2019-08-16, 20:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Herre min skapare i himlen!! Färgblinda och färgseende har konkreta och fysiska skillnader, INTE upplevelser. Kom igen! Är ni seriösa eller är ni dumma på riktigt?
Jo, upplevelser. Beroende på. Vi ser världen så som vi har förutsättningar att se den.
Citera
2019-08-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Du har inte presenterat något. Motbevisa mig gärna.
Du ser inte att jag har det för du är blind.
Citera
2019-08-16, 21:00
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ingalunda! De fysiska premisserna är satta ur spel.

Ja, fysiska premisser är ogiltiga i detta sammanhang, men den inre synen är fortfarande en perception och således någonting man kan använda för att se, så jag återgår till frågan; vad är det du ser med din inre syn?
Citera
2019-08-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jo, upplevelser. Beroende på. Vi ser världen så som vi har förutsättningar att se den.
Absolut inte! Du ser världen på samma sätt som dina vänner annars hade du kallat solen för vatten och dina vänner hade kallat den för mat. Du hade upplevt solen som mjuk och dina vänner som lera. Ni hade då inte kunnat kommunicera med varandra.

Det du förespråkar hör inte till verkligheten.
Citera
2019-08-16, 21:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du ser inte att jag har det för du är blind.
Ahh, man måste ha ett speciellt "seende" för "se" det du påstår är belägg.
Citera
2019-08-16, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, fysiska premisser är ogiltiga i detta sammanhang, men den inre synen är fortfarande en perception och således någonting man kan använda för att se, så jag återgår till frågan; vad är det du ser med din inre syn?

Backa bandet lite. Du pratade om objekt, perception osv. Vem har lärt dig att dessa hör till den andlinga världen?

och varför gick du händelserna i förväg och påstod att det handlade om illusion innan du fick höra vad som skulle höras?
Citera
2019-08-16, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ahh, man måste ha ett speciellt "seende" för "se" det du påstår är belägg.
Nej, så länge du kan läsa och skriva och har ett förstånd ska du kunna bläddra tillbaka och se vad som presenterats.
Citera
2019-08-16, 21:04
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Backa bandet lite. Du pratade om objekt, perception osv. Vem har lärt dig att dessa hör till den andlinga världen?
Alla ting kan beskrivas med ordet objekt oavsett om dessa ting skulle tillhöra en andlig värld eller inte.

Citat:
och varför gick du händelserna i förväg och påstod att det handlade om illusion innan du fick höra vad som skulle höras?
Enkelt, för att du vägrar svara på min fråga.
Citera
2019-08-16, 21:06
Medlem
Citat:
Alla ting kan beskrivas med ordet objekt, oavsett om dessa ting skulle tillhöra en andlig värld eller inte.

Enkelt, för att du vägrar svara på min fråga.

Absolut inte! Objekt hör till den fysiska världen och subjekt till den psykiska, mentala, andliga osv.

För att jag vägrar svara på din fråga, är det därför du blandar objekt med subjekt osv?
Citera
2019-08-16, 21:10
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Absolut inte! Objekt hör till den fysiska världen och subjekt till den psykiska, mentala, andliga osv.

För att jag vägrar svara på din fråga, är det därför du blandar objekt med subjekt osv?
Spelar inte så stor roll egentligen då det bara är ett ordval, men vi kan ändra på det om det skulle få dig beskriva det du ser, byt bara ut ordet 'objekt' mot 'subjekt' i min premiss som jag skrev:
Citat:
Om ett subjekt inte kan ses eller förstås, alltså är bortom perception och förstånd och om någon påstår sig både se och förstå detta subjekt som är bortom perception och förstånd, så ser denna en illusion.
Varsågod, vänligen förklara för mig nu hur du kan se och förstå ett subjekt som inte kan ses eller förstås.
Citera
2019-08-16, 21:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, så länge du kan läsa och skriva och har ett förstånd ska du kunna bläddra tillbaka och se vad som presenterats.
Jag ser vad som presenterats, endast påståenden hittills.
Citera
2019-08-16, 21:13
Medlem
Citat:
Spelar inte så stor roll egentligen då det bara är ett ordval, men vi kan ändra på det om det skulle få dig beskriva det du ser, byt bara ut ordet 'objekt' mot 'subjekt' i min premiss som jag skrev:

Varsågod, vänligen förklara för mig nu hur du kan se och förstå ett subjekt som inte kan ses eller förstås.
Nej jag släpper det inte så lätt. Om du missförstår så enkla och uppenbara saker som objekt och subjekt kommer du med all säkerhet att missförstå vad jag har att framlägga.

Frågan kvarstår dock. Varför gick du händelserna i förväg och yttrade illusion innan du fick läsa vad som skulle läsas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in