2019-08-17, 09:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Vi vet ju att det finns både maniska, ljugande, fuskande, bisexuella, fega och annat i hennes närhet.
Själsligt sjuk, ja då sätter jag en slant på SD-HD.
De modiga, hedervärda och rättskaffens kan vi utesluta, men det är inte så svårt, det finns det inte många av.

Man kanske inte ska lägga"alla" i samma påse.

Inom psykiatrin har man kriterier för olika diagnoser. Vissa av dessa diagnoser innebär att en person har svårt att avgöra vad som är verklighet eller fantasi. Vanligen, men inte alltid, märks sådana psykoser och vanföreställningar. Om man har vid tillfället för ett mord varit under en inflytande av en sådan allvarlig psykisk sjukdom så att man inte kunnat agera på ett "normalt" sätt, då kan man bli dömd till rättspsykiatrisk vård.

Därutöver finns andra personlighetsstörningar som i juridisk mening inte leder till rättspsykiatrisk vård, utan fängelse vid t ex mord. I de fallen kan personen skilja på vad som är verklighet eller inte och kan förstå betydelsen av sina handlingar, vad som är rätt eller fel.

För "oss" som inte kan förstå hur man kan mörda en människa på det sätt L*ena blivit dödad, kan det kännas som att vilken person som helst som har utfört mordet är "helt knäpp", galen. Att mörda någon fast man inte måste, vem gör något sådant?

Vem är frisk, vem är galen?
Fängelse fick Breivik, men är denna man frisk?
Fängelse fick Edvin, men är det en frisk person ?
Likaså Billy?

Alla dessa tre vet med säkerhet att det är fel att döda. Det var ingen vanföreställning, ingen röst som uppmanade dom att mörda. Det var ett inre okontrollerbart hat som styrde dom.

Vad JM menar med att det är en "själsligt sjuklig individ" som har utfört brottet, det vet jag inte.
Jag misstänker att JM inte vet mer än oss, utan har noga studerat allt som finns att studera, fått pm av vissa användare och kanske har besökt Örebro för att göra egen bedömning av brottsplats mm. Min gissning.

Jag tycker att för mig känns brottet gjort av en "själsligt sjuklig individ" oavsett om personen skulle ha förvrängd verklighetsuppfattning i juridisk mening som skulle leda till psykiatrisk vård eller om det "bara" är ett inre hat, svårt kontrollbehov eller svartsjuka.

Det är inte normalt att döda någon om det inte är i nödvärn.

Många har väl ljugit utan att vara mördare, och att vara bisexuell innebär på inget sätt att individen skulle vara mer benägen att utföra ett mord eller andra brott. Lika lite som att hudfärgen skulle vara en indikator. Jag tycker inte att man kan lägga ner detta i samma påse.

Men om mgm är gm, då kan de lögner som han har presenterat för sina nära och kära (och andra), absolut ha att göra med en personlighetsstörning.
Citera
2019-08-17, 09:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
JM kan ha en stor portion intuition och en bra fantasi. Mycket kan man faktiskt komma fram till genom att läsa tråden från början till slut. Lite egen undersökning på det. JM har antagligen mycket ledig tid och kan snoka runt, kanske på plats också?
Vad håller hen på med nu till 19/8, söker svaret på det dalaan ville ha svar på?

Jag misstänker att han är ute på en "fisketur" i Örebro.

Vem vet vem som dyker upp på den turen?
Jag har mycket svårt att tro att dalaan kommer att få svar på sina frågor. Åtminstone alla.
Citera
2019-08-17, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Polisiärt är det förmodade mordet uppklarat. Vad som nu är, är att få honom lagförd.
Hans förslagna personlighet, intressen, polisens dröjsmål, ger en känsla av att filuren(geocaching) trixat med spår för att vilseleda utredarna.
Efter dom släppt honom efter första förhöret är han under full span för att kunna lagföras. Finns ingen anledning ta in en blånekande Möller,sk personlighet innan dess.
Inlägg från S-J 22/5 2018

Hur skulle du beskriva detta inlägg i tråden SJ?

Med tanke på vad du kallar andra i tråden som MISSTÄNKER att SD är GM...?
Citera
2019-08-17, 09:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/.../
Men om mgm är gm, då kan de lögner som han har presenterat för sina nära och kära (och andra), absolut ha att göra med en personlighetsstörning.
Det är oklart vad du menar att SD skall ha ljugit om. Syftar du på det här ryktet som bl.a. 'EnGodTanke' skall ha hört?
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Draifos 2019-08-17 kl. 10:06.
Citera
2019-08-17, 10:05
Medlem
Citat:

Inom psykiatrin har man kriterier för olika diagnoser. Vissa av dessa diagnoser innebär att en person har svårt att avgöra vad som är verklighet eller fantasi. Vanligen, men inte alltid, märks sådana psykoser och vanföreställningar. Om man har vid tillfället för ett mord varit under en inflytande av en sådan allvarlig psykisk sjukdom så att man inte kunnat agera på ett "normalt" sätt, då kan man bli dömd till rättspsykiatrisk vård.

Därutöver finns andra personlighetsstörningar som i juridisk mening inte leder till rättspsykiatrisk vård, utan fängelse vid t ex mord. I de fallen kan personen skilja på vad som är verklighet eller inte och kan förstå betydelsen av sina handlingar, vad som är rätt eller fel.

För "oss" som inte kan förstå hur man kan mörda en människa på det sätt L*ena blivit dödad, kan det kännas som att vilken person som helst som har utfört mordet är "helt knäpp", galen. Att mörda någon fast man inte måste, vem gör något sådant?

