2019-08-17, 22:22
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Jag har en sånhär gammal veteranmotorcykel:
http://59chevy.se/gripen/

Och den har stått i ett förråd och samlat damm i åtminstone 40 år. Den saknar detta: inget gashandtag, ingen kåpa till vevhuset, punka i bakdäcket, lite elsladdar som hänger.

Den är kanske 50% rostig 50% originalfärgen.
Startar inte.

Min fråga då: Vad kan man få för en sånhär gammal motorcykel? Handlar det om bara någon hundring eller kan det vara flera tusingar?
Vad säger proffsen här?
Tacksam för svar!
Citera
2019-08-17, 22:26
Bannlyst
I valet mellan att få en hundralapp eller behålla den skulle jag nog skicka den till skroten alternativt visa upp den för mina framtida barnbarn. Hundralappen är ytterst försumbar. Så vad kommer du göra TS om det är "för lågt" pris?
Citera
2019-08-17, 22:39
Medlem
Tvonds avatar
Gamla mopeder och motorcyklar har ju fått ett uppsving sista åren. Tror nog du kan kränga den för 4-5 tusen även om den inte är komplett. Såg någon i min lokala köp och sälj grupp på facebook som krängde iväg en 120CC DKW för 14000 förra veckan.
Citera
2019-08-17, 23:30
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
I valet mellan att få en hundralapp eller behålla den skulle jag nog skicka den till skroten alternativt visa upp den för mina framtida barnbarn. Hundralappen är ytterst försumbar. Så vad kommer du göra TS om det är "för lågt" pris?
Är priset bara någon hundring så tar jag hellre isär hela maskinen, polerar alla delar, beställer hem nya grejer och fixar upp hela motorcykeln till sitt ursprungliga skick Ett roligt projekt liksom
Citera
2019-08-17, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Jag har en sånhär gammal veteranmotorcykel:
http://59chevy.se/gripen/

Och den har stått i ett förråd och samlat damm i åtminstone 40 år. Den saknar detta: inget gashandtag, ingen kåpa till vevhuset, punka i bakdäcket, lite elsladdar som hänger.

Den är kanske 50% rostig 50% originalfärgen.
Startar inte.

Min fråga då: Vad kan man få för en sånhär gammal motorcykel? Handlar det om bara någon hundring eller kan det vara flera tusingar?
Vad säger proffsen här?
Tacksam för svar!

Det finns massor av "skruvare" som lägger upp 10-15k nu på höstkanten
och pular med den hela vintern fram till våren. POP i meckarskick.
Citera
2019-08-17, 23:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Om du saknar papprena på hojen så kan du betrakta den som en hög reservdelar.
Citera
2019-08-18, 00:23
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om du saknar papprena på hojen så kan du betrakta den som en hög reservdelar.
Varför?
Citera
2019-08-18, 01:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Varför?
Bottnar i om du kan få fordonet gatlagligt eller inte, ett fordon som inte får köras på gatan värderas därefter.
Citera
2019-08-18, 04:55
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Är priset bara någon hundring så tar jag hellre isär hela maskinen, polerar alla delar, beställer hem nya grejer och fixar upp hela motorcykeln till sitt ursprungliga skick Ett roligt projekt liksom

Du kommer garanterat få många nya bekantskaper, det är en populär hobby. Besök Classic motors hemsida, där kan du få tips om bl.a. ursprungskontroll, värde och hur du finner reservdelar.

http://www.classicmotor.se
Citera
2019-08-18, 06:25
Medlem
Mack-Bolans avatar
Hittade en liknande mc (NSU Gripen) som renoveringsobjekt, den gick för 9000 på auktion 2014.
Du borde lätt kunna få ut kanske 5000 för din.
Om den fallit ur registret och du har chassinumret (sitter på ramen någonstans)
så går det att väcka den till liv och registrera in den igen.

Skrota den inte.
Citera
2019-08-18, 09:16
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Har du kunskapen så gör det.
Annars kan du sälja för en femtusing.

Fin hoj.
Citera
2019-08-18, 09:20
Medlem
ghostedbymes avatar
helt klart säljbar TS , sälj den dyrt , många som renoverar dessa och det är dyra maskiner
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in