Citat:
Ursprungligen postat av
BaraVaraSams
De boendeformer som beskrivits där fyra män och ett barn ska bo tätt inpå varandra och dela skittunna och bajsrep bjuder nog inte på särskilt många frestelser (om nu inte besättningen är homosexuell, jag dömer ingen - men då får de syssla med sånt när Greta sover eller studerar).
Jaja, ja de kanske har glory holes och liknande inte vet jag ?
Eller ormgrop nere i kölsvinet ?
Nej det finns väl något som heter avhållsamhet - fast det har väl dagens ungdom glömt bort ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Finns det fortfarande folk som tror på att resan görs utan följebåt?
Kollade och kollade tidigt i morse efter tänkbara följebåtar men hittade inget anmärkningsvärt. Den svenska segelbåten Amaran är inte snabb nog att följa efter.
Rosalba Solo Sailor är vad jag förstår av samma typ och lär kunna hålla jämna steg med Malizia 2 - Men ser nu att Rosalba aktiverade sin AIS för 7 timmar sedan och ligger kvar i Plymouth. Hon lär inte kunna segla ikapp Malizia 2 nu
Citat:
Ursprungligen postat av
BaraVaraSams
Tack! Det är en väldans massa vin som är med på videon där... Ska verkligen alla de flaskorna med på färden?
De ska väl supa Trump under bordet när de kommer fram tro ?
Inte är det någon idé att pimpla upp allt det där ombord på en sådan båt, de blir ju bara fyllsjuka
Citat:
Ursprungligen postat av
Livsstilsparasit
Jag tror nog det varar för att utnyttja de västliga vindarna nu. De kan inte gå upp mot vind hur mycket som helst. Blåser nog rätt bra på båten nu.
Nej det blåser bara 6 knops vind (11 km/tim) just nu där hon befinner sig, Det är bara 3 sekundmeter. Hon håller ändå 7 knop. Vilket är mycket imponerande i så svag vind. En knop är 1 nautisk mil per timme. En nautisk mil (sjömil) är 1852 meter lång. En knop blir alltså 1,852 km/tim. På engelska heter knop knots alltså.
Varför har man då knop som hastighet ? Jo man släppte ut en låång lina efter fartyget som hade knopar på jämna avstånd längs med linan. Man räknade tiden och antalet knopar. Denna enhet har blivit kvar sedan antiken, hedenhös alltså. Knop används också inom flyget, eftersom flyget använder samma metoder att navigera på som sjöfarten gör.
Fast nu mäts ju inte farten med en lina med knopar på längre, utan den kan beräknas mot GPS-satelliternas informationsdata istället