2019-08-16, 16:08
Medlem
tilsammansnus avatar
De har rättat till nu men tidigare när jag läste så stod det att Bo fått patent på namnet. Visar vilka inkompetenta skribenter SVT har. Sen har han inte köpt från någon, enda han kan tänkas ha betalt är registreringsansökan.

Enda värdet i kuppen är att han hamnat i en nyhetsartikel, han lär rent marknadsmässigt med största sannolikhet inte tjäna en krona på rättigheterna. Har den känslan.
Citera
2019-08-16, 16:18
Medlem
persona.von.gratas avatar
Ett varumärke är oftast värdefullt för att skydda sina egna intressen. Jag har sällan (eller aldrig) sett ett lyckat försök till att till att kapa någon annans varumärke.
Hade det handlat om en webbadress hade skadan för #metoo varit större. Men jag ser inte "rörelsens" behov av att skydda varumärket. Dels för att rörelsen har dött ut och dels för att de inte sålde eller marknadsförde något utanför sociala medier.
Citera
2019-08-16, 16:19
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
De har rättat till nu men tidigare när jag läste så stod det att Bo fått patent på namnet. Visar vilka inkompetenta skribenter SVT har. Sen har han inte köpt från någon, enda han kan tänkas ha betalt är registreringsansökan.

Enda värdet i kuppen är att han hamnat i en nyhetsartikel, han lär rent marknadsmässigt med största sannolikhet inte tjäna en krona på rättigheterna. Har den känslan.

Har svårt tänka mig han får behålla det. Allmänt kända namn/etiketter och annat odistinktivt brukar åka vid överklagan, första granskningen är mest av mekanisk natur

Men kul ide, finns många varor man kan använda det till, säljer säkert dyrt till rätt producent om det står sig
Citera
2019-08-16, 16:24
Medlem
Någon som har instagramkonversationen med Cissi?!?
Citera
2019-08-16, 16:38
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Ett varumärke är oftast värdefullt för att skydda sina egna intressen. Jag har sällan (eller aldrig) sett ett lyckat försök till att till att kapa någon annans varumärke.
Hade det handlat om en webbadress hade skadan för #metoo varit större. Men jag ser inte "rörelsens" behov av att skydda varumärket. Dels för att rörelsen har dött ut och dels för att de inte sålde eller marknadsförde något utanför sociala medier.

Var det inte några vänsteraktivister som gjorde det när NSF en gång i tiden bytte namn till Folkfronten?
Citera
2019-08-16, 16:52
Medlem
Stercoriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu

Det är bra att det finns några uppmärksamma, Bo har varken "tagit patent på namnet" eller "köpt varumärket" som indikeras i trådtiteln. Däremot har han ansökt om varumärkesskydd i Sverige för varumärket vad gäller varor i klass 14 (klassen för juvelerarvaror och dylikt) och fått detta beviljat. Han har därmed endast ensamrätt att använda #Metoo för smycken i Sverige.

Vidare finns det redan en EU-täckande varumärkesregistrering för varumärket MeToo i förhållande till väskor/accessoarer samt kläder, som inte Bo är innehavare av.

Ergo: detta är en icke-nyhet i mitt tycke.

För övrigt tilsammansnu, det mesta var rätt i ditt inlägg, men han betalde ansökningsavgifterna, inte registeringsavgifterna, då inga sådana finns i Sverige.
Senast redigerad av Stercorius 2019-08-16 kl. 16:53. Anledning: Stavfel
Citera
2019-08-16, 17:09
Medlem
PaigeOwenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
HaHa! En man och entreprenör som vill tjäna pengar på varumärket #Metoo och sälja det tillbaka till feministerna. Gissar på att han vill ha tokmycket betalt för det också. Vi får väl se hur lång tid det tar innan feministerna har slitit honom i stycke, men detta kan bli intressant.
synd att han är försent ute för att kunna göra nånting med varumärket, antar att han inte driver någon verksamhet heller

alla ev stämningsansökningar kommer läggas ner så jag gissar han mest har gjort det som en kul grej,
Citera
2019-08-16, 17:11
Medlem
PaigeOwenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stercorius
Det är bra att det finns några uppmärksamma, Bo har varken "tagit patent på namnet" eller "köpt varumärket" som indikeras i trådtiteln. Däremot har han ansökt om varumärkesskydd i Sverige för varumärket vad gäller varor i klass 14 (klassen för juvelerarvaror och dylikt) och fått detta beviljat. Han har därmed endast ensamrätt att använda #Metoo för smycken i Sverige.

