• 1
  • 2
2016-07-27, 10:48
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanoo
Lnar trden istllet fr att skapa en ny.
Jag r en person som gillar kvalit och r beredd att betala fr det. MEN, jag har svrt att frsvara ovanfr mig sjlv varfr jag borde kpa en Omega fr +25k istllet fr att nja mig med en Certina till 5k.
Klockorna r vldigt lika till bde utseende och urverk anser jag (ven om det kanske r helt fel?).
Hjrtat sger Omega men hjrnan sger att jag r dum i huvudet som funderar p att brnna 20k extra pga namnet.
Kan ni som har bra koll komma med pros och cons fr respektive modell och hjlpa mig i valet s hade det varit grymt!

Omega Seamaster Diver
http://www.urverket.no/omega-seamast...njNxoCbobw_wcB

Certina DS Action Diver
http://www.klockia.se/certina-ds-act....407.11.051.00

Omegan gr att f lite billigare, runt 24', p Chrono24.

Du ska kpa den klocka du knner fr. Har du haft en mekanisk klocka tidigare? Eller ngon slags kvalitetsklocka ver huvud taget? Om det r frsta frsket skadar det ju inte att brja med ngot billigare. Certain DS r bra klockor med god kvalitet. Det r en bra instegsklocka, tillsammans med exempelvis Orient eller Seiko. Om klockor r ngot fr dig kommer nog intresset att byggas upp och d kommer du skert hitta en till klocka du vill ha.

Omegan r en prisvrd dykare med god kvalitet och som r vldigt snygg. Den enda nackdelen r urverket eftersom det inte r ett av Omegas nyare. Nn gng inom de nrmaste ren kommer de att uppdateras, men d finns det en risk att de blir lite dyrare ocks.

Klockintresse blir lrt dyrt. Snart sitter du dr med din frsta Rolex och undrar inte hur du hamnade dr, utan vad nsta klocka ska bli fr ngot..
Citera
2019-07-24, 19:23
Medlem
krigsoffrets avatar
LNAR TRDEN!

Hej! Jag r i tankarna att kpa mig en Omega SpeedMaster.

Det blir ju en del pengar detta s vill hra lite vad andra tycker om det, och med det menar jag p ett investeringsmssigt perspektiv - Mindre kul att hra om folk tycker den r snygg eller inte, Jag tycker den r stilig!

Ngon som har ngot tips p vad jag br tnka p? Kpa beggat, r det OK? Vad tnker folket? Tackar dmjukast fr svar!

Mvh
Citera
2019-07-24, 22:13
Medlem
cramuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsoffret
LNAR TRDEN!

Hej! Jag r i tankarna att kpa mig en Omega SpeedMaster.

Det blir ju en del pengar detta s vill hra lite vad andra tycker om det, och med det menar jag p ett investeringsmssigt perspektiv - Mindre kul att hra om folk tycker den r snygg eller inte, Jag tycker den r stilig!

Ngon som har ngot tips p vad jag br tnka p? Kpa beggat, r det OK? Vad tnker folket? Tackar dmjukast fr svar!

Mvh

Speedmaster r en klassiker av en orsak men investeringsmssigt r den helt vrdels likt 97% av hela klockmarknaden. Kpa beggat r inget konstigt alls. Vilka reffar r intressanta?
Citera
2019-07-25, 14:23
Medlem
krigsoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cramus
Speedmaster r en klassiker av en orsak men investeringsmssigt r den helt vrdels likt 97% av hela klockmarknaden. Kpa beggat r inget konstigt alls. Vilka reffar r intressanta?

Hej, frst och frmst tack fr svar.

Okej.. Men det r jag end okej med, behver inte tjna ngra pengar p just detta

Vad menar du med reffar? Vilka potentiella kp eller vad menar du?

Mvh KlockRookie
Citera
2019-08-06, 15:50
Medlem
cramuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsoffret
Hej, frst och frmst tack fr svar.

Okej.. Men det r jag end okej med, behver inte tjna ngra pengar p just detta

Vad menar du med reffar? Vilka potentiella kp eller vad menar du?

Mvh KlockRookie

Menar referenser dvs. modeller. Speedmaster Pro r frmodligen(killgissar) den mest populra. Roligast av de nyare r den s.k Speedy Tuesday limited edition, ngrar att jag slde min. Vill du frdjupa dig finns det en stor Speedmaster-trd p Klocksnack och bde Fratello och Hodinkee har skrivit flertalet artiklar.
Citera
2019-08-17, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jag hller helt med!

Men d kan du lika grna kpa en kopia istllet, om det r flasha mrken du vill. En batteridriven klocka r inte vrd 14,000:-

Ingen strre skillnad, mekaniska ur innehller samma billiga standarskaliber oavsett om de kostar 3000kr eller 30,000kr

S du betalar nd bara fr att flasha mrket.

P kpet med mekaniska ur fr du en rejl servicekostnad och smre precision..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in