2019-08-16, 12:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiliPeppers
Idag köper folk sällan en CD-skiva, jag gör det inte längre fast jag gärna vill köpa en skiva om jag tycker den är riktigt bra. Sedan gillar jag också att göra blandskivor, men det kommer snart vara ett minne blått när man inte kan köpa låtar längre via apple (som jag oftast köpt låtar genom) med mera eller kopierat in CD-skivor. Plus att jag inte kan stoppa in skivor på min dator.

Det är något nostalgiskt med CD-skivor som man har, men inte på samma vis som en LP-skiva, jag har inte LP-spelare men jag spelar gärna en gammal 70-talsskiva på min brors spelare eller kollar lite på sådana skivor i en affär om jag vill kolla efter en artist. Äger också några LP-skivor så jag behöver skaffa en spelare.

Men det jag funderar på är om CD skivan kommer få samma status i framtiden? Idag är det många (mindre) band som släpper kassettband med nytt material, tror det handlar om att vissa ser LP-skivan som lite för mainstream igen.

Jag tror inte det. CD är digitalt ljud. Det går inte att hävda något om CD-skivans överlägsenhet på det sätt som många gör om LP-skivor. Den tillför inget.
Citera
2019-08-16, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiliPeppers
Jag vet inte hur många gånger jag surnat till när folk sagt att en LP har bättre ljud, tror det är för att de är "på riktigt" i deras ögon. Det finns många som är lite old school och tror allt var bättre förr, nja det handlar om ditt ljudsystem. Knastret som en LP ger skapar ju en viss känsla helt klart.

Det är ju en analog teknik med potentiellt mycket bättre upplösning än cd skivor. Teoretiskt låter det bättre då information går förlorad vid diskretisering i en adc när man omvandlar från analogt till digitalt medium.
Citera
2019-08-16, 13:49
Medlem
Rebali179s avatar
Är CD:n död eller inte är också en fråga som alltid återkommer.
Men i min bok kommer nog CD aldrig bli kult som LP
Citera
2019-08-16, 13:54
Medlem
Fördelen med LP skivan var möjligheten till snyggt omslag. Större yta att göra något på. Det hände att man köpte en LP för att omslaget var unikt.
Citera
2019-08-16, 13:55
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Jasså? Då är jag väl kanske den äldre utav oss i alla fall.
Hann påbörja min bana som musikkonsument på vinyl för att efter en minst årslång tjatkampanj hemma äntligen lyckas få mor att inhandla den så eftertraktade CD-spelaren!
CDn var ju dock inte enkom till mej, utan var en familjeklenod som skulle inrättas i det gemensamma vardagsrummet.
Detta var dock något som ändrades relativt snart då en hårdrockande son i början av tonåren tydligen gjorde sej bästa bakom lykta dörrar snarare än i den gästvänliga salen

Och en annan sidenote här.
Är det bara jag som stör mej på att samtida band ibland eller tom. ofta släpper nytt material ENDAST på vinyl?? Jag är inte dugg intresserad av att köpa ny musik på LP. Dom kan fan gott göra en CD också!

En annan sak som stör är man kan inte köpa FLAC för album som inte finns på CD men finns på LP
Man kan köpa FLAC ja men inte i Sverige och hon sjunger på svenska

Ja de kan göra CD med ja

Försvinner en musiktjänst så försvinner hela musiksamlingen för vissa

Tänk om det blir eller kanske redan är så att vissa tjänster har kontrakt med vissa bolag och inte annat, då kan det sluta med att man plötsligt bara har halva diskografin med en artist för den råkade byta bolag
Citera
2019-08-16, 13:59
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tror inte det. LP-skivan var ju mer nostalgi för folk. Man gick till en musikaffär och bläddrade runt. CD kom ungefär i samma veva som allt det försvann.

Sedan är det kanske en myt men folk som sparar på LP påstår ju att ljudet är bättre. Mer rent och mindre digitalt.

Det analoga Vinyl ljudet är bättre då det ligger närmare själva Master bandet men det är även mer mjukare att lyssna på så du kan i regel lyssna längre tid på vinyl utan att du blir lyssningstrött.
Vinylen är inte heller lika känslig för repor utan börjar låtarna att hacka för mycket så höjer man bara nåltrycket!

CDn är mer bearbetad och har oftast ett ganska så platt samt skrikigt ljud i jämförelse med Vinylen.

Men oftast så krävs det en bättre stereo än en kompakt anläggning köpt på en stormarknad för att man ska förstå magin hos vinyl skivorna fullt ut.
Citera
2019-08-16, 14:00
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
En annan sak som stör är man kan inte köpa FLAC för album som inte finns på CD men finns på LP
Man kan köpa FLAC ja men inte i Sverige och hon sjunger på svenska

Ja de kan göra CD med ja

Försvinner en musiktjänst så försvinner hela musiksamlingen för vissa

Tänk om det blir eller kanske redan är så att vissa tjänster har kontrakt med vissa bolag och inte annat, då kan det sluta med att man plötsligt bara har halva diskografin med en artist för den råkade byta bolag

Det går ju även att rippa in sin musik samling till Flac format om man vill och har tid!
Citera
2019-08-16, 14:01
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Det går ju även att rippa in sin musik samling till Flac format om man vill och har tid!

Hur menar du nu ? rippa CD skivan som inte finns ?

Eller spela in vinylskivan man köpte ?
Citera
2019-08-16, 14:13
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen

och ja syftade på att hela musiksamlingen försvinner för dem som inte har några skivor
Genom en tjänst plötsligt skulle lägga ned
Citera
2019-08-16, 14:29
Medlem
Qactuars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostedbyme
cd kan du spela på både cd spelare och dvd spelare , så jo jag har några , 5st om jag inte minns fel

har även ett par bil cd spelare på hyllan om det skulle behövas

Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Givetvis finns det en drös spelare att välja på!
Har tom. en ännu fungerande cd växlare. Du vet en sån som trycker ut ett jättefat som tar 5 skivor!

Bra. Det vore ju synd om ni bara hade en. Tyvärr så är trenden på saker som datorer att man plockar bort CD-läsaren.
Citera
2019-08-16, 14:35
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qactuar
Bra. Det vore ju synd om ni bara hade en. Tyvärr så är trenden på saker som datorer att man plockar bort CD-läsaren.

jo det är ett jävla otyg , har en helt ny PC här utan , och jag ska köpa hem dvd brännare till den .

handikappat att vara utan
Citera
2019-08-16, 14:43
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Skulle nog påstå tillhöra "CD-generationen" själv. Någon vinylspelare ägde man ju aldrig och det sågs som gammalt. Det var ju när man växte upp som alla de här musikaffärerna som fanns upphörde. Visst stod folk och bläddrade på säg Åhléns bland CDs. Men det var ju ändå lite unikt det som fanns innan. Det var mer av en kultur. Sedan med CD och nätet och all digitalisering så är det inte samma sak längre.
Men du vet, det fanns en värld och ett samhälle även innan du existerade, tro't eller ej.

Till skillnad från vad 90-talisten här ovanför tror, så fanns det en tid då folk gick till musikaffären för att lyssna på CD-skivor i hörlurar, bläddra bland fodralen i CD-ställen osv.

CD-skivan kommer att bli kult, frågan är om det blir som LP-skivan, kassettbandet eller disketten.
Senast redigerad av Bajslukt 2019-08-16 kl. 14:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in