2019-08-17, 09:35
Medlem
Kan någon av er norrlandsbor och kännare ge råd till en novis var man skulle kunna bo om man tänker norra Dalarna och uppåt? Stort område, naturligtvis och Dalarna tillhör inte Norrland, men jag skulle behöva få lite input för att få ett grepp om de olika områdena.

Om ni skulle beskriva området kring t ex Arjeplog/ Gällivare/ Sorsele eller annan stad eller område med några meningar, vad hade ni sagt så för att en okunnig söderbo skulle få en känsla för området?

Var är det helt dött, var är det bostadsbrist, var är det ett kulturlandskap, samebygd, var finns det jobb, mygginvasion, köldhål, var är alla invånare 80+, var är det smart rent transportmässigt att bo, orörda skogar, osv.

Jag vill inte bo i en stad, men det får inte vara alltför jobbigt att ta sig in till något form av centrum som har det viktigaste. Gärna med närhet till någon form av ställe där man kan jobba i perioder. Helst hade jag velat jobba skift med något som inte är alltför avancerat för att sen vara ledig en vecka. Eller att jobba intensivt några månader för att sedan vara ledig längre tid för andra projekt jag gör.

Om jag ska säga lite värdeord som jag är ute efter är det:
Hundspann, stora skogar, hästar, billiga bostäder, vedeldad bastu, inga horder av turister. Jakt och trevlig tillgång till älgkött. Eller renkött kanske. Trevligt och enkelt folk som bor där (viktigt).

Allt behöver ju inte stämma, men ni förstår ungefär vad jag skulle gilla och inte.

Gärna kulturbygd och nära sjöar eller hav som inte är invaderat av andra människor. Jag struntar i utförsåkning, men längdskidor är intressant. Vad gäller väder och klimat så ser jag hellre att det är kallt, torrt och snöigt än regn/snö/regn/snö hela vintern.
Gärna bra kommunikationer, som t.ex. närhet till flygplats eller nattåg om man behöver röra på sig ibland eller ta sig till jobb. Sverige funkar, annars Finland eller Norge.

Tips emottages gärna! Gärna sådana saker som ”alla ju vet” för det vete katten om jag har koll på.

Har ni också tips om böcker/film/dokumentärer som utspelar sig i områdena så emottages det gärna, för att kunna få en känsla för kulturen etc.
Citera
2019-08-17, 09:49
Medlem
goin-xxxls avatar
Skellefteå behöver ju folk tydligen pga batterifabriken som skall byggas.

Konstigt att det blir en utmaning att få ihop till dessa 2500-3000 nya tjänster när vi fått hit hundratusentals numera arbetslösa emigranter.
Citera
2019-08-17, 09:49
Medlem
Cabenstones avatar
Jag bor i Kalix vilket är en lagom och gullig kommun på många sätt och vis. Givetvis har vi våra problem också som alla andra, men det fungerar bra.

- Vi har Sveriges godaste vatten.
- Närhet till älv, hav och skog.
- Närhet till flyg (Luleå, 8 mil).
- Närhet till större stad (Luleå).
- Bara 5 mil till Finland.

Kalix har allt du behöver. Finns, ICA, Willys, Coop, sjukhus, apotek och så vidare. Finns även en hel del aktiviteter. Finns till och med en teaterförening som brukar sätta upp lite föreställningar på Vassholmen (en Ö mitt i Kalix älven).

När det gäller arbete finns det just nu tre saker du kan välja.

1. Du kan jobba inom industrin. Ett stort företag här uppe heter Part AB. Dom tillverkar badrum.
2. Vården har massor av arbeten.
3. Johannisberg är ett SiS hem. Du arbetar med utsatta ungdomar inom LVU eller LSU.

Vi har kalla vintrar och varma somrar. Det finns raggare. Söta pensionärer som tar varje chans dom får att prata med dig. En hel del fik. Givetvis för många Pizzerior. Billiga hus om du vill köpa. Finns även att hyra.

Det var allt från mig. Hoppas du fick lite hjälp
Citera
2019-08-17, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Skellefteå behöver ju folk tydligen pga batterifabriken som skall byggas.

Konstigt att det blir en utmaning att få ihop till dessa 2500-3000 nya tjänster när vi fått hit hundratusentals numera arbetslösa emigranter.

Hej!
Jag har faktiskt tittat på det, tänkte att jag skulle gå på ett av info-mötena...
Citera
2019-08-17, 09:55
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricaJones000
Hej!
Jag har faktiskt tittat på det, tänkte att jag skulle gå på ett av info-mötena...
Gör det!
Är själv sugen men kan tyvärr inte.
Citera
2019-08-17, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Jag bor i Kalix vilket är en lagom och gullig kommun på många sätt och vis. Givetvis har vi våra problem också som alla andra, men det fungerar bra.

Kalix har allt du behöver. Finns, ICA, Willys, Coop, sjukhus, apotek och så vidare. Finns även en hel del aktiviteter. Finns till och med en teaterförening som brukar sätta upp lite föreställningar på Vassholmen (en Ö mitt i Kalix älven).

1. Du kan jobba inom industrin. Ett stort företag här uppe heter Part AB. Dom tillverkar badrum.
3. Johannisberg är ett SiS hem. Du arbetar med utsatta ungdomar inom LVU eller LSU.

Vi har kalla vintrar och varma somrar. Det finns raggare. Söta pensionärer som tar varje chans dom får att prata med dig. En hel del fik. Givetvis för många Pizzerior. Billiga hus om du vill köpa. Finns även att hyra.

Hej!
Tack för svar! Kalix och området där omkring är faktiskt ett av ställena jag har kollat en del på, så det känns bra att höra att det är en mysig kommun. Och SIS är ju en idé, jag har tidigare jobbat inom det, fast utan utbildning. Helst hade jag velat jobba med hundspann och något inom skogen, men det ligger längre bort i framtiden
Citera
2019-08-17, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Gör det!
Är själv sugen men kan tyvärr inte.

Jag har dock noll kunskap inom området, kanske vill de ha folk med mer utbildning. Och vad alla människor ska bo om det blir realitet... Huspriserna hade ju hickat uppåt rejält.

Är det för mycket immigranter i området? Har personligen inget emot immigranter, men när det inte blir integrerat blir det problem.
Citera
2019-08-17, 10:09
Medlem
Knucklehugss avatar
Hoting/backe/junsele kolla runt omkring där. Låga huspriser, finns allt du behöver och ändå kan du bo för dig själv.
Citera
2019-08-17, 10:28
Medlem
Ulfssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone

Wow! Du säljer verkligen in kommunen! 😁

Fan man blir ju sugen på att flytta dit upp själv faktiskt, men hur är det med kylan och så då?

Myggen?
Hur är det med sjukvård och sådär?
Kriminalitet?
Citera
2019-08-17, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Hoting/backe/junsele kolla runt omkring där. Låga huspriser, finns allt du behöver och ändå kan du bo för dig själv.

Intressant! Jag får kolla in området lite mer, för det är en av de områdena som är en "svart fläck" för mig, mao jag har noll koll.
Citera
2019-08-17, 10:54
Medlem
Arjeplog.

Bli anställd av en tysk biltillverkare och åk tjohoooo på isen.
Citera
2019-08-17, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulfsson
Wow! Du säljer verkligen in kommunen! 😁

Fan man blir ju sugen på att flytta dit upp själv faktiskt, men hur är det med kylan och så då?

Myggen?
Hur är det med sjukvård och sådär?
Kriminalitet?

Jag håller med! Jag blev riktigt pepp av den beskrivningen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem