då kan man vara ganska säker på att matchningen mellan betyg och faktiska kunskapsnivåer inte blir densamma som på en väletablerad kommunal skola i t ex Stockholms innerstad.

*Jag såg den uppgiften antingen på deras hemsida eller i några jobbannonser de hade lagt upp, i början av juni efter DN:s stora drapa om Gretas skolavslutning; orkar inte leta upp dessa citat igen nu. Skolan hon gick på är i praktiken tydligt nischad på den här typen av "diagnos-elever", och de gör en hel del anpassningar för dem.

Tydligen är hon lite speciell med fixering kring miljön. Men å andra sidan har hon visat avsevärd anpassningsförmåga till olika offentliga sammanhang, och nu senast seglatsen. Om jag skulle leta efter orsaker till något udda beteende, vore det snarare i hemmiljön.
__________________
Senast redigerad av Livsstilsparasit 2019-08-18 kl. 07:40.
2019-08-18, 07:28
  #11715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Så om hon uppfyller de fem reglerna så kan hon göra saker som ökar CO2-utsläppen?
Hon är mer eller mindre tvungen att göra saker som ökar utsläppen från fossila bränslen, precis som alla oss andra so.m är beroende av världsmarknaden. Att räkna co2 på allt man gör är bara dumt och att räkna co2 på allt som andra gör är mobbing. Vi som förstår att den obönhörligt accelererat ökande koldioxidhalten i atmosfären är ett mycket dåligt omen för framtiden, vi väljer bort vissa saker och verkar för att andra ska inse läget. Marknadens omställning är mest en politosk fråga även om starka opinioners bojkott kan komma att inverka.

Hennes 5 regler är utmärkta och hennes paroller är perfekta. Det märks att hon både tänker mer och bättre än de flesta.
2019-08-18, 07:29
  #11716
Medlem
Rätta mig om jag har fel.Alla har idag en "diagnos" på den andre och andra menar sig ha en diagnos.Frågan ställer sig då!Det florerar ett rykte i samhället kring att Greta har Aspergersyndrom-är det sant att komma ur hennes egen mun?Alternativet är vårdnadshavaren eller en läcka ur vården.Sen seglingen.Är hem och skola samt socialmyndigheten med på samma linje?Far Greta i västerled eller bara illa?Vilket barn på 16 år med eller utan diagnos kan åstadkomna de storverk flickan gjort utan målsmans "underskrift"?
2019-08-18, 07:37
  #11717
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ca 30% har någon form av NPF-diagnos:

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

är den siffra som jag sett.


Och det stämmer att de har gjort vissa anpassningar för sådana elever. Men man får inte glömma att även om skolan gjort vissa anpassningar för NPF-elever, så innebär det inte att de (automatiskt) är lågbegåvade. Det är därför kunskapskraven är samma för dem.


Vilken anpassning som Greta fick berättade hon i en intervju:

Från citatet:

"Jag gillar inte att vara bland så mycket folk, ... "

2019-08-18, 07:39
  #11718
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...napalm...
ja ev skulle jag ta flyget efter jag knatat ner till svt studios så här https://www.youtube.com/watch?v=vT_PNKg3v7s roxy hand hart to brighty greta

J*vlar! Men kanske är fake?
"Its was made to trick people, some advertising company did it. Its fake"
"Lol the skyrim bear sound effects"
"It's cool - but Fake"

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Kan bara säga, att en ung tjej, klädd i precis samma marina professionella jacka som Greta, kramade Greta ordentligt på kajen, men sedan försvann båda två ur bild, så om tjejen som kramade Greta hoppade på båten syns inte. Talar om den halvtimmeslånga videon som sändes direkt, när Gretas båt bogserades ut från hamnen!
Är Greta på båten? Eller är det någon annan?
__________________
Senast redigerad av Drowia 2019-08-18 kl. 08:06.
2019-08-18, 07:44
  #11719
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Nej det är inte ett alternativ för det tar lång tid, är opraktiskt, mycket dyrt och noll komfort.
Resa i 14 dagar utan toalett vi lever inte på 1800-talet.
Detta skulle ju dessutom enbart fungera för ett fåtal rika människor med mycket extra tid att lägga.
Detta är idioti och du behöver lära dig om logik och sunt förnuft.