Likaså Billy?

Alla dessa tre vet med säkerhet att det är fel att döda. Det var ingen vanföreställning, ingen röst som uppmanade dom att mörda. Det var ett inre okontrollerbart hat som styrde dom.

Vad JM menar med att det är en "själsligt sjuklig individ" som har utfört brottet, det vet jag inte.
Jag misstänker att JM inte vet mer än oss, utan har noga studerat allt som finns att studera, fått pm av vissa användare och kanske har besökt Örebro för att göra egen bedömning av brottsplats mm. Min gissning.

Jag tycker att för mig känns brottet gjort av en "själsligt sjuklig individ" oavsett om personen skulle ha förvrängd verklighetsuppfattning i juridisk mening som skulle leda till psykiatrisk vård eller om det "bara" är ett inre hat, svårt kontrollbehov eller svartsjuka.

Många har väl ljugit utan att vara mördare, och att vara bisexuell innebär på inget sätt att individen skulle vara mer benägen att utföra ett mord eller andra brott. Lika lite som att hudfärgen skulle vara en indikator. Jag tycker inte att man kan lägga ner detta i samma påse.

Som vanligt ett väldigt klokt och balanserat inlägg som jag delar fullt ut.
Citera
2019-08-17, 10:10
Medlem
Citat:
Varför skriver inte JM klart och tydligt vad hen tror? Menar hen att brottet begåtts av 2 x D?

Det är bland de troligare scenarion, och varken nytt i tråden elller originellt.
Tänker främst på bonde dottern och hennes pojkvän som sköt dotterns far för att sedan hjälpas åt att gräva ned honom och måla om rummet för att få bort blodstänk.
Motivet denna gång var pengar, denna gång är det svartsjuka och otrohet.
Citera
2019-08-17, 10:18
Medlem
Citat:
Varför skriver inte JM klart och tydligt vad hen tror? Menar hen att brottet begåtts av 2 x D?
Det känns som om JM i omskrivningar droppar många olika teorier. Kanske för att kolla reaktioner hos dem som finns i närheten? MH och JG m.fl. har väl också funnits med i hens teorier.
Hela hens medhjälparteori är märklig. Varför var medhjälparen bara med inledningsvis? Och vad får hen att tro att det fanns en medhjälpare? Känns inte som om vi får svar från JM om detta.
Citera
2019-08-17, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Vi vet ju att det finns både maniska, ljugande, fuskande, bisexuella, fega och annat i hennes närhet.
Själsligt sjuk, ja då sätter jag en slant på SD-HD.
De modiga, hedervärda och rättskaffens kan vi utesluta, men det är inte så svårt, det finns det inte många av.

Ja det är sant, finns det någon i hennes närhet, som kan hatat LW innerst inne, men som aldrig visade detta utåt?
Något som hänt, som borde varit rasande arg på LW, en kvävd ilska som till sist exploderat av någon anledning?
Tänker då på personer utanför familjen, familjen bör lämnas ifred då detta är Flashback och alla kan läsa här.
Och detta skulle inkludera en kvinna dessutom.
Så vi har HD, MH, har vi fler??
Citera
2019-08-17, 10:30
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det känns som om JM i omskrivningar droppar många olika teorier. Kanske för att kolla reaktioner hos dem som finns i närheten? MH och JG m.fl. har väl också funnits med i hens teorier.
Hela hens medhjälparteori är märklig. Varför var medhjälparen bara med inledningsvis? Och vad får hen att tro att det fanns en medhjälpare? Känns inte som om vi får svar från JM om detta.

En annan sak som gjorde mig förvånad är att JM med bestämdhet (rätta mig om jag läste fel ?)
skrev att Lena var på väg till Rättarevägen för ett möte med någon !???

Efter att ha träffat någon i sitt hem ?

Hur vet man det med säkerhet/bevis på det ?

Spekulation eller verkligt IRL ?
Citera
2019-08-17, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
En annan sak som gjorde mig förvånad är att JM med bestämdhet (rätta mig om jag läste fel ?)
skrev att Lena var på väg till Rättarevägen för ett möte med någon !???

Efter att ha träffat någon i sitt hem ?

Hur vet man det med säkerhet/bevis på det ?

Spekulation eller verkligt IRL ?
Samma sak med den väldigt korta tid JM menar att det tog från att LW lämnade sin dörr tills mordet var avslutat. Här har vi stöd från Strofs 23:20 Och dalaans skrikobs ca 23:30. Men varför just 7 min? Implicerar det en/flera specifik(a) gärningsperson(er)? (För att de har alibi senare?)
Citera
2019-08-17, 10:42
Medlem
Citat:

Likaså Billy?

Godmorgon notknapparen!

Du formulerar dig alltid lika kokt, och ett stycke bör vi särskilt i din text fokusera på tänker jag, det är detta:

Och lägger till: det behöver ju inte märkts av andra att GM haft ett kraftigt inre agg mot LW, även om det varit långvarigt agg?
Citera
2019-08-17, 10:45
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
JM ser det här som en lek och ju mer andra deltar i leken desto nöjdare blir hen.
Det är i alla fall vad jag tror.
Att hen inte svarar på dalaans frågor visar tydligt att hen inte alls är insatt.
Citat:
Jag misstänker att han är ute på en "fisketur" i Örebro. Vem vet vem som dyker upp på den turen?
Jag har mycket svårt att tro att dalaan kommer att få svar på sina frågor. Åtminstone alla.
JM försöker nog nästla sig in någonstans bland de inblandade.
Hen kanske ställer sig i närheten av graven för att spana om några andra också dyker upp där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in