Vidare finns det redan en EU-täckande varumärkesregistrering för varumärket MeToo i förhållande till väskor/accessoarer samt kläder, som inte Bo är innehavare av.

För övrigt tilsammansnu, det mesta var rätt i ditt inlägg, men han betalde ansökningsavgifterna, inte registeringsavgifterna, då inga sådana finns i Sverige.
aha det förklarar saken
Citera
2019-08-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata

Burger King.

Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Har svårt tänka mig han får behålla det. Allmänt kända namn/etiketter och annat odistinktivt brukar åka vid överklagan, första granskningen är mest av mekanisk natur

Men kul ide, finns många varor man kan använda det till, säljer säkert dyrt till rätt producent om det står sig

Det är godkänt och registrerat. Men endast i klass 14, smycken och dylikt. Knappt värt något alls, om inte någon lättlurad ger sig in i leken.

Citat:
Ursprungligen postat av Stercorius

Hans vision om att ta det ut i världen för att han är den enda som fått varumärket registrerat faller därtill på:

1) Prioritetsperioden har löpt ut. Det står alltså vem som helst fritt att söka exakt samma varumärke i samma klass i valfritt land. Varsågod, valfri Flashbackare.

2) Som du nämner finns det flera "MeToo"-varumärken utomlands, utan hashtagen. Dessa är att anse som lika och kan utgöra hinder.

En total icke-nyhet, instämmer.
Citera
2019-08-16, 17:15
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold666
Eftersom man inte får citera text för Flashback så läs svt text 106-107

Mer lättillgänglig och mindre flyktig källa:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bosse-47-ager-varumarket-metoo-en-potentiell-guldgruva
Framför tv-kanalerna satt entreprenören Bo Westerling och kände direkt att något stort var på gång. Tanken omsattes snabbt i handling och den 17:e oktober 2017 sökte Bo – bara några få dagar efter diskussionen började ta fart – om varumärkesskydd hos Patent- och registreringsverket. Och han fick grönt ljus från den svenska myndigheten.

Nu planerar han att lansera en smyckeskollektion som han hoppas ska kunna skapa förutsättningar i förändringsarbetet.
– Att lyckas registrera #metoo som ett varumärke anser jag vara en kanonidé. Ett varumärke, #metoo, en komplett smyckeskollektion med hela sin existens ur allt Metoo står för. Attitydförändring, opinionsbildning, bryta könsnormer och maktstrukturer, berättar han för SVT Nyheter.
Visionen: En expansion utomlands

I hans vision för varumärket ingår även på sikt en expansion utomlands. Han är tämligen unik som fått igenom ett varumärkesskydd innehållandes #metoo.

Men han är även medveten om att det kan vara ett speciellt varumärke att förvalta. En utsträckt hand till feministprofilen Cissi Wallin besvarades med ett kyligt inlägg på Instagram. Men Bo är mer intresserad av vad man kan göra än att gå i polemik med den profilerade feministen.

– Nu för jag diskussioner med duktiga kvinnor och män som vill att #metoo på riktigt kan skapa så goda donationsmöjligheter det går till organisationer och rörelser som engagerar sig i frågor som lika möjligheter för alla, preventivt arbete mot sexuellt våld och trakasserier och allt det som fick 70 000 människor att göra uppror emot.
Citat:
Hur kunde feministerna missa att köpa varumärket #metoo?

Tillsammans? De tenderar att vara höns som inte står ut med varandra.

Nu verkar det inte bättre än att entreprenören (inga bolagsengagemang är reggade på honom) Westerling själv är feminist. Man får hoppas att han är girig och bara dygdesignalerar i marknadsföringssyfte, så att så litet intäkter som möjligt letar sig utanför hans egna plånbok och gynnar feministiska eller på annat vis samhällsskadliga syften.
Citera
2019-08-16, 17:18
Medlem
lyktstolpes avatar
Tillverkning av penisatrapper?
Citera
2019-08-16, 17:28
Medlem
Det var en anställd inom försvaret som köpte rättigheterna till ordet "MUCK" med, om de ville använda detta på sina muckar-Tshirtar så var de tvungna att betala royaltyavgifter till honom.

Det var därför som MUCK slutade användas och blev *UCK, SUCK, JUCK eller FUCK på T-shirtarna istället.

Sedan On Topic igen, man kan ju undra varför ingen annan tänkt på detta ? Och hur mycket kostade det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in