Man kan naturligtvis ha toalett även på ett segelfartyg. På ett oceangående segelfartyg behövs det inte ens krånglas med tankar som måste tömmas och rengöras, utan man kan ha ett system där man spolar och allt trycks rakt ut i havet. Nu var du dum. Att de inte har det på sådana extrema tävlingsbåtar som Malizia II, gissar jag beror på att de försöker få ner utrymmet och vikten till ett minimum. (Någon får rätta mig om jag har fel.)

Och angående tiden det tar, så beror det ju på hur man ser det. Många har gått över till tåg nu i stället för flyg, det tar också mycket mera tid. Men man kan se tågresan som en del av semestern, och det borde i ännu högre grad vara möjligt med en segling. Alternativet kommer för övrigt inte vara att flyga (för det kommer antagligen snart att bli förbjudet, annat än för väldigt speciella ändamål där snabba transporter är nödvändiga), utan alternativet kommer att vara att inte resa någonstans...

EDIT: Kolla in detta segelfartyg t.ex., och kom sedan och säg att det inte är bekvämt:

https://www.globetrotter.se/star-clippers/royal-clipper

Nu har deras skepp hjälpmotorer, jag vet inte hur mycket de används. Men även om man har det, och använder dem när väderleksförhållandena är ogynnsamma för segling, så sparar man ju in massor av CO2 även om man "bara" använder dem när man har medvind. Egentligen är det ett otroligt slöseri, att inte använda sig av vindarna ALLS... de är ju gratis och bara finns där.
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2019-08-18 kl. 08:00.
2019-08-18, 07:48
  #11720
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Från citatet:

"Jag gillar inte att vara bland så mycket folk, ... "


Du sätter skrattsmiley, men det handlar ju om olika saker (tror jag). Att vara en i mängden i en stor högstadie- eller gymnasieskola, springa gatlopp efter korridorerna, och försöka hävda sig och tävla om kamrater och killar (vilket Greta skulle misslyckas med) är EN sak. Att ha en upphöjd position, där man får tala till ett andäktigt lyssnande folkhav, och bli kysst på handen av statsministrar och presidenter, är en HELT annan.
2019-08-18, 07:51
  #11721
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man kan naturligtvis ha toalett även på ett segelfartyg. På ett oceangående segelfartyg behövs det inte ens krångla med tankar som måste tömmas och rengöras, utan man kan ha ett system där man spolar och allt trycks rakt ut i havet. Nu var du dum. Att de inte har det på sådana extrema tävlingsbåtar som Malizia II, gissar jag beror på att de försöker få ner utrymmet och vikten till ett minimum. (Någon får rätta mig om jag har fel.)

Och angående tiden det tar, så beror det ju på hur man ser det. Många har gått över till tåg nu i stället för flyg, det tar också mycket mera tid. Men man kan se tågresan som en del av semestern, och det borde i ännu högre grad vara möjligt med en segling. Alternativet kommer för övrigt inte vara att flyga (för det kommer antagligen snart att bli förbjudet, annat än för väldigt speciella ändamål där snabba transporter är nödvändiga), utan alternativet kommer att vara att inte resa någonstans...

På halvlånga sträckor, eller halvkorta om man så vill, som till exempel Stockholm-Köpenhamn, är flyg rent slöseri med tid. Till flygplats, vänta, flyga, vänta, till stad. Bara för att vinna ganska lite tid. I stället för att bekvämt sätta sig till rätta i tågfåtöljen med ordentligt bredbandsuppkoppling.
__________________
Senast redigerad av Livsstilsparasit 2019-08-18 kl. 08:05.
2019-08-18, 07:58
  #11722
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
På halvlånga, eller välskötta om man så vill, som till exempel Stockholm-Köpenhamn, är flyg rent slöseri med tid. Till flygplats, vänta, flyga, vänta, till stad. Bara för att vinna ganska lite tid. I stället för att bekvämt sätta sig till rätta i tågfåtöljen med ordentligt bredbandsuppkoppling.

