2019-08-16, 06:57
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren

-Så Greta är nu mycket mera vettig än vad hon var under tältäventyret i vintras i Davos, där hon vägrade att skaffa sig en varm jacka, och därför frös så mycket i minus 18, så hon inte kunde sova!
Måste man lära sig av misstagen att det är kallt i minus 18? Nobelpriset...
2019-08-16, 07:03
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Tänkte inte på det nä på mig själv haha !

Säkert blir det så, Trump och Putin seglar tillbaks skorven

Nyss verkar det hända grejer, Malizia 2 har nu ändrat sin kurs, till nästan rakt västlig, rakt på New York.

Om hon kommer att vända söderut mot Azorerna om 1-3 dygn återstår ju att se

Jag kan inte mycket om segling, men tittar man på kartan ser det ut så. Om samma väder håller i sig fortsätter de västerut och drar sen lite norrut. Min gissning.

Någon information om vilka som ska segla tillbaka båten?
2019-08-16, 07:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Gretas resa i en 30 miljoners båt är inte utsläppssmart. Tvärtom genererar spektaklet betydligt mer utsläpp än om hon satt sig på ett flygplan.

Oavsett hur det är med det, så visar hon att det är MÖJLIGT att segla, även långa sträckor. Att det är ett alternativ. Och i förlängningen blir det bättre, om fler människor väljer att segla framför att flyga eller åka dieselfartyg.
2019-08-16, 07:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
Åker Greta och resten ungefär samma bana som Titanic? Det verkar så om man kollar på kartan, det lär bli svinkallt på nätterna och dom kommer segla förbi skeppsvraket som vilar på havsbotten.

Vad är problemet med det - att det kan komma upp gastar ur djupen..?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det var ett märkligt vaktschema.

Ja, jag håller med! I vanliga fall skulle de kunna lära upp Gretas pappa så han kunde ta någon vakt här och där, men med den här speciella båten så lär man sig inte det i en hast. Särskilt inte när det måste gå så fort hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så det kanske är några fula gubbar som egentligen seglar båten medan de två fotomodellerna sover sin skönhetssömn och mest glider runt?

Det kanske blir som den thailändska grotträddningen. Efter ett tag visade det sig att de "strandsatta" barnen länge haft läkare och sjuksköterska vid sin sida.

Stämmer ju inte? De thailändska pojkarna VAR ensamma (med sin tränare) i nio dagar, tills de upptäcktes. Då tog räddningsmanskapet snabbt dit massor av resurser. Man får säga att thailändarna organiserade detta väldigt bra - de steg i min aktning där. Jag betraktade Thailand som nära ett U-land innan händelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Hur säker e denna typ av båt? vågar man hoppas de sjunker?

Hur blir man som du är..?

Citat:
Ursprungligen postat av ...napalm...
hahah cuf centerpartiet ungdoms förbund är inte så noga med fakta ... låt nu refajelt el anni-greta åka över med travis rise på qwick-silver/ roxy och hoppa högst i INTE olympicks halpipe HAHA hört att norrland hotade alla på greggers WE facebook om inte annni rug ugla högst oseixiga moderat ledare försviner .... har inte källa på det dock

nå tillbaka mer on topick annie-greta posiistion on twitter länkas till os i realtrid VIA sateliterna 5000 kg flera i omlopssbana kunde greta seee co2 ränderna i de inte så lite ppm förbrännings ränderna från de raketerna AHAHAHA ... edfter höger med fib aktiuellt svängde vänster vankades piirring ( nervös av käerlek ?) med prinsar AHAH cuf är så jälva kul

gregger ... gjort we samt manger för johan olfoson och ingemarbackman https://www.affarsvarlden.se/bostad-fastighet/sa-mycket-fick-wesc-grundaren-for-takvaningen-pa-ostermalm-6819767 bäst i värden på fake it 360 ...liksom typ ,

Ditt inlägg är helt obegripligt.
2019-08-16, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Oavsett hur det är med det, så visar hon att det är MÖJLIGT att segla, även långa sträckor. Att det är ett alternativ. Och i förlängningen blir det bättre, om fler människor väljer att segla framför att flyga eller åka dieselfartyg.
Att det är möjligt har vi vetat länge. Kan du segla? Jag kan inte segla och har inte råd att anlita professionella seglare för mitt vidkommande. Men jag antar att du kan segla. Tur för dig.
2019-08-16, 07:17
Bannlyst
Nu är jag självklart inte först på bollen men orkar inte läsa igenom hela tråden.
Jag tycker hon har en mentalt handikappad aura, rätt och slätt hon ser lite mongo ut, finns det något som styrker min tro?
2019-08-16, 07:26
Medlem
Gretas båt är ovanligt säker. Den är konstruerad av exklusiva keramer, samma slags dyra och urstarka material som används till stridsflygplan. Den har också i skrovet särskilda flytkroppar, som gör att båten nästan alltid rätar upp sig även vid mycket stor slagsida, ett krav för båtens tävlingsklass!
2019-08-16, 07:27
Medlem
Merwinnas avatar
Är det någon som vet om Malizia II har en hjälpmotor förresten, utifall att..?

Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Att det är möjligt har vi vetat länge. Kan du segla? Jag kan inte segla och har inte råd att anlita professionella seglare för mitt vidkommande. Men jag antar att du kan segla. Tur för dig.

Jo, vi har vetat att det är TEORETISKT möjligt, men det har inte setts som ett praktiskt alternativ för vanligt folk.

Jag var faktiskt ute och seglade i förra veckan, på Warnow och Östersjön, inklusive i en häftigt uppkommande och lika hastigt avtagande storm! Men inte ensam. Vet inte om jag skulle klara det ensam, men det kan inte vara så himla svårt att lära sig, tycker man.

Om det blir inne igen, så kommer man inte att behöva kunna hantera båtar själv, utan det kommer att finnas stora, flermastade segelfartyg som man kan köpa biljett på. Jag tror faktiskt att det bara skulle vara nyttigt för nutidsmänniskan, att inte kunna veta om en resa tar två eller fyra veckor. Att vara tvungen att släppa kontrollen. Och få tid att tänka, och bara prata och umgås med sitt resesällskap - eller andra man träffar ombord på skutan.
2019-08-16, 07:32
Medlem
Citat:

Det är väl ingen större nyhet att det är MÖJLIGT att segla även långa sträckor. Vill man vara lite stygg kan man säga att Greta mest slår in öppna dörrar.

Med sina späckade scheman tror jag det är ganska orealistiskt att politiker, företagsledare osv sätter sig på en segelbåt när de ska på konferenser osv i USA. Men visst, Löfven kan ju föregå med gott exempel. Eller varför inte Obama?

De som har tid med veckolånga seglatser är kanske framför allt pensionärer, lyxlirare och varför inte personer som tagit sabbatsår från skola eller jobb? Vi andra måste helt enkelt vara lite mer pragmatiska.

Sen tycker jag Greta talar alldeles för lite om säkerhetsaspekter generellt. Är flyg statistiskt sett det säkraste transportmedlet? Är det svenska inrikesflyget säkrare än den nedgångna järnvägen?

Hur många ska behöva riskera sin hälsa ute på guppiga hav innan hennes ”klimatångest” kan dämpas?
2019-08-16, 07:41
Bannlyst
Finns det någon här i tråden som tror att flyget är den STORA miljöboven och att Greta gör världen en tjänst som åker segelbåt?
2019-08-16, 07:42
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Vikingarna visade att det var möjligt.
2019-08-16, 07:48
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Är det någon som vet om Malizia II har en hjälpmotor förresten, utifall att..?

...

Ja, det har den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in