Citat:
Man kanske inte ska lägga"alla" i samma påse.
Inom psykiatrin har man kriterier för olika diagnoser. Vissa av dessa diagnoser innebär att en person har svårt att avgöra vad som är verklighet eller fantasi. Vanligen, men inte alltid, märks sådana psykoser och vanföreställningar. Om man har vid tillfället för ett mord varit under en inflytande av en sådan allvarlig psykisk sjukdom så att man inte kunnat agera på ett "normalt" sätt, då kan man bli dömd till rättspsykiatrisk vård.
Därutöver finns andra personlighetsstörningar som i juridisk mening inte leder till rättspsykiatrisk vård, utan fängelse vid t ex mord. I de fallen kan personen skilja på vad som är verklighet eller inte och kan förstå betydelsen av sina handlingar, vad som är rätt eller fel.
För "oss" som inte kan förstå hur man kan mörda en människa på det sätt L*ena blivit dödad, kan det kännas som att vilken person som helst som har utfört mordet är "helt knäpp", galen. Att mörda någon fast man inte måste, vem gör något sådant?
Vem är frisk, vem är galen?
Fängelse fick Breivik, men är denna man frisk?
Fängelse fick Edvin, men är det en frisk person ?
Likaså Billy?
Alla dessa tre vet med säkerhet att det är fel att döda. Det var ingen vanföreställning, ingen röst som uppmanade dom att mörda. Det var ett inre okontrollerbart hat som styrde dom.
Vad JM menar med att det är en "själsligt sjuklig individ" som har utfört brottet, det vet jag inte.
Jag misstänker att JM inte vet mer än oss, utan har noga studerat allt som finns att studera, fått pm av vissa användare och kanske har besökt Örebro för att göra egen bedömning av brottsplats mm. Min gissning.
Jag tycker att för mig känns brottet gjort av en "själsligt sjuklig individ" oavsett om personen skulle ha förvrängd verklighetsuppfattning i juridisk mening som skulle leda till psykiatrisk vård eller om det "bara" är ett inre hat, svårt kontrollbehov eller svartsjuka.
Det är inte normalt att döda någon om det inte är i nödvärn.
Många har väl ljugit utan att vara mördare, och att vara bisexuell innebär på inget sätt att individen skulle vara mer benägen att utföra ett mord eller andra brott. Lika lite som att hudfärgen skulle vara en indikator. Jag tycker inte att man kan lägga ner detta i samma påse.
Men om mgm är gm, då kan de lögner som han har presenterat för sina nära och kära (och andra), absolut ha att göra med en personlighetsstörning.