Exakt, idag måste man väl vara på flygplatsen två timmar i förväg p.g.a. alla säkerhetskontroller? Till tåget finns inget sådant, man kan anlända en minut innan avgång om man är lite vågad. Dessutom ligger flygplatsen alltid en bit utanför staden, så man måste hitta en flygbuss eller annat sätt att ta sig in till city också, medan centralstationen brukar ligga mitt i smeten. Detta verkar folk glömma bort när de väljer färdsätt?

Själv gillar jag att åka tåg, jag tycker att det är avkopplande. Ser väldigt mycket fram emot ett bättre koordinerat nattågssystem - som Isabella har lovat. Så man kan kliva på tåget på sin närmaste station, äta en god middag i restaurangvagnen, gå och lägga sig... och vakna på kontinenten. Sova måste man ändå, så det är inte bortslösad tid. Och man sover så gott till rytmen av tågets rörelser!
2019-08-18, 08:03
  #11723
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du sätter skrattsmiley, men det handlar ju om olika saker (tror jag). Att vara en i mängden i en stor högstadie- eller gymnasieskola, springa gatlopp efter korridorerna, och försöka hävda sig och tävla om kamrater och killar (vilket Greta skulle misslyckas med) är EN sak. Att ha en upphöjd position, där man får tala till ett andäktigt lyssnande folkhav, och bli kysst på handen av statsministrar och presidenter, är en HELT annan.

Dina prinsessagor får du nog hålla för dig själv, då detta är verkligheten.

Ett av de typiska dragen för Asperger är svårigheten att anpassa sig till olika sammanhang. Greta har visat en enastående förmåga, långt bättre än min och de förstås, att anpassa sig till nya situationer.

Som jag skrev nyss, ska vi nog snarare titta lite på hemförhållanden, för att hitta orsaken till denna "Asperger". Sen får vi väl se vad hon själv säger om resan när hon når Amerika. Blev det någon sjömansbiff? Förklädet måste ju sova han också, så möjlighet fanns säkert med de där snyggingarna ombord.
__________________
Senast redigerad av Livsstilsparasit 2019-08-18 kl. 08:13.
2019-08-18, 08:12
  #11724
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man kan naturligtvis ha toalett även på ett segelfartyg. På ett oceangående segelfartyg behövs det inte ens krånglas med tankar som måste tömmas och rengöras, utan man kan ha ett system där man spolar och allt trycks rakt ut i havet. Nu var du dum. Att de inte har det på sådana extrema tävlingsbåtar som Malizia II, gissar jag beror på att de försöker få ner utrymmet och vikten till ett minimum. (Någon får rätta mig om jag har fel.)

Och angående tiden det tar, så beror det ju på hur man ser det. Många har gått över till tåg nu i stället för flyg, det tar också mycket mera tid. Men man kan se tågresan som en del av semestern, och det borde i ännu högre grad vara möjligt med en segling. Alternativet kommer för övrigt inte vara att flyga (för det kommer antagligen snart att bli förbjudet, annat än för väldigt speciella ändamål där snabba transporter är nödvändiga), utan alternativet kommer att vara att inte resa någonstans...

EDIT: Kolla in detta segelfartyg t.ex., och kom sedan och säg att det inte är bekvämt:

https://www.globetrotter.se/star-clippers/royal-clipper

Nu har deras skepp hjälpmotorer, jag vet inte hur mycket de används. Men även om man har det, och använder dem när väderleksförhållandena är ogynnsamma för segling, så sparar man ju in massor av CO2 även om man "bara" använder dem när man har medvind. Egentligen är det ett otroligt slöseri, att inte använda sig av vindarna ALLS... de är ju gratis och bara finns där.

Oj! Här har det sparats på nånting. Ekologisk mahogny? Måste vara härligt att glida runt utan npgot motorljud. Det enda som saknas är väl biljardrum?

Undrar om kryssningsfartyg för resenärer som inte är superrika kan byggas.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback