Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Du håller inte med men ändå gör du det? Hur skall du ha det? Jag talar om dessa galna lån med restvärde. Det är dessa som är vansinne!
Att låna till bil är och förblir direkt korkat egentligen men det är en annan fråga.
Visst är bilen för dyr, TS försöker uppenbarligen, med god hjälp av försäljare, lura sig själv.
Ja, det är precis det jag också menar. Att låna till en bil är i sig inte vansinne, att låna till en bil och sedan byta innan lånet är betalt är vansinne.
Ett billån behöver inte vara korkat. Flera gånger, och i ett antal olika trådar, har jag lagt fram min åsikt. Vad är skillnaden på att lägga 3-4 000/kr per månad på ett billån eller att sätta in pengarna på ett konto för att köpa en bil när man sparat ihop till den? I min värld är skillnaden att den som "sparar" är tvungen att åka omkring i ett gammalt runk från förra millenniet, som kostar en del pengar att "hålla levande", medan den som lånar åker i en relativt ny bil.
Det som jag anser vara av intresse är vad den totala månadskostnaden blir, räknar man in summan som avsätts för att köpa en ny bil och ställer det mot vad det kostat att låna samma summa 3-5 år tidigare så lär man inse att man kört omkring i gammal skit alldeles för länge.
En annan risk med att spara vs. låna är att ett lån kommer man inte undan, men det är ganska lätt att inte sätta undan det fastställda beloppet, eller att tulla lite på bilpengarna, när det fattas några tusenlappar för semesterresan eller när det "måste" köpas en ny mobiltelefon. Helt plötsligt så har "spara-för-att-köpa-ny-bil-om-fyra-år" blivit ett sjuårsprojekt. Under tiden har inflationen gjort att de pengar du satt undan inte längre räcker till en ny bil, utan det blir att spara ett par år till. Av tidigare förklarade orsaker blir de två åren minst tre år osv.
Jag vill påstå att om du vill ha en bil, inom rimliga gränser, låna pengar och köp den nu! Att spara ihop till den kommer inte att funka om du inte har en jävla självdiciplin. Dessutom är då den bilen som du så gärna ville ha redan tre-fyra år gammal och kanske inte längre så intressant att köpa när den gått 8000 mil.